בתשובה לאלי, 09/10/01 6:12
רומאנים תנכיים פגאניים 38651
שכתובים מנקודת מבט אנטי מונותיאיסטית ופרו פגאנית אינם כמובן ההמצאה של טלה בר. עם זאת הם עדיין נדירים למדי בסיפורת ההיסטורית והפנטסטית העולמית .
אחד הסופרים המוקדמים המועטים והבולטים ביותר שכתבו סיפורים כאלה היה
THOMAS BURNETT SWANN . הוא היה סופר פנטסיה מוכשר מאוד בשנות השבעים שהתמקד בכתיבת פנטסיות על רקע היסטורי שבהם תואר המאבק בין יצוריה של האלה , יצירי ושוכני הטבע התמימים והמיתיים כמו פאונים , דריאדות ,סטירים ומאבקם הנואש שנידון לכישלון כנגד בני האדם הפולשים שהם לרוב חסידי האל הרצחני מהמדבר.
סואן כתב סדרות של פנטסיה שמתרחשות באי הקדום כרתים , באיטליה הקדומה בראשית ימיה של רומא בימי הטרויאני איניאס ומייסדיה של רומא רומולוס ורמוס , בימי הביניים ובמאה ה-‏19. לרוב הם נותנים סיפור טראגי של החרבתה של התרבות של יצירי וחסידי האלה בידי היוונים , הרומאים או הנוצרים האכזריים . בסופו של דבר האלה לוקחת את היצורים שלה מהעולם האכזרי והמרושע הזה לעולם מקביל שבו הם יכולים לחיות בשקט בטבע.
שניים מסיפוריו של סואןן הם בעלי רקע תנכי והם מעניינים במיוחד .
אלה הם (MOONDUST (1968 שמתרחש ביריחו בעת ההתקפה עליה בידי צבאו של יהושע. בסיפור אנו מגלים שהפנקים אותם שועלים קטנים וחמודים שנמצאים בסיני הם יצורים אינטיליגנטיים בעלי כושר טלפטי וכי רחב הזונה הייתה למעשה יצור לא אנושי , שיחסיה המיניים עם המרגלים הישראליים הביאו להחרבת חומות יריחו.
מעניין עוד יותר ( ומזכיר לא במעט את ספרה של בר ) הוא HOW ARE THE MIGHTY FALLEN ׂ( 1974 ׂ שגם הוא עוסק בסיפור שאול ויהונתן ודוד . גם שם שאול ויהונתן הם מעריצים של האלה האם ( ובמקורם אינם ישראליים אלא באו מכרתים ביחד עם גולית הפלישתי ) .גם שם יהונתן הוא מאהבו ההומוסקסואל של דוד , אם כי דוד מוצג בצורה סימפטית מעט יותר מבספר של בר. אבל גם שם הדגש הוא על המאבק בין הדת הפגאנית העדינה של מעריצי האלה והדת הטליבאנית הקשוחה של שמואל הנביא ותומכיו.
כמו בספריו האחרים של סואןן גם בספרים אלה יש תחושה שגן העדן הפגאני שבו אנשים חיו ביחסים של סובלנות ואהבה אמיתית לכל יציר של האלה גם אם הוא בן מין שונה וצורה שונה הוחלף כתוצאה מניצחון המונותיאיסטים בגיהינום של שנאה דתית וגזענות כלפי כל מי שנמצא שהוא שונה מהנורמות המקובלות .
מאמר על סואןן נמצא כאן :
רומאנים תנכיים פגאניים 38771
סיפורים היסטוריים ופנטסטיים פמיניסטיים הכתובים מנקודת מבט פאגאנית במוצהר הם נפוצים היום למדי בארה"ב והפכו כמעט לתת ז'אנר בפני עצמו . הגיבורות הן תמיד נשים אמיצות לב וחזקות, עובדות האלה בסתר או בגלוי הנאבקות בגברים המושחתים וחלושי האופי הורסי הטבע סביבן .
לרוב סיפורים אלה מתרחשים בעולם פנטסטי לחלוטין או בתקופה היסטורית של הקלטים באנגליה של ימי המלך ארתור או באירלנד ( שם לנשים אכן היה מעמד חשוב מאוד וכמעט דומיננטי בתקופות שונות ) או בכל אופן בהיסטוריה האירופית .
נדיר מאוד עדיין למצוא רומנים היסטוריים מסוג זה המתרחשים על רקע ההיסטוריה התנכית , וסביר להניח שזה תוצר של רתיעה מצד הסופרים שחוששים ואולי בצדק שכתיבת סיפורים כאלה יכולים לסבך אותם עם הנוצרים הפאונדמטליסטים החזקים מאוד בארה"ב ועלולים "לרדוף " אותם ( פשוטו כמשמעו ) לנסזת להביא לסילוק ספריהם מהספריות באיזוריהם ( כפי שנעשה למשל עם ספרי הרי פוטר) וכו'.אחת הבודדות כיום שמשתמשות בנושאים פגניים על רקע תנכי היא ANN CHAMBERLINE . היא פירסמה עד כה סדרה היסטורית על חיי הנשים בהרמון השולטן התורכי בתקופת שיא האימפריה התורכית .
אך מעניינים יותר הם שדני רומנים תנכיים פגניים במובהק: אחד מהם הוא TAMAR (1994) סיפור בגוף ראשון ( כדי להוסיף להזדהות הקוראים ) של חייה של תמר בת מלך גשור ( ולא בתו של דוד כפי שהיא מתוארת בתנ"ך ) שהיא גם עובדת אדוקה של האלה אחת מקבוצה של נשים כוהנות אינטליגנטיות השומרות על הטבע שהגברים שמסביב עושים כמיטב יכולתם כדי להרסו. . . הסיפור מתאר את הקשר הרומנטי בינה ובין אמנון שמתואר גם הוא כמעריץ של האלה ומספר על מאבקם בחסידי האל הזכר הפנאטים הפסיכופאתיים
הסיפור לא שונה כל כך מזה של בר. אך צ'מברלין עוד הרחיקה לכת בספרה החדש : Leaving Eden (1999) שבו הסיפור התנכי של גן העדן והגירוש ממנו מסופר מנקודת המבט של לילית שהיא כמסתבר האלה השולטת בגן העדן למען בני האדם שחיים שם בהרמוניה . עד שחודר לשם אדם השחצן הטיפש והמטורף שאינו מבין את הצורך בהקרבת הקורבנות למען חידוש הטבע ומביא לנפילתו של המין האנושי.

ידוע לי רק על מעט מאוד סופרות וסופרים שמעיזים לטפל בנושאים תנכיים בקיצוניות הפגאנית הפמיניסטית של צ'מברלין אך יתכן שמספרם יגדל בעתיד ,
ואולי לא.
על צ'מברליו :

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים