בתשובה לסמיילי, 07/06/06 10:28
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390052
מירב ארלוזורוב לא שיכנעה אותי שצריך להפריט את חברת החשמל. ההיפך הוא הנכון.
גם בילעדיה אני משוכנע שממשלת ישראל צריכה לא לפחד מהועד והמנהלים של חברת החשמל. יש לי הרושם שמאד נוח לדירקטוריון ולהנהלת חברת החשמל לפחד מהועד ואולי גם לאי אלו פוליטיקאים. אז על פוליטיקאים יש לנו דרכים ללחוץ; על בעלי קניין פרטיים אין לנו שום דרך כזאת; מי שרואה בישראל תחרות חופשית בתחום הזה לאחר ההפרטה-הוא משלה את עצמו. אגב, האם מישהו זוכר כמה פעמים השבית ועד העובדים את החשמל בישראל? אז בכל זאת יש משהו שלמדתי מנחמיה שטרסלר והוא המישפט: ושלא יעבדו עליכם.
הפרטות של חברות תשתית כמו חברת החשמל אינה בהכרח טובה למדינה; ניגוד האינטרסים בין הציבור לחברה המופרטת הוא מובנה. מדוע אנחנו נעולים על כל מיני אידאולוגיות ולא לומדים מהניסיון של ארה"ב. מה שהבנתי הוא שיש מחלוקת האם להשקיע בתחנה גדולה או בטורבינות גז. מתארים את הנימוקים של חברת החשמל כנובעים אך ורק מהרצון לשמר מישרות. האם מישהו כאן קרא באיזה מקום את ההנמקות שלהם? החלוקה לטובים ורעים נמאסה עלי כבר לפני שנים רבות וכך גם להיות מנופלט.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390053
מה זה "ההיפך הוא הנכון"? חברת החשמל שכנעה אותך שצריך להפריט את מירב ארלוזורוב?
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390059
את כרגיל צודקת ואפילו מהנה אותי הצורה בה את צודקת. טעות בניסוח. שיכנעה אותו שלא צריך.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390066
השאלה ''כמה פעמים השבית ועד העובדים את החשמל בישראל'' היא לא היחידה שמעניינת בהקשר הזה. אם ועד העובדים מקבל את כל מה שהוא רוצה, אין לו סיבה להשבית, וזה לא בהכרח סימן טוב (למי שלא עובד בחברת החשמל).

המחלוקת בין גז ללא גז היא המחלוקת הקטנה, מאחוריה מתחבאת לה מחלוקת גדולה, יש החלטה לפתוח את יצור החשמל בישראל לתחרות, ועל זה המחלוקת האמיתית.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390071
זו מחלוקת רצינית כי היא נוגעת לשיטת התנהלות חברת החשמל בהנחה שהיא לא תופרט. המונח-לפתוח את השוק לתחרות -הוא מונח בעייתי ועמוס אידאולוגיה. המחלוקת היא באמת האם להפריט או לא. לא בהכרח יש קשר בין הפרטה לתחרות ממש. ייתכן ולקראת הפרטה תוצג מתכונת תחרותית בנוסח הגששים: כאילו הפרטה; חשמלבלוף.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390137
מכל מה ששמעתי, ה''הפרטה'' הולכת לעבוד כקרטל (בדומה לכבלים לפני האיחוד ל''הוט''), שבו זכיינים יבחרו במכרז, וכל זכיין יקבל אזור שליטה שבו תהיה לו בלעדיות.
באופן רשמי, אמורה להיות תחרות בין הזכיינים, למעשה, הם יחלקו את המדינה ביניהם (כי לא כדאי לעשות משהו אחר), ומחירי החשמל, במקרה הטוב, ישארו ברמתם הנוכחית.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390883
יתר על כן, במקרה ולא ישתלם לזכיין לחבר / לשמור על חיבור לישוב מסויים, הישוב ינותק.

ההפרטה בחברות האוטובוסים לא גרמה לשיפור השירות: כרגע נסיעה בחברת "קווים" יקרה יותר מבחברת "דן", ותחבורה למקומות כמו שוהם ("סופר בוס") פשוט מחפירה.
חברה ממשלתית מחוייבת לדאוג לכל מקום, לא משנה כמה רחוק או לא משתלם או אמיד.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390906
התחבורה בשוהם וסביבתה מחפירה בהחלט.
נסיעה מקומית בקרית אונו עולה 4.40 ש"ח. נסיעה מקומית בדן עולה 5.10 ש"ח.
נסיעה בין בקעת אונו לת"א עולה בקווים 6.30 ובדן 8.50.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390908
אמור נא, מאין ההתמצאות היתרה הזאת? אתה הולך שוב לתוכנית המיליונרים?
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390918
לשאלתך הראשונה:
לשאלתך השניה, אני לא נוהג לענות על שאלות אישיות שנשאלות ע"י אלמונים.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390920
צר לי. אבקש את סליחתך.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390924
האייל easy מתבקש להבא לא להרוס תאוריות יפות עם עובדות מכוערות, ככלל אין להציג עובדות התומכות בתאורית הקפיטליזם החזירי (או בשם חסידיה השוטים - "השוק החופשי") ללא אישור מראש מטעם המשרד לאיכות האייל ושמירת החופש, כיכר טיאנאמן 5, בייג'ינג.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390933
אני מסתייג מהשימוש בהודעה שלי לתקיפת מתנגדי ההפרטה של התחבורה הציבורית. בעוד שבאשורים מסויימים ההפרטה שיפרה את השירות והוזילה את המחירים, במקומות אחרים השירות הדרדר בצורה ניכרת.
אני לא הייתי באזור לפני ההפרטה, אבל עובדתית התחבורה הציבורית בשוהם וסביבתה היא שערורייתית ולפי מה ששמעתי, גם פתח תקוה סובלת מאוד מאז המעבר מ''דן'' ל''קווים''.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390937
לא דן ולא אגד לא היו חברות ממשלתיות בעת תחילת שבירת המונופול, לכן המינוח הפרטה הוא לא רלוונטי.

בלי להיכנס לויכוח על השוק החופשי, אני חושב שמוסכם שכישלון נקודתי (וגם לא נקודתי) של פירוק המונופול, כאשר כל הגופים הפועלים נשארים תחת פיקוח צמוד של הממשלה, אינו מעיד על יכולתו של השוק החופשי לספק תחבורה ציבורית יעילה בהעדר פיקוח או תחת פיקוח חכם.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390948
לי נראה שמוסכם גם שהשוק החופשי יכול אולי לספק תחבורה ציבורית יעילה בהיעדר פיקוח, אבל איננו יכול להבטיח שתגיע תחבורה כזו גם לאיזורים פחות אטרטיסיים.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390951
אין בעיה שהפיקוח יחייב תחזוקה ברמה קבועה של קווים לא רווחיים, כפי שקרה עם אגד.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390956
אתה אמרת, ''בהיעדר פיקוח''.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390978
והוספתי ''או'' בדיוק למקרים כאלו.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390954
אתה צודק ואין ויכוח באף אחת מהנקודות הנ''ל.
אני באופן אישי לא מתנגד לתחרות בתחום התחבורה הציבורית והכשלון (הנקודתי או לא) הוא בראש ובראשונה של משרד התחבורה.
"המונוליטיות של כל הדעות"? 390158
יש הבדל בין ''פתיחה לתחרות'' לבין ''הפרטה''. הפרטה זה לקחת חברה בבעלות ממשלתית ולהעביר אותה לבעלות פרטית, פתיחה לתחרות זה לקחת שוק בשליטה ממשלתית ולאפשר לחברות פרטיות להתחרות בו באופן חופשי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים