בתשובה לקהלת, 08/06/06 19:21
והאמת... 390250
אין לי בעיה למחול על כבודי, ואכן איני יודע *בוודאות* מה קרה שם, אבל יש לי מושג לא רע:
1. עודף הביקוש על כושר הייצור באותו רגע אינו עניין לספקולציה או לתאורית קונספירציה, הוא נתון ידוע, ואפילו צפוי.
2. הטענה הרלוונטית העיקרית לחח"י היא בכך שלא נערכו למעבר להפעלה בגז בזמן (מבקר המדינה אמר לאחרונה את דברו בנושא)
3. אזרחותם של תושבי עזה אינה רלוונטית. צרכניה של חח"י בעזה אינם שווים יותר (או פחות) כצרכנים מצרכניה בפתח תקוה.
4. לקוחות כבדים שניתן להשמיטם מבלי לגרום לקטסטרופות (הרבה מעבר לאי נוחות של ישיבה שעה במשרד ללא מזגן, או לנפילת המחשבים במשרד) מושמטים *לפני* הצרכנים הביתיים. (ראה דוגמת המוביל הארצי).
5. לקוחות שיש להם אמצעי גיבוי (תחנות כח פרטיות, לא מדובר על UPS) כדוגמת מנא"י, נילית, בז"ן, מי"ה ועוד מפעילים אותם. יתרה מכך - תחנות כח אלו הן חלק ממערך ייצור החשמל הכולל.
6. הטענה העיקרית המופנית לחברות ענק ממשלתיות מונופוליסטיות, היא שאינן מתנהלות בצורה עיסקית, והנה אתה מציע לחברה עיסקית להעלות קמפיין הפונה לצרכניה הפוטנציאלים להמעיט ברכישת מוצריה. אתה מכיר הרבה חברות שמתנהלות כך?
והאמת... 390251
6. זה לכאורה אנטי-עסקי, אבל אין להעלות על הדעת היום קמפיין של "יותר חשמל פחות עמל". אפילו אם קברניטי חברת החשמל חוככים ידיים בסיפוק על כל יום של צריכה היסטרית, הם יודעים שבפנייה לצרכנים עליהם לדבר אחרת לגמרי - להשוות נתוני מחיר לקילווט שעה בין שיטות חימום וקירור שונות, לתת עצות לבידוד ואיטום נכונים וכולי. הרי כבר היום חברת החשמל מפרסמת בין היתר עצות לחיסכון בחשמל (ממה שזכור לי: לא להפעיל "חצי מכונה" של כביסה וכדומה).

בנוסף, צריכת יתר של חשמל (קצרים, נפילות מתח), זה לא בדיוק ביקוש יתר שמחזק את האגו של החברה או תורם להעלאת האטרקטיביות/מחיר של מוצריה. זאת, בניגוד למשל לתורים ארוכים לקבלת מכשירים סלולריים.

ועוד: מדי פעם חברות מזון מפרסמות בעיתונים התנצלויות על כך ש"אזל המלאי" של מוצר זה או אחר, ומבטיחות לספקו בהזדמנות. אז זה הצד השני של העניין, וקשור בהוגנות בשירות (הוגנות? בחח"י? חזור לתחילת הסעיף).
והאמת... 390307
א. מה, אני היחיד שזוכר את "ליישר את הקו"? אני חושב שהגיע הזמן לקרוא לאלכס אנסקי חזרה לדגל!

ב. התנצלויות כגון "אזל המלאי" הן בד"כ פשוט עוד דרך ליצור באזז סביב מוצר מסויים. יש מוצרים חדשים עם השקות גדולות שיוצרים בהם חוסרים מכוונים בדיוק לשם כך, ואז מפרסמים על כפולה שלמה "התנצלות" על כך שהביקוש "עלה על המצופה".
והאמת... 390263
1. השאלה היא האם באמת היה עודף שכזה, אני מניח שהתושבה היא לא ברורה, היות וביקשו להקים ועדה בנושא.
2. ואי הפעלת תחנות הכוח שאמורות לפעול כחברות בנות.
3. לדעתי כן. כל מדינה נורמלית בעולם דואגת קודם כל לאזרחיה. כמו שברור שבמקרה של מגפה, חיסונים ינתנו קודם כל לאזרחי המדינה ורק עודפים יעברו לשכנינו, כך צריך להיות גם בחשמל.
4. כמה מפעלים פרטיים כאלו יש ?
5. במקרה יצא לי לשרת במוצבים בעלי יכולת אספקת חשמל אוטונומית, לא היה כל נוהל למעבר שכזה. ללא ספק ניתן לפחות בצהל לכפות חסכון בחשמל, הן ע"י יצור עצמי והן ע"י כיבוי צימצום פעילות (הכוונה היא לא לבשל את יושבי הקריה חו"ח).
לא כיוונתי לגופים בעלי תחנות כוח פרטיות, אלא גנרטורים לגיבוי בלבד, להעביר אותם לפעילות עצמאית.
6. חברות מסחריות לא נוטות להקטין ביקושים (להלן : לירות לעצמך ברגל) אבל הן מסוגלות לספק את הסחורה. כשלנטוויזן יש בעיה לתת רוחב פס מספיק בגלל עודף צרכנים כבדים, היא כן פועלת נגדם והיא לא הראשונה. כמובן שזה רק פתרון ראשוני, לטווח הארוך היא תגדיל את העתודות ותגבה מהם מחיר שישתלם לה, אבל בטווח הקצר עדיפה פגיעה בביקושים מפגיעה בלקוחות.
היות וחברת החשמל היא מונופול (בלי קשר להיותה ממשלתית), השיקולים האלו זרים לה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים