בתשובה לרון בן-יעקב, 30/10/01 3:23
אי-התייחסות 40823
הנקודה שממנה בחרת משום מה להתעלם היא הודאתך כי אינך בקי בקוראן ועל כן מסתמך אתה על מחקרה של ארמסטרונג בנושא. אולם אותה כתבה באתר "קיקיו-אינטרנטי" שומטת את הקרקע מתחת לרגליה של ארמסטרונג כפרשנית נטולת-פניות בסוגיות הנוגעות לאיסלם (או יחסי איסלם-מערב/ישראל).
אי-התייחסות 40826
ומהם בדיוק הכישורים של אותה לוין בשמיטת קרקעות?

אני תוהה אם קראת את הביקורת (הלא מגמתית וחסרת הפניות, כמובן) של לוין, שלמרות הכל מודה בידע הרב של ארמסטרונג בהיסטוריה של הדתות. מדוע שתקבל את ביקורתה (מבלי להתייחס קצת לאכסניה האינטרנטית שלה) אבל באותה נשימה ותשלול את הגושפנקא שהניו יורק טיימס נותן?

מדוע אתה חושב שההשוואה שלוין עורכת בין הציטטה מארמסטרונג והחזון האורווליאני, תקף יותר ממה שאמר למשל עמוס עוז מיד לאחר מלחמת ששת הימים, עוד בהיותו במדים, כפי שעמוס אילון הביא בספרו על ירושלים:

"אבל אנשים חיים כאן. הם בבית ואני הפולש. ראיתי סלידה, התנגדות, פחד, עליבות, צביעות ורוע חדש זומם הרגשתי כמי שפרץ למקום אסור. זר בעיר זרה"

אבל, אנחנו סוטים. העיקר הוא ההסתכלות החצי-אוטומטית בכל דבר דרך "לנו או לצרנו" כאילו שחוקרי היהדות כולם היו נטולי פניות ותמיד איזנו את מחקרם בהצגת הצד השני.

ועדיין עוימדת העובדה שנקודות המבט אותם הצעתי לא זכו לתגובה אלא הקוסמטיקה הרגשנית שמסביב.
ארמסטרונג, לוין, איסלם. 40850
1. אנדריאה לוין כותבת גם בג'רוזלם פוסט.
לפי מה נמדדת קיקיוניות של אתר זה או אחר באינטרנט? [אני שואלת די ברצינות, כי אני דווקא לא גולשת הרבה (וגם לא משתתפת בשום פורום חוץ מהאייל)].

2. אנשים יכולים להיות בעלי ידע נרחב ואפילו אקדמאים בעלי שם, זה לא אומר שהם נטולי דעות קדומות- עד כדי הטייה חמורה בעמדות שהם מציגים, ולעתים גם עד כדי שקרים גסים.

דוגמה: ההיסטוריון מכחיש השואה דייויד אירוינג. אם הוא יצוטט, הייתי מצפה שהרקע שלו יוזכר, לפחות בקצרה.

את קארן ארמסטרונג ראיתי במו עיניי מסבירה למצלמת ה-CNN במאור פנים ובקול נעים שהמלה
"איסלם" נגזרת מהמלה הערבית לשלום, מה שמוכיח שזו דת רודפת שלום.
כידוע לכל, משמעות המלה "איסלם" היא כניעה ל-, או השלמה עם, רצון האל. (שאותו כמובן ניתן לפרש לכל כיוון שנוח לך, וזה בדיוק מה שבן לאדן עושה עכשיו).

לאור הרקורד של ארמסטרונג בהבאה חד צדדית של עובדות הנוחות לה, והסתרת עובדות אחרות, אני תוהה- גם אם הפסוקים צמאי הדם בקוראן מועטים, האם זה המצב גם ב"חדית", ובכתבים האחרים של האיסלם.
כמו שאצל היהודים הדת היא הרבה יותר מהתנך,
כך גם אצל המוסלמים יש לקחת בחשבון את כל הכתבים שצמחו סביב הקוראן, ואת המסורת שבע"פ.

3. אני חושבת שאפשר להניח שיש באיסלם פנים לכאן ולכאן, כמו בדתות האחרות. ושאנשים מצטטים מה שנוח להם, ומפרשים איך שנוח להם, שוב כמו בדתות האחרות.

כתבת ש"האיסלם התאים לצורת החיים ולמנהגים של השבטים האפגנים והפקיסטנים".
מעניין למה דווקא האיסלם התאים להם?

לעניין השבטיות- היא הדבר שעומד לדעתי גם בבסיס הבעייה הישראלית פלסטינית.
בנקמת דם שבטית הורגים את הרוצח, או מישהו מבני משפחתו, או חמולתו, או שבטו. המעגלים מתרחבים לפי הצורך- עם, מדינה שתומכת באויבך, בן אותה דת כמו אויבך...

כאן גם ההסבר לטבח שקרה שלשום בפקיסטן, שבו
מוסלמים חמושים פרצו לכנסיה בעת תפילת יום א
וטבחו 18 מתפללים. הם הדבר הכי קרוב שהיה להם לאויב האמריקני.

נדמה לי שיש איסור באיסלם על פגיעה בילדים ובנשים, מותר רק לנכס אותם. אך כאמור-
The devil is in the interpretation.

עניין השבטיות כמפתח להבנת העולם הערבי מוסבר בהרחבה בספרו של דייויד פרייס-ג'ונס
"המעגל הסגור".
ארמסטרונג, לוין, פרידמן ואיסלם. 40929
אסתי ורון,

בעניין השאלה האם האיסלאם בכלל, והקוראן בפרט, מטיפים לאלימות, הרי לפניכם דוגמה: בראיון ב"הארץ" בסוף השבוע שעבר נשאל שייח ראאד סלאח, מנהיג התנועה האיסלאמית בישראל, מה הוא חושב על בן לאדן והוא ענה: "אין בקוראן פסוק, ואין בכל הדת האיסלאמית דבר כלשהוא, נגד ארה"ב, או נגד מנהטן, או נגד ג'ורג' בוש."
תשובה נפלאה, האין זאת? לפי ההגיון הזה אין בקוראן שום דבר נגד מה שלא קרה אחרי המאה השביעית לספירה.

(אגב, בטלוויזיה נראה אותו ראאד סלאח ניצב על יד חה"כ מוחמד כנען שעה שהלה שלהב את ההמונים בכנס של התנועה האיסלמית בתמרה להביע תמיכה בבן לאדן. סלאח לא ניסה לעכב בעדו ונראה כשהוא מגלגל את עיניו לשמים. שתיקה, כידוע, פירושה הודאה).

כמעט מיותר לציין שכאשר מסיתים הפנדמנטליסטים מוסלמים ומדינות ערביות מסוימות את המוני המאמינים נגד המערב אין הם מדקדקים להסתמך על כתבי הקודש האיסלמיים ואין הם מציגים את משנתם רק אחרי שהדברים עברו ביקורת מדעית של הטקסט. דוגמא ממאמר של תומס פרידמן בטורו מהיום בניו יורק טיימס:
the 10th-grade textbook for one of the five required religion classes taught in all Saudi public schools states: "It is compulsory for the Muslims to be loyal to each other and to consider the infidels their enemy." This hostile view of non-Muslims, which is particularly pronounced in the strict Saudi Wahhabi brand of Islam, is reinforced through Saudi sermons, TV shows and the Internet.
[תקציר בעברית: בבתי הספר בערב הסעודית מלמדים בשיעורי הדת כי: "חובה מוטלת על המוסלמים להיות נאמנים זה לזה ולראות בכופרים את אוייביהם". המסר הזה שעל פיו מתחנכת האוכלוסיה מועצם ע"י שידורו בתקשורת והטפתו במסגדים]
המאמר המלא:
ארמסטרונג, לוין, פרידמן ואיסלם. 40939
שלא ישמע כאילו אני מגן על משהו אבל מה שפרידמן
כתב ומה שראית בטלויזיה לא סותר את ההסתכלות שהבאתי
למעלה. אין אם כן חשיבות לכמות הקטנה של פסוקי שטנה ורעל,
ואם אין משהו מפורש תמיד אפשר לתת פרוש לפסוק פחות מורעל.
מה שמעניין זה הנכונות של אנשים מסוימים לקחת ולנכס לעצמם את
כל הקוראן/תורה/ברית חדשה לאור פרשנותם ולעוות את מסר החמלה
והשלווה שבדרל כלל נוטים ליחס לדת. מסתבר שסה לא רק אנשים אלא
גופים ממלכתיים, אבל זה לא דבר חדש לנסיון הישראלי מהדורים אוכלי
הנחשים עד למסגדים בעזה. גם הניכוס של אלמנט הרוע אצל היהודים קיים,
אבל בממדים לוקליים( עדיין?)

כמו שארמסטרונג ציינה, ההבדל בין בין לאדן לנוצרים ביגוסלביה הוא
שהטבח שערכו בסברניצה לא תורץ בפסוק מתאים. הניהיליזם צריך נקודת
משען להזיז את העולם וככל שהמנוף שלו יהיה גדול וארוך יותר הוא יוכל
להזיז עולם גדול יותר.

את מה שפרידמן לא כתב, קראתי לא מזמן במאמר אחר. בעשורים האחרונים השקיעו הסעודים מאמץ שקט להחדיר למוסלמי אמריקה את זן המוסלמיות הווהאבית שלהם. זוהי כת אורתודוקסית-פוריטנית שנדמה לי קיים כמעט רק בסעודיה. הוואהאביות מאפשרת למשפחות המלוכה להמשיך ולשלוט בערב הסעודית. הם השקיעו כמה וכמה מליוני דולרים בסיבובי הרצאות של חכמי דת וואהאבים מסעודיה, מימון מדרסות (בתי ספר )ועוד. ההצלחה מסתבר לא היתה כל כך גדולה. בנוסף, מיד לאחר ההתקפה על התאומים והפנטגון, השגרירות הסעודית הטיסה במטוס פרטי את בני משפחת לאדן אל מחוץ לארה"ב.
חמלה למאמינים, ואבוי לכופרים 40960
רון,

מה שיש לי להגיד בעניין מסר החמלה שמייחסים לדת - לאור ההיסטוריה הארוכה של מלחמות דת -זו הכללה (שאין לי כרגע זמן לבסס אותה בעבודת דוקטורט): מסר החמלה בדתות מופנה עפ"ר כלפי פנים, כלפי האחים המאמינים, אולם כלפי הלא מאמינים, הכופרים, הדת היא עוינת.

זה נכון לגבי כל הדתות, אולם למיטב ידיעתי המוגבלת האיסלאם עוין כלפי חוץ הרבה יותר מהיהדות והנצרות. היהדות משאירה בד"כ את הטיפול בגויים לאלוהים (שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך), האיסלאם לעומת זאת מפקיד את מלאכת הקודש הזו בידי המאמינים עצמם.

"מוחמד", קובע חוקר האיסלם גולדזיהר, "הוא נביא הלוחמה והמלחמה... את מה שהשיג הוא עצמו לראשונה בעולם הערבי שלו, הריהו מנחיל כציווי ומיצווה לעתיד קהילתו: המאבק בבכופרים, חסרי האמונה... בראש מעייניהם של הלוחמים למען האיסלאם ניצבת לאו דווקא המרתם של הכופרים, נטיעת אמונה בהם, אלא הדברתם".

הקוראן אינו מותיר ספקות לגבי נקודה זו:
"ומשיחלפו ארבעת חודשי הקודש, שחטו את עובדי-האלילים בכל אשר תמצאום. שבו אותם, צורו עליהם, אירבו להם." (האיסלאם מקל קצת עם נוצרים ויהודים, אין חובה לשחוט אותם ואפשר להסתפק בהמרת דתם או דיכוים).
חמלה למאמינים, ואבוי לכופרים 40962
מה לגבי המיסיונריות בנצרות? אפריקה, גינאה החדשה וכו'. אחת מהמשימות שלהן היא הטבת תנאי המקומיים (ואם אפשר גם המרת דתם לנצרות כמובן).
חמלה למאמינים, ואבוי לכופרים 41045
נראה שאנחנו מסכימים.

הדת נתפסת, בהכללה לא גסה, על ידי מי שלא מאמין וגם על ידי הדתיים את עצמם, כמהלך אידאולוגי שמהותו הוא הטוב (ו' שרוקה) בדרך כלל נוטים ליחס לאדם דתי, במיוחד אדוק, תכונות או התנהגות של ענווה , של חסד, של אמפתיה לאדם, של עזרה לזולת ועוד. זאת כנראה אחת הסיבות שחדשות על אנס דתי או רמאי דתי מהווים אטרקציה.

זאת היא אחת מהמהויות האידאיות של הדת - להיטיב. סט. אוגוסטין קבע שמרכז ההוויה איננו הרציו אלא האהבה שהיא הטוב, החסד, האמפתיה לבני האדם, כמשהו שבא מהאל. תשוקת האדם לאל היא הטוב והיא המניע הבסיסי למציאת הטוב.

אולם מסתבר שלא כך, אפילו אולי להפך. אמונה יוקדת יכולה להפוך לאנטינומיסטית ולפעול בדיוק בדרך הפוכה למהות שבה אנו תופסים התנהגות דתית. יתרה מכך, לאדם המאמין יש מניע דיאלקטי המאפשר לו להפוך חמלה לרצח.

זאת כמדוני היתה הנקודה, שסובבת סביב התפיסות ההופכיות לדת - מצד אחד אדך חיים טובה, אמיתית שמתצתת את הרצון האמיתי של האדם. מצד שני עצם השאיפה הזו היא פריזמה מעוותת שכוללת בתוכה את האפשרות הרצחנית שלמעשה היא כמעט ברירת מחדל.

מבחינה זו הטרוריסטים הם לא דתיים אבל באותה נשימה הם התגלמות תמצית הדת.
מוסלמי כל העולם -התאחדו? 40940
1. אמש ב-BBC דובר על כמה צעירים מוסלמים אזרחי בריטניה שנסעו להתנדב לשורות הטליבן ונהרגו בהפצצה. רואיינו צעירים רעולי פנים
שהסבירו שחובתם להתגייס למען אחיהם המוסלמים באשר הם.
אנשי הקשר של אנשים אלה בפקיסטן טענו שכבר גייסו כמה אלפי צעירים כאלה. כתב ה-TV הבריטי הטיל ספק בטענה זו והעריך שמדובר בכמה מאות.
ממשלת בריטניה שוקלת אפשרות להאשים אנשים כאלה בבגידה.

2. ההסבר המופרך של ארמסטרונג על משמעות המלה "איסלם" הוא חלק ממאמץ כללי במדיה המערבית ליפות את פני האיסלם, גם במחיר האמת. דוגמה נוספת: מוסלמים שחיים במערב ומסבירים לכתב השואל שמשמעות המלה "ג'יהאד" אינה מאבק אלים באויב אלא מאבק רוחני פנימי
לשמור על מצוות אללה.

3. נדמה לי שיש הרבה יותר רבנים שמבקרים את האלמנטים הקיצוניים בדת היהודית מאשר אנשי דת מוסלמים שמבקרים (בפומבי) את האיסלם. יוצא מהכלל כאן הוא שייך פאלאצי האיטלקי.

4. מעבר לכך, הבעיה אינה רק מה אומרים או לא אומרים כהני הדת, אלא מה אומרים אנשים מהשורה.
במה מועיל העמית הפקיסטני שממתיק סוד עם מר בן יעקב, ומסביר לו שהאיסלם היא דת שלווה שנחטפה ע"י קיצוניים? איפה מיליארד המוסלמים שאינם לוחמים בשורות הטליבן? למה לא שומעים אותם אומרים בקול רם, ובכל פורום אפשרי שהם מתנגדים נחרצות לדרכי הקיצוניים?

בכל מקום שומעים רק מוסלמים שתומכים בטליבן ובבן לאדן! האם הכתבים מראיינים רק את המיעוט? או שזה הרוב?
התאחדו 41008
A man hears what he wants to hear שרו סיימון וגרפונקל. האם הם התכוונו אליך?

לא באתי להגן על מאין דהו, אלא להביא לידיעת עמיתי באייל זויות ראיה שונות, למען יפרח הדיון. אם אינך מסוגלת להתייחס לזה ללא המטען הרגשי העודף, מה התועלת?
מוסלמי כל העולם -התאחדו? 41053
כן, אני כבר רואה את הכותרות מוכרות-העיתונים ופותחות-מהדורת-החדשות הבאות:

"נמצאו עשרות מוסלמים שהתאבלו על אובדן חיי אדם לשווא בפיגוע הנורא ב-‏11/9; כתבינו הביאו תמונות בלעדיות, תוך סיכון חייהם, מבתיהם של האנשים"
ממתיקים לעומת יומרנות 58130
4. לפני כחודש פרסם דן שפירא, במוסף הספרות של הארץ, שיר אפגאני מהמאה ה-‏19 אותו הוא תרגם מפשטו (פ' פתוחה, ו' חלומה). בדברי ההסבר המקדימים הוא כתב בין השאר:
"...השבטים הפשטונים, החיים לפי החוק הרגיל הנוקשה, המכונה 'כבוד הפושטונים' - אותו חוק רגיל שניסו לכפות הטאליבן על אפגאנסתאן במעטה דק של ההלכה הסונית התקנית..."

האם גם שפירא המתיק סוד עם איזה פקיסטני שכנראה אמר לו מה שאני שמעתי:
"אופי החיים שלהם, כולל היחס המשפיל לאישה, השבטיות ההדוקה ושאר סממנים שאחנו מייחסים לאיסלמיות הקצונית שלהם - כל זה הוא למעשה אורח החיים שלהם מימים ימימה, ללא כל קשר מיוחד לאיסלם. האיסלם התאים לצורת החיים ולמנהגים של שבטי אפגניסטאן ופקיסטן."

האם הגברת וולש באה על סיפוקה?
תגובה 40789
ממתיקים לעומת יומרנות 58140
נטפלת לטפל במקום להסתכל על העיקר, מר בן יעקב.
אני לא חולקת על מה שאמר לך הידיד הפקיסטני, כך שלא היה צורך להביא סימוכין לכך.
הנקודה שהיתה חשובה בדבריי היא שלא מספיק שאנשים ילחשו אמיתות במעמדים פרטיים. אלא יש צורך עז ודחוף לשמוע את מליוני המוסלמים המתונים יוצאים בקול רם נגד הקיצוניים אשר חטפו את דתם למטרות איומות כל כך.

ועדיין- אולי יש משהו באיסלם שעושה דווקא אותו מכל הדתות לדת שנקלטה במקומות בהם החברה היא שבטית, בעלת יחס משפיל לנשים, וכו'?

כלומר, יש כאן לדעתי שני אלמנטים-
1) החברה האפגנית אכן היתה כך גם קודם.
2) ולכן לא מקרה הוא שדווקא האיסלם תקע שם שורשים עמוקים כ"כ. (הבודהיזם היה גם הוא פעיל באזור, למה /הוא/ לא נקלט?)

וחוץ מזה, מה אתה עושה פה? אתה לא אמור לצאת לחופשה?
אני מקווה שזה לא המקרה שבו כבר נעלת את הדלת, ירדת למטה, ואז חזרת לבדוק אם הגז באמת סגור, ואז- הי! יש עוד משהו ששכחתי לעשות! לענות לאסתי על הטיעון שלה מלפני חצי שנה! :)

שתהיה לך חופשה מתוקה.
אך אם ממילא איחרת את הטיסה... 58142
רק תיקון קל-
''ועדיין- אולי יש משהו באיסלם... וכו.''
(נקודה בסוף במקום סימן שאלה. כי לדעתי התשובה די ברורה).
בין טפל לתפל 58199
הצירוף "ממתיק סוד", בו השתמשת [בטון מזלזל, אם יורשה לי] בתגובה הראשונה שלך, נשאר מן הסתם חקוק בזכרוני, וכשעלעלתי בטיסה בקיטעי העיתונים הישנים שנשמרו אצלי קפץ לו תרגומו של שפירא והשתדך אליו.

מה בכלל קשור כמה זמן עבר כדי לתקן טעויות?

החופשה הקצרה-מתוקה, אם את זוכרת את התאריך בו הזכרתי אותה, עברה חלפה לה.
בין טפל לתפל 58204
הטון המזלזל היה באוזניך, לא בפי.

(או בעיניך, לא באצבע האחת שבה אני מקלידה).

לא זוכרת את התאריך, אבל וולקאם בק.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים