בתשובה לאלון אלקין, 25/04/00 18:37
הקשר הגורדי - לחתוך או להתיר? 4096
אלון,
מכיר את הסיפור העתיק על הקשר הגורדי?
להלן הגירסה המוכרת לי:
היה היתה עיר שהילכה בה אגדה שיום יבוא וימלוך בה מלך אידיאלי, וגם נתנו בו סימנים.ואמנם, ביום בהיר אחד הופיע בשעריה עגלון בשם גורדיוס שניכרו בו כל הסימנים הנ"ל. תושבי העיר הציעו לו את המלוכה והוא נענה, קשר את העגלה שלו לשער העיר ונטל את שרביט השלטון. הוא היה אכן מלך אידיאלי ותושבי העיר היו גאים בו. והם גם היו גאים בקשר המסובך שבו קשר גורדיוס את עגלתו שסימל מבחינתם את חוכמתו. ולכן גם לאחר מותו, במשך דורות רבים, הזמינו כל אורח נכבד שבא לעיר לנסות להתיר את הקשר. כולם כאחד נכשלו עד ליום שבו עמד בשערי העיר הכובש הגדול אלכסנדר מוקדון. אלכסנדר היה לא רק כובש גדול אלא גם אדם מלומד שקיבל שיעורים פרטיים מאריסטו גדול חכמי הדור. אבל גם הוא לא הצליח להתיר את הקשר הגורדי. מה עשה? שלף את חרבו וחתך את הקשר.
המספר הקדום אינו מביע את דעתו על מעשהו של אלכסנדר ומשאיר זאת לשיקולו של השומע.

בעיית גיוס החרדים היא בעייה חברתית סבוכה, אחד הקשרים הגורדיים של החברה הישראלית. מקריאת תגובתי לעניין ועדת טל אתה וודאי מבין שאני מעדיף את הגישה של פתרון הבעייה באמצעות סדרה של פשרות בתהליך ארוך טווח(שלא כאלכסנדר לא אצה לי הדרך לכבוש את פרס והודו ויש לי סבלנות לנסות לפתור את הבעייה באיטיות כואבת.)

אלון, אתה כותב כך: "זה נכון שהחלת הגיוס על החרדים בגיל 18 תמוטט את עולמם, אבל מה עם העולם החילוני?" תשובתי:
אני מבין מדבריך שאין לך בעייה לחתוך בבשר החי, אתה מבין שזה יכאב להם ושוועתם תעלה השמימה , אבל אתה מוכן להתעלם מהתוצאה הלא נסבלת הזאת ולאטום את אזניך בפרט לנוכח העובדה שאתה כן חייב לשרת בצבא.

אבל בנוסף לבעייה המוסרית של החרבת העולם החרדי עולה השאלה איך תיראה המדינה לאחר שתתבצע הכפייה החילונית. מיטב שיקול הדעת שלי אומר שאם אכן יכפו החילונים על הדתיים את הגיוס אתה עצמך עלול לשרת את השירות הצבאי שלך בדיכוי מהומות בבני ברק במאה שערים ובעצם בכל רחבי הארץ. קבוצת אוכלוסיה כה גדולה שעולמה התמוטט לא תעבור על זה לסדר היום. היא תיאבק עד חורמה. אני מניח שכשתפרוץ "האנטיפדה החרדית" אתה תטען שיש לכבד את שלטון החוק (ואני אסכים אתך) אבל במקרה הזה יהיה צורך להפעיל את כל מנגנוני המדינה האלימים כדי שיכובד שלטון זה.
להערכתי קוראי האייל מבינים את הסכנה שבאנטיפדה חרדית ולכן, אולי, הצביע חלקם הגדול כפי שמראה הסקר בעד חקיקה שפוטרת את כווולם משרות צבאי.

האמנם זה פתרון סביר לבעיית גיוס החרדים?: "אם אתם לא, אז גם אנחנו לא!"
תשובה מעין זו מזכירה לי עוד מעשייה עתיקה
- משפט שלמה (מלכים א' פרק ג'):"ויאמר המלך גיזרו את הילד החי לשניים ותנו את החצי לאחת ואת החצי לאחת. ותאמר האשה אשר בנה החי אל המלך, כי נכמרו רחמיה על בנה, ותאמר, בי אדוני, תנו לה את הילוד החי והמת אל תמיתהו, וזאת אומרת גם-לי גם-לך לא יהיה גזורו."
לענייננו, התינוק החי משול בדיוננו זה למדינת ישראל הציונית. היא אינה יקרה לליבו של חלק נכבד מהמחנה החרדי (כולל ש"ס. ראה דבריו של א. דרעי בגנות הציונות לפני כשנתיים.) לעומת זאת, אני מניח , שהמדינה יקרה לציבור החילוני, ואל לו לציבור זה לגבש עמדות בנושאים שהם בנפשה של המדינה כתגובה מתריסה למחלוקת עם החרדים אלא לגופו של עניין.

ולגופו של עניין,מהבחינה הבטחונית, מדינת ישראל עדיין זקוקה לצה"ל. יבואו ויאמרו מצדדי "הפטור לכווולם" שאפשר להפוך את צה"ל לצבא מקצועי כמו הצבא האמריקני. לדעתי איננו בשלים עדיין לצעד מהפכני שכזה. ראשית, אני מסופק אם המצב הכלכלי מאפשר החזקת צבא שכולו שכיר (אולי רק אם מגייסים אליו תאיילנדים, רומנים וסינים בשכר שמתחת לשכר המינימום.) אבל הבה נניח שלא התקציב הוא אבן הנגף. מי יישרת בצבא הזה? הנסיון האמריקני מלמד שמרבית חייליו של צבא מעין זה באים מקרב השכבות החלשות, העניות. פטור לכולם והקמת צבא שכיר ירחיב עוד יותר את הפער המעמדי בישראל. בני השכבות המבוססות לא ימהרו ללכת לצבא אלא לאוניברסיטה ולהייטק. נראה לך צודק, אלון, שהעניים יהרגו בלבנון והעשירים יאכלו סושי בתל אביב?
לכך, אלון, כיוונתי כשדיברתי על צה"ל כגורם אחרון של סולידריות חברתית (אני מסכים איתך שיש בעייתיות בעודף אינדוקטרינציה צבאית והחדרתה לתרבות, אם כי, למרבה המזל, ניתן לראות כיצד השתחררה התרבות הישראלית לאט לאט מהצה"ליות שלה במהלך 50 שנותיה, והמגמה המבורכת הזו עוד הולכת ונמשכת).

כפי שהבהרתי כבר בתגובתי הראשונה, איני חושב שפטור לחרדים מגיוס הוא צודק בחברה אזרחית, אבל כל תיקון רדיקלי של העיוות הזה בשיטת חיתכו, גזורו וכו' עלול, כפי שתיארתי, לסבך עוד יותר את המצב החברתי המסובך ממילא וליצור בעיות חדשות, ולכן עדיפות בעיני פשרות המובילות לכיוון הרצוי, שיתירו אט אט את הקשרים הגורדיים בחברה הישראלית.
הקשר הגורדי - לחתוך או להתיר? 4106
בעניין הקשר הגורדי, על מנת לחתוך את הקשר הגורדי בחרב, אתה חייב להיות אלכסנדר (נדמה לי שבלזק הכניס משפט דומה באחד מספריו) בפוליטיקה הישראלית וברבנות היהודית, אין אלכסנדרים וזו הבעיה העיקרית. עד שלא יקום מנהיג ישראלי בעל אומץ לב פוליטי שנתמך ע''י רוב גדול של הציבור הישראלי או רב שיאחד את הציבור החרדי אי אפשר יהיה לבצע מהפכות מסדר גודל של גיוס כולל.
להתיר לפני שיהיה מאוחר 4130
ראשית, ייתכן שקיבלת רושם מוטעה - אני מתומכי הפטור לכולם ולא מתומכי הגיוס לכולם.
אתה כתבת שמבחינתי אין לי בעיה לחתוך בבשר החי, ובלבד שלא אשרת בצבא.
ניתן לומר דבר דומה גם על החרדים - הם שולחים אותנו ללבנון, ומעדיפים להלחם באהלה של תורה.
צבא של שכירים, אתה אומר, ישלח את השכבות הנמוכות ללבנון, בזמן שהעשירים ישארו בביתם שבת"א. תרשה לי להאיר את עיניך על המצב הנוכחי: העשירים נשארים בבסיסי חמ"ן ובקריה, קרוב לבית, בזמן שרוב החיילים שמשרתים בלבנון ( ואני לא מתכוון לעשות הכללות, אלא לציין שרובם ) משרתים בחי"ר ובמג"ב.
האינטיפאדה החרדית שאתה מדבר עליה היא בוודאי לא חלק מפתרון של ביטול או קיצור חובת הגיוס לכלל העם.

ולסיום, אתה כתבת : ולכן עדיפות בעיני פשרות... שיתירו אט-אט את הקשרים הגורדיים של מדינת ישראל"

שכחת שהשיטה היחידה לפתוח את הקשר הגורדי היא במהלומת חרב מהירה. ובמקרה של הקשר הזה, ישנם אזרחים רבים, חרדים וחילוניים, שמרגישים שהקשר הגורדי הוא הקשר על חבל התלייה שלהם.
להתיר לפני שיהיה מאוחר 4148
אלון,
האמנם השיטה היחידה להתיר את הקשר הגורדי היא אבחת חרב? האם גם השיטה היחידה לפתור את חידת הקוביה ההונגרית היא לשבור את הקוביה? ואולי גם השיטה לפיענוח הגנום האנושי היא הרס המעבדה?!

בברכה,
ג. שמעון
להתיר לפני שיהיה מאוחר 4420
למה להתחסד?
איזה יתרון יש להתרת הקשר הגורדי על פני חתיכתו?
יש לזכור שבשני המקרים נגיע למצב הרצוי שבו העגלה לא תהיה מחוברת לשער, בהנחה שזו המטרה שלנו. ההבדל היחיד הוא שהתרת הקשר, עלולה לארוך זמן רב מידי, וזאת בהנחה שנצליח להתיר את הקשר בסופו של דבר.
שים לב שהסיבה היחידה שאנשים מעדיפים לשבור את הראש מאשר לשבור ולהרכיב מחדש את הקובייה ההונגרית הוא שמטרת הקובייה היא התהליך ולא הקובייה הפתורה.
נסיון להתרה לא יוליך אותנו לשום מקום.
להתיר לפני שיהיה מאוחר 4428
אלון,

אכן התרת הקשר תארוך זמן רב. לחתוך אותו פירושו: הנדסה חברתית ושימוש במנגנוני המדינה האלימים. את התנגדותי לנקיטת שיטות כאלה הסברתי בתגובותי הקודמות.

בברכה,
ג. שמעון

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים