בתשובה לתשע נשמות, 19/09/06 16:52
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410386
נכון, מסכים איתך ש"זה לא קרה" בתקשורת (תשקורת, כבר אמרתי?) הישראלית. מעולם לא קרה.

ואילו אתה, כדאי שתשאל את עצמך מי עומד מאחורי כל אותם פישקווילים. בטח עוד איזה ירון ידען מטעם עצמו. אם הוא העז להיכנס בהחבא בלילה לבתי המדרש ולהשחיל אל הגמרות את חוברות הנאצה שלו, ויצא בשן ועין בבית המשפט, לא אתפלא אם הוא או דומיו או במימונם מניעים את גלגלי הקיצוניות שאתה מתאר. סביר למדי.

אה, גם הבאתי רבנים, פוסקי הדור (!), אבל את מי זה מעניין בכלל. על תסמונת העין האחת, שמעת?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410387
בטח גם הדוקר הוא ירון ידען.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410391
לא, הוא תוצאה של שטיפת מוח. בטח לא של הרבנים או המנהיגים או טקסטים קדושים.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410393
בטח, איזו שאלה, גם 13 החרדים והדתיים שנעצרו הם כולם ירון ידען. גם החרדי שבתמונה הוא ירון ידען (וואלה, איזה תחפושת מוצלחת!).

תפילת שווא וסובלנות חרדית 410398
מה, רק 13 הם עצרו? הלא יכלו בקלות לעצור הרבה יותר: כל עובר אורח שלא נראה כמושך עורלתו. אופס, שכחתי, היו שם במקרה רק 13, אז באמת שלא היתה להם כל ברירה, נעבעך, לאוכפי עריצות הרוב האלה במדים כחולים.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410399
''שלא נראה מושך עורלתו'', אין ספק שמי שמתבטא כך הוא דוגמה ומופת לסובלנות חרדית.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410404
סליחה, זהו ביטוי ספרותי בלבד.

נא החלף ב''נראה כמפגין את גאוותו המינית לראוות הכלל''.
ראווה ודעה קדומה 410529
הזכרת לי סיפור מצחיק. פעם הייתי עם משפחתי בחו''ל לתקופה ממושכת. אישתי נאלצה לפנות לרופא, שהתייחס אליה בקורקטיות אך בריחוק. כשקרובינו שמעו על הסיפור הם שאלו אותה האם הרופא היה יהודי.
''אני לא יודעת, הוא לא חשף את יהדותו בפני.'' ענתה אשתי בתמימות, ולא הבינה (ברגע הראשון) למה כולם צוחקים.
ראווה ודעה קדומה 410532
מדוע שאלו את השאלה בהקשר זה? רופאים יהודים אמורים להיות מרוחקים יותר?
ראווה ודעה קדומה 410536
מרוחקים פחות אני חושב.
ראווה ודעה קדומה 410537
אם כך זו שאלה מוזרה. אלא אם כן רוב הרופאים באותו מקום היו יהודים, או שהשואלים הולכים בעיקר לרופאים יהודים.
קרובים מוזרים-> שאלות מוזרות 410540
אני מודה לך על הניטפוקים, ככה יש לי הזדמנות לכתוב יותר:
ההערה על הריחוק לא נועדה להסביר את מקור *השאלה* של הקרובים, אלא להסביר מה ייחד את הארוע וגרם לאשתי לספר עליו (וגם הזדמנות שלי, להכניס בקטנה לרופא ההוא (שאני אפילו לא זוכר איך קוראים לו)).
קרובים מוזרים-> שאלות מוזרות 410546
הבנתי.
אבל זה לא היה ניטפוק. חשבתי שזו באמת הייתה השאלה, ושאני עולה כאן על תעלומה מעניינת, משהו בסגנון "a nine mile walk", ושבעוד רגע יתברר שמישהו נרצח בסביבה, אולי תוך כדי מזימה אנטישמית או משהו...:)
הרוצה את הרב, יבוא אליו 410548
לא שמעתי על הסיפור הזה עד עכשיו. כנראה ישנתי עד מאוחר ביום שישי. לפי גוגל זה נשמע מעניין. יש לך את הסיפור המקורי?
הרוצה את הרב, יבוא אליו 410551
ישנת עד מאוחר? כלומר, כמו הרבי סמול?
לצערי אין לי הסיפור בבית, אבל הוא באמת אחלה ספר. לא ידעתי שעשו ממנו משחק.
(אגב, נזכרתי בזה גם כשקראתי את דיון 2477 . הספר מומלץ גם לירדן, במקרה שלא קרא אותו).
הרוצה את הרב, יבוא אליו 410553
כן, את סיפורי הרב סמול קראתי פעם ( אבל אני ממש לא זוכר כלום). משחק? ראיתי שעשו סרט.
הרוצה את הרב, יבוא אליו 410555
נדמה היה לי שהבנתי מהגוגל שמדובר במשחק. לומשנה.
את הסיפורים האלה גם אני בקושי זוכרת. מתשעת המילים, מכל מקום, נשאר לי משהו - על אף שקראתי אותו בערך באותה תקופה (אי אז...). זה פשוט ספר הרבה יותר טוב.
הרוצה את הרב, יבוא אליו 412010
לא הצלחתי להבין על איזה ספר מדובר.
הרוצה את הרב, יבוא אליו 412018
"nine mile walk", של קמלמן. הוא בנוי על מה שהייתי קוראת "בלשנות של שפת יומיום", מהסוג שדיברת עליו באחד ממאמריך האחרונים.
ראווה ודעה קדומה 410542
ואתה האמנת לה?
ראווה ודעה קדומה 410543
לא חשפתי את ספקנותי לפניה.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410397
לא הבנתי: אתה טוען שאיזשהו רב חרדי נחשב דווקא התבטא בפומבי נגד הדקירה, ורק לא פירסמו את זה בתשקורת?

הבאת שתי התיחסויות של רבנים חשובים, אבל השאלה היא האם ההתיחסויות האלה מבטאות את היחס השכיח בחברה החרדית כלפי ההומוסקסואליות (ובפרט הגרסה הציבורית המוחצנת שלה). לנוכח הפעילות הקדחתנית של פוליטיקאים ורבנים חרדים כנגד המצעד, לנוכח התבטאויותיהם בעבר, לנוכח הרוח השמתקפת בתגובות בחדרי חרדים וגם לנוכח העובדה שהתיחסויותיהם של הרבנים האלה היו פרטיות ולא נגעו כלל (ובוודאי לא נתנו שום לגיטימציה) להחצנה של הומוסקסואליות, התשובה המתבקשת היא לא.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410402
כן, אני טוען בידיעה מקרוב. התקשורת בארץ מתפקדת על פי כל קנה מידה של ניו-ג'ורנליזם צהוב ונמוך ככל האפשר מיום ליום. היא מעדיפה את "אדם נשך כלב" (החרדים כך וכך - כל החרדים עשוים הלא מעור אחד בעיניה הרדודות) על פני "כלב נשך אדם" (הרבנים החרדים המובילים יצאו במכתב פומבי נגד הדקירה במצעד הגאווה וכל אלימות בכלל).

זכותם הדמוקרטית ואף חובתם המוסרית-הדתית והציבורית של העסקנים השונים לעשות כל שבידם בדרכים הלגיטימיות והחוקיות למניעת מצעד הראווה בירושלים. אני רוצה לראות אותך תמה על פעילותם הדומה בסוגיותציבוריות אחרות של הח"כים הערבים או הח"כים מהשמאל הקיצוני (יוסי ביילין ודומיו). מה שמותר להם - אסור לחרדים. אבוי להם מהליברלים הצבועים!

להבא כאשר יפגשו עיניך בחרדי או חרדית ברחובה של עיר, עצור נא אותם במתינות ותשאל לדעתם מה מעמדם של הרבנים יוסף אלישיב יבל"א ומשה פיינשטיין זצ"ל בדעת הקהל החרדית. רק אביא לידיעתך שההלוויתו של הרב פיינשטיין היתה הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל עד כה. וכן, התשובות אמנם נשלחות וניתנות לפרטים השואלים, אך מהרגע שנדפסו בקובץ שאלות ותשובות הלכתיות של הרב, יהיה מי שיהיה, הפכו לנחלת הכלל וניתן לפסוק הלכה למעשה על פיהם לקהילה בכללותה.

מאחר וטרם ראיתי לינק אחד ממך לחדרי חרדים. לדבר באוויר אני לא אוהב. תציג עובדות, נבחן אותם בדרך הבחינה הרציונלית ונאמת אותן או נפריך אותן בהתאם לשיקול הדעת האנושי הסביר. קודם לכן, תיקח בחשבון שירון ידען, ישראל סגל ודומיהם רשומים בחדרי חרדים תחת שמות בדויים.
תפילת שווא היא שקרנות חרדית 410416
האם אתה רומז במפורש שהרב פיינשטיין זכה ללוויית כלב "העשוי מעור אחד"?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410417
במקום "ידיעה מקרוב", תביא לנו ידיעה. קישור, ציטוט מהעיתונות החרדית, משהו - זה מה שביקשת ממני לגבי בח"ח, תביא אתה לגבי הטענה שלך.
לינק לבח"ח:
ודאי שזכותם של הרבנים והעסקנים לפעול כנגד המצעד, אבל קשה לראות בזה מאפיין כלשהו של סובלנות...

אני יודע היטב מהו מעמדם של הרבנים המשיבים, אבל תשובתו של הרב אלישיב אינה תשובה הלכתית ולא נדפסה בספר הלכתי (כמה חרדים שמעו עליה, לדעתך?), ואילו לגבי מידת הסובלנות בתשובתו של ר' משה פינשטיין כתבתי לפני חמש דקות.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410431
בנוגע לציטוט הנדרש לגיבוי טענותיי - כבר הבאתי בזמנו באייל. אין לי כוח וזמן לחפש. אייל אותה.

בנוגע לחדרי חרדים - אין זה חכם מצידך להביא מאמר מלומד על הפרשה מאת משפטן בהתמחותו (יאיר שפירא) הטוען לחפותו של הנאשם ומנגד לצפות לגינוי הנאשם לאור המאמר המשכנע מבחינה משפטית. לא קראתיאת הכול, אבל נדמה לי שציפיות שלך מהמגיבים שיגנו וכו' מוגזמות ביחס לפוסט שמשכנע אותם לחשוב את ההיפך, תוך נגינה על המיתרים הנכונים של רדיפת המשטרה הציונית את היהודי הגלותי. לרגע לא צפיתי לתגובות נגד מאוכלוסיה הטעונה רגשית ומכאן שספק אם ניתנת לבחינה רציונלית.

סובלנות מעצם טבעה לא אמורה להתבטא רק בחוסר מעש משווע ומליאת פיך במים. כאשר חילוני ודתי מנהלים דיאלוג ענייני ופורה על סוגיות השנויות ביניהם במחלוקת - בעיני שניהם סובלניים זה כלפי זה. כאשר אנשי ציבור פועלים למען האינטרסים של הציבור ששלח אותם למלא את תפקידם במקום ועל חשבון זמנם הפרטי היקר למשפחה ולפרנסה - מכפלים את הדגלים האחרונים שהדמוקרטיה מעניקה לידיהם במאבק החוקי והלגיטימי להשגת האינטרסים הקדושים להם - זוהי כבר התרפסות ותבוסתנות, רחוק מלהיחשב בעיני לביטוי של סובלנות. בטח לא סוג של סובלנות שמוצאים בצד השני של המתרס, המתריס בכוונה תחילה כלפי אוכלוסייה שכל אשר ביקשה זה לא להכניס צלם בהיכל הקודש, בפלטרין של מלך מלכי המלכים, בשערי הבית הפרטי של יהודים שומרי מצוות. אבל מה להם ולסובלנות בכלל. אלה ידברו אליך על ערכי החילוניות והליברליות ההומניסטית והפלורלסטית ושאר איזמים ריקים מתוכן, אך כאשר הדברים באים לידי מעשה - המרחק בין הירח לכדור הארץ ספק אם יתחרה בהם.

התשובה של הרב אלישיב היא תשובה השקפתית תפישתית, המשקפת נאמנה את התפישה החרדית הנורמטיבית כלפי הומוסקסואל. אה, גם שכחתי לספור בשבילך אתכמות החרדים ששמעו עליה. יש לי רעיון בשבילך, תנסה נא בכוחות עצמך לבדוק בקרב מכריך החרדים. וכבר השבתי לדבריך על דברי הרב פיינשטיין.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410401
ואם כבר, אז טרחתי והצצתי בתשובה של ר' משה פינשטיין שאתה מביא כדוגמה להתיחסות סובלנית כלפי הומוסקסואליות, וגיליתי שהיא רחוקה מזה. כל התשובה עוסקת רק באיך להימנע מהתשוקה ההומוסקסואלית, ובין היתר נאמר שם כך:
"והנה ראשית הידיעה דחומר האיסור דסקילה וכרת וגם שנקרא תועבה והוא מחטאים המגונים ביותר ואף בני נח נצטוו על זה...

הגנאי אף לבני אדם שכל העולם אף הרשעים מבזין לבעלי עבירה דמשכב זכור ואף בעיני הרשע השני שעושה עמו העבירה הוא מזולזל ובזוי...

וכמו כן היא עצה טובה נגד תאות עבירה מגונה ובזויה זו שלבד שהוא נגד התורה באיסור חמור היותר גדול הוא גם נגד עצם האנושיות שנעשה שפל ובזוי בתכלית השפלות, ולא רק שהוא גנאי הוא גם גנאי היותר גדול לכל משפחתו."

מה יש לומר, אם זה הטקסט שאתה מנסה ללמוד ממנו סובלנות, מה כתוב בטקסטים היותר קנאיים?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410410
הוא שאמרתי, הרב פיינשטיין משיב בהתאם לממצאי המחקר המדעי-הרפואי של זמנו על ההומוסקסואליות וטוען בגדול שאין בידינו להועיל להומוסקסואלים המבקשים לעצמם היתר. האיסור חמור, אבל הדרך מכאן ועד להתייחסות אלימה כלפי החוטא ההומוסקסואל רחוקה היא. יש להבדיל בין חומרת החטא ובין היחס הראוי לחוטא.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410418
וכי מפני שהוא לא תומך באלימות אלא רק כותב עד כמה משפיל ומבזה להיות הומוסקסואל הוא כבר סובלני?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410422
השאלה היא אם אליבא דאורי אותו רב הוא סבלני האם אורי עצמו "האזוב" הוא לפחות סבלני כמו הרב ההוא והאם הוא אורי מוכן להפגין פה את הסבלנות שלו?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410433
הרב פיינשטיין מתאר מציאות של התייחסות חברתית כלפי הומוסקסואל כרווח בזמנו באמריקה הגדולה.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410605
מה הבעיה עם זה? אני יכולה לחשוב שמשפיל להיות מוסכניק, אבל אין לי בעיה שהמוסכניקים ינהלו את עסקיהם ויחיו את חייהם. בהחלט אפשר לקרוא לזה סובלנות (אלא אם אתה מחפש קבלה, השלמה או אמפתיה כלפי הומוסקסואלים, אבל כל אלה הן לא סובלנות).
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410614
את באמת חושבת שיש מקום להקבלה בין אמצעי פרנסה (לעיתים קרובות מתוך חוסר ברירה וקשיי ניעות חברתית, לכן קצת מוזר לדבר על "אין לי בעיה שינהלו את עסקיהם...") לבין נטיה מינית? ומה עם סבל? ומה עם זונה? זונה לא נעשתה זונה משום שזוהי הנטיה שלה, לא כן הדבר עם סוג החיים הרגשיים-מיניים שההומוסקסואל מנהל, זה שונה בכל הפראמטרים.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410617
נראה לי שמה שברקת באמת התכוונה לומר הוא שהיא חושבת שמשפיל להיות גיק (שזה אורח חיים בערך כמו הומוסקסואליות - בפרט חיי המין, או ליתר דיוק היעדרם), אבל היא ריחמה עלינו.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410623
רחמי אלוהים, זה מה שאתם צריכים, ולא את הרחמים שלי!
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411057
האמת היא שהומוסקסואלים מקיימים יחסי מין הרבה יותר מסטרייטים. ולסביות הרבה פחות.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411063
כלומר, ככל שעולה אחוז הנשים הנדרש לתשמיש, כך יורדת תדירותו.
מעניין.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411081
אתה יודע, יש פי שתיים יותר סיכוי שמישהי תגיד ''לא הערב. כואב לי הראש...''
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411209
מדד יותר מדיוק מאחוז הנשים, הוא רמת הטסטוסטרון - אצל נשים וגברים כאחד הוא קובע את מידת החשק המיני, ואצל נשים רמתו נוטה להיות נמוכה מאצל גברים.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411697
על מה מבוססת "אמת" זו? מחקרים? מחשבות אישיות? בדיקה בסביבה?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410622
אוף. קח דוגמה אחרת:
אני חושבת שמשפיל להיות אתיופי - כולם מסתכלים עליו ברחוב כי הוא שחור, האיידס שכיח מאוד בקהילה הזו ועוד. עם זאת, אין לי שום בעיה עם קיומה של קהילה אתיופית גדולה בישראל. לכן, אני סובלנית (לא מקבלת אותם, לא אוהדת אותם, אבל סובלנית).
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410699
המממ... אם הייתי שומע שהאפיפיור נאם והסביר כמה בזוי להיות יהודי, שאפילו היהודים עצמם יודעים שהם בזויים ושקיומם כיהודים הוא מנוגד לכל מה שהוא אנושי, שהם יהודים לא כי הם מאמינים ביהדותם אלא רק כדי להימנע מלקבל את האמונה בישו המושיע, מה הייתי חושב? נכון שבניגוד לחלק מקודמיו הוא לא היה מעודד את המאמינים לקחת גרזינים, קלשונים וסכינים ולצאת לערוך פוגרומים, אבל לא הייתי מביא דווקא אותו כדוגמה לסובלנות בין-דתית.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410722
זו כבר מסקנה שלך. אני ניסיתי להראות שיש הבדל ומרחק בין (חוסר) סובלנות לבין הסתה לאלימות.

אגב, תתפלא לדעת כמה יהודים ישראלים חושבים שבזוי להיות ערבי, ובכל זאת מקיימים קשרים אישיים (קורקטיים) ויוצאים ובאים בחברת ערבים, במקומותיהם. זו בהחלט סובלנות בעיני.
הגישה הזו לא מיתרגמת לאלימות (מקסימום לחוסר גינוי של אלימות כלפי ערבים כשאחרים מבצעים אותה...).
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411600
ההקבלה שאת/ה עורך/כת בין דבריו של הרב פיינשטיין על ההומוסקסואלים לבין דברי האפיפיור על היהודים - היא עוד עדות לכך שאתה תלוש מקרקע המציאות והסובלנות הלא היא *ממך והלאה* וכלל לא ממי שנדמים בעיניך כבלתי סובלניים.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411608
איך היא מעידה זאת עלי?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411621
פשוט ביותר: בעוד שבנצרות ישנם ציווים להרוג להשמיד ולאבד את היהודים בפזורותיהם האירופאיות, ביהדות אין כל מצוות שכאלה ביחס להומוסקסואלים. ישנו רק האיסור החמור בתורה וגינוי חברתי מובן כלפי עוד סוג של גועל נפש. מכאן שכל ההקבלה שלך בין השניים היא פרי דימיונך בלבד ואין לה כל קשר למציאות או להסקת מסקנותך.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411649
במחילת כבוד אלמוניותו, יש לכבודו שלוש טעויות:

1. אין ולא היה בנצרות שום ציווי על השמדה של היהודים, רק בנאציזם היה. זה מה שאיפשר ליהודים להתקיים בקרב נוצרים למעלה מאלף וחמש מאות שנה.

2. יש ויש ביהדות מצוה להרוג את ההומוסקסואלים, גם אם בימינו היא בטלה.

3. כל הנ"ל כלל אינו רלבנטי משום שהאפיפיור כלל לא אמר את הדברים שכתבתי, ואני כתבתי אותם רק במסגרת ניסוי מחשבתי. לכן כתבתי "*אם* הייתי שומע שהאפיפיור אמר כך וכך". כל המטרה היתה להראות שמי שאומר דברים כאלה אינו יכול להיחשב כסובלני, ולצורך זה גם אפיפיור דמיוני הוא מספיק טוב.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412161
1. ובדיוק בגלל שאין כל ציווי כזה בנצרות, היהודים שחיו בקרבם סבלו את אינקוויזיציות, גירושים, שמד ושואות במשך אלפי שנים.

2. יש ביהדות גם ציווי כמו "עין תחת עין", אבל מעולם לא היתה כוונתו כפשוטו של מקרא.

3. כאמור, ההשוואה הבידיונית הזאת שלך היא יותר מדיבילית.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412174
1. האינקויזיציה פעלה (ככלל) כנגד מומרים וכנגד נוצרים שסטו מהדרך, לא כנגד יהודים. את היהודים (שלא היו מוכנים להמיר) גרשו. גרוש שונה קצת מהשמדה, בעיקר בכך שכבודו ואנוכי מסוגלים לשבת מול המחשבים ולדון בשאלות כאלה בניחותא, בעוד שאילו הושמדו אבותינו היינו מתקשים מעט בכך. אם כבודו טוען שהיה צו נוצרי להשמיד את היהודים, הוא מוזמן להביא לי ציטוט או קישור להנחיה כלשהי של אישיות כנסייתית בכירה (מדרגת בישוף, נניח) באיזשהו זמן באלפיים השנה האחרונות לעשות זאת. הניחוש שלי הוא שכבודו יצליח בכך בערך כפי שמר אורי פז הצליח להביא סימוכין לטענתו שרבנים חרדיים חשובים התבטאו בפומבי כנגד הדקירה והדוקר בשנה שעברה.

2. אין מחלוקת שדין המוות על הומוסקסואליות הוא כפשוטו, בניגוד לעין תחת עין. כדי לשכנע את כבודו, אביא לו ציטוט מן הרמב"ם (הלכות איסורי ביאה, פרק א' הלכה י"ד). אני מקווה שהרמב"ם מקובל על כבודו כדמות הלכתית בעלת סמכות לא פחותה מהרבנים החרדיים של היום. וכך אומר הרמב"ם:"הבא על הזכר או הביא זכר עליו, כיון שהערה [החדיר את ראש האיבר, ת"נ] - אם היו שניהם גדולים נסקלים שנאמר 'ואת זכר לא תשכב', בין שהיה בועל או נבעל".

3. לטיעון המוחץ הזה אין בפי תשובה. כבודו מנצח כאן בנוק אאוט.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412231
1. אמנם נכון שהאינקוויזיציה, המוסד השיפוטי של האפיפיור שהוקם בימי הביניים כדי להילחם בכופרים, כנראה הרג כ-‏2,400 בני אדם בספרד ומעט יותר מ-‏1,700 בפורטוגל - לטענת ההיסטוריונים של הוותיקאן. אולם מאז מיסוד האינקוויזיציה במאה ה-‏13, ורשמית מאוחר יותר, ב-‏1478 הוקמה "האינקוויזיציה הספרדית" כמכשיר נגד האנוסים היהודים. בספרד הקימו המלכים פרננדו ה-‏5 מאראגון ואיזבלה ה-‏1 של קסטיליה אינקוויזיציה מיוחדת ששפטה יהודים מומרים (Conversos) שהתנצרו בעל כורחם ונותרו בספרד לאחר צו הגירוש שנחתם ב-‏31.3.1492; זו המשיכה לפעול גם אחרי תום משפטי האינקוויזיציה האפיפיורית בשאר חלקי אירופה. התופעה של שריפה על המוקד (אוטו דה פה) בכיכרות הראשיות בערי ספרד היתה אז חזיון שכיח.

אגב, כבר קיבלת תשובה שהעיתונות החרדית איננה נגישה ברשת בכדי שיקשרו אותך מכאן לידיעה או פישקוויל ספציפי המגנה את הדקירה במצעד האחרון. מה גם שכבר הבאתי על כך באייל בזמנו והזמנתי אותך לחפש במנוע. הזמנתי בתוקף.

2. ההלכה הזאת של הרמב"ם יש לה תנאי מוקדם, המופיע באותו פרק בהלכות ביאה, בהלכה ב' (עליה דילגת לך כאילו כלום), ושם נאמר במפורש:

"אותן העריות שיש בהן מיתת בית דין, ***אם היו שם עדים והתראה ולא פירשו ממעשיהן*** - ממיתין אותן מיתה האמורה בהן" (בתורה).

כלומר, שלושה תנאים מוקדמים:

א'-ב'. אם אין עדים ואין התראה, ולרוב אין לעבירות של חדר המיטות התראה מראש של שני מתריאים בפומבי מספר פעמים על חומרת החטא ורק אם יש בנוסף להתראה שני עדים למעשה החטא עצמו, הרי שרק אז, ואך וארק אז, העונש חל על החוטאים. בהלכה ג' שם הרמב"ם אפילו מציין שאם החוטא היה "תלמיד חכם - אין ממיתין ולא מלקין עד שתהיה שם התראה"!

ג'. בתנאי שהחוטאים ממשיכים לחטוא באותו חטא באופן המעיד על עקביות רבה.

ורק במידה והאיש אינו שומע לתוכחות המוסר המשמיעים לאוזניו ברכי נועם ("דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום", נאמר על התורה) האיש מובא לבית הדין ושם מחפשים הדיינים כל דרך על מנת שלא להענישו ומטילים ספקות רבים בעדותם של העדים ומבליטים כל סדק בגירסתם הסותרת, על מנת שלא להענישו.

להווה ידוע שמזה כאלפיים שנה שאין לנו "כנסת ישראל" היושבת על מדין. ומאז, העונש ניתן בידי בורא העולם בדרכים המועדפות עליו, מי החייב "סקילה" (לא עלינו מוות בתאונת דרכים, למשל) ומי עונש אחר, קל יותר. "הכול לפי המעשה שהוא עושה".

עם זאת, נשאלת השאלה עד כמה בזמן שהיתה סנהדרין לפני כאלפיים שנה ההלכה הזאת הייתה ברת יישום? לא רק שהציווי הזה אינו בתוקף, גם כאשר היה בתוקפו המקראי, הוא בוצע הלכה-למעשה בהתאם לתנאים המוקדמים של שני עדים והתראה ופסיקת הוצאה להורג של דיינים היושבים על מדין, מה שהיה נדיר אם בכלל. חכמינו ז"ל גילו לנו ש"בית דין שהיתה מוציאה גזר דין מוות אחת לשבעים שנה – נחשבה לבית דין קטלנית" (תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין).

3. את האנרגיות המיותרות שלך תשאיר למשפט אחר המצפה לך ביום כיפור הממשמש ובא.
אחד בשבוע גג 412240
אפשר לדעת איפה בדיוק בתלמוד הבבלי מופיע הציטוט הנ"ל ?

אולי התכוונת למכות, ז,א "סנהדרין ההורגת אחד בשבוע נקראת חובלנית רבי אליעזר בן עזריה אומר אחד לשבעים שנה רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים אילו היינו בסנהדרין לא נהרג אדם מעולם רשב"ג אומר אף הן מרבין שופכי דמים בישראל"
אחת לשבעים, אם בכלל 412624
הרוב בציטוט שהבאת גורס שאחת לשבעים שנה, אם בכלל. דעתו של מיעוט אינה רלוואנטית למציאות.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412278
ראו נא גם ראו. האייל האלמוני השיל את גלימת האלמוניות שלו, ומתחתיה התגלה - הפתעה, הפתעה - אורי פז. איש לא העלה זאת בדעתו.

1. אם כן, אתה מסכים איתי: האינקויזיציה פעלה לא נגד יהודים אלא נגד מומרים. מי שלא הסכים להתנצר גורש. לא מצאת שום רמז לחובה כלשהי להרוג יהודים. יפה.

לגבי הידיעה העיתונאית או הפשקוויל: חיפשתי את המילים "הומוסקסואל", "דקירה" ו-"מצעד" (אחת מהן) עבור כותבים שמתחילים ב-"אורי" (אבל לא עבור אלמונים). לא מצאתי התיחסות לידיעה כזו או להתבטאות של רב חרדי כלפי הארוע. כיוון שאתה בלי ספק יודע מה כתבת והיכן כתבת את זה (או לפחות מה לחפש כדי למצוא), אנא אל תמתח את עצבינו ומצא לנו את התגובה. עוד לפני שתטרח לעשות זאת, אתה מוזמן גם לספר מי היה הרב ומה בדיוק הוא אמר - הרי אתה יודע זאת מידיעה אישית, אז למה לא לשתף?

2. אני מסכים איתך שבפועל לא נהגה המתת הומוסקסואלים (או כל אחד אחר, למעשה). למרות זאת, כבר כתבתי קודם: העובדה שהמצוה בטלה בפועל אינה משנה את החיוב העקרוני. כתבת קודם כאלמוני שהנצרות חייבה הריגת יהודים והיהדות לא חייבה הריגת הומוסקסואלים; כעת דומה שאתה מסכים איתי שהעובדות הן אחרות. היהדות חייבה הריגת הומוסקסואלים, אם כי סייגה זאת באופן שהופך את הענין לבלתי מעשי. שוב יפה.

3. אילו אנרגיות מיותרות? בסה"כ הודיתי שלטענה שלך לגבי הדביליות שלי אין לי תשובה. בסוג הזה של ויכוח אתה מביס אותי בגדול (כנראה בזכות ניסיון רב). לגבי המשפט ביום כיפור, נדמה לי שאתה דווקא צריך לחשוש קצת. גניבת דעת באמצעות התחזות לאלמוני, כינויי גנאי וכיו"ב אינם בדיוק דברים שההלכה מעודדת אותם.
קיל דביל 412322
אתה שופך את דמו של מר פז על לא עוול בכפו. נראה שההתגוללות עליו הפכה להיות הספורט ההפופולרי ביותר באתר האנטישמי הזה, וכל זב ומצורע מרשה לעצמו לנקוט לשון שיקוצים כאחרון השגרנים בשוק-בק של ויינעט. כנראה מדובר שוב בדיסוננס קוגניטיבי של פורקי העול הפוחזים שאינם מסוגלים להביט נכוחה אל האמת אפילו בעיצומם של הימים הנוראים.

ראשית, אין לך שום בדל של הוכחה שהאדון פז הוא הוא האלמוני בעל שלושת הסעיפים, ושנית אותו אלמוני לא האשים אותך בדביליות אלא בדיביליות שהוא מושג שונה לגמרי כפי שכל דיביל יודע, ודי לפחימה.

צום קל.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412626
הי הי, אני מבקשת למחות!

התגובות מקודם היו שלי ואורי פז התערב בינינו, כנראה למראה הבערות שלך.

אני כמובן נוטה להסכים איתו, אבל לא לגמרי.
ונעמוד לשירת ההמנון 412629
איילים אלמונים הננו, בלי מדים,
וסביבנו אלמוניות כואבת.
כולנו גוייסנו להגן על החרדים,
משורה משחרר רק המוות.

בימים כה קשים של טיעונים חלשים,
אין חשש שניתפס לייאוש:
בערים, בכפרים, את דגלנו נרים,
ונצעק: אתה דיביל! זה קשקוש!
ונעמוד לשירת ההמנון 412725
בכלל לא הגנתי על החרדים. רק העמדתי אותך על טעותך, אבל מי ישווה לך?

ועד שאתה מערער על זכותי לאלמוניות, הייתי מציעה לך להשיל את מדיך עם תשע הנשמות. לא מספיק לך להיות מגיב אלמוני אחד, תשעה כובעים חבשת לך?

קשוט עצמך וגו'

ושיהיה ברור, בינתיים הטיעונים החלשים הם בעיקר שלך. לאורי פז יש פה ושם קשקושים כמובן, אך נדמה לי שדווקא הפעם הוא הצליח להעמיד אותך במקום. כאילו מה, היהודים לא הוכרחו, כל היהודים בספרד, להתנצר על פי חוק? אז לבוא ולטעון שמדובר רק במומרים ולא ביהודים, זה מעיד עד כמה חלשים לא הטיעונים שלך אלא הראש שלך. ונניח שאורי פז יביא לפניך שורה של רבנים חרדים מובילים שגינו את הדוקר במצעד הגאווה אשתקד, מהיכרותו האישית וכו', האם הדבר ישביע את רצונו של מי שלא מבין שאין לינקים לעיתונות חרדית ושהפישקאבילים תולים בלוחות המודעות ולא ברשת? מסופקני.
כמה טוב שיש מנגנון חיפוש. 412806
הבה נחזור לכינוי "הוד מעלת אלמוניותך". אם כן, כבודו (שכמובן אינו אורי פז) בא רק להעמיד אותי על טעויותי. אמנם, בינתיים התברר שדווקא טענותיו של כבודו - ואצטט: "בנצרות ישנם ציווים להרוג להשמיד ולאבד את היהודים בפזורותיהם האירופאיות, ביהדות אין כל מצוות שכאלה ביחס להומוסקסואלים" - הן הבל ורעות רוח (וגם מר פז עצמו בתגובה שהגיב לא הצליח לאשש אותן), אבל הדבר לא יפריע לכבודו לחוות את דעתו שפז "הצליח להעמיד אותי במקום". זכותו של כבודו לחשוב כך, כמובן.

בינתיים עלתה בי תמיהה מסוימת, וכדי לבדוק אותה הסתייעתי במנגנון החיפוש. אם כן, מר פז הגיב באייל בתאריך 19/9 עד השעה 22:35. לאחר מכן לא התפרסמו תגובות בשמו במשך שישה ימים תמימים, עד 25/9 בין השעות 13:11 עד 14:19, ושוב הפסקה עד למחרת 26/9 בין השעות 18:09 עד 18:37 ועוד הודעה ב-‏21:55 באותו יום. תגובותיו של כבוד אלמוניותו אלי, לעומת זאת, נשלחו במועדים האלה: 25/9, בשעה 13:19; 25/9, בשעה 14:34; וב-‏26/9 בשעה 18:24, כלומר באותן שעות בדיוק בהן עסק מר פז בכתיבת תגובות. כמובן, רק אוויל או רשע מרושע יחשוב שצרוף המקרים המתמיה הזה מעיד שאורי פז הוא אשר כתב את התגובות תחת השם "האייל האלמוני". אני בטוח לגמרי שיש לצרוף המקרים הזה הסבר משכנע (טלפתיה אולי). בכל אופן, אם כבודו במקרה מכיר או פוגש את מר פז, ימסור לו בטובו המלצה חמה ממני: אני ממליץ למר פז להמנע מלשחק בבורסה. אחד הדברים הנחוצים לשחקן בבורסה הוא היכולת להבין מתי הוא מתחיל להפסיד, ועדיף לחתוך את ההפסדים וללכת מאשר להשאר ולהעצים אותם. דומני שמר פז לא ניחן ביכולת הזו.
כמה טוב שיש מנגנון חיפוש? 412816
אני מתעקשת על כך שאין ביני לבין מר פז כל קשר, מטוב ועד רע.

במקום להשתעשע במנוע החיפוש, כדאי באמת שתתייחס לגופם של דברים. להצביע על תבוסת היריב מתוך התעלמות כבת יענה מטיעוניו מנגד, מעיד עליך את שאתה מייחס לשנינו.

אני מבינה את המצוקה הקשה שלך בדיון, הגורמת לך לסטות מהנושאים הנדונים לשוליים הסהרוריים של מיהו המגיב האלמוני וכמה נשמות יש לו? ומה פתאום שמישהו יעז בכלל לחשוב קצת כמו אורי פז? אך כל נסיבות התזמון של התגובות של שנינו, במידה ואלה אכן נכונים אם בכלל, הן פרי הדימיון שלך בלבד. באותם הימים שמר פז נעדר מהאייל, הגבתי לפחות עשר תגובות בדיונים האחרונים.
כמה טוב שיש מנגנון חיפוש? 412818
טוב, נראה אם תגיבי הערב ואז נדע.
כמה טוב שיש מנגנון חיפוש? 412957
מה שתגידי. גמר חתימה טובה.
בלונדיניות כבר לא ייהנו כמו מקודם 412817
חבל, גם אני שמתי לב לסמיכות מועדי המשלוח במקרה הנוכחי ובמקרים קודמים, ואתה ואני בטח לא היחידים. בכך שעכשיו הבאת לתשומת ליבו של מר אלמוני את העובדה שיש המבחינים בכך - ייתכן שתביא אותו לידי משנה זהירות ותחסוך מאיתנו את הכיף הזה בעתיד.

היו שלום, תענוגות הרשע.
בלונדיניות כבר לא ייהנו כמו מקודם 412819
אני לא שמתי לב עד שקראתי את רב הנשמות הידוע, אבל ''התעלמות כבת יענה מטיעוניו מנגד'' הוא מבנה משפטי שרק מגיב אחד כאן מסוגל לו.
בלונדיניות כבר לא ייהנו כמו מקודם 412820
שטויות, את/ה פשוט סובל/ת מקיקוננס דוסניטיבי.
בלונדיניות כבר לא ייהנו כמו מקודם 412824
קיקוננס דוסניטיבי? זה מה שיוצא כשמצרפים את אגו"י וטיבי לשבט הקיקויו?
בלונדיניות כבר לא ייהנו כמו מקודם 412841
יפה מאוד!
בלונדיניות כבר לא ייהנו כמו מקודם 412850
כלומר צדקתי? אז יש איזו תרופה?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412410
ליהודים שהמירו את דתם קראו מאראנוס. אמנם בוויקי כתוב שאנסו אותם להמיר את דתם, אך היתה בספרד תנועה די רחבה של המרת דת מרצון, מתוך תחושה של היותם חלק מהחברה הספרדית והמחשבה שהמרת הדת תתן להם להתערות בחברה הסובבת. לרוע מזלם היתה תגובה בעלת סממנים גזעניים והאינקוויזיציה הספרדית היתה ייחודית בכך.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412454
מה עניין ויקי לכאן? אתה מפקפק באמיתות הצו של פרדיננד ואיזבלה, אשר הורה ליהודים להתנצר או לעזוב? או שזה איננו אינוס להמרת דת בעינך, משהו כמו "המשכנע" של דיימון רניון?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412627
מעט מספרי ההיסטוריונים שיש בארון הספרים שלי, לא ידעו לספר לי על כל "תנועה רחבה של המרת דת מרצון, מתוך תחושה של היותם חלק מהחברה הספרדית והמחשבה שהמרת הדת תתן להם להתערות בחברה הסובבת". ככל הנראה התבלבלת עם יהודי גרמניה במאות ה-‏19 וה-‏20.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412628
נדמה לי שגם גנדי דיבר על טרנספר מרצון. אני מציע לא לקחת את המילה -מרצון - כפשוטה.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412636
היו גם שנים, כמדומתני, של ''מלווה חובה מרצון''...
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411653
זה כמובן לא מדויק - שוכב משכב זכר חייב מיתה.
אבל בפואנטה את צודקת: הומוסקסואל לא שונה מבחינת העונש ממי שמעשן בשבת.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410423
הרב פיינשטיין משיב "בהתאם לממצאי המחקר המדעי-הרפואי של זמנו"? מוזר מאוד. לאיזה זמן אתה מתכוון? עכש"י, הרב נפטר ב-‏1986, לא בימי הביניים. ההומוסקסואליות הוצאה מן ה-DSM בתחילת שנות השבעים, אז מה הדיבורים על "להועיל להומוסקסואלים" (לא מבחינה דתית אלא בהתייחס ליומרה המדעית-רפואית שאתה מייחס)?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 410434
למה כוונתך ב"ההומוסקסואליות הוצאה מן ה-DSM בתחילת שנות השבעים"?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411187
המדריך למחלות ''נפש''.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411891
מה היה זמנו של הרב פיינשטיין?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412164
בראשית המאה ה-‏20.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412171
אורי קצת מגזים, בראשית המאה ה-‏20 היה הרב פיינשטיין בן 5, וספק רב אם פסק אז הלכות או קבע כבר את דעתו בנושא ההומוסקסואליזם.

תפילת שווא וסובלנות חרדית 412173
ממתי ל"בראשית המאה ה-‏20" הכוונה רק לשנת 1900 ?
תפילת שווא וסובלנות חרדית 411887
''אם הוא העז להיכנס בהחבא בלילה לבתי המדרש ולהשחיל אל הגמרות את חוברות הנאצה שלו''
אתה מדבר כבר על חבורה של אנשים. בכל אופן, תיארת תרחיש בלתי אפשרי. נסה לשער איך הגיעו החוברות אל הגמרות בעזרת התער של אוקהם.
תפילת שווא וסובלנות חרדית 412166
יש מסביבו של ירון ידען חבורה של חסידים שוטים בשכר.

ראי:


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים