בתשובה לברקת, 26/09/06 20:32
נא, עם אורז ואצות מסביב 412207
רוב בני ישראל, אם אינני טועה, קיטרו למשה שעדיף היה להם לשבת על סיר הבשר במצרים, מאשר לצאת לחופש בסיני.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412215
גם רוב בני האדם היום מעדיפים לחיות את חיי העבדות המודרנית שבמירוץ העכברים האכזרי, אך להיות שבעים ובטוחים, מאשר לצאת לחופשי ולחיות כהומלסים חופשיים אך ללא מקור מחיה וקורת גג.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412221
יפה. זה בדיוק סוג הברירה שדיברה עליו ברקת.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412248
נכון, אבל לא התייחסתי לשאלה מה עדיף או מי יעדיף מה. אמרתי שצורת החיים החופשית מאפשרת ליצוק יותר משמעות לחיי אדם, מאשר חיי סגירות ושיעבוד.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412249
למה, בעצם?

אני עוד מתאושש מהדיון על סוגי החירות שבו הבהירו הבהר ושוב ש"חירות שלילית" שווה לתחת כי מה עוזר לך להיות בן חורין אם אתה לא יכול לעשות כלום (וצריך כל הזמן להילחם מלחמת הישרדות)? אולי לפעמים אפשר למצוא יותר תוכן בתוך הכלוב.

(אני מהאלו שכנראה היו מעדיפים להישאר במאטריקס במקום להפוך לחלק מעדר הרייב אגיינסט דה מאשין).
נא, עם אורז ואצות מסביב 412257
אבל התיאור של נועה לא דומה למאטריקס (שהוא שבי תודעתי נוח ונעים). קרא שוב את תגובה 412092 .
נא, עם אורז ואצות מסביב 412263
אז אנחנו מסכימים על העיקרון ומתמקחים על המחיר?
נא, עם אורז ואצות מסביב 412300
לא, ממש לא. זה הבדל עקרוני, אם השובים שלך עושים מאמץ כדי שלפחות תרגיש שאתה חי בעולם נפלא.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412302
(במאטריקס לא עושים שום מאמץ כזה - ההפך, הם טוענים שהם פעם ניסו וזה היה כישלון חרוץ. העולם שבו חיות הדמויות במאטריקס הוא די מבאס, וזו אחת הסיבות שבגללן הן מחפשות דרך החוצה מלכתחילה)
נא, עם אורז ואצות מסביב 412304
מבאס זה עניין יחסי (הוא די דומה לעולם שלנו, רק מעט יותר ''עתידני''). תסכים איתי שעולם המאטריקס עדיף על העולם האמיתי, ושהפולשים עושים מאמץ כביר כדי לשמור על האשליה.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412307
("פולשים"? הם לא פלשו משום מקום)

תראי, די ברור שבעיני רוב הדמויות, עולם המאטריקס *לא* עדיף על פני העולם האמיתי, כי בעולם האמיתי יש להם "חופש". הדמות היחידה שאני זוכר מכל שלושת הסרטים שהעדיפה את המאטריקס על העולם האמיתי הוצגה כבוגדת ונענשה במוות על מעשיה הרעים. ה"פולשים" עושים מאמץ כביר לשמר את האשלייה לא כי הם אוהבים את בני האדם ורוצים שהם לא יראו כמה רע בחוץ, אלא כי הם לא רוצים שבני האדם יתמרדו.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412344
אני זכרתי שמדובר במכונות ש... פלשו? לא משנה.

עניין המניע שלהן לא רלוונטי כאן - עובדה היא שהם טורחים ליצור אשליה. אשליה לא רק של חיים סבירים, אלא של חופש ויכולת בחירה והחלטה.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412349
בני האדם בנו את המכונות. בני האדם התייחסו למכונות כמו ל,אה, מכונות. המכונות מרדו. בעסה. בעסה כמה שזה שבלוני.

עניין המניע שלהן כן רלוונטי אם את מנסה לגייס את המאמצים שלהם בתור נסיון לטעון שעולם המאטריקס עדיף על העולם האמיתי. הסיבה שהם מתאמצים כל כך היא שעולם המאטריקס *לא* עדיף על העולם האמיתי, ולכן אסור לבני האדם לגלות שקיים עולם אמיתי.

אני בטוח שהחבר'ה שיצאו מהמאטריקס יגידו שעדיף להם להיות בשירותים עם חמישה אנשים על פני חזרה לשם.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412358
אה, וואלה? שכחתי מזה לגמרי. ממילא זה סיפור מקושקש (והפרדיגמה של המאטריקס כ"כ חזקה שהיא מאפילה עליו).

אתה עושה קצת הפוך על הפוך. אני אומרת שהמכונות התאמצו לשכנע את בני האדם שהם חיים בעולם סביר, כדי שלא יתפתו למרוד.

אגב, כפי שהבנתי‏1 "בשירותים עם חמישה אנשים" זה לא מצב זמני שאפשר לבחור בו - זו עובדת קיום שנולדים אליה, לא מכירים דבר מלבדה, מי שחי כך לא התנסה בצורת חיים אחרת קודם לכן, כך שאין לו למה להתגעגע ולמה לשאוף. כלומר, אי אפשר אפילו להקביל את זה לחיים בצינוק, במחנה ריכוז או בגולאג, שם אנשים בהחלט מצאו טעם בחייהם. אני מדברת על מי שנולד וגדל שם ללא אופציות אחרות (ונעזוב רגע את הפרטים הטכניים, איך אפשר להיוולד ולגדול כך, ואיפה אמא והכל), וחייו בהמיים ומנוונים לכל דבר ועניין.

1 בהסקה ממצבן של התרנגולות.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412364
זו דווקא שאלה מעניינת, האם עדיף לדעת מה זה לא לחיות בגולאג או לא עדיף לדעת. אני לא בטוח שהיעדר היכרות עם מצב טוב מונעת מאדם לשאוף אליו (אחרת היה נובע מכך שאיננו מסוגלים כלל לשאוף לשיפור מצבנו הכללי מעבר לרף מאוד נמוך שכנראה כבר עברנו).
נא, עם אורז ואצות מסביב 412411
כן, אבל אתה חי בעולם שבו ידוע לך על דודו, יקוב ומוישה שעשו חייל בעסקיהם, כך שאתה יודע שהמצב הזה אפשרי ואפשר לשאוף אליו (במידה זו או אחרת של הצלחה, למקרה שהמסביר לצרכן עובר פה :-P ).
האדם שנולד וגדל בתנאי לול/רפת, כאמור אין לו מושג מהחיים שלו. אולי הוא מודע למחזוריות של יום ולילה או חורף וקיץ. מעבר לזה - מה? איך אפשר לתכנן בריחה כשלא יודעים שקיים משהו בחוץ, או מהו? דומה הדבר כאילו הצעת שנתכנן נסיעה משותפת אל המימד ה-‏12.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412412
אבל פעם לא היו דודו יקוב ומוישה. מישהו היה חייב להיות ראשון. איך הוא היה מסוגל לעשות זאת אם הוא לא ידע על דודו יקוב ומוישה?
נא, עם אורז ואצות מסביב 412414
זה מביא אותי לתחום הסיפורים על ציידים-לקטים. לא נראה לי שייך לדיון :-)
יוסי, שהיה ראשון, חי בעולם שבו ההבדל בינו לבין איש עשיר היה כמותי.
אדם X, שחי בלול, חי בעולם שבו ההבדל עקרוני, ולכן לא ניתן לדמיון.

אם קשה לך להבין, זה מפני שאני אחרי צלחת ענקית של ספגטי מרינרה, וקצת שקעו לי כמה תאים. אולי נמשיך אח"כ.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412250
לא חלקתי על כך.:)
נא, עם אורז ואצות מסביב 412329
ועדיין רובם של בני האדם מעדיפים את השיעבוד לסיר הבשר החומרני.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412345
יכול להיות (כאמור, הגדרת השבי כפי שהתייחסתי אליה כוללת אולי תפריט יציב ומובטח, אבל דל ומעליב, ע"ע השיר "פסוליה").

בהקשר זה נזכרתי בפרסומת עצמית:
"אני לא רוצה לחם תירס ומולסה...
הם הורסים לי את הגאווה".

נא, עם אורז ואצות מסביב 412381
העבדות במצרים לא היתה כרוכה בלחיות את כל חייך בתא שירותים עם עוד 5 אנשים.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412385
כן, טוב, אני לא בטוחה שעבודת הפרך בפירמידות הייתה נעימה בהרבה...
נא, עם אורז ואצות מסביב 412387
מה יהיה? מתי תלמדו שהפירמידות נבנו מאות שנים רבות לפני שבני יעקב ירדו מצריימה?
נא, עם אורז ואצות מסביב 412391
טוב, אבל בפרך הם עבדו, לא?
נא, עם אורז ואצות מסביב 412423
אבותינו לא בנו את הפירמידות.
גם התנ''ך לא אומר שהם בנו את הפירמידות.
כולה בנינו מחסנים. גדולים. מאוד.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412431
שוב - עבודת פרך הייתה שם, או לא?
אז זהו, שכן (אפילו שמובארק לא אוהב לשמוע את זה) 412504
עם התקדמות המחקר המדעי, יותר ויותר ארכיאולוגים מסכימים היום שהתיארוך שהיה מקובל עד לא מכבר שגוי בכמה מאות שנים, מה שמוביל למסקנה ש"ערי מסכנות" הן אכן הפירמידות. יתר על כן, עד ימיו של יוסף המקראי היו קוברים את המלכים במבנים שטוחים "מסטבות", ויוסף הוא זה שתכנן את הפירמידה הראשונה (פירמידת זוסר, שהיתה מדורגת) ששוכללה בימי פרעה חופו (הוא הפרעה "שלא ידע את יוסף") לפירמידה "ישרה".
אז זהו, שכן (אפילו שמובארק לא אוהב לשמוע את זה) 412512
מהלינק הראשון: "לפני כארבעים שנה הבחין פרופסור עמנואל ויליקובסקי.. " - אי אפשר אפילו לאיית כהלכה את שמו של הפרופסור הנכבד?

אני לא יודע אם יוסף הוא שתכנן את הפירמידה הראשונה, אבל בטוח שהיה לה בסיס קצת יותר מוצק.
אז זהו, שכן (אפילו שמובארק לא אוהב לשמוע את זה) 412751
זכור לי במעומעם מאמר של קרל סגאן בפנטזיה 2000 על "העולמות המתנגשים של עמנואל וילובסקי".
מדובר באותו עמנואל?
אז זהו, שכן (אפילו שמובארק לא אוהב לשמוע את זה) 412772
עמנואל וליקובסקי - עולמות מתנגשים, ארץ רעשה, חרם בשם המדע, ועוד. זה זה.
אז זהו, שכן (אפילו שמובארק לא אוהב לשמוע את זה) 412779
אלי אשד: "מדענים מתנגשים" דיון 760
אחח, איפה הנוסטלגיה של פעם ... 412822
אם זכרוני המזדקן לא מטעני, אלי אשד מתיחס לעמנואל בכפפות משי לעומת קרל סגאן. תודה על הקישור.
אז זהו, שכן (אפילו שמובארק לא אוהב לשמוע את זה) 412539
אורי?
אז זהו, שכן (אפילו שמובארק לא אוהב לשמוע את זה) 412622
שמעתי שהמצרים נעלבים מהטענה היהודית הזו.
הייתי בטוח שהם סתם מתבכיינים (כדרכם של עמים נחשלים עם עבר מפואר), שאף אחד לא גוזל ברצינות את ההישגים ההיסטוריים שלהם
הרגע אני מבין שטעיתי. כנראה צריך להוסיף עוד עם לרשימת הנחשלים-עם-עבר.
אז זהו, שכן (אפילו שמובארק לא אוהב לשמוע את זה) 412631
אז זהו, ששליטי מצרים היום אינם עם נחשל עם עבר מפואר, אלא עם נחשל עם עבר מכוער: אבותיהם פלשו למצרים מחיג'אז, תחת ציווי הג'יהאד, ונישלו את תושביה המקוריים (שצאצאיהם הם הקופטים של היום).
כנ"ל גם בעיראק וכת העשורה, צאצאי האשורים.
אז זהו, שכן (אפילו שמובארק לא אוהב לשמוע את זה) 412835
מבט חטוף בעיניים של מובראכ יבהיר לך עד כמה אתה טועה. המצרים הקדמונים הסתערבו והתאסלמו (לאחר שקודם התייוונו והתנצרו) אבל לא התאדו.
412848
מה רואים בעיניו של מובראכ? את דמיונו לפרעונים?
אז זהו, שכן (אפילו שמובארק לא אוהב לשמוע את זה) 412856
אם מתבססים על הסיפור המקראי - "תֶּבֶן, אֵין נִתָּן לַעֲבָדֶיךָ, וּלְבֵנִים אֹמְרִים לָנוּ, עֲשׂוּ"‏1 - ככל הידוע לי אין בונים פירמידות מלבנים. בטח לש אכאלה שמערבבים תבן בפנים ומייבשים בשמש. פירמידות בונים מאבנים. חצובות. מסותתות. גדולות נורא. שצריך גדודים של עבדים כדי להזיז אחת.

1 שמות ה' ט"ז
נא, עם אורז ואצות מסביב 412749
תוך איסור חמור שלא לפגוע בחתולים, שהיו מתישבים דוקא בנקודה בה צריך להניח את הקורה ומתחילים לנקות את עצמם.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412756
להיותו החתול חיה מקודשת במצרים, יש קשר לסיפורי יוסף.
לא כל כך למערכת יחסיו עם אשת פוטיפר‏1, אלא לצד הפרקטי של מה שמיוחס ליוסף. יוסף לא רק פתר את חלום פרעה, אלא גם הסיק ממנו מסקנות מעשיות: יש לנצל את שבע השנים הטובות כדי לחסוך לשבע השנים הרעות שיבואו אחריהן. חכם, חכם, אבל לא חכם עד כדי כך שיעלה במוחו הרעיון לייסד בנק. אי לכך הוא בנה אסמים. אחת הסכנות הקשות ביותר האורבות לרכושו של מי שמפקיד את חסכונותיו בבנק "ממגורות פרעה" היא סכנת העכברים.
מכאן שהחתול הוא ידידו הטוב ביותר של הבנקאי.

___
1 אם כי גם כאן יתכן שקינאתה ניצתה כאשר יוסף העדיף ללטף חתול מגרגר.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412768
כל הכסף שבעולם לא היה עוזר אם לא היתה חיטה לקנות.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412860
פעם קראתי מאמר שהסביר איך בעצם התוכנית הכלכלית של יוסף היא היא זו שיצרה את רעב 7 השנים.
כשמפקיעים את התבואות מידי האיכרים ונותנים להם כמה שהשלטון חושב שהם צריכים. מהר מאוד הם מבינים שלא ממש כדאי להם להתאמץ‏1. הם מתחילים לגדל פחות. תוך כמה שנים - נוצר רעב.
בנוסף, בכזה מצב, האיכרים לא מכינים לעצמם מאגרים לשנה רעה‏2. התוצאה היא שאיך שהחלה השנה הרעה הראשונה כבר היה רעב, ורעב כבד, כי לאף אחד חוץ מלפרעה/יוסף לא היו מאגרים.

1 מי שחרוץ ומי שעצל מקבל בסופו של דבר אותו דבר.
2 אמת, שבכל מקרה אף אחד לא מכין עצמו ליותר משנה אחת.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412875
אנא, לא עוד דיון שוקחופשיסטי.
נא, עם אורז ואצות מסביב 412916
טוב.
אז מה, עוד פעם הישראלים אשמים? 413408
אז מה, עוד פעם הישראלים אשמים? 413515
ברור.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים