בתשובה לדב אנשלוביץ, 11/01/07 11:03
היום לא מלמדים תנ''ך 428800
אינני פוסל את מה שאתה כותב. אבל בהתייחסות פרקטית, אני יכול לומר לך ששינון בע''פ של טקסטים מהתנ''ך איננו ישים היום ולאו דוקא בגלל שמערכת החינוך אינה טובה -והיא אינה טובה. כבר בזמני ובזמנך, שיטת השינון בע''פ שרה את שירת הברבור שלה. אגב, שיננו בע''פ גם שירה אנגלית. אני מאד אוהב את הטקסטים התנ''כיים אבל יהיה מאד קשה לנמק לתלמידים את ההגיון שבשיטה. הם וגם חלק מהמורים, ירגישו שהם עושים משהו מטומטם שליבם אינו שלם איתו.
במקום לקרב את הנוער לתנ''ך זה ישניא אותו עוד יותר.
היום לא מלמדים תנ''ך 428803
לא תמיד, ובמיוחד בגיל הרך, הלימוד נעשה ללא אלמנט של כפייה. התלמיד היה מעדיף להישאר בבבית ולשחק, במקום להשקיע מאמץ מחשבתי בלימוד, ומדובר בכל נושא שמועבר בבית הספר, אפילו קריאה וכתיבה. ובכל זאת, לטובתו (אני הרי מבוגר מטיף), כדאי שילמד.
בכיתות ז' ו - ח' הייתה לי מורה מחנכת שאחת משיטות הלימוד שלה הייתה להביא אותנו ללמוד קטע שלם מפרק בתנ''ך, ובשעור הבא לדעת גם את הקטע הזה וגם את הקטע הבא, כך שבמשך כמה שעורים למדנו את הפרק כולו. מסתבר שכאשר לומדים בע''פ טקסט ארוך, פרק שלם, הידע נשאר בזיכרון. לכן אני יודע היום בע''פ את פרקים א ו ו' בישעיהו (את חלקו הגדול של פרק מ', נחמו, אני יודע בעל פה בגלל שהיה ההפטרה שלי), וכן את שירת דבורה ושירת האזינו, ואני מודה לה על כך. היו לה עוד שיטות שאותן אני זוכר לרעה, ובגינן מוקיע אותה עד היום הזה, אבל זה סיפור אחר.
מעניין שהבקיאות שלי מאד נשחקה. פעם הייתי בקי גדול בסיפורי מלכי ישראל וזכרתי כל מלך ומלך. אתמול בטלוויזיה (מי רוצה להיות מליונר) נשאלה השאלה מי בנה את העיר שומרון. יהושפט (או יהואש) זכרתי שהיה מלך ביהודה ולכן לא רלוונטי, זמרי, זכרתי שהיה עבד שמלך שבעה ימים לאחר שהרג את אדוניו, וכן כנראה לא הוא, נשארו אחאב ועמרי. מסתבר שאת סיפורו של עמרי שכחתי לגמרי. זכרתי שהיה מלך כזה בישראל, אבל לא זכרתי שום סיפור עליו, והדבר ממש אכזב וציער אותי. נחשתי שאחאב המפורסם יותר הוא התשובה הנכונה, אך מסתבר שטעיתי, ומדובר דווקא בעומרי.
היום לא מלמדים תנ''ך 428805
לא סתם כך הבאתי לדוגמה את תום סוייר - הניחוש שלי הוא שמארק טווין כתב את הפרק הנפלא על שינון הפסוקים מתוך נסיונו האישי, וכנראה לא היה חובב גדול של שיטת הלימוד הזו. מצד שני, הברית החדשה...
היום לא מלמדים תנ''ך 428809
אני נוטה להסכים איתך, אבל נראה לי שהיה צריך למצוא איזו דרך שהשנון לא ירחיק את התלמידים מהתנ''ך (וגם לא משירים שמבקשים לשננם). היום, למשל, מאוד מצער אותי ששכחתי קטעים ששיננתי ושלו שיננתי יותר. האפשרות לחזור לדברים מסוימים בניסוחם המדויק מוסיפה הרבה אפילו למחשבה.
היום לא מלמדים תנ''ך 428811
לי די נחמד שאני יכול לדקלם את קינת דוד, את פרק א' בתהילים, שירת דבורה וגם את ode to the west wind של שלי. אין לי ספק שהידיעה של שירים בע"פ העלתה מאד את רמת הכתיבה שלי בבגרות על הנושאים הללו (המבחן באנגלית היה אז עם חומר סגור). נדמה לי שההנאה שלך ושלי היא בדיעבד. אינני בטוח שהיית מאד מרוצה מהכורח ללמוד דברים בע"פ.
לא נראה לי שאפשר יהיה לחזור היום על השיטות הללו אבל מה שצריך לעשות היום הוא לשפר את הדברים הטובים שיש ולא לבכות על מה שעבר ואיננו. המכשלה הגדולה של מערכת החינוך היום הם מורים משעממים.
היום לא מלמדים תנ''ך 428813
נראה לי שאת קינת ודוד וכיו"ב גם אני היכרתי בע"פ, אם כי היום אינני זוכרת אותם כלל. את האודה של שלי, ואת שלי בכלל, כמדומתני, לא למדתי. אני לא בטוחה שמשהו מזה עזר לי בבגרות, אבל כפי שאמרתי - היום נראה לי חביב במיוחד לדעת לצטט דברים כאלה. לדעת בלי להזדקק לספרים. וחבל מאוד שהאפשרות הזאת כבר לא קיימת היום. אגב, אינני בטוחה אם שיטה מושכלת של תביעה לשינון לא הייתה פועלת: למשל, במסגרת של קטעי דרמה יוצרת בשיעורים המתאימים. בסופו של דבר, הרבה תלמידים היום אוהבים לקחת שיעורי תאטרון וקולנוע. גם במשחק צריך ללמוד בע"פ קטעים שונים, אפילו רבים מאוד, והם עושים זאת ללא תלונות מיוחדות.
המכשלה הגדולה של החינוך היום היא לא רק בכך שהמורים משעממים, אלא בכך שלרובם ידע מצומצם מדי, העברית שבפיהם דלה ובמקרים רבים לא נכונה, והם לא מסוגלים לייצר התלהבות בקרב התלמידים לתחומים שהם עצמם לא בהכרח מתלהבים מהם.
היום לא מלמדים תנ''ך 428816
מה שאמרת על המורים הוא נכון ומסתכם בשורה התחתונה שיותר מדי מורים משעממים. אני חושב שאת צודקת לגבי שעורי דרמה. אולי אפשר לנסות להתחיל לדרוש ללמוד דברים מסויימים בע''פ.
בכל אופן אם הברירה היתה בין ללמוד בע''פ את שלי או את דובשני שכתב על שלי לתלמידים -ודאי שעדיף והרבה יותר מהנה ללמוד את שיריו של שלי.
היום לא מלמדים תנ''ך 428819
ודאי ששלי מעניין יותר. ברוב המקרים המקור מעניין יותר מפרשנותו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים