בתשובה לדב אנשלוביץ, 12/11/01 16:20
להבין את בן לאדן 43100
אגב, אני מכיר אנשים רבים שאמרו שיש להרוג אנשים אחרים (מרצים בטכניון בעיקר)
להבין את בן לאדן 43117
אני גם אמרתי את זה שהייתי סטודנט והתענינו בשיעור מתמטיקה בהוכחה ארוכה ומעצבנת. בסוף, בהיותנו מותשים, עדיין לא מבינים ועייפים, המרצה אמר שהוכיח זאת אחד מגאוני המתמטיקה הקלאסיים (לא זוכר מי מהם) כשהיה בן 12 (נדמה לי).
התגובה שלי הייתה: "את אלה צריכים להרוג כשהם קטנים."
היה צחוק כללי. לא היה בלבו של איש מהנוכחים עלי.
שלא כמו בעניין האנטרקס ואנשי התקשורת . . .
בטח גאוס 43119
להבין את בן לאדן 43141
What the dear Professor forgot to mention was the kind of rigor used in proofs back then, or rather, the lack of rigor. The kind of rigor and formality used in modern proofs is relatively new - late 19th century, if I'm not mistaken.

Epsilon-Delta formalism were unknown at the time of Newton, and certainly no-one would have imagined it in the time of the Ancient Greeks, although you would think otherwise, seeing the abundant use of Greek letters in such proofs.
להבין את בן לאדן 43173
ואף על פי כן ההוכחה המודרנית של המשפט האחרון של פרמה השתרעה על המון עמודים למרות שעשתה שימוש בכלים חדשים, ואילו ההוכחה המקורית היתה יכולה להסתפק בשני שולים (לרוע המזל היה לאביה רק שול אחד), למרות שעשתה שימוש רק בכלים הישנים.
עצה 43176
אל תדבר על ההוכחה המקורית לפני שקראת אותה.
סתימת פיות 43407
פיות היער 43411
הייתי קצת בוטה מדי, מה? סליחה.

מה שהתכוונתי לומר הוא "אני חושב שפרמה לא הוכיח את המשפט, ושאותה הוכחה שהיתה לו לכאורה, היתה שגויה".
פיות היער 43422
כתבתי את הערתי בחיוך, וכלל לא נפגעתי.
האם הייתה לו בכלל הוכחה ?
אולי החליט "לעבוד על החברה".
אולי, כפי שאתה חושב, הייתה בידיו הוכחה שגויה.
אין לי ממש שום מושג. אני נוטה לחשוב כמוך שאחת מהאפשרויות הנ"ל היא הנכונה.
אבל בכל זאת נותן גם סיכוי קטן לכך שבכל זאת היתה לו הוכחה (מופלאה כדבריו. כלומר פשוטה). יש הפתעות בחיים.
להבין את בן לאדן 43383
זה היה מהווה חיזוק נוסף לטענה שלי, אילו הייתה בידינו ההוכחה המקורית של פרמה.

אגב, עוד יתרון של ההוכחות הפורמליות המודרניות הוא הסיכוי הנמוך יותר להוכיח דברים שאינם נכונים. (ע''ע ''הוכחות'' לאקסיומת המקבילים)
להבין את בן לאדן 43217
רגע רגע רגע, המרצים היו הנושא או הנשוא במשפט הזה?
גם וגם 43222
עוזי אורנן נחשב מרצה בטכניון? הוא קרא "לתלות את החרדים על עצים".
גם וגם 43230
כלומר הם היו הנושא. נראה שאחרים פענחו את המשפט אחרת (מרצים כנשוא). עוד פרטים על תופעת כפל המשמעות (פענוחים דקדוקיים שונים) למשפטים בעברית ובשפות אחרות אפשר למצוא בהרצאות של פרופ' עוזי אורנן בטכניון.
גם וגם 43384
ובהרצאות של יועד וינטר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים