בתשובה ללב פולבוי, 17/05/07 1:25
443662
אגב, אני לא יודעת איך זה אצלך, אבל אצלנו יום העבודה כבר עכשיו הוא 9 שעות.
8.5 שעות + חצי שעה הפסקה.
יום עבודה של 8 שעות עבר מן העולם כשרוב המשק עבר ל-‏5 ימי עבודה.
443664
אז בעצם משמעות החוק הזה הוא פחות חצי יום עבודה לרוב המשק? נראה לי מחיר קצת כבד בשביל ששומרי השבת יוכלו גם לעשות שופינג וגם למנוע משאר האזרחים לעבוד.
443665
בכל הסיפור הזה נראה לי ששכחו לגמרי מהמיעוט הדתי הגדול ביותר בישראל - המוסלמים (17% מאזרחי המדינה? הרבה יותר משיעור הנוצרים ושאר המיעוטים הדתיים בארץ) - אשר יום המנוחה שלהם הוא בכלל יום שישי.
443668
אאל''ט אין באיסלם יום מנוחה.
יום שישי הוא היום הקדוש, אבל אין חיוב לנוח או לשבות בו, פרט לחיוב לשחרר את הפועלים לפרק הזמן הדרוש לשם תפילת יום שישי.
התפיסה המוסלמית היא לא יתכן שאלוהים ''נח'', ושזוהי האנשה של האל, ואי לכך ובהתאם לזאת, אין צורך ביום שבתון.
443669
אני לא מדבר על ''מה כתוב בחוקי האסלאם'' אלא על מה נוח למוסלמים כציבור. בפועל, עד כמה שאני יודע, יום שישי הוא יום המנוחה שלהם, ומוזר בעיני שלא היתה התייחסות לכך.
443670
זה מוזר בעיניך? נדמה לי שהיה מוזר אם כן היתה התייחסות. זה לא ש"שכחו אותם", אלא שכנראה שיש בממסד בארץ מסורת ותיקה שבה עד שאנשי הרשויות המקומיות הערביות לא דופקים חזק על השולחן, ולא משנה באיזה נושא - לא רואים בהם ממש בני אדם, בכל אופן לא באותו מובן שהאזרחים היהודים הם בני אדם.
443671
מהממסד לא ציפית להרבה בעניין זה, אבל התפלאתי שלא קם עד כה (למיטב ידיעתי) אף פוליטיקאי ממפלגות השמאל ואמר משהו בנושא.
443673
אתה צודק אבל נחכה ונראה. הנושא עלה רק עכשיו, הוא טרי, והוא נראה מופרך למדי אפילו עוד לפני ההתייחסות לשאלת יום המנוחה המוסלמי - כלומר, אולי הסיפור הזה נועד בעיקר לפרסם סימני אקשן ואכפתיות מצד הח''כ או המפלגה, וימות ממילא בתוך זמן קצר מהולדתו עוד לפני שלב הקריאות, כמו הצעות חוק אחרות שלא היו סבירות ונוחות לביצוע.
443674
אוסיף ואציין שגם בקרב קהילת הבלוגרים הענפה בישראל, אשר בדרך כלל רגישה מאוד לנושאים שכאלה, לא שמעתי שום דבר. העלתי את זה בתגובה לרשומה בבלוג של יהונתן קלינגר, וכמעט אף אחד לא התייחס לזה.
443675
אם התכוונת למפלגות השמאל הציוניות - הן לא ממש מבחינות בערביי ישראל. ואם למפלגות הערביות - שם כבר רגילים להיות נוכחים נפקדים.
444056
אין על מה להגיב - הצעת החוק קובעת במפורש שיום החופש השני של מוסלמי יהיה יום שישי. גמרנו.

אגב, הידעת כי מדובר בשתי הצעות חוק נפרדות לגמרי? זו של יום ראשון כיום חופש, וזו של יום שבת כיום ללא מסחר. זו לא עסקת חבילה.
443677
ראיתי רוכלים ערבים בשוק מחנה יהודה, ביום שישי.
גם בעיר העתיקה בירושלים השווקים פתוחים ביום שישי.
443679
איני טוען שמוסלמים אינם עובדים ביום שישי‏1 (במיוחד במדינת ישראל, שבה יהודים עורכים קניות לשבת ביום שישי), אך יום המנוחה המקובל אצל מוסלמים הוא יום שישי (ראי בשבת [ויקיפדיה] למשל). לכן, הגיוני בעיני יותר שימי המנוחה יהיו שישי ושבת מאשר שבת וראשון.

1 והבה לא נפתח כאן את הנושא של האכיפה הסלקטיבית של חוק שעות עבודה ומנוחה על יהודים ומוסלמים.
443680
שישי כיום מנוחה נוח יותר גם ליהודים, שהרי שבת נכנסת בערב ושישי יכול לתפקד כחצי יום לכל היותר, אבל יום ראשון הוא יום המנוחה של מרבית הגויים. לכן יום מנוחה בשישי פירושו שבמשרות בתחומים פיננסיים ואחרים המערבים עבודה מול גורמים בחו"ל יעבדו ארבעה ימים בשבוע לכל היותר, מה שיגרום נזק למשק.

ראוי אולי להזכיר שבשמות יג, כב כתוב "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת--לְמַעַן יָנוּחַ, שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ, וְיִנָּפֵשׁ בֶּן-אֲמָתְךָ, וְהַגֵּר.", נוח מאוד להתייחס לחלק השני, אבל אנחנו מצווים לעבוד שישה ימים (לאו דווקא במקום העבודה).
מה הבעיה, אפשר לעשות סקר... 443681
ישאלו כל אחד איזה יום בשבוע הוא מעדיף כיום המנוחה שלו. חשוב כמובן שהסקר יהיה מייצג צבחינה מספרית של הגיוון באוכלוסיה (מבחינת דת, איזור מגורים וכו'). לאחר-מכן יבחרו את זוג הימים הרצופים שביחד קיבלו את מירב ההעדפה.

נראה לי שאם הסקר יבוצע כהלכה, השבת תקבל את מירב ההצבעות, יום שישי הבא בתור ויום ראשון רק את מיעוט ההצבעות. במקרה זה ברור שסופ''ש שישי-שבת הוא העדיף בישראל ואין צורך לשנות, מכיוון שהוא כולל את שני ימי המנוחה המועדפים יותר ע''י רוב הציבור וגם מתחשב באופן האופטימלי בהעדפות של מגזרים רבים יותר בישראל.
443703
כבר תנו רבנן שבשבת אסורה מלאכה. לא עבודה.
מלאכות אתה יכול לעשות חופשי גם אם ביום ראשון לא תעבוד.
443685
מוסלמים אינם אמורים לעבוד ביום שישי במדינת ישראל אם אינם רוצים בכך. כך קובע החוק:
7. שעות המנוחה השבועית
(א) לפחות שלושים ושש שעות רצופות לשבוע הן המנוחה השבועית של העובד.
(ב) המנוחה השבועית תכללו -
(1) לגבי יהודי - את יום השבת;
(2) לגבי מי שאינו יהודי - את יום השבת או את יום הראשון או את היום הששי בשבוע, הכל לפי המקובל עליו כיום המנוחה השבועית שלו.
אם כן, החוק אוסר על העסקת יהודים בשבת, ומאפשר גמישות לגבי מי שאינו יהודי - הוא יכול לבחור לעצמו אחד משלושת הימים. אני מניח שהצעתו של אורלב אינה אמורה לשנות סעיף זה.

בהערת אגב, לאור החוק כפי שהוא מובא כאן על איזו אכיפה סלקטיבית אתה מדבר?
443716
(אמרתי שאני לא רוצה לפתוח את זה, לא? נו טוף)

האם שמעת פעם על לא-יהודי שנקנס על שעבד ביום המנוחה שלו?
פשרה 443708
מה עם עוד כ-‏2% מכלל האוכלוסיה בישראל?

על מנת לרצות (כמעט) את כולם (אבל בעיקר אותי) אני ממליץ על שלושה ימי מנוחה: שישי, שבת וראשון.
פשרה 443709
העצלנים הם יותר מ2% מכלל האוכלוסיה
פשרה 443821
רק 2% עצלנים חרוצים מספיק בכדי להלחם על זכויותיהם. עץ שנופל ביער ריק וכל זה...
פשרה 443831
העצלנים הם הרוב המוחלט בחברה שלנו וזו הסיבה שכולם עובדים כל כך קשה.
המוסלמים נחים בשבת- רק בישראל 443810
בכפרים הערביים אין לימודים ביום שישי, אך ההורים שעובדים אצל היהודים לא עובדים בשבת (בד''כ)
וגם ישנו מצב של כפרים עם מוסלמים ונוצרים כך שהילדים בבית גם ביום שישי, חוזרים ללימודים ליום שבת ושוב לא לומדים בראשון, ושוב ההורים לא בבית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים