בתשובה לדורון הגלילי - סין, 12/11/07 15:32
שלג על עירי 463073
הנגיעה היחידה שזכורה לי בנושא הניקוד הייתה בכיתה א'
במקרה שלי היינו עוד במושב ולא ממש בבית ספר
ולמדנו לנקד אבא, שמש, ילד?
למדנו איך לקרוא ניקוד - אך לנקד בעצמינו רק מילים מועטות
למשל.. אניה היא עם קמץ קטן. אבל, לשים קמץ או פתח, סגול או צירה(?) לא זכור לי שלימדו אותי חוקיות כזו או אחרת
איך מחליטים על אופן ניקוד של שם למשל?
שלג על עירי 463074
לא למדת לשון עברית בבית הספר התיכון?
שלג על עירי 463075
טוב, בכתה א' אכן הראו לנו ניקוד, אבל ללמד את כללי הניקוד - זה היה לקראת הבגרות.
איך מחליטים על אופן ניקוד של שם למשל? לרוב זה קל: יש שני סוגי הברות: פתוחה וסגורה. יש גם שתי אפשרויות: מוטעמת או לא מוטעמת.
הברה פתוחה בלתי מוטעמת: תנועה גדולה
הברה סגורה מוטעמת: תנועה גדולה
הברה פתוחה מוטעמת: תנועה קטנה
הברה סגורה בלתי מוטעמת: תנועה קטנה
עכשיו צריך לדעת איזה תנועות הן גדולות (קמץ, צירה, חולם מלא, חיריק מלא, שורוק) ואיזה קטנות: פתח, סגול, חולם חסר, חיריק חסר, קובוץ), להכיר את כללי הדגשים ותשלומיהם, לזהות חטפים ושוואים, לדעת ששם עצם בנקבה הנגמר באות ה"א מסתיים בהברה *סגורה*, ואידך זיל גמור.
שלג על עירי 463080
נדמה לי שבימי התיכון שלי הכללים להברה מוטעמת היו קצת יותר מורכבים (כך, למשל, בניין נפעל בעבר ובהווה היה מנוקד באופן שונה למרות שההטעמה זהה, והיו עוד המון דוגמאות), מה שהפך את לימוד הניקוד למשימה די מעייפת.
שלג על עירי 463174
אתה כמובן צודק, אבל התשובה שלי היתה לשאלה איך מנקדים שמות.
ניקוד שמות הוא כידוע שונה ופשוט יחסית לניקוד פעלים.
שלג על עירי 463198
להפך. בין השמות קיימים הסגוליים וחריגי חוק החיטוף, שתי הצרות הגדולות של עולם הניקוד. שלא להזכיר את השמות בעלי הדגש התנייני ודגש לתפארת הקריאה, תשלומי הדגש ל-ה' הידיעה לפני מילה הפותחת בגרונית, ועוד ממתקים שבלעדיהם הייתה מלאכת הניקוד משמימה כמו אצל פעלים, שניקודם נוטה לפני תבנית קבועה עם נטיות לגיוון פה ושם.
שלג על עירי 463085
אם כך..

כְּאַסְקוֹפַּה הָנִרְמֶסֶת.

קודם כל - מאד הפתיע אותי שפתח הוא תנועה גדולה וקמץ קטנה
תודה על הרחבת הדעת

שנית - אם יש לך אפשרות לראות את הניקוד שהוספתי
האם זה הרעיון?
שלג על עירי 463087
ההפתעה במקומה.
צודק. 463095

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים