בתשובה להאייל האלמוני, 30/11/07 15:38
פונטנלה 464965
הפתיל הזה נפתח בנסיון לגלות מהם הנושאים האידיאולוגיים ותפיסת העולם ששלו מנסה לבטא בספריו. היו כמה הצעות מעניינות (תרבות השכול בישראל, נושא האהבה, חיי הטבע והפעילויות האנושיות הטבעיות כמו אפיית לחם). והיו גם הרבה שסברו כמוני שאצל שלו אומנות הסיפור חשובה והתימות נעדרות.
על הרקע הזה, של תימות חסרות או סמויות מדי, אתה חושב שדוקא נושא ההדרה של מזרחיים או ערבים או סינים, הוא בעל איזושהי חשיבות ולו מיקרוסקופית ביצירתו של שלו?
אני מוכרח להגיד שגם "בלי עצבים" אני ממש מזדהה עם התגובות האסרטיביות למה שכתבת. אם זה מה שנראה לך משמעותי אצל שלו, מה תעשה עם הסוחר מונציה או עם אוליבר טויסט?
פונטנלה 464998
אני לא חושב ששלו יושב ומתכנן "בא נמחק את הדמויות המזרחיות כדי שהערבים האלה ידעו מה הם שווים" או משהו כזה. אני מנחש שבעיניו, אין להדרה הזו כל חשיבות. מבחינתו זה הכי טבעי בעולם, ברירת מחדל נטולת-רשעות, לספר סיפור שמתרחש בפלשתינה המנדטורית, ואין בו ערבים. אולי באמת כמו הטבעיות בהצגת יהודי זקן ומגודל אף כרב-כייסים שזומם להשתלט על הונגריה [*}.

אני סבור שיש משמעות (פוליטית, יותר מספרותית) בהיעדר הזה, ושיש להזכיר אותו אם דנים בזרמי עומק ביצירה של שלו או משהו כזה.

[*] לא רלוונטי, אבל לא יכולתי להתאפק.
פונטנלה 465000
הנה רעיון - אדם כן לא משנה את המציאות לפי הפוליטיקלי קורקט, ואם המצב בחברה שבה הוא חי הוא כזה, שמבני דורו יש לא מעט אשכנזים שלא יצא להם להתחבר עם מזרחיים, ולאו דווקא בגלל דעות קדומות שלו אישית, והוא במקרה אחד כזה, אז הוא כותב ספרים שבהם יש בעיקר את מה שהוא מכיר - אשכנזים. אז בספרים שכתבו אשכנזים יש יצוג למזרחיים באותה מידה שיש מכרים מזרחיים לסופרים האשכנזים בחברה הזאת, ואין כאן שום הדרה של המזרחיים, אלא יצוג המציאות כמות שהיא, גם אם היא לא כל כך יפה.
פונטנלה 465003
אחלה וסבבה - בתנאי כמובן שלסופרים מזרחיים תהיה הזדמנות (נפרדת אך שווה, אם אתה רוצה...) לפרסם. ובכל אופן - ראוי שיסתובב נודניק בסביבה ויאמר: יש עוד סיפור על טרום המדינה. לא כל בוני הארץ היו אוקראינים יפי בלורית.

בהערת אגב, מסתבר שגם המתון במנהיגי הפלשתינאים, עד היום, אינו מקבל את החלטת האו"מ מכ"ט בנובמבר, על חלוקת הארץ למדינה ערבית ולמדינה יהודית. שם, אי-קבלת-האחר חמורה בהרבה...
פונטנלה 465004
למיטב הבנתי, כבר היום, ואפילו לא מהיום, מותר לסופרים מזרחיים לפרסם ספרים, ומותר לאשכנזים לקרוא את יצירותיהם. יש הבדל בין "הנה עוד סיפור", לבין "למה אתה מספר את הסיפור שלך, ושוכח את שלי?" הראשון לא נודניק, השני כן, ולא "ראוי" שהוא יסתובב כאן, אלא רק נסבל.
פונטנלה 465005
החלף ''שוכח'' ב''לא מספר''.
פונטנלה 465025
אני יכול להסכים שיש ערך לניתוח וחשיפת הדעות הקדומות (נכונות או לא) של סופר גם אם הן אינן מרכזיות בכתביו. הבעיה במקרה של שלו היא שנראה שהטענות נגדו משוללות יסוד. יש כאן בדיון כמה תגובות המפריכות את הטענות האלו ואותי לפחות הן שכנעו. מה שנותר לך לטעון הוא על המשקל והיחסים הכמותיים ומכאן והלאה אתה בהכרח כותב את הנאראטיב של שלו במקומו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים