בתשובה לברקת, 05/02/08 13:38
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470496
למזלי אני לא מחוקק, נראה לי שלהחליט אם מותר לפגוע באדם ( ולמעשה, מתי ''עובר'' נחשב אדם) על בסיס יכולות הנשימה העצמוניות שלו זה בעיתי.
''הפלה'' בחודש מתקדם לא שונה בהרבה מלידת פג.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470519
גם בלידת פג, לי, כהורה נתונה האופציה להגדיר אותו כDNR ולסרב לאמצעי תמיכת נשימה, והוא לא ישרוד לבדו (אלא אם הוא כבר בתחילת חודש תשיעי, ואז יש סיכוי).
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470522
לא ידעתי את זה!
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470621
את האמת המצב יותר מורכב ממה שאני מתאר אותו, ואני מניח שלא כל פג נתון כך לחסדי הוריו (בכלל, השאלה מתי להורים מותר למנוע טיפול מהילד ומה הגבול מהווה דיון עמוק בזכות עצמו), אבל מהכרות עם הנושא רופאים בהחלט מציעים את זה כאופציה להורים של פגים אקוטיים.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470547
אותי אתה לא צריך לשכנע. אבל בחוזר מדברים על שבוע 27, ואתה שאלת על שבוע 40, או על "חודש מתקדם". יש הבדל גדול ביניהם.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470586
השאלה שאני מתייחס אליה היא האם בכלל יש למדינה זכות "להתערב ברחם". אם אין שום זכות, אז גם בשבוע 40 צריך לא לאסור על כך.
אם יש למדינה זכות כלשהי, מתוך הטענה שהעובר הוא כבר אדם בשלב כלשהו, מתקדם ככל שיהיה, של ההריון, העקרון נקבע, ונשאר לקבוע איפה עובר הגבול.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470595
אתה חושב שכל מי שחושב שיש למדינה זכות התערבות, בהכרח סבור שהעובר אינו אדם?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470596
נדמה לי שהשאלה אמורה להיות הפוכה - האם כל מי שסבור ש*אין* למדינה זכות התערבות סבור שהעובר אינו אדם, לא?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470597
הממ. נכון, התבלבלתי. השאלה בעינה עומדת.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470610
אכן, בעינה עומדת. התשובה האישית-לחלוטין שלי (אני מתגובה 470385):

המדינה ממילא אינה עוסקת בשאלות מוסריות אמיתיות אלא פועלת בנושא זה תחת לחץ דתי רב-שנים, והסמכויות הדתיות (קרי: רבנים עלי עמדה והשפעה) שהביאו למצב זה פועלות על יסוד קביעות אמוניות המנוגדות לידע הרפואי, הן בסוגיית מאימתי העובר הוא אדם, והן, כפועל יוצא, בנושא מהו רצח וכו'. עפ"י מספר כתבות בעיתונות המודפסת במשך השנים, נראה כי גישות אלה הביאו לכך שבמגזר הדתי-חרדי ישנן קצת (?) יותר לידות של תינוקות בעלי פיגור ומומים גופניים ובכלל זה מומים קשים, מאשר בחברה החילונית.

במגזר זה, קיומו של ילד "פגום" פוגע קשות בסיכויי החיתון של הילדים הבריאים ובייחוד בסיכויי החיתון של הבנות. עפ"י שתי כתבות מלפני מספר שנים בעיתונות המודפסת - דבר זה מביא במקרים רבים לכך שהתינוקות הללו נשלחים עם היוולדם למוסדות (חלקם כנראה יקרים מאוד) הקיימים לצורך זה, ואשר כמה מהם נמצאים במספר כנסיות ו/או מנזרים בארץ ומנוהלים ע"י נזירות המקדישות לכך את כל חייהן. מרגע שסולק מנוף חייה של המשפחה, המשפחה מתעלמת מן הילד ומסתירה את עובדת קיומו ("התינוק נולד מת", וכולי).

אין שום צורך שהשיטה הזאת תתפשט גם לחברה החילונית, שבחלקה הגדול בארץ אינה מוגדרת כחילונית לגמרי אלא כחילונית-מסורתית, ועלולה להידבק במנהגים אלה כתוצאה מפחדים קמאיים בעניין "עונש משמיים" על "רצח העובר", וכולי.

וכל זה עדיין מבלי שאמרנו מילה על האופן התמוה (שערורייתי?) שבו הוצנח החוזר המדובר אל הועדות האמורות לממש אותו הלכה למעשה.

אשה, בראותה לנגד עיניה את עתידה, עתיד משפחתה, עתיד ילדיה, עתיד ילדה שעוד לא נולד ואשר סיכוייו בחיים אינם דומים לסיכוי הממוצע, ובייחוד את האפשרות כי כל אלה עלולים לעבור קשיים לא מועטים שכולם תלויים בהחלטתה שלה - ראוי לה לעסוק בשאלות מעשיות ולא בשאלות פילוסופיות-מוסריות, או, ליתר דיוק, בשאלות פילוסופיות-פסאודו-מוסריות. לכן, מבחינתי, הנושאים שמעלה ראובן הם אולי מעניינים כנושאים לדיון איילי, אך עם כל הכבוד - אינם רלוונטיים כלל למציאות. האשה תעשה את מה שטוב ונכון לה, לילדיה ולמשפחתה, ובכך דיינו.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471077
''המדינה ממילא אינה עוסקת בשאלות מוסריות אמיתיות אלא פועלת בנושא זה תחת לחץ דתי''

אולי כדאי שתשקול את האפשרות שדתיים (כמו בני אדם) פועלים (גם) מתוך תחושה מוסרית עמוקה, ולא (רק) מפחד מעונש אלוהי.

או-אז גם תהרהר לפני שתפיץ סיפורי בדים על המוני מפגרים בני-חרדים הנמסרים לידי נוצרים צדיקים. זה מריח כמו אוטואנטישמיות.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471083
טקטיקת "החרדים הם מלאכי שמיים מושלמים בכל המעלות ואם פה ושם יש איזה חרדי שמלכלך, זה אך ורק משום שהוא איננו חרדי אמיתי או משום שהעיתונאים החילונים השקרנים חולמים על משכבם בלילות ובקומם השכם בבוקר איך להכפיש את שמנו" - כבר הופיעה כאן בעשרות תגובות, אם לא במאות, והיא מוכרת היטב.

גברים חרדים שנוסעים לקבר הרבי נחמן מאומן ז"ל ובאותה הזדמנות משתטחים על זונות אוקראיניות חיות ושלמות? - אין! אין דבר כזה ומעולם לא היה!

סוכן נסיעות חרדי שהעיד בעצמו על התופעה וגם אמר שזו בושה, שחרדים שוכבים עם "גויות מטונפות"? - אין! אין ולא היה! קונספירציה מכוערת!

תביעות משפטיות על מקרי פדופיליה במוסדות החינוך החרדים? - אין! זה סתם כמה בוגדים מנוולים שמלשינים על רבנים קדושים וגדולים משכמם ומעלה!

הומואים חרדים? - אין דבר כזה! מי סיפר לך את השטות הזאת?! בקרב שאר האוכלוסיה שיעורם נמדד במספר אחוזים, אבל אצלנו זה רק איזה תפוח רקוב אחד ל-‏10,000, ובכלל, גם התפוח הרקוב הזה הוא סתם אגדה שמפיצים החילונים! ואפילו שאין הוא אלא אגדה - אנחנו תיכף ומיד נפנה אותו אל האדמו"ר הקדוש רבי ניסים ונפלואעס שירפא אותו מחוליו המתועב ואז נמצא לו שידוך, איזו חוזרת בתשובה, והוא יתחתן ויוליד ילדים ולא יהיה גבול לאושרו, לאושרה ולאושרם!

מפגרים חרדים ומשפחות שמעדיפות להרחיק אותם? - אין! סיפורי בדים!

******

אם אינך מבין/ה את ההבדל בין הביטוי שאני השתמשתי בו בתגובה 470610, "במקרים רבים", לבין הביטוי הציורי והנפלא שלך, "המוני מפגרים בני-חרדים" - זה על אחריותך בלבד.

בשתי הכתבות שמלפני מספר שנים, שעליהן דיברתי, התמונה היתה קשה יותר והיו בה, מה לעשות, יותר ילדים שהגיעו ממשפחות חרדיות. בכתבה היחידה שמצאתי עכשיו ברשת בנושא זה מצטיירת תמונה משופרת, אולי הודות לעמותה שעליה מסופר בה, אך עדיין אין ללמוד את המצב לאשורו ובמלוא היקפו מכתבה אחת על מוסד אחד.

ואשר לריח-האוטו - הוא מעניין יותר את האיגואנה הצולעת של הסבתא של השכנים שלי מאשר אותי. אגב, זה דווקא נחמד לעשות את זה באוטו באיזה מקום שקט עם נוף רומנטי, תנסה/י פעם.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471088
בוא'נה, אתה קראת לי אורי פז!?

פשפש במעשיך, גזען קטן. אתה אוסף אנקדוטות אנטי-חרדיות ומצרף אותן לכתב פלסתר מכוער שלא קשור בכלום לדיון על הפלות. כל מה שהוא הוא עושה הוא ליבוי השנאה שלך ל"שחורים" ה"אחרים" המוזרים האלה, וכמובן חיזוק הטענה שלי שאתה אנטישמי.

מה שמדהים הוא שבעיני עצמך אתה ודאי ליברל רחב אופקים ולוחם צדק. איכס.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471125
העזת לומר לי "סיפורי בדים", וקיבלת את שלך: לא סיפורי בדים אלא מציאות. מרגיז? - אז מרגיז, מה לעשות, אני לא הממונה על מחלקת "לא להרגיז אנשים עם העובדות".

ואתה רשאי בהחלט להמשיך בהעתקת וריאציות על "אנטישמיות" ו"אוטואנטישמיות", אם זה מה שעושה לך את זה. ואשר ל"מה שמדהים הוא שבעיני עצמך אתה ודאי ליברל רחב אופקים ולוחם צדק" - אתה רשאי בהחלט לפנטז עלי אם זה עושה לך טוב, ולא סתם לפנטז אלא גם לקרוא קריאות התפעלות - "מה שמדהים..." - על הפינטוזים שלך-עצמך. זה אמנם מוזר אבל זה לא מפריע לי, הרי איננו מכירים. את החריקה הלוגית שבמשפט המתחיל בקריאת "מה שמדהים" וממשיך בהשערת "בעיני עצמך אתה ודאי..." - שמישהו אחר יסביר לך, לי אין זמן. צ'או.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471186
אם לך אין זמן, ומכל הסיפור על "מקרים רבים של חרדים" שמוסרים את ילדיהם הפגועים למסיון נשאר סיפור על נזירות שמטפלות ב-‏60 נכים ששיעור בני-החרדים שבהם קטן משיעורם באוכלוסיה, הרי שניצחתי בוויכוח. תתאפס על עצמך, ושמור על הלשון. אדיוס.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471204
"ניצחתי בוויכוח". אתה בטוח שאתה לא אורי פז? גם הוא, כל פעם שלא היו לו שום נימוקים לטיעונים שלו והוא רק השמיץ ולאנשים כבר נשבר מלדבר איתו, היה אומר שהוא ניצח בויכוח.

אתם יכולים להמשיך להתווכח ואני לא מתכוננת להיכנס כאן לפתיל ארוך של מריבות, אבל אם אתה חושב ששישים ילדים בסן וינסנט הם כל הסיפור, אתה טועה מאד. אתם יכולים להתווכח מכאן ועד להודעה חדשה, אבל יש בארץ כמה אלפי ילדים עם נכויות קשות ועם פיגור עמוק ויש הרבה מוסדות בשבילם. ומתוכם יש מוסדות שמנוהלים על ידי נזירות שעושות את העבודה שלהן עם המון אהבה והמון תשומת לב, ולכן למרות הלחצים המופעלים להעביר את הילדים החרדים למוסדות יהודים - עדיין יש במוסדות עם הנזירות הרבה ילדים חרדים.

האלמוני לא מגלה את אמריקה וכנראה שאתה מעדיף להתעלם מהמציאות. הוא דיבר על זה שבחברה החרדית הילדים האלה נולדים מתוך התנגדות של הרבנים להפלות, ואז כשהם כבר נולדים, שמים אותם במוסדות ומסתירים את עצם קיומם. ובאמת מספר הילדים החרדים שהמשפחות שלהם מסתירות אותם מהחברה, הייתי אומרת שהוא מביך, ובחברה החילונית זה מספר זניח משום שבחברה החילונית יש פתיחות יותר גדולה וידע יותר גדול, ויש פחות אמונות טפלות ואין פחד מיושן שהנכות או הפיגור הם משהו שיכול להיות מדבק. ההבדל הזה בין צורת ההתייחסות וההסתרה של החרדים לבין היחס המתקדם אצל החילונים הוא לפחות בכמה מוסדות שהכרתי, ואני לא מדברת על סן וינסנט.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471213
לגבי הפסקה האחרונה - דווקא היה אפשר לחשוב שבחברה של גמילות חסדים וקהילתיות מלוכדת היו מתפתחים מוסדות עצמאיים "פנימיים" למפגרים ונכים. מדוע זה לא קרה?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471219
ההגיון אומר שזה בדיוק מהסיבה שצויינה - להרחיק את הילדים הפגועים מעין הקהילה.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471220
נו, אז אי אפשר לקיים מוסד סגור ודיסקרטי בפאתי בני ברק או משהו?
בסך הכל הלא טרחו ללדת אותם ולא להפיל, כי הם זרע ישראל.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471577
אם הוא בבני ברק - גם ''סגור ודיסקרטי'' - זה עדיין יכול להיוודע ולהזיק ליכולת ההשתדכות של אחים ואחיות.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471611
מה את רוצה ממני? מצאת לך מי שיגן על הלוגיקה החרדית...
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470619
אני חושב שהנושא הזה הוא הנושא בו יש בי פער מאד עמוק בין המחשבה והרגש. בתור מאמין גדול בתכנון משפחה נכון כדבר ראוי, ובזכות האדם על גופו (ומכאן בזכותה של האישה על גופה ומי יגור בו), האמנתי, ואני עדיין מאמין (רציונלית) שהפלה בכל שלב זה בסדר.

בתור אב לילד שנולד פג (שבוע 28+0) להפיל ילדים אחרי שבוע 27 נראה לי (רגשית) מתועב במיוחד.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470626
מישהו יודע מה מידת האמת בסיפורים על כך שאצל האינואיטים (אינואיט? אסקימו? אסקימוסים?) ההתיחסות להריגת תינוק בן יומו (עקב קשיי השרידה באזורים ההם) היא כמו אל הפלה?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470629
אני עוד מצטמרר מהאמירה של המפלצת פימשטיין שכינה את רצח ביתו ''הפלה מאוחרת''.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470630
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470632
זה בטח בטעם רע, אבל נזכרתי בקטע מ-South Park שבו אמא של קרטמן מבקשת לעשות הפלה בטרימסטר ה-‏40: http://video.aol.com/video-detail/south-park-abortio...
על היחסיות 470633
פימשטיין הוא מפלצת מצמררת בלי כל ספק. אבל אם נכונים הסיפורים על האינואיט, אולי זה בא ללמדנו שערכים הנראים לנו כמובנים מאליהם ומבוססים על אמיתות בלתי מעורערות - אינם כל כך מובנים מאליהם והם מעוצבים, בסופו של דבר, ע''י תנאי החיים של חברה מסויימת באיזור עולם מסויים. (ואתה תוכל כנראה לנסח את זה במינוח אבולוציוני)
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470667
הריגה? לא שמעתי שהאסקימו היו מדללים אוכלוסייה (מה שכן היה נפוץ בחברות חקלאיות, מערביות אבל לא רק). אולי ההתייחסות ל*מוות* של תינוק בן יומו היתה כמו אל הפלה טבעית.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470670
לא, לא מוות. תמותת תינוקות לאחר הלידה יש בכל מקום. לגבי האסקימואים או לגבי שבטים מסויימים מתוכם ישנם סיפורים - גם של משלחות אנתרופולוגיות (אין לי לינק ואין לי זמן לחפש, אבל בטח יש ברשת) - על הריגה יזומה. לא דילול אוכלוסיה במסות אלא מקרים של מצב כלכלי קשה וסיבות כיו''ב, שמתקבלים, או התקבלו עד לפני עשרים-שלושים שנה, בהבנה.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470673
(זאת לא הוכחה, אלה הסיפורים והם עושים רושם די סביר)
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470973
'
לאור מדיניות רבת השנים של המשטר הקומוניסטי בסין - "ילד/ה אחד/ת" - מומתים/נרצחות מיליוני עובריות ממין נקבה כהפלה, לאחר זיהוי המגדר בבדיקה רפואית לכאורה. כנ"ל בהודו, משיקולי נדוניה עתידית הנהוגה בחברה הכפרית המהווה עדיין את רוב האוכלוסייה.

מבלי להתייחס לפן המוסרי יש לציין כי התופעה גורמת לפער עצום ביחס המספרי בין שני המינים. מעריכים כי כמאה מיליון גברים סינים נידונים לחיי רווקות בעל כורחם. מה שמייצר גם לחץ עצום על החברה בכללותה (זנות בהיקפים עצומים ומעשי אונס המוניים).

-------------------------------------------------------

הכותב כלל לא שולל את זכות האישה לגופה ולוולדה, כולל הפלה מטעמי נכות העובר/ת, ו/או שיקולי כלכלה.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470974
פלח הקליינטורה העיקרי של הזונות הם גברים נשואים.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470976
במערב, מסתבר.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470977
'
כאחד שלא הזדקק מעולם לשירותי זונות (בעיקר בגלל היותי תותח-על וחביב הבנות) אני מוחה בתוקף על הקביעה שגברים נשואים הם המאכלסים העיקריים של יצועי הניפקות. מי שלא ראה פועלי בניין סינים בפעולה באיזור התחנה המרכזית הישנה - לא ראה שפחת מין חרופה על הים.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470979
יש פה איזו איילה שטוענת בתוקף שחרדים הם הקהל העיקרי.

חבל שאין סיני חרדי נשוי, אז היה לנו טיעון מנצח.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470981
'
הסינים מצווים בעיקר על תורת מרקס ואנגל בניגוד מוחלט לדת כאופיום להמונים. מה שלא משכנע אותם כפועלים זרים להזדקק לזונות מחבר הלאומים. יש יצרים טבעיים. לא ראוי לשפוט אותם בשעת זיקפתם. זין מלוכסן אינו שונה במהותו משמוק מערבי חיוור.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471012
לא הבנתי, ואשמח מאוד אם לא תסביר.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471074
'
אשמח מאוד לא להסביר, היות והדבר כולל הזניה מסוימת של המקצוע העתיק בעולם.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470703
הם שולחים את הזקנים למות בשלג, לא? אני לא יודע אם הסיפור אמיתי, אבל הוא נשמע בהחלט סביר.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470743
נראה שבמאה השנים האחרונות, לפחות, לא בדיוק "שולחים את הזקנים למות בשלג", אם כי זוהי האמירה המקובלת. הערך החינוכי המרכזי בחברות האסקימואיות/אינואיטיות הוא שכל אדם צריך להיות מסוגל לדאוג לעצמו ולצרכיו (ציד או השגת מזון בדרכים אחרות, וכו') מגיל כמה שיותר צעיר ועד גיל כמה שיותר מבוגר. כאשר מגיעים לגיל זקנה שבו היכולת לתפקוד עצמאי מידלדלת והולכת, הציפיה החברתית מן הזקן היא שידאג לסיים את חייו מיוזמתו, ורבים מן הזקנים אכן עושים כך (או עשו כך עד לפני כמה עשרות שנים. כיום השלטונות ה"לבנים" וההתערבות של ארגונים מיסיונריים שינו לגמרי את סדרי החיים). זקן שאינו נענה לצו החברתי הזה - עכש"ז, לא שולחים אותו למות בשלג ולא הורגים אותו באופן פעיל, אך כאשר יוצאים לציד או למשימות אחרות, הוא מפגר בקצב ההתקדמות שלו וממילא חייו עומדים בסכנה עקב פגעי מזג האויר.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470752
תודה.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470757
ההיגיון של "אני מאמין עליהם" לא נראה לי (בלי להתייחס לדברים שנאמרו כאן מפי יודעי דבר). אולי (סתם לצורך העניין) על פי הקודים של אותה חברה זקן נחשב "פחות אדם" מתינוק?
בסך הכל גם בין היהדות לנצרות יש הבדל עקרוני לגבי שאלת ההפלות של עוברים ומתי העובר נחשב אדם - ועדיין לא קביל לומר "היהודים האלה, מאשרים הפלה של עובר בן 3 חודשים, נשמע לי סביר שהם הורגים תינוקות".
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470825
בספר "הצד האפל של הגבר" נטען שהרג תינוקות ע"י אימותיהם מקובל במידה מסויימת ברוב התרבויות - גם אצלנו, במסגרת "דיכאון לאחר לידה".
ההסבר האבולוציוני: לעיתים לא כדאי לאם לבזבז משאבים נוספים על צאצא בעל סיכויים נמוכים (נניח, חסר-אב) ועדיף לה לוותר על ההשקעה ולנסות ללדת צאצאים בעלי סיכויים טובים יותר.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471093
הרג ולדות ע"י אחד ההורים מקובל במידה מסויימת אצל הרבה בעלי חיים, וזאת בנוסף למנגנונים שמעוררים הפלה טבעית במצבי מצוקה. נדמה לי שקראתי פעם על איזו אנטילופה שאם היא נתקלת בבעיות תזונה חריפות בזמן ההריון היא סופגת את העובר אל גופה כך שלא כל ההשקעה יורדת לטמיון. מין הסדר נושים‏1 כזה.
___________
1- הסדר נשים? הסדר נואשים?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471138
ארנבים. קראת את זה (אולי) בגבעת ווטרשיפ.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471151
אני מקוה שמה שזכור לי מבוסס על מקור קצת יותר מדעי, אולי פינקר, אחרת אני יוצא די טמבל. דומני שזה הופיע אי שם בתשובה לאחת מהשאלות המעצבנות בנוסח ''איך הפלות וולנטריות מתישבות עם תיאוריית האבולוציה''.

את ''גבעת ווטרשיפ'' קראתי לפני כשלושה עשורים, ואני לא זוכר משם כלום חוץ מ''טורלידדו''.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471157
כמוני כמוך אבל הדבר היחיד שאני זוכר היה העניין עם ספיגת העוברים.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471159
גם בני אדם!
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471360
קראת במקור, או בתרגום? כי אני זוכר (שני עשורים וקצת) "חרודודו".
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471365
בעותק העברי שבידי משנת תשל"ו (1976) - אכן חרודודו.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471403
כמה אופייני: גם הדבר היחיד שחשבתי שאני זוכר התברר כטעות.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471397
לא תמיד יש הסבר אבולוציוני או יתרון אבולוציוני. יש תכונות או התנהגויות נטולי כל יתרון ולפעמים בעלי חיסרון, פשוט החיסרון אינו משמעותי עד כדי גרימת העלמות התכונה. מה שיפה באבולוציה, הוא שאינך צריך להיות הטוב ביותר, עליך להיות טוב מספיק כדי לשרוד, וזה מה שיוצר את המגוון.

דרך אגב, הרג הצאצאים קיים גם בתרבויות מפותחות ונאורות (או שלא) כמו למשל רצח על רקע חילול כבוד המשפחה או קשיי הגירה ועוני. לאורך כל התנ''ך ישנם סיפורים על הפקרת הילד (הגר) העברתו באש למולך או חיפוש אחר מיינקת שתטפל בילד בזמן שאמו משתרללת בבתי קפה. לפי זכרונות התנהגותי בנעוריי, די מפתיע אותי שהוריי התאפקו זמן רב כל כך ולא נקטו בגישה דומה. עכשיו כבר מאוחר מדי.

בנוגע לדיכאון שלאחר לידה, אני נוטה לראות קשר מסויים לתופעת הזנחת הצאצאים או טריפתם על ידי אימהותיהם בקרב בעלי חיים בתנאי שבי ולפעמים גם סתם בחיק הטבע. אצל בעלי חיים להקתיים התופעה קיימת בנקבות שמנסות להתקבל ללהקה חדשה ומעדיפות לטפל בצאצאיה של נקבת האלפא ולהזניח את שלהן כדי לצבור מעמד. אצלנו זה קיים לרוב בצורה ההפוכה, צאצאים שמתעלמים מהוריהם כדי שלא יעשו פדיחות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים