בתשובה לברקת, 23/04/08 7:25
זה לא מדור ביקורות ספרים 476546
א. יכול להיות מאמר מעניין, ויכול לא.
ב. לכן הוספתי את הטיעון לפיו הפירוט הנ"ל לא ממש רלוונטי לנושא המאמר.
ג. הייתי מהמר על כך שיש הבדל של שני סדרי גודל בין מס' האנשים שיודעים את הסוף של אנה קרנינה שבין מס' המודעים לסיום של "המוסד האחר" (לטובת הרוסיה, אם היה ספק)
ד. לעניות דעתי ברומן מהסוג של אנה קרנינה, השאלה מה קרה לגיבורה בסוף היא לא הדבר העיקרי שסביבו בנוי הרומן וההנאה ממנו אינה נפגמת לחלוטין עקב ידיעה זו, בעוד בסיפור מז'אנר המתח/הרפתקאה פרטים מסוימים בעלילה והתעלומה סביבם הרבה יותר עקרוניים להנאת הקורא. באנלוגיה הייתי אומר שיש הבדל בין לצפות בהצגה "רומיאו ויוליה" עם ידיעת הסוף לבין צפייה ב"חוש השישי" עם ברוס ויליס עם ידיעת הסוף.
ה. לא קראתי את אנה קרנינה :-)
ו. ולמרות [ה.] אני יודע מה קרה לה בסוף - חיזוק לטיעון [ג.]
זה לא מדור ביקורות ספרים 476550
באמת לקורא היום אין אפשרות לקרוא קלאסיקה בלי רקע מוקדם.
אולי הוא לא ידע מה הסוף של רומאו ויוליה (אדם כזה כנראה לא יקרא את המחזה) אבל כנראה שידועים לו כמה פרטים משמעותיים.
זה לא מדור ביקורות ספרים 476834
מצד שני, קורא שיכול לקורא היום את רומאו ויוליה בלי ידע מוקדם בוודאי עוצר את עצמו באין ספור יצירות אחרות ושואל למה התכוון הסופר כשכתב שזוג הזה היה כמו רומאו ויוליה.
זה לא מדור ביקורות ספרים 476856
מצד שלישי, אין סופרים רבים שמתארים זוגות באופן הספציפי הזה, ודאי לא אינספור יצירות כאלה, וגם כשמופיע תיאור כזה לא סביר שהקורא נעצר עם השאלה שהעלית - בדיוק כפי שאיננו נעצר כשמדברים על זוג המתנהג כזוג יונים.
זה לא מדור ביקורות ספרים 476858
לך תדע, לכמה עירוניים כבר יוצא לראות יונים.
זה לא מדור ביקורות ספרים 476860
בדיוק בזה העניין: אין כל צורך לראות יונים כדי להכיר את המטאפורה: נהפוך הוא, זה עשוי אפילו להפריע...:)
זה לא מדור ביקורות ספרים 476863
''הו רומיאו זאת היתה, פנטזיה נהדרת
אביר חלומותי שבא מאגדה אחרת''
זה לא מדור ביקורות ספרים 476864
אמרתי שאין אינספור כאלה. עד אחד אני עוד יודעת לספור...
שתיים, אהָוּה 476925
היא רוּמִיה, וּאני רומיאו,
היא יוליה, וּאני יואל...
שתיים, אהָוּה 476926
אה?
שתיים, אהָוּה 476939
שתיים, אהָוּה 477007
מעניין ששני הפזמונים, שציטטנו השוטה ואני, עושים שימוש שטחי במיתוס: רומיאו ויוליה מייצגים כאן סתם שני אוהבים, בלי המשפחות המסוכסכות ובלי הסיום הפטאלי.
שתיים, אהָוּה 477030
בדיוק כמו שהמטאפורה ''זוג יונים'' לא מתייחסת לעובדה שזוגות יונים בדרך כלל רבים באלימות.
זה לא מדור ביקורות ספרים 476559
שתיהן יצירות קלאסיות בתחומן. החוש השישי אינו כזה (הוא גם לא הצגה). מתחום הקולנוע הייתי מביאה כדוגמא את "האזרח קיין" למשל (אבל אוי, כבר הבאתי אותו ‏1). טוב, אז את "פסיכו" של היצ'קוק.

בדיון ביקורתי בספר, להבדיל מביקורת על ספר שנועדה למי שמבקשים לדעת אם כדאי להם לקרוא אותו, יוצאים מנקודת הנחה שרוב הקוראים מכירים את הטקסט. במקרה זה, האינטרס של "אלה שלא קראו ומבקשים לגשת לראשונה לטקסט קלאסי בן עשרות שנים כאילו מעולם לא שמעו עליו‏2" אמור להיות, בעיניי, משני. אנחנו חיים (באייל לפחות) בתוך תרבות ובתוך הקשר.

1 חלק מדיון שהתחיל קודם, אבל בעיקר תגובה 171480 וגם תגובה 171633

2 סוג כזה של קריאה מחודשת בטקסט קלאסי, בעיניים רעננות, יכול דווקא להיות מרחיב ומעשיר. אלא שהוא לא תלוי בהכרת העלילה.
זה לא מדור ביקורות ספרים 476560
גם אם , כפי שאמרת - "יוצאים מנקודת הנחה שרוב הקוראים מכירים את הטקסט" - ניתן היה לחסוך ממיעוט הקוראים את אי-הנעימות הרבה במחיר הזעום של הערה קטנה בתחילת הכתבה. סתם מין אקט אלטרואיסטי קטן שכזה, לא בשם שום עקרון אידיאולוגי כזה או אחר.
לאור הפנייתך עקבתי אחר תגובה 171480 , ואכן העמדה אליה אני נוטה הוצגה שם בצורה מספקת לדעתי בדיון שלאחריה, ולא נראה לי שיש לי דברים מעניינים להוסיף או לחדש על הנאמר שם בנושא. הבה נסכים שיש לנו דעות שונות בנושא, ונהנה מהמשך חג האביב הפורח סביבנו.
זה לא מדור ביקורות ספרים 476564
חג שמח גם לך, ולוואי שתריח את הפרחים מלמעלה עוד שנים רבות וטובות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים