בתשובה לנועם, 14/07/08 1:26
התגובות, מורי זן ועוד 484392
סליחה, אבל ברצוני להוריד אותנו שוב, לרגע, ממרומי הרוח אל תחתיות המעשה: האם גם מורי זן במערב, כיום, משתמשים לפעמים במכה גופנית? האם גם בישראל? אם אצטרף למסגרת העוסקת בזן כאן, בארץ - האם יש סיכוי שהמורה/מדריך/מאסטר זן/<הגדרה אחרת> - ייתן לי מכה בראש או איזושהי מכה אחרת, ע"מ להעיר את ההבנה שלי? מה תהיה עוצמתה הפיזית - מבלי לעסוק כרגע בפגיעה הרגשית וכו' - של המכה? היא תכאב באמת או שתהיה סמלית בלבד?

השאלה מופנית לנועם, אך כיון שנראה שהוא מגיע הנה רק אחת לכמה זמן, היא מופנית גם לכל מי שיש לו נסיון בנושא ויכול לענות. תודה.
התגובות, מורי זן ועוד 484397
למה, אתה רוצה לארגן תביעה ייצוגית?
התגובות, מורי זן ועוד 484403
אני רוצה תשובה עניינית, אם זה לא מוגזם לבקש.
התגובות, מורי זן ועוד 484405
לא מוגזם, למה מוגזם?
התגובות, מורי זן ועוד 484409
ביררתי עם חבר שמעורה בחוגי הסופים וההינדים בארץ, הוא אומר שלא ידוע לו, יש מתיימר אחד, והוא שרלטן, לא אנקוב בשמו אבל סימן מובהק הוא שהטוען להיות מורה זן, הוא לא.
כדי לדעת יותר כדאי ומומלץ לקרוא את ספריהם של יואל הופמן כמובן,
דן דאור ויעקב רז.

התגובות, מורי זן ועוד 484429
נראה לי שתהיה פחות כואבת מצ'אפחה שמנחית לך הרס"ר בצבא (ובמלים אחרות: לנזיר זן לפחות יוצא מזה משהו).
התגובות, מורי זן ועוד 484433
הרס"ר בצבא מנחית צ'אפחות? (ומה זה שייך? זה נראה לי תלוש מהנושא אפילו בתור דוגמה)
התגובות, מורי זן ועוד 484456
לא לי, אבל מנחית. קלות כאלה, לא כואבות.

זה בכלל לא תלוש - בשני המקרים יש שימוש בכוח ''חינוכי'' מצד בעל סמכות. פשוט מפתיעה אותי קצת הרגישות הגבוהה של האלמוני ששאל, כאילו לא גדל בבי''ס ישראלי או בצבא ישראלי (שלא לדבר על בילויים של החבר'ה בגיל העשרה), כולם מקומות גסים ומצ'פחים באופן כללי.
התגובות, מורי זן ועוד 484458
אי אפשר לדעת איך ואיפה אלמוני X גדל ואין טעם לצאת מהנחות יסוד שהן למעשה חסרות יסוד והן מתבססות (כנראה?) רק על הלשון העברית המשותפת. אותי זה יפליא אם יתברר לי שיש מכות בלימודי זן בארץ, וזה לא עניין של רגישות אישית לכאב - אין לי שום רגישות כזאת. הסיבה הפשוטה היא שבשיח הציבורי בארץ עוסקים בשנים האחרונות הרבה גם בנושא של מכות לילדים, מכות כאמצעי חינוכי, ענישה פיזית וכל מה שנלווה לזה, וגם באלימות בחברה בכלל, והמודעות לכך שקיימת כאן בעיה היא גדולה יותר מאי פעם.

אז אם המכות האלה היו קיימות בחברות עם תרבות שונה ובזמנים עברו, שבהם באופן כללי היתה יותר אלימות יומיומית - ניחא, אבל בארץ זה נראה לי בלתי סביר שמאסטר זן לא יהיה ער לנושאים האלה ושלא תהיה להם השפעה עליו, גם כשהוא עובד מול קבוצת תלמידים (מבלי לדעת מה קורה כיום ביפאן או במזרח הרחוק בכלל בנקודה הזאת, וזה גם לא לגמרי שייך).

חוץ מזה, במקרה שלי, בעולם המושגים שלי, "הארה" - מה שזה לא אומר, המושג הזה - לא אמורה ללכת עם פגיעה, ובטח לא פגיעה פיזית - למען האמת, זה די נראה לי אוקסימורון, אבל כאן אולי זה כבר באמת רק אני.
התגובות, מורי זן ועוד 484472
נזיר/תלמיד זן בוגר אינו ילד שנשלח לבי"ס.

מעבר לכל היופי שבה, מדובר ב"תורה" (במרכאות בגלל הנזילות שלה) נוקשה למדי - אולי היה אפשר לצפות שמוריה במערב יבצעו התאמות מתבקשות לערכים ולאורח החיים כאן, אבל זה לא מתחייב.

לגבי "הארה" ופגיעה פיזית, זה התחיל כבר בחבורה על מצחו של ניוטון :-)
kyosaku 484455
יצא לי די מזמן, (ולא בארץ), לעשות זאזן zazen. זאת ישיבת מדיטציה, שבמנזרי זן יושבים אותה כל יום, ואילו בחיי שגרה בארץ מערבית- ובכן, מי שיכול, מגיע למשכן הזן כל בוקר, לפני העבודה, ואחרים מגיעים רק בסופשבוע, או אפילו פחות.

ממה שראיתי סביבי ושמעתי על מקומות אחרים, אין שום מכות- לא חינוכיות, לא עונשיות, לא מלאות משמעות, ולא מלאות עצבים.
אין.

אבל- יש מקל עץ שנקרא קיוסאקו, שאחד מעוזרי המאסטר אוחז בו ומשוטט בחדר בזמן שהשאר יושבים. ואם מישהו מרגיש שכל הגוף שלו תפוס וכואב מהישיבה (שזו הקריעת-XXX האמיתית למי שלא התרגל לשבת ככה מגיל אפס), או לחליפין- שהוא כמעט נרדם מהישיבה (אצל מי שהתרגל לשבת ככה מגיל אפס)- אז המודט הסובל מרים ידים בתנועת gasho , ובכך מסמן לאוחז-בקיוסאקו לבוא ולעמוד מאחוריו ולהנחית מכה /מדודה/‏1 על כל צד של העורף-גב הכואב, מה שמשחרר מעט את המקום. ואז, לאחר שהודה בהכנעה על הטיפול המסור, יכול המודט לחזור להתענות בישיבת הזן, תוך הרהורים נוגים על מכונות לחם כקיצור דרך להארה.
זהו.

(ילדים, לא לנסות את זה בבית. רק אצל החברים).
kyosaku 484637
הא?
kyosaku 484684
מה לא ברור?
(ההרהורים על מכונת הלחם, והאזהרה לילדים- היו בצחוק. אם משהו אחר לא ברור, תגיד מה).
kyosaku 484689
סרט הווידיאו. נראה די מדהים, תודי.
kyosaku 484708
?
בעיניי זה פשוט הסבר+הדגמה למכת-קיוסאקו. אבל אולי, אם מישהו לא מכיר את זה...
ואגב -לא שאני מנסה לשכנע מישהו פה לא להיבהל ולרוץ לזן-דוז'ו הקרוב למקום מגוריו- אבל ה/הד/ של שתי החבטות המודגמות באמצע הוידאו גדול הרבה יותר מעוצמתן בפועל.
(אצל יהודים דתיים יש מנהג הצלפה בענפי ערבה בסוכות, לא? אולי הכול עניין של הרגלים תרבותיים).
kyosaku 484731
לא הצלפה בענפי ערבות אלא חבטת ערבות על הרצפה. לא מצליפים באנשים.
kyosaku 484732
אופס, סליחה.
kyosaku 484737
אבל כן זורקים עז (שעיר) מעזאזל (הר) וכן מקריבים תרנגול ביום הכיפורים על מנת שהאומלל יכפר על כל עוונותינו. דת נשגבת ונאורה היהדות, אין ספק.
kyosaku 484804
שעיר=תיש, ואותו מקריבים *ל*עזז אל/עזאל, ההר היה הצוק שמעל גיא בן הינום, שהשתבש לגיהנום.
kyosaku 485108
ומה גדולתו של אותו עזז שמגיעים לו קורבנות?
kyosaku 485131
העז/ תיש האומלל הוא בעצמו הקורבן והכפרה על חטאיהם של בני ישראל. עד היום נשמרה משמעותו של הביטוי שעיר לעזאזל ואני מרשה לעצמי להניח שמרבית המשתמשים בו אינם יודעים מהו מקור הביטוי. פלא בעיני.
kyosaku 485132
כן, טוב, אבל למי מקריבים אותו ולמה?
kyosaku 485135
תשובות לכל תהיותיך תוכל למצוא בקישור:

או שפשוט תגגל "שעיר לעזאזל"
kyosaku 485138
פרימיטיבסקי ברברסקי!
oz ve eyal 485147
העז והאייל היו בעלי החיים הראשונים שבויתו, כ10,000 ל.ה. עקב חשיבותם הכלכלית האדירה קיבלו את שמותיהם הסמליים, עוז ואייל= אומץ וכוח, האייל הפך ל"אל" אותו אנו מכירים, העז והשעיר(תייש) הפכו לאלי המדבר, בעיקר בנגב ובאדום, לכן הר שעיר שליד ים המלח-ים המות,עין גדי, העיר עזה, והאלה עוזה לה עבדו הנבטים, אחרי שירשו את האדומים ולקחו את נחלתם ואת אליהם.
עיזים חשובות בהיסטוריה:
אמליתיאה, העז שהניקה את זאוס הפעוט במחבואו במערה.
העז האלמונית, שהניקה את אברהם הפעוט במחבואו במערה.
תיישים חשובים בהיסטוריה:
דיוניסוס, עשיו.
oz ve eyal 485151
וכמובן, בימי המונותאיזם היהודי הורדו השעיר והעז מגדולתם והפכו לאנדר- דוגס,(וראו גם את מקומו של הכלב ביהדות, ובאדום).
oz ve eyal 485155
תודה.:)
עשיו היה תיש?
oz ve eyal 485162
עשיו היה אל ציד, שמו נגזר מ"עיש"=אריה, ועד היום שמו בערבית עיסה, הוא היה "שעיר" ככתוב בתורה, תשוקתו המיוחדת ל"אדום האדום" היא דיוניסאית בגלוי,(ואלף פרשנים עם ענפי תמר לחים לא ישכנעו אותי בסיפור המזלזל על ה"עדשים"). כדי להונות את יצחק אביהם, לובש יעקב פרוות גדי.
בשלב מסוים יורש עשיו את הר שעיר לנחלתו, והופך מאל ציד ושמש=אריה, לאל בן זמנו(זמן ביות הצאן), שעיר.
כ2,000 שנים אח"כ מבוית הבקר, ואביר-יעקב יורש את עשיו, אביר=אלוף=שור/פר.
דיוניסוס בעל קרני התייש מודח ממעמדו, זאוס ואמון בעלי קרני האייל, מחליפים צורה ולובשים קרני שור.
oz ve eyal 485201
עיסא בערבית: ישו.

אבל מישהו כבר הוכיח לנו באותות ובמופתים ש"אָדום" ו"אֶדום" זה בכלל חוף פיניקיה והארגמן.
oz ve eyal 485207
נכון, וזה עוד יותר מענין, מדוע הזהות המיתית בין שתי דמויות, ישוע ועשיו.
יש להבדיל בין הוכחה לטענה, וראה את הטענות המתנגדות, והעיקרית שבהן, אדום הוא מושג תרבותי- סמלי- אמוני, ואדומי נשאר אדומי, בממלכת הכתר האדום במצרים. בהרי עבר הירדן, מקום תימן וחצר מות, בדרום מערב חצי האי ערב, לשם נדדו ''אדומים'' ובנו בדרום שפלת החוף תיאמת, את תימן וחצר מות של ימינו.ובארץ הלבנון.
oz ve eyal 485219
הזיהוי בין עשיו לישו (בעיני היהודים, אך לא בהכרח בעיני המוסלמים)

עשיו נחשב ע"י היהודים לאבי אדום. העם האדומי ישב בתחילה במקום במקום אשר נקרא גם כיום "אדום". אולם לאחר חורבן הבית הראשון הם עברו לאיזור הר חברון.

החשמונאים כבשו את אדום וניסו לגייר את תושביהם. לר ברור עד כמה הם השתלבו עם היהודים. הם השתתפו, לדוגמה, במרד הגדול לצד היהודים.

אולם היתה משפחה אדומית אחת שעלתה לגדולה כמאה שנים קודם לכן: בית הורדוס. הם עלו לגדולה כאשר הרומאים השתלטו על האיזור ובעזרת לא מעט מזל וכשרון. עם המשך ההשתלטות הרומית נדחק גם בית הורדוס אולם השליט האחרון לבית זה הודח רק עם פרוץ המרד הגדול.

בית הורדוס נשאר מזוהה עם השתלטות הרומאים על הארץ (למרות שזו היתה קורית בכל מקרה גם ללא התערבות אותם אדומים). ומכאן נוצר הזיהוי הנפוץ בספרות היהודית המאוחרת יותר של עשיו עם רומא.

בהמשך חרבה רומא (האמפריה) אולם רומי (העיר) נשארה על מכונה וקיבלה מעמד של מרכז דתי חשוב. עשיו נשאר מזוהה עם העיר ולכן גם עם הדת.

לאחר פריצת האסלאם היה כנראה נוח לזהות את הערבים-מוסלמים עם ישמעאל (זה מה שהם טענו) ולכן התוספת של עשיו לנוצרים היתה נוחה. אותם אחים גדולים ("הם חושבים שהם אחים גדולים אבל אנחנו יודעים בכר שהראנו להם").

כאמור: זיהוי מאוחר בהרבה. אולם כל התרבות הכתובה הערבית היא מאוחרת למדי, למיטב הבנתי. אני מניח שהמיתוסים המכוננים שלהם התעצבו בניסוחים היותר מוכרים לנו במאה-מאתיים שנים שלאחר ההג'רה תוך השפעה נוצרית-יהודית חזקה.
oz ve eyal 485227
נראה שהקשר בין רומא ל"אדום" הוא הרבה יותר עתיק, והרי החגיגות העתיקות שירשו הרומאים מאבותיהם התרבותיים האטרוסקים,(שמוצאם מאסיה הקטנה), הלופרקליה - ריקוד הזאבים,=האל זאב קוס האדומי, והסאליי - הריקוד לאל מארס= הכוכב מאדים, שהיה אביהם של רמוס ורומלוס מייסדי רומא, שהם בתורם יונקים מזאבה.
הערבים נקראו בתנ"ך ישמעלים והגראים, והם עצמם מייחסים עצמם ליקטן ואולי יקשן, והם מתפלגים לעתיקים בני טרום תימן ולמסתערבים החדשים הצפוניים.
המיתוסים הערביים האליליים הם עתיקים כמו של שכינהם, האנשים זזים והשפות משתנות, אבל הסיפורים סביב המדורה הם תמיד אותם הסיפורים.
oz ve eyal 485238
אז הוספנו רשמית את הכלב והזאב לגן החיות האדומי?

תזכורת: אדום מזוהה אצלך עם:
- אריה
- עז
- חמור
- זאב
- כלב

לפי מה בדיוק אתה מקשר בין כל החיות הללו?
oz ve eyal 485240
כל החיות הנזכרות סימלו אלים באזור הנידון,וכולם באותם התפקידים שמלאו במיתוסים שכנים, ונוכחותם בשמות הערים באזור גם היא בעלת חשיבות.
oz ve eyal 485239
הטענה שהעליתי היא שהזיהוי הזה הוא בעקבות הזיהוי של ישמעאל הם הערבים ושל עשיו עם רומא.

מישהו מכיר זיהוי ישיר קדום יותר (לדוגמה: לפני המאה החמישית לספירה) של עשיו עם ישו?
oz ve eyal 506237
בקשר לזהוי של עשיו עם רומא.
oz ve eyal 506244
המקור הזה מתייחס לזיהוי של עשיו עם רומא (ולא עם ישו) אולם הוא מאוחר יחסית (מתייחס ל''מדרשים'' (סתם) ולספר יוסיפון (מהמאה העשירית לספירה).
oz ve eyal 506248
כך כותב הרמב"ן:
כי ידע זדון עשו ובניו. וכן היה מעשה,
כי מצינו בספר דברי הימים ליוסף בן גוריון
(הוא ספר יוסיפון) וזולתו מספרי הקדמוניות,
כי בא צפו בן אליפז בן עשו ועשה עמהם קטטה על זה עד שערכו מלחמה...
גם מיוסיפון שהוא עיבוד לפלאוויוס "מלחמות היהודים ברומאים"
ןגם מ"קדמוניות היהודים" של הנ"ל, או של אחרים?
oz ve eyal 485225
עם אילו בעלי חיים זיהינו כבר את עשיו?

עיש: אריה
שליטי אדום נקראים אלופים, ומכאן שהם מזוהים עם פרים.
הוא מכונה בסיפורים ישראליים "שעיר" וזה נשמע כמו "שעיר [עזים]" ולכן תיש.

ארגמן כבר אמרנו?

(ועדיין חסר לי הזיהוי עם אדם => אדמה => גיאה)

אגב, אם נכונה טענתך שמדובר היה על אל "כללי" יותר שירד ממעמדו, הרי שסביר להניח שאת התכונות הדיוניסיות הספציפיות הוא קיבל יותר מאוחר.
oz ve eyal 485229
האריה הוא אל שמש מתקופת הציד, עם ביות הצאן סמלו מוחלף לעז,ומאוחר יותר לחמור. הזאב נשאר כל התקופות במקביל לאחיו הכלב.
אלופי אדום מתקראים כך בתקופה ההיסטורית, כשהמונח אלוף=שור השתנה ל=אלוף צבא ואח"כ ל=1,000 המספר.
פולחן דיוניסוס, או כל שם אחר שהתקרא בו, הוא אחד מהעתיקים שהיו,
כנראה מאז שנוח יצא מהתיבה ויטע כרם ענבים,באחת מהכתות הגנוסטיות שלפני הנצרות, סברו שפרי עץ הדעת בגן עדן היה ענבים.
oz ve eyal 485237
גנוסיס היא תופעה מאוחרת. מזמן שהפולחן האדומי כבר לא ממש היה קיים. לא משהו שהיה קיים לפני התקופה ההלניסטית וערובי התרבות שלה.

תרבות מסודרת מספיק באיזור הרי אדום נוצרה הרבה לאחר הגעת הפרים לארצנו.

(ועכשיו אדום הוא גם חמור. אני מתחיל לנסות לקשר אותו לחזיר כדי להשלים את הסריה).
oz ve eyal 485241
הכתות הגנוסטיות מתחילות עקב ההשפעה הפרסית כבר במאה השלישית לפנה''ס. באותו זמן, ועד לתחילת הנצרות. הנבטים יושבים בטריטוריה אדומית ועובדים לאלים המקומיים.
בעניין החמור- בזמן כיבוש מקדש אדום על ידי החשמונאים נבזזה משם מסכת חמור מכסף שהובאה שלל לירושלים.
סת המצרי, שהוא אדומי לכל דבר, מתגלם בחמור, בין שאר חיות המדבר המיוחסות לו (נחש, עקרב ודישון).
החזיר היה קדוש במצריים ולאתנה אלת החוכמה ביוון. לא ידוע לי על קשר בין החזיר לאדומים.
oz ve eyal 485332
בנושא החמור, ראה הקישור שבתגובה 485267 שאלה מס. 27 .ו תגובה 484359
התרבות המסודרת בהרי אדום הגיעה ממקום אחר שגם בו היתה "מסודרת" לפני שיצאה לנדודים, אם כל דוברי השפה האפרו-אסיאנית (לא אוהב את המונח הזה, ולא אשתמש בו עוד.) יצאו ממקום אחד, (קח מחוגה ונעץ את חודה במרכז משוער, חוג מעגל שיקיף את כל השפות הנזכרות.)ומאותה הסיבה בערך 3,500 ל.ה. הרי שהיו להם כ4,500 שנים של כלכלת צאן ובקר להעברת ה"ממים" הנוגעים בדבר.
oz ve eyal 485323
הוא מכונה בסיפור הישראלי "שעיר", ונחלתו היא הר "שעיר", עוד שעירים בשפה העתיקה - סוג של גשם, "שעירים ורביבים", וראה "אלופים ורביבים"=אלפי מנשה ורבבות אפרים,
"שעיר"=כוכב שביט, על שם זנבו הנשרך.
oz ve eyal 485261
שיטת הניתוח הפילולוגית להתפתחות הדת שאתה מציע כאן היא קוסמת ומעניינת, אך לא ברור לי הבסיס המדעי מאחוריה. האם יש תיאוריה מבוססת של דיפוזיה של מיתוסים ומטבעות לשון? האם התהליכים ברורים לנו? יש מעט עיצורים והרבה מתחלפים ביניהם, לכן יש מעט מילים קצרות. איך נדע להבחין בין צירוף מקרים למשהו אמיתי?

שתי דוגמאות:
האם המילה genius נובעת מהמילה העברית (בהגייה אשכנזית) גאונות (גאיינעס)?
האם המילה fruit מוצאה מהמילה העברית פירות?

או במילים אחרות: יש לך סימוכין?
oz ve eyal 485263
אנחנו יודעים מה האתימולוגיה של המילה fruit היא באה מהצרפתית, לשם היא הגיעה מהלטינית לשם היא הגיע מהשפה הפרוטו-הינדו-אירופית bhrug שמשמעה להשתמש ב-, להנות מ-. http://en.wiktionary.org/wiki/fruit#Etymology

גם המילה genius באה מלטינית, מהמילה gens שבט. http://en.wiktionary.org/wiki/genius#Etymology
oz ve eyal 485264
מש''ל
oz ve eyal 485267
עוד דוגמאות יפות http://www.keter-books.co.il/p-21_a-29/
oz ve eyal 485272
קראתי פעם, ממש מזמן, ספר (תרגום מאנגלית) שנדמה לי שנקרא "המפתח", ובו, אם נתעלם מהתאוריה המופרעת של המחבר הכוללת חייזרים ושאר מרעין-בישין, יש בדיוק את זה; המון דוגמאות, שרובן המכריע מיקרי (אני מניח), למילים בשפות זרות שדומות בכל מיני צורות משונות למילים עבריות.

מישהו אולי מכיר/זוכר את שם המחבר?
oz ve eyal 485316
הספר טוען ש''מקור השפה האנגלית הוא העברית'', עלעלתי בו עד שהגעתי לאיזכור הד.נ.א ושורשיו העבריים, מקומו בספריה העירונית הוא ליד ספרו של י. סיטשיין.
ובקשר לפתיל אחר באותו נושא, מהאתר של ר. רוזנטל הנ''ל.
''צפון וצופן באים מאותו השורש (צפן). צפון נקרא כך מאחר שהוא האזור בו השמש צפונה, דהיינו נסתרת.
oz ve eyal 485317
אולי ז. סיטשין? (זכריה)
oz ve eyal 485319
נכון, זה הכל בגלל הגרמני הזה שכל הזמן מציק לי, אלטשולר? אלתרהיים? אלצהיימר!
oz ve eyal 485313
תיאוריות הדיפוזיה הועלו ע''י ר. גרייבס, תור היירדאל, חורון-גורביץ' ועוד, נראה שכולם נחשבים לביזאריים ע''י המוסכמה האקדמאית.
התהליכים הלשוניים מתוארים יפה בספרו(הנפלא) של גיא דויטשר ''גלגולי לשון''.
אני מאוד נזהר מירי באוטומטי, לכן כל אסוציאציה העולה בדעתי נפסלת, אלה עם היא עומדת במבחן האנצ' העברית בקשר לשפות ההינדו- אירופאיות,(כאן אני חף מכל ידע), ובשפות השמיות אני מסתמך על מילון אבן שושן המלא, המביא ליד כל מונח עברי את המקבילות בערבית, ארמית ואכדית.
מזכיר את 485314
מזכיר את 485318
בהחלט מזכיר, וגם הקרבה הרעיונית בין ע. אורנן ופרופ' חורון.
oz ve eyal 485347
ואחרי שקראתי את הקישורים שהובאו, אוסיף לסימוכין גם את ע.אורנן ואת ר.רוזנטל.
ודרך אגב, נסי לעמוד על הקשר בין ארוון היבוסי, ארוונה השד ההינדי, הרי האורניטוס (מערב ירדן-סוריה),אוראנוס האל היווני, העץ העברי אורן, בני המררי-עוץ ו*ארן* וחול ומוש.
oz ve eyal 485364
לגם בלי להשתכנע, התיאוריה שלך נשמעת מעניינת מאוד.
נראה שאספת המון פרטים. יש לך את זה כתוב איפשהו (כולל הבסיס התיאורטי)?
oz ve eyal 485368
יש לי ערימה מרוכזת של פתקים ונירות, וכמה נסיונות לעריכה גסה.
oz ve eyal 485372
הקשר היחיד שאני רואה הוא דמיון-מה בשם.
oz ve eyal 485384
הדמיון בשם, ובמשמעויות, אוראנוס ביוונית=שמים, השמיימי, מסנסקריט, ארוואנה ההינדי הוא אל שהודח והורד לדרגת שד, הרי האורנטוס הם הרי השמיים, עוץ וארן הם ארץ העצים וארץ האורנים,
(באזור לבנון?), עץ האורן הוא "אשר" קלאסי, המתנשא לשמים, וארוון היבוסי הוא סתם הינדי שהתגלגל לירושלים.
oz ve eyal 485390
נהר האורונטס מוכר לי. הר בשם הזה לא מוכר לי ונראה שגם לא לדוד (למעט אזכור אחד שנראה כמו שגיאת הקלדה (נהר->הר).
oz ve eyal 485392
נו? וברור שהמילה נהר נובעת מהמילה הר, לא?
oz ve eyal 485403
הקלד חורן בוויקי.
oz ve eyal 485406
אבל שם כתוב שאורניטיס היא בסך הכל לטיניזציה של שם חבל-הארץ חורן. (וש"חורן" עצמו הוא "ארץ מחוררת". קלוש) בכל מקרה, שום קשר אורנוס אל השמים, פרט לצליל.

כבר ציינתי שמציאת קשרים בין תרבויות ושפות מרגשת ומקסימה אותי. אבל צריך לבסס את הקשרים כדי לא להיראות מאולץ ומקרי.

מומלץ לקרוא את "כוחה של בבל", שדן בהיסטוריה של השפות, קושר ומסביר, אך נשאר מדויק ובקורתי. בנקודה מסוימת הוא מציג אטימולוגיה פיקטיבית שקושרת את האנגלית ישירות ליפנית. (מאוד דומה למה שצפריר עשה לאלי טולקין.)

oz ve eyal 485407
רציתי להמשיך עם הורוס הבז=חור=חורון, והטית שמו ביוונית, כן, אותו הדבר כמו חורן.
הפרוש חורן= מחורר, הוא גרוע מקלוש, אך תיאור האבן כ"אוורירית" כבר מסבר את האוזן, אבל באמת אני מתחיל לגשש באפילה בלי ספריה רצינית תחת הידיים.
אחפש את הספר, תודה על ההמלצה.
kyosaku 485158
ובכל זאת לא ברור מאין כל המזוכיסטים האלה שמבקשים אותה.
kyosaku 485200
עפ"י שולחן ערוך ביום כיפור נהוג להלקות ברצועות עור. בעצם זה כבר הוזכר ואפילו איילית אחת תמהה אם זה באמת מלקות תגובה 76566

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים