בתשובה לעל אדם, 02/07/01 19:06
ניטשה 48578
שטויות!!
אכן, באמת כל הכבוד על הבקיאות במשנתו של ניטשה, אך אם היית קורא בקפידה את משנתו של קרוי לא היית מוציא ממקלדתך את המשפט: "אם אדם הוא אמנם אגואיסט, חובה עליו להסתיר את עמדתו זאת מהסביבה, משום שזהו האינטרס שלו". לא אעשה בשבילך את העבודה, ולכון לא אוכיח כאן בפירוט מדוע זה לא נכון (גם אני שונא את העצלנים הקוראים), אך אם לסכם בקצרה: שקרן שמתגלה פרצופו הפסיד יותר משהרוויח...
ניטשה 49972
נו? זה רק אומר שהוא צריך להסתיר את זה שהוא אגואיסט טוב, כך שאף אחד לא יגלה את האמת. לא בלתי אפשרי, במקרה הספציפי הזה.
ניטשה 49976
אולי לדעתך, אך הנושא היה התאוריה האובייקטיביסטית. לפי תאוריה זו אדם לא צריך להסתיר את היותו אגואיסט, היותך אגואיסט הוא דבר שיש להתגאות בו, מכיוון שזו ההתנהגות הנכונה לאדם.
פרט לכך, האובייקטיביזם מתנגד לצביעות חברתית. לטענתם ברגע שאתה משקר לאדם, אתה הופך לעבד שלו, עליך לכופף את התנהגותך לפי הדעות שלו. התנהגות זו מנוגדת מיסודה למה שהאובייקטיביזם רואה כהתנהגות ראויה לאדם.
ניטשה 50340
לא רק זאת, עד כמה שהבנתי את משנתה של איין ראנד (כרך ראשון של "מרד הנפילים" + חלק מ"אנו החיים", ובדרך כלל קשה לי להפסיק קריאת ספר לפני סיומו) יש לכך נימוק פרקטי: אם כל בני האדם ינהגו כך, המערכת החברתית שתיווצר תהיה יעילה ויצרנית יותר מאשר כל אלטרנטיבה אחרת. אדם סמית אמר את זה קודם, לא?
ניטשה 50421
אכן.
ובמשך הזמן שעבר מאז גם גילינו כי יעילות ויצרנות היא לא הקריטריון היחיד לפיו מערכת חברתית נשפטת.

אגב, ראנד מעולם לא טענה שהיא המציאה את הקפיטליזם, היא טענה שהיא יצרה פילוספיה המבוססת על ההגיון, והעובדה שפילוסופיה זו תומכת בקפיטליזם היא לטענתה הוכחה לכך שקפיטליזם זו השיטה הכלכלית האולטימטיבית.

לדעתי האישית, ואני לא פילוסופית, הפילוסופיה שלה נשענת על יסודות רעועים ביותר. יותר מידי בעיות קשות, שפילוסופים לא מגיעים להסכמה עליהן, ראנד פוטרת במילמול ''מובן מאילו ש...'' בלי להתמודד עם טיעונים נגד, או להסביר את עמדתה.

שיטת טיעון זו גורמת לאובייקטיביזם להיראות כפסאודו פילוסופיה.
ניטשה 51605
אם זה תמיד דבר נחמד. לצערנו, אנחנו יכולים להיות בטוחים שלא כל בני האדם ינהגו כך, ולכן, כפי שהובס הבחין כה יפה, לכל אחד מאיתנו יש את הזכות (וגם כדאי לו, לפעמים) לשקר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים