בתשובה לשוקי שמאל, 28/09/08 17:02
ברכות 491815
גם אני מסכימה שככלל, הרעיון להגן על עדים הוא טוב. השאלה היא הדרך.

הטענה העיקרית שניסיתי לטעון לא הייתה דווקא שעל נשים מוכות צריך להגן ומפני משפחות פשע לא. הנקודה היא לשים לב לניגוד העניינים הפוטנציאלי שיוצר החוק - שמעניק את ההגנה לעדים על פי צרכי התביעה, ולא לפי צרכי העדים. הנשים המוכות, לעניין זה, הן רק דוגמא.
מה שניסיתי לומר הוא שאם כבר מחליטים להגן על עדים, השיקולים צריכים להיות רחבים יותר, ולהגן על מגוון רחב יותר של עדים. השימוש בהגנה בעיקר לצרכים תביעתיים יוצר, כפי שהראיתי, פוטנציאל לאי-שיוויון ולחוסר-צדק.
המבחן הראוי, לטעמי, הוא האם העד זקוק להגנה מסוג זה.
(ואם, כמו שאתה טוען, רוב הנשים המוכות אינן זקוקות לכך, אז לא יזכו להגנה).

ולגבי שמות המחוקקים - זו הצעת חוק ממשלתית. היא מוגשת בשם הממשלה. רק הצעת חוק פרטית מוגשת בשם ח''כים ספציפיים.
יחד עם זאת - מי שיקרא את פרוטוקולי הועדה יוכל לראות מי מהח''כים פעיל יותר בוועדה, ומי נעדר מרוב ישיבותיה.

(מנסיוני בועדה, אני יכולה למשל לציין, באופן כללי, את הרב יצחק לוי מהמפד''ל. הוא פשוט מחוקק נפלא, ואני אומרת זאת למרות חילוקי הדעות הפוליטיים בינינו).
ברכות 491820
יש מספר מוגבל של עדים אשר עליהם אפשר להגן. מהו משך ההליך המשפטי שאת מציעה להקצאת אחד המקומות הללו?
מאמר מעניין 491885
"השימוש בהגנה בעיקר לצרכים תביעתיים יוצר, כפי שהראיתי, פוטנציאל לאי-שיוויון ולחוסר-צדק.
המבחן הראוי, לטעמי, הוא האם העד זקוק להגנה מסוג זה".
לא ראיתי בדברייך שום פוטנציאל לאי שוויון ולחוסר צדק, ואף לא לניגוד עניינים כלשהו. אם אשה דרוזית/בדואית/ערבייה זקוקה להגנה מפני קרובי משפחתה הדואגים ל"כבוד המשפחה" בעייתה זו אינה נובעת דווקא מכך שעליהה להעיד בעניין בת דודתה שנרצחה על אותו רקע. דווקא אם תתני הגנה לאשה כזאת משום שהיא עדה, יהיה בזה פוטנציאל לאי שוויון ולאפליית אותן נשים מאוימות שאינן צריכות להעיד בשום עניין. גם נשים שמעידות נגד בעליהן המכים אינן מאוימות דווקא על רקע עדותן, ומעבר לזה אופן ההגנה המוצע בתוכנית להגנת עדים עלול לפגוע בהן קשות: זו לא זכות גדולה לשנות זהות, בפרט אם מדובר בשינוי מקום עם ילדים קנים לפעמים, שסובלים מספיק ממצבם בבית גם בלי זה. בנוגע לנשים מוכות אכן מה שנדרש הוא אכיפה חזקה בהרבה של החוקים הקיימים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים