בתשובה לדוד רובנר, 21/12/01 13:19
יצירה ושמירה על סביבה מזינה. . . 49183
האם אפשר להבהיר בבקשה נקודה או שתיים:
בנושא הזכויות. הדוגמאות שציינת הן של הזכות להגנה *מפני* אלימות ופגיעה בגוף וקניין, ויפה שכך. האם יש גם הטפה לזכויות *ל*דברים מסויימים*, כגון לקנינים או לנכסים כלשהם המוצגים "כשייכים לחברה" ולא לפרטים שבה?
מה כוונתך ב"צדק"? האם ברור שהכוונה לזכאותך בדין לדברים מסוימים בתוקף *מאמציך ועמלך"?
והרי כיום רווח בסביבות שונות השימוש ב"צדק"
להורות על זכאות כביכול לנכסים וערכים בתוקף דברים אחרים לגמרי.

קיימים מקרים רבים בו נעשה שימוש בטון דיבור כעוס וצדקתני המרמז כביכול על כך שבעל הדבר זכאי לדברים השייכים לך בדין.
כלומר, גימיקים שונים משמשים להפיכת "צדק"
לצדקתנות עצמית, בניגוד להבנתנו הבסיסית והאינטואיטיבית של "צדק".

הדבר מגיע לעיתים לאבסורדים משעשעים.
זכורה לי דוגמא בה בסביבה חשוכת חנייה,
לאחר שעמדתי לחנות במקום מסויים, הרי שאשה
זריזה אחת שהיגיעה לשם אחרי, נסתה לנכס לעצמה את המקום, כשהיא מדברת בטון זעוף וצדקתני. אחד הטעונים שהעלתה היה ללא צל של רלוונטיות אך נשמע צדקתני ומטיף להפליא- "במקום הזה חנה לפניך אדם נכה"
. לאחר שעניתי בתקיפות "זה שאת מדברת בטון צודק, גברת, אינו אומר שאת צודקת" ו"מה זה שייך לעניין", ו"את פשוט מנסה להדחק" מיהרה להסתלק מהמקום, או לחפש פריירים אחרים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים