בתשובה ליאיר רובין, 24/12/08 9:53
499081
האם השואה היא לא בכל זאת אירוע ייחודי בהיסטוריה, במובן של הרצח השיטתי והממוכן עד למקסימום יעילות? אני לא חושבת שהאחרות שציינת עומדות בקריטריון הזה.
499083
ממש לא, כידוע לכל: " היו הרבה שואות קשות בכל רחבי העולם וגם הייתה השוואה של היהודים בידיי היטלר העריץ, הרודן והמטורף והזר לנו . ויש את השוואה בתוך קירות מדינת ישראל שוואה של היהודים הציונים האשכנזים והמתנשאים כלפי המזרחים השחורים" http://www.haokets.org/article.asp?ArticleID=2894
499084
למה השיטתיות כל כך חשובה וקריטית עד כדי לייחד את הג'נוסייד הזה מג'נוסיידים אחרים?
499238
כי הרצח ההמוני הזה בוצע במחשבה מתוכננת מלכתחילה עד הפרט האחרון. לא פוגרום המוני כי אם תהליך ממוכן, יעיל ומהיר. לא בזיזת רכוש אלא ניצול הגופות לכל דבר שהיה יכול לשמש למשהו: שיניים, שיער וכו'. המימדים של התכנון הקר הזה, שממש אפשר להרגיש איך עמדו מאחוריו מהנדסים שהיו ספונים באיזשהו חדר וטרודים בייעול התהליך, שאת חומר הגלם שלו הם כינו "פריטים", הם מבעיתים. בעיניי זהו אספקט מרכזי בשואה, ומבדל אותה משמעותית מג'נוסיידים אחרים.
499240
את צודקת לגבי האספקטים הללו למרות שבשבילי החלק העיקרי הוא אכזריות הרצח וההשמדה עצמם כולל נשים, זקנים ותינוקות.בהיבט הזה היו כבר ג'נוסיידים ללא אבחנה. נכון שהרקע הפסאודו מדעי וגיוס כל הארגון של המדינה התעשייתית המודרנית הם ללא תקדים.
לא הייתי מייחד את הרוע כללא תקדים.
שואת יהודי אירופה הייתה מאורע ללא תקדים 499244
שואת יהודי אירופה הייתה מאורע ללא תקדים מסיבות אחרות. העם היהודי לא היה מעורב בקונפליקט אתני דתי או טריטוריאלי עם העם הגרמני (חלקים מהעם היהודי היו פטריוטים גרמנים נאמנים). יתר על כן לעם היהודי לא היה מעמד בהיסטוריה הוא נותר מחוץ להיסטוריה כקבוצה עם יכולת מועטה ביותר לקבוע את גורלו. למרות זאת העם הגרמני פעל בשיטתיות במטרה להשמיד את העם היהודי מסיבות גזעניות.ההשמדה לא הייתה בקונטקסט של מאבק יהודי גרמני כפי שקרא בג'נוסיידים אחרים , העם היהודי לא איים על הגרמנים בשום אופן הוא לא נאבק , ולפי כך חוסל בשיטתיות והקף חסר תקדים (למיטב ידיעתי לא היה ג'נוסייד בהיקף כזה). הלקח שלנו מכך הוא להיות אדונים לגורלנו ככל שניתן, ולהיות מודעים שבעולם קיים רוע טהור אי-רציונלי שעלול להיות מופנה כלפינו.
שואת יהודי אירופה הייתה מאורע ללא תקדים 499245
וכאן אנחנו חלוקים. אתה מניח שהרצון להשמיד את היהודים קיים בפוטנציה ולכן המסקנה היא שהפתרון נגד "שואה" אפשרית כזאת הוא בעצמאות היהודית. אני רואה את הדברים קצת אחרת. אני רואה מצבים היסטוריים בהם משהו נהרס במסגרות הפנימיות של עם והוא מסוגל להשתחרר מהמיסגרות המוסריות ולבצע מעשים שאנחנו יכולים להגדירם כטרוף. בגרמניה הגיעו לממדי טירוף מאד גדולים: ייזום מלחמה בכל אירופה, "פרוייקט ניקוי אירופה מהיהודים", יצירת לבנסראום- מרחב מחיה במזרח וכו'. בקמבודיה קרה מה שקרה, ברואנדה, בביאפרה; ברוסיה היה יכול לשלוט עריץ מטורף ולחסל עשרות מיליוני אנשים. אפשר היה לנהל מלחמה שבמסגרתה היה לגיטימי לשרוף עיר שלמה על נשיה, זקניה ותינוקותיה. אתה מתרכז רק בשואה? לאחר פתיחת הארכיונים ברוסיה, היו חוקרים שהגיעו למסקנה שנהרגו/ניספו שם לא פחות מ-‏40 מיליון בני אדם- רובם אזרחים. נכון שהיסוד הגזעני והטוטאליות שבמלחמה של הנאצים נגד היהודים הם מיוחדים. אבל אני מסתכל על המצבים שבהם השתחררו בני האדם מהמסגרת שאוסרת עליהם לרצוח- בעיקר ילדים ונשים. מי שקורא את הדיונים על הפצצות השטיח נגד ערי גרמניה בעקבות ספרו של פרידריך, יכול לראות את הקהות המוסרית שבהצדקת ההפצצות, בעיקר באלו שנבנות על השוואות או שסתם תיארו חוויות (תיאורי טייסים את חווית הפצצת המבורג).
הטיעונים שמצדיקים את הריגתם של תינוקות, ילדים ונשים בגלל מסע ההשמדה שניהלו הנאצים נגד היהודים, מראים לדעתי את חוסר ההבנה של לקחי השואה.
אני מסכים לגבי החשיבות של זה 500780
ניתן לומר שזה היה רצח עם בדם קר. אולי היחיד בהיסטוריה.
ולא במקרה התרבות שלנו מתייחסת לרצח בדם קר כאל חמור יותר. כי אי אפשר לטעון שמדובר במקרה שבו אינטרסים אישיים או זעם גוברים על המוסר והאנושיות. וגם במקרה הזה - אי אפשר לטעון שסיכסוך אתני או מאבק על שטח גבר על המוסר והאנושיות. נראה כאילו המוסר והאנושיות כפי שאנחנו מכירים אותם לא היו קיימים בכלל בקרב הרבה אנשים בגרמניה הנאצית. אותם מתכננים ומבצעים כנראה לא הרגישו אשמה בכלל. העיסוק בייעול, ביסודיות, ניצול של גופות לצרכים תעשייתיים, כל אלה מראים על התייחסות לבני אדם כאילו אינם יצורים חיים. אז אתה לא יכול שלא לתהות, וזו תהייה ייחודית לשואה - איך צורת מחשבה כזו נוצרה בעם שנחשב אולי לתרבותי והמשכיל ביותר באירופה? איך שום דבר בתרבות הזאת לא הפריע לו לבחור בדרך שהייתה הרחוקה ביותר מכל דבר שאנחנו מגדירים כמוסרי?

ודאי שחשוב לראות את ההיסטוריה של עמים אחרים, ולצערי פשעים קטנים וגדולים מתרחשים כל הזמן, ולא רק כלפינו. ועדיין, השואה היא הדבר האכזרי והמזעזע ביותר שקרה בהיסטוריה האנושית. אני חשוב שכעם יהודי וגם כחלק מהעולם, חשוב שנזכור אותה וננסה להבין אותה. וכדאי לחדול מהנטייה להשוות את השואה לדברים אחרים שקורים או קרו בעולם, כי היא בהחלט שונה מהם מהותית, ואני מקווה שכך זה יישאר בזמן הקרוב. אפשר בהחלט לומר על מדיניות או החלטה שהן לא מוסריות בלי לקשר או להשוות אותן לשואת יהודי אירופה.

יחד עם זאת, אני לא חושב שהגרמנים שונים מהותית מעמים אחרים, או שאירועים כאלה מטבעם יכולים לקרות רק פעם אחת. ובעיקר בגלל זה זיכרון השואה חשוב כל כך - מסקנותיה המזעזעות לגבי עומק שפלו של המין האנושי יישארו נכונות גם אם לא נסיק אותן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים