בתשובה לירדן ניר, 03/01/02 12:23
שתי מדינות לשני עמים 51008
בדבריי הראשונים הבאתי שתי דוגמאות שאמנם אינן ממש דומות אבל אפשר להתייחס אליהן בבחינת "קל וחומר".
אני מתכוון לבריטניה (שוב) ולמחתרת האירית מצפון אירלנד שפוגעת לפעמים באנשי המשטרה הבריטית, ולמחתרות שלנו אצל ולחי (ובתקופה מסויימת גם ההגנה) בתקופת המנדט שעסקו בפגיעה באנשי המשטרה הבריטית כאן. אמרתי שקשה להעלות על הדעת (ואמנם לא היה) שאנשי פרלמנט בריטי ינסו להעביר חוק שלפיו פעולות האצל הלחי והמחתרת האירית הן פעולות מאבק לגטימיות. מי שמסתכל מהצד יכול לחשוב זאת לכך, אבל הבריטים הם בתוך העסק הזה והמאבק הזה הוא נגדם. איך זה שיחוקקו חוקים נגד עצמם ולטובת הנאבקים נגדם ?
אני רוצה לציין ששותפה להצעה הישראלית הייתה גם חברת הכנסת גוז'נסקי שאותה, כך אני מקווה, לא מדכאים . . .
שתי מדינות לשני עמים 51046
כדאי להפריד כאן בין שאלת ההגדרה של ארגון טרור לבין תמיכה באויב. לטעמי, אין לאפשר תמיכה באויב, בין אם הוא ארגון טרור או סתם מדינה עוינת. ההגדרה כארגון טרור חשובה אך ורק לצרכים תעמולתיים: ישראל אינה יכולה לדרוש מהאיחוד האירופי לראות בחיזבאללה ארגון טרור (ולגבי האיחוד האירופי יש משמעות לחלוקה זו, מכיוון שהוא אינו מהווה אויב לאיחוד, ורק הגדרתו כארגון טרור תאפשר סנקציות כנגדו) אם ישראל בעצמה אינה רואה בו ארגון טרור. הפתרון אולי טמון בביטול הפקודה למניעת טרור והחלפה בפקודה למניעת תמיכה באויב.
שתי מדינות לשני עמים 51138
האם יש בבריטניה מיעוט אירי? האם בריטניה מגדירה עצמה כ"מדינתנו של העם הבריטי" באופן כזה שמוציא את המיעוט האירי מכלל ההגדרה?
אבהיר שוב: אינני בא לומר ש"אנחנו רעים" או משהו כזה, ומכאן לגיטימי שיהיו ח"כים ערביים "נגדנו". אני רק תוקף את ההיסק שאתה עושה ממדינות אחרות לישראל.
שתי מדינות לשני עמים 51141
כמובן שום דבר לא דומה בדיוק לשום דבר, אבל מתוך ראיית הנולד הזכרתי את גוז'נסקי שאינה ''מיעוט אירי'' . . . כלומר ערבי . . .
שתי מדינות לשני עמים 51179
"שום דבר לא דומה בדיוק לשום דבר" - נכון, בגלל זה צריך להיזהר מהסקות כמו "בשום מדינה אין X, לכן X הוא כנראה רע". לפעמים אפשר לטעון ששני דברים הם דומים בדיוק *מהבחינה הרלוונטית לדיון*, ואז יש מקום לטיעון כזה. את זה לא עשית.

מה בדיוק העניין עם תמר גוז'נסקי? אם הייחוד של המצב הישראלי הופך את זה ל"נורמלי", או "מוצדק", שח"כים "תומכים באוייב"‏1, אז אני לא רואה למה הזכות הזו צריכה להיות שמורה לערבים. נכון שהייחודיות של המצב נעוצה במעמדם של הערבים בישראל, אבל גם יהודים יכולים להבחין בה, להתנגד לה, ולהסיק ממנה מסקנות.

1סליחה על ריבוי המרכאות. אני רוצה פשוט להדגיש שאני מתווכח יותר על הצורה - תקפות ההסקים, ופחות על התוכן - האם אכן מדובר על תמיכה באוייב, האם זה מוצדק, האם זה נורמלי. אני לא רוצה להתחייב לדעה מסויימת בשאלות האלו, ולא מעוניין להשתתף בוויכוח עליהן.
שתי מדינות לשני עמים 51189
המאבק של "יאיר" היה "מאבק שחרור". לא כן ?
איך זה שבפרלמנט הבריטי איש לא הבחין בכך ?
איך זה ששום בריטי לא מצא דופי בחיסולו "הממוקד" וזריקת גופתו לרחוב בפלורנטין מדירת המחבוא בה נמצא ?
איך זה שאצלנו כל כך הרבה, כולל משתתפים באייל כן מבחינים "במאבק הלגיטימי" של אוייבינו?
זה היחוד שלנו.
שתי מדינות לשני עמים 51244
אולי זה קשור איכשהו לעובדה שבבריטניה אין מיעוט יהודי שהגדרת המדינה הבריטית מוציאה אותו מכלל המדינה?
האם הייתי צריך לכתוב "מיעוט יהודי"? או שמא מיעוט ציוני? מיעוט ישראלי? העובדה שלא ברור לי בכלל מה האנלוגיה למצב אצלנו מחזקת את טענתי שההבדלים הרלוונטיים הם עצומים.

אגב, אני חושב שהבריטים של היום גם הסתממו: איך זה שהם לא הפציצו ולא איימו להפציץ שכונות מגורים של קתולים בבלבפסט?
שתי מדינות לשני עמים 51287
אנחנו כחתול שרודף אחר זנבו. כבר עניתי על כך מליון פעמים, ונמאס.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים