בתשובה לדובי קננגיסר, 18/05/00 10:54
או, הבורות המתוקה של ''המשכילים'' 5156
כמה אופייני ל'הוגי הדעות' הדעתניים באתר הזה לייחס ליהדות מה שאין בה ולבקר אותה בשל כך, מבלי שטרחו ללמוד ולהכירה כראוי. בורים ועמי ארצות.

אתה כותב לעזר: "חלוקתך את העולם ל"יהודים" ו"גויים" (שדבריהם אינם חשובים)מראה עד כמה התרבות היהודית-דתית קלוקלת היא ואטומה..." - ומוכיח בכך רק את בורותך.

אתה מציין עובדה - שאנו מכנים את הגויים "גויים", מייחס לה משמעות חסרת שחר - "שדבריהם אינם חשובים" - ואז מזנק למסקנתך על קלוקלות ואטימות התרבות היהודית.

ומנין, אחא, אתה לוקח שהחלוקה בין "יהודים" וגויים" משמעה ש"דברי הגויים אינם חשובים"? מי למד אותך כזאת?

אילו טרחת קצת ללמוד תורה היית מגלה ש"חכמה בגויים תאמין - תורה בגויים אל תאמין". כך אמרו חז"ל שבקשו ללמדנו שאין ליהודים מונופול על החכמה. התרבות היהודית איננה כופרת בחכמתם של הוגי דעות מבריקים כמקיאולי או חכמי יון (שמעת במקרה על פילוסוף אריסטוטלי 'זניח' בשם הרמב"ם?). אך התורה על קדושתה, המוסר, הצדק והמשפט שהיא מורה היא אכן בלעדית ליהודים. מפריע לך? חבל.

לענין המושג "גויים". אל תייחס לו מה שאין בו. זהו סה"כ שם בו קראנו בימי קדם לעמים (גויים) אחרים ונוח לנו להמשיך ולהשתמש בו כיום. אז מה? אין בו כשלעצמו בזוי או השפלה. יש לו גם תרגום לועזי מוכר Gentiles ששמעתיו בפי "גויים" רבים שפגשתי שלא ראו בו פחיתות כבוד.

כאשר קראתי את דבריך על ישו (ואל תבקש ממני לקרוא לו "ישוע", אינני רוצה!) כ"איש טוב שכוונותיו סולפו", תמהתי "מדוע זה עלה רק ישו בדעתו? מעניין אם שמע על איש בשם משה? לא שכוונותיו היו רעות או תוצאותיהם, אבל מעניין למה...

אני מציע לך ולחבריך לעשות השוואה כמותית ואיכותית בין כל מעשי העוול והרצח שנעשו ע"י ובשם כל התרבויות, הדתות והאידיאולוגיות בהיסטוריה לעומת התרבות היהודית ועם ישראל (כן, אנו עם בראש ובראשונה ולא 'דת', מושג נוצרי זר לנו). ואם תעיז להציב אותנו באותה רמה אינך אלא רשע.

שאר ההגיגים הפוסט-מודרניסטיים המופיעים בדיון כאן הם בחזקת הבלים שאינם ראויים להתייחסות.

ובבנין ציון ננוחם.
אם בסטטיסטיקה עסקינן... 5160
מי שיעשה את החישוב שמשוה בין הרוע שמקורו ביהדות לרוע שמקורו בדתות אחרות (האם הנוצרים למשל מתאימים לחישוב הזה?) ראוי שיכלול בחישוב את הכוח שהיה למי שביצע את המעשים הרעים הללו. סביר להניח שיוכח שרשעות היא פונקציה של יכולת ולא של אמונה.
או, הבורות המתוקה של ''המשכילים'' 5162
את המשמעות שייחסתי למילה גוי בדבריו של עזר שאבתי מתוך דבריו עצמם. המקום בו הוא קרא למקיאוולי גוי בא בסמיכות מיידית לנפנוף דבריו כלא חשובים. מתוך הכרות עם כמה אנשים דתיים נוהגים לפטור כך את דברי הגויים בזלזול, הנחתי שהסמיכות אינה מקרית.
עוד אני לוקח את טענתי הזאת מבריחתם של החרדים מכל דבר שמריח ממחשבה שאינה יהודית. הרמב"ם אכן היה איש מלומד בדברי אריסטו, אבל זכה על כך לקיטונות של לעג מצד יהודים אחרים בזמנו, וגם היום העובדה הזאת מוצנעת בקרב חרדים רבים, שבמקרה הטוב רואים בלימודיו אלה בחזקת "דע את האוייב", ולא לימוד לשם לימוד גרידא.

זה נכון ששורשיו האטימולוגיים של הביטוי "גוי" אינם כוללים כל התייחסות מזלזלת, אבל בוא לא נתמם. במרבית הפעמים שחרדים פולטים את המילה גוי, הם מרססים אותה החוצה, לא אומרים אותה. הגויים הם שנואים בקרב רבים מהיהודים הדתיים, והמילה גוי קיבלה גוון של עלבון.

בחרתי בישוע (אין לי בעיה עם ישו, יש לי בעיה עם יש"ו. הראשון הוא תכתוב מוכר ומקובל לשם. השני הוא עלבון מיותר לחלק גדול מאוכלוסיית העולם...) משום שבארץ מקובל מאוד לציין את הדברים הרעים שהנצרות רגמה להם (ובצדק), בעוד שבברית החדשה, בדרך כלל, מוצג ישו כבחור נחמד, בסופו של דבר. אם הייתי כותב משה, איש לא היה מבין על אלו כוונות מסולפות אני מדבר. למה לעזאזל שאשתמש בו כדוגמא? משה הוא הקדוש היהודי האולטימטיבי.

ולא, אני לא אציב את היהדות בראש הרשימה, אבל קשה לקבוע אם זה משום שהיא באמת כזאת דת חביבה ואוטופית, או משום שמרבית זמן קיומה היא הייתה נטולת כוח ונתונה לחסדיהם של אחרים. המושג "דרכי שלום", הרי, התפתח בגולה ולא בזמן שישראל הייתה ריבונית.

אתה מוזמן להיות עם, אם בא לך. כל עוד אני לא נכלל ב"עם" הזה רק בגלל שבטעות אמא שלי יהודיה.

אני שמח לקבל ביקורת כה בונה על ה"הגיגים הפוסט-מודרניסטיים" שמתרוצצים לנו פה בין הרגליים. תודה על שהבהרת לנו כמה אנחנו דבילים.

"אנו באנו ארצה לבנות ולסגור מרפסות בה" (-יהונתן גפן)
אגב, מתי בפעם האחרונה בנית משהו בציון? (לא כולל מעגלים חשמליים, זאת אומרת...)
התחסדות קדושה 5191
אנא, חסוך מאתנו את ההתממות. היחס של היהדות ללא יהודי הוא יחס של שנאה ותיעוב. מי שמעוניין באוסף מרשים למדי של מקורות בנושא, מוזמן לעיין בפרק על היחס לגוי בספר "חמורו של משיח".

הקבלה רואה בלא יהודים את מקור הטומאה בעולם, אבל עוד לפני כן, אמרו חז"ל שגזילת הגוי מותרת; ש"טוב שבגוים הרוג"; שאין להשאיל בהמה לגוי, מפני שהוא חשוד על בעילתה; שכל הנשים הלא יהודיות חשודות כזונות, וכן הלאה וכן הלאה דברי נאצה וסיאוב, הנובעים מרגשי נחיתות עמוקים ומשנאה. היהודי הדתי שונא את הלא יהודי, ואם לא - הרי שהחינוך שלו נכשל. כל הטענות הללו, ועוד, הועלו כנגד היהודים בימי קדם ובימי הביניים. הלא יהודים ידעו שהיהודים שונאים אותם; היהודים נחשדו תמיד על ODIO HUMANI GENERIS, שנאת המין האנושי. הכינוי "גוי" הוא כינוי גנאי; דתיים משתמשים בו כדי לגנות יהודים שאינם מתנהגים כראוי, לדעתם. "הוא מתנהג כמו גוי" - אתה שם לב לגינוי? היהודי הדתי אומר בבוקר "ברוך אתה...שלא עשני גוי". הכינוי "גוי" משמש את היהודי כפי שהכינוי "ברברי" שימש את היוונים: להבדיל בין מי שהם בני תרבות וראויים לבוא בקהל ובין מי שהם ברברים, או גויים.

חלק גדול מפשעי הנצרות הם תוצאה של דינים יהודיים. ציד המכשפות הגדול נשען על שמות 22:18, "מכשפה לא תחיון"; הרג המינים הוצדק על ידי מצוות מחית עיר הנידחת; מסעות צלב הוצדקו על ידי השוואתם למסעות יהושע. לא במקרה היה יהושע אחד מ"תשעת בני המעלה" של האבירות.

הזכרת את הרמב"ם כאריסטוטלי. אני רוצה שמישהו כבר יודיע שם בישיבות שאריסטו לא נחשב כפילוסוף חשוב מאז ימי הביניים. פטרוס רמוס הגן בהצלחה על התזה שלו, "כל מה שכתב אריסטו - טעות", במאה ה-‏16. מאז הוא כבר לא נחשב כפילוסוף שיש לו מה לומר. הלו! להצטרף לעידן המודרני! והרי העידן המודרני מתחיל כאשר נשברת אחיזתו של אריסטו - אולי הכותב המזיק ביותר בהסטוריה האנושית - על החשיבה האירופית. מסתבר שבישיבות עדיין לא שמעו על זה.

היהדות איננה עם. אין שום עם שאתה מצטרף עליו בטקס דתי. אין שום עם שלא מכיר באפשרות שלך להיות חבר בדת שאיננה הדת הרשמית. אין שום עם שכל ההסטוריה שלו היא דתית. היהדות היא דת, ומהמתועבות שבהן.
התחסדות קדושה 5200
אווופפ, הפסקתי בשורה העשירית בערך.
אתה שרלטן חסר תקנה.
אתה חושב שכל הדתיים שטורחים לענות לך פה באריכות, שונאים אותך? או לחילופין החינוך שלהם נכשל? כל המחזירי בתשובה למיניהם הם אלו שחינוכם נכשל? למה הם משקיעים כל כך הרבה אם לא מתוך אהבה?
חבל שסיפור העצוב שלך, והטראומות שוודאי עברת בילדותך, גוזרים את יחסך המעוות אל היהדות.
התחסדות קדושה 5209
העצבים פגו, עברתי שנית על תגובתך וראיתי שאתה מתייחס ליחס היהודי לגוי בלבד - על כך (בלבד) אני מתנצל.
מכיוון שהיחס לכל טענותך יקח כמה שעות אתייחס לטענתך כאילו גזל גוי מותר.

גל גוי אסור מדאוריתא והגוזל עובר בלאו של "לא תגזול" ו "לא תחללו את שמי"

אחרי שתעיין ברשימת המקורות תחזור אלי אם המסקנות שלך יהיו אחרות:

גמרא ב"ק דף קי"ג. קי"ג:
תוספות שם ד"ה יכול יגלום עליו, ד"ה היכי קאמינא לך, ד"ה שלא ימשכנו.
פני יהושע על התוס' שם.
רי"ף על הגמרא שם.
חו"י על הריף.
רא"ש שם.
שמ"ק שם.

גמרא ב"ק לח.
תוס' שם ד"ה מפראן הופיע.

גמרא ב"מ קי"א. קי"א:

גמרא ב"מ סא.
תוס' שם ד"ה לעבור עליו בשני לאווים.

גמרא סוכה ל.
תוס' שם ד"ה מתוך

גמרא סנהדרין נז.

רמב"ם הלכות גניבה פ"ז הל' ח
הגהות מימוניות על הרמבם שם.

רמב"ם הלכות גזילה פ"א
כסף משנה שם הל' ב'.

טור חו"מ שמ"ח.

שו"ע אהע"ז כ"ח א'
ביאור הגרא שם ס"ק ה'
ב"ש שם ס"ק ה'
חלקת מחוקק שם ס"ק ג'

שו"ע או"ח תרל"ז
מ"א שם ס"ק א'
קה"ח קכ"ח ס"ח

ים של שלמה ב"ק פ"י סימן כ'
שלטי גיבורים על הריף ריש פרק לולב הגזול
שו"ת מהרי"ו ויל קל"ח.
שו"ת חכם צבי שאלה כ"ו
אנציקלופדיה תלמודית ערך גזל גוי.
ירושלמי ב"ק פ"ד הל' ג'.

אולי יש לך עוד מקורות שלא מופיעים פה עליהם התבססת ומשנים את התמונה? אשמח לשמוע.
התחסדות קדושה 5498
כמי שעובדת אצל אדם חרדי
וחשופה לניסיונות שלו כמו של כל המחזירים בתשובה
להחזיר גם אותי בתשובה
או לחילופין ¢רק שאלך לסמינר ערכים פעם אחת לפחות¢
הרשה לי לתקן אותך
הקמתה של מדינת הלכה בארץ ישראל היא אחד מיסודות האמונה החרדית הבסיסית ביותר®
בתפיסת העולם החרדית­דתית יהודי שאיננו סר למרות התורה¬
הוא טיפש¬ בור ¢תינוק שנשבה¢ או רשע
את הטיפשים והבורים יש חובה הלכתית להחזיר בתשובה

אותם מחזירים בתשובה שלדעתך עושים זאת מאהבה
עושים זאת רק במטרה לקבל נקודת זכות עאלק בעולם הבא

עצם המחשבה שיש קבוצת אנשים שמחליטה עבור קבוצה אחרת
איזו דרך חיים טובה יותר עבורם
יש בה התנשאות וחוצפה

daatemet@netvision.net.il
התחסדות קדושה 103797
ולעדכון, ראה דבריו האחרונים של הרב מרדכי אליהו בהם הוא מתיר למתנחלים למסוק את הזיתים של הפלשתינים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים