בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 08/12/09 18:36
ורד בין החוחים 531103
אני שואל את עצמי עם הנשר הקדמוני לא היה באמת עיט, וסתם כל מיני טהרנים בלבלו את השמות כדי להשתרר על ההמון הנבער. גם בענין ורד ושושנה יש לי חשד דומה.
ורד בין החוחים 531107
אבל אפשר לראות אטימולוגית מדוע השמות ''נשר'' ו''עיט'' הולמים את העופות הנושאים אותם יותר מאשר אילו היו מתחלפים. אני לא יודע (וזה עניין לניחושים בעלמא של טובי המלומדים) איזה פרח היה השושנה המקורית, אבל הורד הוא לא המועמד הכי סביר.
ורד בין החוחים 531108
בטח כבר דיברו על זה ב"למה דביבון".
ורד בין החוחים 531112
התיאור ''נשר הוא עוף גדול הזולל נבלות. מאחר שהוא תוחב את ראשו אל כרסיהן הנפוחים של הנבלות, ראשו וצווארו חשופים מנוצות'' קצת מוציא את החשק להכתיר דמות נערצת בכינוי ''הנשר הגדול''.
ורד בין החוחים 531114
יוסי גורביץ מכנה אותו בדרך כלל ''אוכל הנבלות הגדול''.
ורד בין החוחים 531127
אכן
"כבר בתנ"ך מוצאים את החילופים בין הנשר לבין העיט. "

"גם הפסוקים וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל-כַּנְפֵי נְשָׁרִים (שמות יט ד), וכְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ .. יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ (דברים לב יא) אינם יכולים להתייחס לציפור שאנו מכנים נשר, משום שהיא אינה נושאת את גוזליה על גבהּ. רק עיט הסלעים נושא את גוזליו על גבו ועל כנפיו, כאשר הוא מלמד אותם לעוף."

כמו שאמרתי- כדי להשתרר על ההמון הנבער. כולם יודעים שהנשר לא אוכל נבלות. אם מישהו מחפש איך לקרוא לציפור ההיא, שמחטטת בבטן הנבלה, שילך וימצא שם אחר. אולי "שפן".
ורד בין החוחים 531128
מצטער. ''שפן'' כבר תפוס ע''י הארנב.
ורד בין החוחים 531129
אז עכברוש.
ורד בין החוחים 531160
אבל, איך אפשר להשוות את התעופה שלו עם עכברוש מעופף? משהו אחר לגמרי.
ורד בין החוחים 531131
("למה דביבון" הוא דיון 64).

הדוגמאות טובות, אבל מצד שני, הנביא מיכה מזכיר את הקרחת של הנשר, ואיוב קורא עליו "באשר חללים שם הוא". כנראה כבר אז התקשו להחליט.

ורד בין החוחים 531132
וחוץ מזה, ירדן קובע. תגובה 531107
ורד בין החוחים 531133
רק עכשיו הבנתי את המשפט האחרון שלך. מאותגרי-הצתה שכמותי מוזמנים לקישור הבא http://www.safa-ivrit.org/flora/aroseisarose.php
ורד בין החוחים 626803
אילון גלעד מפרט איך, לא כל כך מזמן, הבלשנים והזואולוגים כמעט הלכו מכות על זיהוי הנשר והעיט.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים