בתשובה לאסף רומנו, 10/01/10 2:22
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533082
המוסדות הצליחו לעשות דבר מדהים. אבל, כמובן, אני לא טוען שמוסדות לבדם יכולים לקבוע את המציאות החברתית. המציאות הזאת נוצרת מיחסי גומלין בין אינדיבידואלים, מוסדות, תנאים חומריים, רעיונות וסיטואציה היסטורית. (וזאת עוד סיבה מדוע שוק חופשי כמבנה מקובע אינו יכול להתקיים לורך זמן).
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533089
אכן כי כן. אבל מתי מוסדות יכולים להשפיע ומתי תהיה ההשפעה הזו קרובה לתוצאות המיוחלות? אם חסרות מילים בלקסיקון, והוועד או האקדמיה‏1 מציעים מילים חדשות, הן כנראה ייקלטו. אם המדינה מציעה פתרון בתחום שהשוק לא מיטיב לפתור, מרבית האזרחים כנראה "יתנו לו צ'אנס" וישלמו עליו. אך כאשר ההצדקה היחידה למדיניות היא מעין אידאולוגיה חלופית לנורמה וכאשר המדינות הזו היא המלצה בלבד (נניח, חמש דקות על "אף על פי ש" במקום "למרות ש"), אפשר לצפות את הכישלון מראש.

----
1 מאתר אמור "מעל"ה" - http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/023/240.html
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533092
נכון. למה בכלל צריך בית־ספר?
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533098
כדי להפנים את עקרון שיתוף הפעולה, בין השאר. זה חשוב מאוד.

אשמח להתדיין על שאלה ברורה יותר.
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533099
זו סתם אינדוקטרינציה של המדינה. מי צריך את זה?

באופן כללי מילים טכניות נכנסות בהמוניהן לשפה. לא תוך שנה ותוך שנתיים: לוקח זמן למילה חדשה להיקלט. שימוש במילים זרות פשוט הרבה פחות נוח (לדוגמה: המפלצת "אינדוקרינציה" שלמעלה. דוגמה חלופית: "בלוג" היא מילה קצרה ודומה מספיק למילה עברית. אני מניח שהיא תיכנס ללא צורך בתרגום).
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533104
"זו סתם אינדוקטרינציה של המדינה. מי צריך את זה?" - בני אדם, מלמד הניסיון. אני עדיין מתקשה להבין את הטענה הסמויה או הגלויה שלך. לא ביטלתי צורך כלשהו, ואף לא קבעתי שצריך לחדול כאן ועכשיו משיטות "מלמעלה למטה" בחינוך. כל שאמרתי הוא שההצלחה של שיטות אלו תלויה, בין השאר, בצורך אמיתי כלשהו‏1.

לגבי התחדישים, אני מסכים כאמור ("אם חסרות מילים בלקסיקון, והוועד או האקדמיה מציעים מילים חדשות, הן כנראה ייקלטו"), אלא שלצערי לא לכך יוקדשו חמש הדקות.

----
1 "שהמורה לא יכה אותי בסרגל", למשל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים