בתשובה לריקי, 14/01/02 11:41
כמה הרהורים שעלו בי: 54484
מעמד הר סיני: מעשה העגל היה 40 אחרי מעמד הר סיני. את עיקר ההמרדה סיפקו הערב רב, בעוד שרוב העם לא השתתף. גם היהודים שהשתתפו רצו או תחליף למשה, או שאחרי 210 שנה במצרים האלילית לא הבינו איך אפשר לעבוד אלוה בלי משהו מוחשי שישמש כקשר. אהרון ניסה לעכב אותם כמה שיותר, כי הוא ידע שמשה עשוי לחזור בכל רגע והוא לא מת, בייחוד אחרי שהוא ראה שהערב רב רגמו למוות את חור, שסירב לשתף איתם פעולה. הוא ציווה שיביאו את התכשיטים מנשותיהם, וקיווה שהנשים, שהיו יותר צדיקות מבעליהן יסרבו. הן אכן סירבו, אז הגברים נתנו את תכשיטהם. אהרון השליך את הכל לאש אך העגל יצא ממנו. הוא ניסה לשכנע אותם לדחות את הזבח למחר, בתקווה שעד אז משה יגיע, אבל העם קם מוקדם בבוקר כדי לעבוד לעגל. זו הסיבה שאהרון לא נענש.

פרשי לי בבקשה את הסתירה בין שני הפרקים הללו, כי אני לא מצאתי שום סתירה. בנתיים לא מצאתי בשום מקום שאלוהים קפריזי, עצבני, נעלב משטויות ומלא סתירות.

לכל דת יש איסורים שונים, מאכלים שונים שאסורים, ואפילו כמה טקסים מעניינים מאד. השאלה על מה הדת מבוססת. כי גם לאיסלאם יש איסור לאכול חזיר, וגם היוונים הקריבו קרבנות. זה שיש מהדורות זולות ודפוקות לא אומר שהמוצר המקורי היישר מהיצרן גם דפוק.
כמה הרהורים שעלו בי: 54646
טוביה,
ראשית, הרשה לי לציין שאני ממש-ממש מקנאת בך. הלוואי עלי אמונה נחושה כשלך.

לגבי ההסברים על עגל הזהב, מה שכתבת מקורו בתורה שבעל פה, שאליה כבר התייחסתי בתגובתי הקודמת, הואל נא לקרוא.

שתי הגרסאות השונות של סיפור הבריאה וגן העדן, אתה אדם אינטלגנטי. מה הקטע עם הענקים ובני האנוש? שלא לדבר על סתירות אחרות. ושלא תחשוב לרגע שאני מתייחסת לסהרורים כמו ואן דניקן.
כמה הרהורים שעלו בי: 56269
"טוביה,
ראשית, הרשה לי לציין שאני ממש-ממש מקנאת בך. הלוואי עלי אמונה נחושה כשלך."
הצחקת אותי. בוודאי תופתעי לשמוע שחברי הדתיים נוהגים לכנות אותי כשהם מקנטרים אותי "גוי". הייתי שמח מאד אם מישהו היה מצליח להוכיח לי שהיהדות טועה.

לגבי התורה שבע"פ, מכיוון האסמכתא לנכונות יציאת מצרים+מתן תורה שממנה נובעת נכונות התנ"ך-היא מהמסורת, הרי שצריך להתייחס לכל המסורת-כולל התורה שבע"פ, כי אם לא, אי אפשר להבין כלל את התורה שבכתב-אי אפשר לעשות חצי עבודה.

"שתי גרסאות שונות לסיפור הבריאה"? מעניין, אני תמיד חשבתי שפרק ב' בבראשית הוא הוספה ופירוש של מה שלא נכתב בפרק א'. סתירה בינהם? עוד לא מצאתי. אני אשמח אם תתני לי 2 פסוקים סותרים.
הענקים ובני האנוש? אם את מתכוונת לאלו שלפני המבול-עליהם מסופר רק בתורה שבעל פה שלה את לא מאמינה. הענקים עליהם מדובר בדברים+יהושע-לא מצאתי בשום מקום שגובהם היה 100 מ'. ענק הוא גם אדם מעל 2.5 מ'. ואת יודעת מה? אם התנ"ך טוען שזה אפשרי להיות 40 יום ו40 לילה בלי אוכל ובלי שתיה, גם מציאות של קבוצת בני אדם בגובה עד 3 מ' מסתברת. (גם אנשים בגובה 100 מ', אבל אין צורך לפרש כך).
כמה הרהורים שעלו בי: 56391
אין לי תנ"ך בסביבה, אז אני לא אצטט, אבל:

בפרק א' - האדם והאישה נוצרים יחדיו, שווים.
בפרק ב' - האדם נוצר ראשון, והאישה נוצרת לאחר מכן, מצלעו.

בפרק א' - קודם נוצרות החיות, אחר-כך נוצר האדם.
בפרק ב' - קודם נוצר האדם, אחר-כך נוצרות החיות (כדי לשעשע אותו).

מספיק?
התנ''ך בסביבתך, 56394
לא מספיק 58971
האם לא אמרתי בתגובה הקודמת שפרק ב' מפרש ומוסיף על החסר בפרק א'?
לא משנה, הנה כמה הסברים שאילתרתי מהפרשנים השונים.
פרק א' פסוק כ"ז רש"י ד"ה זכר ונקבה:
להלן הוא אומר ויקח אחת מצלעותיו וגו' מדרש אגדה שבראו שני פרצופים בבריאה ראשונה ואחר כך חלקו ופשוטו של מקרא כאן הודיעך שנבראו שניהם בשישי ולא פירש לך כיצד ברייתן ופירש לך במקום אחר.
פרק ב' פס' י"ח חזקוני ד"ה לא טוב:
מתחילה עלה במחשבה לעשות לו זוג ולא מצא פתח לעשות עד לאחר קריאת השמות כדי שיתאוה לה ויחבבנה יותר.
רש"י פס' י"ט ד"ה וייצר:
היא יצירה היא עשייה האמורה למעלה.
כלומר: יום שישי: 1) יצירת החיות
2) בריאת האדם
3) קריאת השמות
4) בריאת האשה

ולסיום: למרות האיחור-צום קל, פורים שמח, ושושן פורים שמח לירושלמים. (כתבתי את התגובות כבר בפורים אבל כולם נמחקו פתאום והרסו עבודה של שעה...)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים