איך אמתו את הנתונים? 556143
גילוי נאות: אני מורה בתיכון

מהנתונים שהתפרסמו בכתבה בעיתון קשה לדעת כמה המורים מעליבים את התלמידים, פשוט בגלל שלא ברור כיצד החוקרים תיקפו את התוצאות, דבר הכרחי במחקרים כאלו. אם הייתי החוקר הייתי בודק אפשרות להציב בכמה כיתות, בהסכמה, מצלמות שיתעדו את השיעורים במשך תקופה ארוכה, עד שהתלמידים יהפכו לאדישים אליהן, אחר כך הייתי מנתח את תשובות התלמידים מול התצפיות, ורק אז משתמש בשאלונים של תלמידים לא מתועדים.

בהסתמך על נסיוני הקצר כמורה, מתחילת שנה זאת, נראה לי שהמספרים מנופחים בהשוואה למה שהיו מוצאים אם היו מתקפים את התוצאות. המספרים יכולים להיות מנופחים ולו בגלל שתלמידים רבים עוד לא בשלים להבין שמשמעת כרוכה בוויתור או בדחייה של סיפוקים, דבר שבקלות עלול להתפרש על ידם כתוקפנות של המורה.

מצד שני, בכיתות גדולות, עם בעיות משמעת רבות, בהחלט יכול להיות גם מצב שמורה יגיע לתשישות מנטלית ויתפרץ על תלמיד שמפריע ומפוצץ לו את השיעור. זה עוד לא קרה לי, כנראה בגלל שאני מלמד בבית ספר יחסית דל בבעיות משמעת. אבל אני שומע סיפורים של חברים שלמדו איתי בסמינר ומלמדים בבתי ספר אחרים ועלילות ליטל מעתוק וחברותיה הן ארועים יומיומיים בחיי רבים מהם.
איך אמתו את הנתונים? 556152
אני עבדתי אחרי הצבא כמתרגלת בתיכון, במסגרת העבודה ישבתי עם הילדים בכיתה בשיעורים. בכיתה שעבדתי בה באמת לא היו חסרות בעיות משמעת, אבל הופתעתי כמה יחס המורים השפיע על המשמעת. היו כמה מורים טובים במיוחד שגם התייחסו בהרבה מאוד כבוד לתלמידים, וברוב הזמן כמעט ולא היו הפרעות בכיתות שלהם, והיה מיעוט של מורים שזלזלו בתלמידים, גם אם לא במופגן, והם זכו ליחס איום ונורא ובקושי הצליחו ללמד. כשאני אומרת שהם זלזלו בתלמידים, אני מתכוונת לכך שהם חשבו (וגם אמרו לי) שהילדים האלו טיפשים, שאין לרובם סיכוי להצליח בבחינה ושזה בזבוז זמן ללמד אותם. זכור לי רק מקרה אחד שבו מורה התפרצה על אחד התלמידים ואמרה לו מה היא חושבת. רוב הזמן אף אחד לא אמר שום דבר לילדים, אבל היחס כן חלחל.

הייתי בכיתה מתחילת השנה, וראיתי את היחס של התלמידים משתנה עם הזמן. זה באמת נראה לפעמים כאילו אני בתוך שיעור על הוראה. המורים שלא הצליחו להסתיר את חוסר ההערכה כלפי התלמידים פשוט לא הצליחו ללמד בשלב מסוים.
איך אמתו את הנתונים? 556490
אני חושב שהמחקרים האלו לא נועדו להראות עד כמה ''באמת'' המורים מעליבים את התלמידים, אלא יותר לחזור על אותו שאלון בזמנים שונים, ולראות אם השתפרנו או הדרדרנו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים