בתשובה לדורון הגלילי, 28/11/10 11:04
איפה היופי 557571
אז זהו, שיופי כלשעצמו גם הוא הגדרה מספקת, כלומר יצירה שהיא "רק" יפה, היא אמנות.
זה החידוש המהפכני (במרכאות כפולות, זה בכלל לא מהפכני זה ריאקציונרי!) בתוספת שלי להגדרה.

הנה דוגמה שהזיעה אותי לאחרונה, נתקלתי בה בפייסבוק, בחורה שמציירת ציורים מדוקדקים מלאים פרטים קטנים ומפוצצים בכשרון עם טביעת מכחול אישית שאי אפשר לטעות בה, וגורמת למתבונן ל"הה" פנימי כי הוא גילה משהו משונה ויפה, וגם משמח, שהוא לא ראה אף פעם.

כדאי להמשיך לדפדף באלבום שלה כדי להתרשם, נורא יפה.

אבל זה לא אמנות -אירוניה-, זה סתם יפה ומושקע, אילו זה היה מחופף וחלוד וחסר כשרון, או אז זה היה אמנותי.
איפה היופי 557575
כמה הערות:

א. צריך להבדיל בין יופי לאסתטיקה. יופי (עפ"י הגדרת וולטר) הוא מה שגורם לנו לעונג והתפעלות ואילו אסתטיקה היא היכולת להעביר מסר בצורה אמנותית. כך למשל אימו של דירר אינה יפה אבל התמונה מבהירה היטב את משמעותה של הזיקנה.

ב. הדוגמא שהבאת נופלת לעניות דעתי להגדרת הקיטש ולא להגדרת האמנות. יש בה כמובן מיומנות טכנית גבוהה מאוד אבל אין בה שום אמירה אמנותית. זוהי אכן גישה ראקציונרית לקרוא ליצירה כזאת אמנות.

ג. אנג'לינה ג'ולי באמת לא יפה. היא יפהפיה.
איפה היופי 557576
א. ההגדרה של וולטר לא חדה, יופי מצד אחד ואמנות מצד שני? לא ברור, בעיות בתרגום? נניח לזה, זה לא כל כך מעניין אותי כרגע.

התמונה של אמו של דירר היא יפה. אני מתפלאת, הרי אתה עצמך הגדרת את "הצעקה" כיפה, אז זאת בוודאי יפה.

ב.זה בדיוק העניין. יופי כשלעצמו הוא אמירה אמנותית. זה הדבר שמרוב בלבול שכחנו, זו היתה הגדרת האמנות מקדמת דנא, הבלבול התחיל רק במאה ה-‏20, והוא נוגע, לגמרי לא במפתיע, רק לאמנות הפלסטית. יש לזה סיבה.

עם כל הכבוד, הציורים של אום כל טוב בוודאי אינם "קיטש"! במקום להוכיח לך שזו הגדרה מופרכת, תוכיח אתה שזו הגדרה טובה.

וסתם מתוך סקרנות: עלעלת? זעת?

ג. בסדר בסדר, אנג'לינה ג'ולי יפהיפיה. לא פגשתי אותה במציאות, אני בטוחה שאילו פגשתי הייתי מקבלת הלם יופי. אבל בינתיים בשבילי האישה הכי יפה בחמישים השנה האחרונות היא בריז'יט ברדו הצעירה. אין מי שתשווה לה! סו סו מי!

ד. אני מתנצלת, חיפפתי את התשובה כי אני ממהרת. עוד אשוב!
איפה היופי 557579
בעניין הגברת ג'ולי, לפני כמה זמן התחילה כתבה שהתייחסה אליה במילים (פחות או יותר): "היום לפני 35 שנה חזר ג'ון ווייט הביתה ומצא את אשתו במיטה עם פוטושופ" (לא שיש לי עמדה בנושא זה, כמו גם ברוב האחרים).
איפה היופי 557610
מאז שנכנסת להנהלה התיישבה עליך הממלכתיות בכל כובד משקלה, הה? אין לך עמדה, מה?
אתה יכול להשתמש בשלי.
איפה היופי 557616
אכן המצב החמיר בשנים האחרונות, בין השאר בעקבות עניינים ניהוליים כאן ובמקומות אחרים שהותירו לי אך מעט זמן להכרעות בהן דעתי אינה משנה. הפכתי למן יצור קוואנטי כזה שכל עוד לא נדרשת ממנו הכרעה, מתקיימות בו כל האפשרויות במקביל.
ניירות עמדה יומיים ואולי גם דף מסרים/סאונדביטים בענייני השעה, החלד וכל השאר בהחלט עשויים לסייע לי.
תודה מראש,
אפו
איפה היופי 557617
D-: סמוך!
איפה היופי 557582
אמנות לא חייבת להיות יפה כקישוטים ותפאורות אלא להגיד משהו על החיים, הטבע או החברה (בהחלט יש מקום לאמנות פוליטית בניגוד לעמדתם של צדקנים). היא אינה מחויבת לענג את הצופה אלא להעביר לו איזשהו מסר או תחושה. האסתטיקה [ויקיפדיה] היא הכלי לכך.

אני לא מבין גדול באמנות אבל הציורים שלינקקת אליהם לא נראים לי כבעלי אמירה אמנותית אלא רוצים לענג את הצופה. כמו שאמר הגאון הגדול שלה Art is not made to decorate rooms. It is an offensive weapon in the defense against the enemy.
איפה היופי 557585
הלינק שהבאת לא ממש תומך בעמדתך לדוגמה הוא אומר
" ניתן לחלק את התאוריות האסתטיות השונות לכמה גישות מרכזיות:

* גישה קוגניטיבית - המייחסת לאמנות יכולת להאיר את המציאות על ידי חיקוי וייצוג.
* גישה אמוטיבית- המדגישה את יכולתה של היצירה לעורר רגשות אצל הצופה.
* גישה שיפוטית - הרואה ביצירה יופי חד פעמי אשר מבדיל עצמו מן הטבע.
* גישה חברתית - המדגישה את הקשר שבין האמנות לבין החברה.
"

הגישה שלך דומה לרביעית ושל השלולית לשלישית. כדי להשתמש באסטטיקה עליך להראות מדוע הגישה שלך היא הנכונה או לחילופין להראות שהיא הגישה השולטת כיום במדע.
איפה היופי 557587
אני התייחסתי לפיסקת הפתיחה שאומרת "המונח "אסתטי" הוא לכאורה פשוט, אך הוא טומן בחובו "פחים" לא מעטים, במיוחד בעידן העכשווי, שבו נפרצו מספר גבולות: לאחר עלייתו של הפרט לכותרות, היופי נתפש כחוויה אישית; בכך אובד כמעט הסיכוי להגדיר את היופי כדבר אוניברסלי. דוגמה נוספת לשינוי בתפישת האסתטי מתרחשת בשדה האמנות, המכילה בזמננו – באופן פרדוקסלי במקצת – גם את המונח מכוער כאחד הגורמים לכך שיצירת אמנות תהיה יפה." בהמשך יש סקירה כיצד השתנתה תפיסת האסתטיקה במהלך הדורות בקרב ביקורת האמנות (לא המדע). כיום בודאי שאי אפשר לקבל את תפיסת האמנות כמייצגת "יופי" באופן בלעדי או עיקרי. לעניין זה אני מקבל גם את הגישה הראשונה והשנייה. (עם הרחבת המושג של חיקוי וייצוג מהגישה הראשונה על סמך ניסיון המאה הקודמת.)
איפה היופי 557615
מחמת העצלות והקושי בליקוט המחשבות אני אענה לשיעורין, בכמה תגובות.

ברשותך אתחיל מהסוף: הגיגים של ציירים הם כמו ההגיגים של אייל שני. אני לא חושבת שבאמת נחוץ לדון בהגיג הזה של פאבלו. במקרה של המימרה הספציפית הזאת חושדת שאפילו אינה הגיג אלא הבל פה.

ואם כבר מדברים על שפים, האמירה "אני לא מבין גדול באמנות" די שקולה בעיניי לאמירה "אני לא מבין גדול באוכל".

ההגדרה "המהפכנית" שלי אומרת שאמנות היא בראש ובראשונה יופי - מה שהיה ברור לנו עד המאה ה-‏20 ופתאום נשכח. לפעמים יש לאמנות גם מסר, אבל הכל תלוי, ואי אפשר לדבר על כל האמנויות כמקשה אחת כי הן דברים מאד שונים.

המשותף לכולן הוא יופי, בלי להיכנס למשמעות המושג.

נתחיל במוסיקה. האם למוסיקה יש מסר? לכל היותר אתה יודע שליצירה קוראים "הפסטורלית", ובהאזינך אתה מדמיין אולי פלגים עליזים ורוחות שובבות על פני האחו, ולפתע ברקים! סופה וסערה! לא לכך כוונתו ב"מסר". המוסיקה משפיעה עלינו השפעה רגשית, היא כמעט לא עוברת במוח והיא נטולת מסר, ואם לא היינו יודעים את שם היצירה היינו אוהבים אותה לא פחות - כי היא מאד יפה.

(המשך יבוא, מותר להגיב בינתיים)
איפה היופי 557645
אמנות אכן משתמשת בהשפעה על הרגשות אבל זהו אמצאי ולא מטרה. אמירה היא לא בהכרח מסר אלא תצוגה המרחיבה את תודעתו של הצופה. אם ניקח את המוזיקה, רבים מסתייגים מכך שבמאה הקודמת "נשבר" המבנה המלודי ולכן המוזיקה המודרנית נחשבת "לא יפה". כמייצגת התקופה שבה נוצרה על השבר הפוליטי והחברתי שבה, טבעי ומתבקש היה שהמוזיקה האמנותית (להבדיל מהמוזיקה הפופולרית) תפסיק להיות חלקה ונעימה לאוזן כמו שהיה עד לשלהי המאה ה19. בכך נוצרה אסתטיקה חדשה התואמת לרוח התקופה וכל אמנות אמיתית (להבדיל מקיטש) מגיבה על תקופתה ומייצגת אותה.
איפה היופי 557673
כבר אינני יודעת על מה אנו חלוקים, אם בכלל. העסק נעשה מאד דיפוזי.

למה הכוונה במוסיקה מודרנית? גרשווין מודרני? ופרוקפייף?
איך היה מגיב אדם מתקופת הברוק למשמע המוסיקה של גרשווין? יש לי הרגשה שהוא היה נדהם ומתאהב בה. אלא שלא נכתבה אז מוסיקה כזאת, זה לא היה הזמן. (אני מודעת לכך שזה בניגוד למחשבה המקובלת).

שנברג בטוח מודרני, נכון? המוסיקה שלו לא ממש מכוערת, יש בה עניין כמוסיקת רקע לאיזה סרט, אבל כשלעצמה היא משעממת. אם היא לא עוברת את מבחן ההירדמות בזמן הקונצרט אז מן הסתם היא לא די יפה. אני תוהה כמה דיסקים הוא מוכר.

אם כוונתך למוסיקה הממש מודרנית, הגועל נפש הארד קור (יש לך דוגמה?), זה באמת סבל וכאן ההגדרה שלי באה לעזרתך: זה משהו, אבל לא אמנות.

יש אינסוף כפול אינסוף דרכים לעשות דבר מכוער, לכן בהגדרה דבר מכוער איננו אמנות.

מצא חן בעיניי הכיוון שלך להגדרת קיטש (אחד הכיוונים): קיטש הוא שחזור של משהו שעבר זמנו. מוסיקה ברוקית יכולה להיות די נחמדה לפעמים, אנחנו שופטים אותה בתוך הקונטקסט שלה שהוא גם היסטורי או נוסטלגי בשבילנו, אבל אם מישהו ילחין היום מוסיקה כזאת זה יישמע רע, כמו לינולאום דמוי עץ, או בקיצור קיטש.

מתישהו אכתוב את המאמר שלי בנושא, המאמר שישחרר אותנו מעריצותם של תומרקינים ואגמים. אני צריכה זמן כדי להביא דוגמאות, וגם כדי לקרוא את הספר של קישון בנושא. אולי הוא כבר כתב את כל מה שאני רוצה להגיד.

ארשום להלן כמה הגיגים מפוזרים, אין כורח לקרוא.

רק לפני זה רציתי לענות לך על חוות הדעת שלך על הציורים של אום כל טוב, ובעצם לשאול אותך אם זה יותר מקישוט נעים לעין ב-‏99.9% של חדרי הישיבות בעולם.

מכאן ההגיגים בתפזורת שאין כורח לקרוא (עדיין).
------------------------

א. תכלית האמנות היא יצירת יופי (בניגוד להגדרה הקיימת שהיא "עירור מחשבות" והעברת מסר).

ב. מוסיקה לא יכולה להעביר מסר.

ג. ספרות היא המדיה היחידה שיכולה להעביר מסר ממשי ולעצב תודעה. היא עדיין צריכה להיות יפה כדי להצליח בכך.

ד. היכולת של האמנות הפלסטית להעביר מסר כה מוגבלת שכמעט אינה קיימת.
יהיה עלי לסייג כאן, כי יש צורות של אמנות פלסטית שהן בגדר תיעוד, כמו התמונות בטרם היות המצלמות, והן מעבירות מידע ומסרים. ויש גם אילוסטרציות, כמו שנועה מציירת.

ה. אתרכז באמנות הפלסטית כי שם היומרה ושם הברוך.
תכלית האמנות הפלסטית היא ליצור חפץ יפה, להיות קישוט, לענג את העין.

ו. כדי ליצור אמנות דרוש כשרון אמנותי. דרוש גם כשרון טכני. דרושה גם השקעה. יצירת אמנות אינה יכולה להיות אקראית.

ז. לא כל אחד יכול ליצור מוסיקה ולא כל אחד יכול לכתוב ספר (טוב), אבל כל אחד יכול להתיימר לצייר או לפסל. לכן השוק פרוץ וכולנו אמנים.

ח. לכל אחד בעולם יש מסר, בנאלי ככל שיהיה, שאותו הוא רוצה להעביר. זה לא מצדיק הגדרת יצירה כאמנות.

ט. מוסיקה וספרות נשפטות על ידי קהל. הקיום שלהן הוא דרך קהל רוכשי הדיסקים והספרים.

י. בניגוד למוסיקה ולספרות, האמנות הפלסטית אינה נשפטת על ידי קהל.

יא. מאידך גיסא, באמנות הפלסטית אפשר לסחור!!.

יב. בעוד ערכה של יצירה מוסיקלית או ספרותית נשפט על ידי הקהל, ערכם של ציור או פסל נקבע על ידי כריזמה ופמפום מסחרי, בלי קשר לערך היופי של היצירה.

יג. מרגע שאמן רכש לעצמו שווי שוק גבוה, כל יצירה שלו היא יצירת אמנות יקרת ערך בלי קשר לטיבה. ראה למשל הכבשים של קדישמן. זה לבטח לא יכול להיות נכון והגענו לאבסורד.
איפה היופי 557674
א. התכלית המקורית של האמנות הייתה חיקוי (זו כמדומני ההשקפה העיקרית על מהותה מאפלטון ואריסטו ועד קאנט). במהלך הזמן (וביחוד במאה האחרונה) התרחבו אפשרויותיה ומגמותיה והפכו ליצוגים מורכבים ומתוחכמים יותר של המציאות. יופי כשלעצמו (להבדיל מאסתטיקה) מעולם לא היה תכליתה.

ב. מוסיקה יכולה לעורר רגשות ולהשפיע על הדמיון ובכך לגרום לתחושות כאלו או אחרות. זהו המסר שלה.

ג. ג'ויס (מלבד הדבלינאים) זה ספרות יפה? טריסטיאם שנדי? ויליאם פוקנר? 1984? קפקא?

ד. כל התצוגות שנחשבות היום ל"מגעילות" ו"מזעזעות" פועלות על חושי הצופה ובכך מעבירות מסר על הרוע והבעיות בעולמינו.

ה. לא נכון. לשם כך לא צריך אמנים אלא רק ציירים מוכשרים. אפילו הכנסייה הקתולית השתמשה באמניה המוכשרים להעברת מסר הקדושה והאמונה ולא רק לענג את העין.

ו. נכון, אבל כישרון טכני בלבד לא יספיק.

ז. נכון, ולשם כך יש צורך במימסד אמנותי ובמבקרי אמנות שישפטו מהי אמנות ראויה ומהי לא, ומהי באמת אמנות טובה מתוך האמנות הראויה.

ח. נכון, וכאן זה מתחבר עם המיומנות הטכנית.

ט. השוק המסחרי אינו קובע מהי אמנות. הרלן קובן אינו סיפרות טובה וליידי גאגא אינה מוזיקה טובה.

י. כאמור לעיל, גם המוזיקה והספרות האמנותיים נשפטים ע"י מבקרים מוסמכים. בעידן שלנו יש בילבול בין האמנות לבין התרבות הפופולרית.

יא. נכון. זוהי וולגריזציה מודרנית של האמנות בידי השוק הקפיטליסטי. אין בהכרח קשר בין הערכה ביקורתית כנה של יצירת אמנות לשוויה.

יב. ראי שלושת הסעיפים הקודמים.

יג. נכון. בניגוד לאמור בסעיף יא, בעולם האמיתי ישנם אינטרסים ושיקולים זרים. ועדיין יש צורך וחשיבות במבקרי האמנות.

אני מציע לא להסתמך על קישון. סיפרו הוא דוגמא מבישה לבורות ושטחיות המתאימים ל"איש מהרחוב". חלק מהקהל הרחב למד להעריך אמנות טובה גם אם הוא לא מבין אותה.
איפה היופי 557676
בחלק מהסעיפים אתה טועה (כמו א, ג), בחלק מהסעיפים יש בעיה הגדרתית (כמו ב), אבל העיקר הוא שבחלק מהסעיפים אתה חוזר בדיוק על הלהג האמנותי הקלישאי חסר המשמעות שנגדו אני יוצאת, כמו:
"כל התצוגות שנחשבות היום ל'מגעילות' ו'מזעזעות' פועלות על חושי הצופה ובכך מעבירות מסר על הרוע והבעיות בעולמינו."

כאילו תומרקין מדבר מגרונך. אתה תומרקין?

אני חוששת שהגענו למבוי סתום, בלי קשר ללעג המוזר שלך לקישון, שצרב את בשרי כמו פגיונות לוהטים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים