בתשובה לנועה ו, 03/09/11 19:07
אולי קצת מספרים בבקשה? 580604
אני מתנצל אם לא ירדתי לעומק הסרקזם

אבל חשוב לי להבהיר שלעניות דעתי הצנועה חופשות בתשלום ובטחון תעסוקתי בדר''כ לא בדיוק מושכים אנשים מוכשרים למקצוע
ויש אפילו שיגזימו ויגידו שדברים כאלה נוטים יותר למשוך את הבררה למקצוע

מעבר לזה

כמויות התלמידים שמדינת ישראל מתעקשת להחזיק במעצר יום הן כל כך גדולות שאין שום סיכוי למצוא מספיק סוהרות באיכות סבירה עד בינונית כדי להשגיח עליהם ולא משנה כמה תשלמי וכמה חופשות תתני
כל זמן שימשיכו עם החינוך חובה אנחנו נהיה תקועים עם המורות הגרועות
אולי קצת מספרים בבקשה? 580605
א. לא מסכים עם דעתך לגבי בטחון תעסוקתי (נימוק: לעניותי דעתי הצנועה)

ב. מהי החלופה שלך לחוק חינוך חובה?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580633
הייתי לא ברור?

החלופה לחוק גרוע היא לא חוק אחר אלא ביטול
אולי קצת מספרים בבקשה? 580608
זה קל וחומר.
מציעים לך עבודה ב-‏5 ש"ח לחודש. אבל אחרי כך וכך שנים תרוויח 6 ש"ח לחודש, ואם תוסיף על השכלתך (עניין חיוני לעבודתך) - תרוויח 7 ש"ח לחודש. אפילו דואגים לזה שכל 7 שנים תוכל להרחיב את השכלתך.
"השתגעתם? 5 ש"ח לחודש? למה לי?" תשיב, מן הסתם.

עכשיו יציעו לך עסקה אחרת:
תקבל 5 ש"ח לחודש, אבל בחודשים תשרי, כסלו וניסן תרעב ללחם, כי משלמים לך רק על ימי עבודתך בפועל, ללא דמי חופשות. חודשיים בשנה תצטרך למצוא לך עבודה אחרת או לרעוב, לא תדע אם אתה נשאר לשנה הבאה או לא. השכלה זה נחמד - אבל על חשבונך בלבד, ומשכורתך לא תגדל, לא עם ותק ולא עם השכלה. גם לא תוכל להתקדם.
איך העסקה עכשיו? קוסמת?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580637
מצד שני חופשות ארוכות בתשלום וביטחון מפיטורים הם בדיוק הדברים שיקסמו יותר למי שאין לה טיפה עניין במקצוע ורק מחפשת קצת דמי כיס
אולי קצת מספרים בבקשה? 580639
חופשה ארוכה בתשלום? אנחנו מדברים על חודשיים ברוטו. מהחודשיים הללו יורדים לך לא מעט ימי הכנה.

חוסר בטחון תעסוקתי נוטה להשאיר בעסק את הצעירים שמחפשים עבודות מזדמנות.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580649
יופי. אז עכשיו סננת אותה.
השארת רק את הדמי כיס.

סיננת את הטובים.
סיננת את הבינוניים.
סיננת את אלה שאוי ואבוי לחוצפה, מעוניינים בעבודה ששכר בצידה כל השנה ולא רק בחלק ממנה.
מי נשאר?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580656
אני לא חושב שיש מספיק מורות טובות/בינוניות ולא משנה כמה כסף תציעי

כשאת מחזיקה יותר מ1/4 מהאוכלוסייה במעצר חלקי אין מצב שתוכלי למצוא מספיק מורות סבירות להשגיח עליהם

אז למה את חושבת שצריך לשלם לשמרטפית/סוהרת במשרה חלקית יותר מדמי כיס?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580657
אם אין מספיק מורות מספיק טובות, מי יחנך את הנוער?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580663
אם אין מספיק מורות טובות אז אין מספיק מורות טובות
אולי קצת מספרים בבקשה? 580666
כלומר, בכל ישראל אין מספיק אנשים שיכלו להיות מורים טובים?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580676
בדיוק
אולי קצת מספרים בבקשה? 580696
אז תיבא מהפיליפינים.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580698
ובאמת ידוע שהפיליפינים השתבחו במורות מעולות לתושב''ע עוד מקדמת דנא
אולי קצת מספרים בבקשה? 581222
אתה מתבלבל עם הקוריאנים.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580671
ותשובה לשאלתי?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580677
לא הבנתי מה אתה שואל
אולי קצת מספרים בבקשה? 580679
אם בתי הספר לא יחנכו את הילדים, מי כן יחנך אותם?

שהרי להשקפתך, אין בישראל אפילו כמות מספקת של מורים.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580680
מהסתכלות על הסביבה ומניסיוני האישי אני יכול להגיד שמקומו של בית הספר בחינוך הילדים הוא שולי יחסית למקומם של ההורים.
ילד שמקבל חינוך טוב מהבית ידע להפיק את המקסימום מבית הספר, כמה גרוע שהוא לא יהיה (במקרה הגרוע - אפשר להשלים אח''כ), ויצליח גם בהמשך. לדעתי, תפקידו העיקרי של בית הספר הוא הקניית ידע בסיסי ושימושי לחיים, כיום בתי הספר לא ממלאים את התפקיד הזה כראוי.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580682
בסדר. נוציא עכשיו את המורים מהתמונה (זה מה שקונישטוק רוצה).

ומה עכשיו?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580692
נראה לי שנקלעתי לעמדה שאינה עמדתי.
אני לא טוען שחוק חינוך חובה (חינם?) הוא רע - להפך, הוא מעולה וכך צריך להיות. לכן, יש אינטרס ברור לשפר את רמת ההוראה בבתי הספר ואת התכנים הנלמדים. אני הגבתי רק בקשר לחינוך לערכים, וטענתי שעיקר החינוך ה"ל בא מהבית. מורה יכול לשפר/לפגוע בחינוך הנ"ל, אך ברוב המקרים זה לא משמעותי לעומת החינוך מבית (לדעתי).

אני גם לא מבין את רצונו של קונשטוק לבטל את חוק חינוך חובה, יש אלטרנטיבה טובה?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580700
אאז"נ, עפ"י פינקר אין הדברים כך. זכור לי שהוא מקדים ומתנצל בפני ההורים‏1 לפני שהוא טוען שהשפעתם קטנה ביותר (עד אפסית?) לעומת הגנטיקה והשפעתה הגדולה של ההסביבה, "ילד רוצה להיות כמו חבריו, לא כמו הוריו".

1 the blank slate
אולי קצת מספרים בבקשה? 580708
קשה לי להסכים עם זה, אבל לא קראתי ולכן לא אתווכח.
אם נשים את הגנטיקה בצד (ע"י כך שנניח שערכים נרכשים ואינם מושפעים מגנים), האם משפט הבא מקובל עליך: "ילד רוצה להיות כמו חבריו, לא כמו מוריו"?
אם כן - אז בעצם מי משפיע על ערכי הילדים? זה מן מעגל השפעות רנדומלי שכזה בין החבר'ה?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580746
למה רנדומלי?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580748
רנדומלי = השפעות חברתיות שקשה למדוד בכלים מתמטיים + התגרות :)
אולי קצת מספרים בבקשה? 580758
או שפספסתי את הבדיחה או שלא הבנתי למה אתה מתכוון. האם אתה מתכוון שההשפעות על הילד - "חבריו" - הן השפעות שלא ניתן לחזותן מראש ואו השפעות שלא ניתן לכוון אליהן. או אולי התכוונת שלא ניתן להגדיר אותן במדיוק?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580770
האפשרות הראשונה - השפעות שלא ניתן לחזותן מראש ואו השפעות שלא ניתן לכוון אליהן.

אם נטען שההורים משפיעים מעט מאוד על הילדים ורוב ההשפעה מתקבלת מהסביבה (חבריו), אז יש פה בעיה, אני אנסה להגדים את הבעייתיות באמצעות מודל:
נניח לשניה הוא קופסא ריקה (הזנחנו את הגנים בפוסט הקודם) שיכולה להכיל 100 מ"ל אופי. נניח ש-‏10 מ"ל אופי תרמו ההורים של כל ילד. כל הילדים הולכים לגן ומתחילים להשפיע אחד על השני באמצעות אותם 10 מ"ל אופי שיש להם מהבית. מה שיוצא זה השפעות שלא ניתן לחזות מראש על כל ילד (למשל, כי לכל אחד יש מעגל חברים שונה). ולבסוף - כשהילד חוזר הביתה יש לו עוד 50 מ"ל אופי שהוא קיבל משאר הילדים.
משמע - ה"סביבה" של הילד היא בעצם נגזרת של השפעתם של כל ההורים האחרים על ילדיהם שלהם...

אז בעצם מה שקיבלנו זה שילד מושפע קצת מהוריו והרבה מהוריהם של חבריו. כך שהגורם המשפיע ביותר על הילד הוא דווקא אוכלוסיית ההורים ולא אוכלוסיית הילדים, המשמשים כ"כלי אכסון" לאופיים של הוריהם.

מקווה שלא בלבלתי גם הפעם.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580819
גם תאוריה זו (הפקטור הסביבתי העיקרי הוא אוכלוסיית ההורים כולה, ולא דווקא ההורים של הילד) נבדקה, ונפסלה.

מה שקורה בפועל הוא שבאופן גס קיימות בחברה שלוש תת-תרבויות מקבילות: ילדים, נערים ומבוגרים (בחברות מסורתיות יש רק שתיים: אין בני נוער). ילדים מתחברתים בתרבות הילדים, נערים בתרבות הנערים ומבוגרים בתרבות המבוגרים. התרבויות האלה מתחזקות את עצמן באופן יחסית רציף ועצמאי באמצעות כל מיני מנגוננים, ומתפתחות באופן עצמאי כאשר עיקר הקשר שבכל זאת קיים בין קבוצה לקבוצה הוא דווקא קשר של בידול, ולא של אימוץ ולמידה.

במסגרת החיברות בתוך קבוצות ה-peers הספציפיות של הילד בזמן הילדות (והנער בזמן הנעורים) מעוצבים מרבית מרכיבי האישיות שלו. פרט להשפעת קבוצת השווים, יש גם משקל רב למרכיבים מולדים. אבל להורים ולמורים אין כמעט השפעה ישירה.

הטיעון נפרש בצורה משכנעת (אם כי לא מאד כייפית לקריאה) בספר "מיתוס גידול הילדים" של ג'ודית ריץ' האריס (עם הקדמה מאת פינקר).

בהקשר של מערכת החינוך, ראוי לציין שגם אם הטיעון נכון (אני השתכנעתי), בכל זאת יש הרבה שאפשר לעשות: קודם כל, אפשר ללמד ולהכשיר - וזה התפקיד המרכזי של מערכת החינוך בעיני. בנוסף, אפשר גם מתוך הבנת הדינמיקה הקבוצתית הנ"ל לעצב סביבה שתעודד דינמיקה חיובית בתוך קבוצות הילדים והנערים (ולמשל ליצור מוטיבציה גבוהה ללימודים, ולמזער אלימות). לעומת זאת אי אפשר לעצב ולהשפיע באופן מכוון על ילד או אדם ספציפי, גם אם אתה במקרה אבא שלו.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580823
תרשה לי להתייחס בספקנות מסוימת לנחרצות שלך. בכל זאת, זה לא כאילו שהבאת לי דוקטרינה מדעית מוכחת, אלא סוג של השערה שניתן להתווכח עליה. ובאופן כללי - תיאוריות מתחום הפסיכולוגיה זה נושא מועד לספקנות (לפחות בעיני). אני עדיין לא מבין איך יכול להיות שילדים משפיעים אחד על השני מבלי להביא לידי ביטוי את השפעת הוריהם. מאיפה ה"מידע" החדש?

בקשר לסברה שהעליתי בתגובה לכך שההורים אינם משפיעים - נחמד לשמוע שכבר חשבו על זה לפניי, כי אני לא העתקתי את זה משום מקום שאני זוכר :)
דרך אגב - ראיתי את התיאוריה של תתי התרבויות בספר מד"ב (של אורסון סקוט קארד אם אני זוכר נכון), רק ששם נטען שתרבות הילדים מושפעת מאלמנטים של תרבות בני הנוער.

ובכל הנוגע למערכת החינוך - יש דרך קלה ופשוטה לפתור חלק מהבעיות במערכת הקיימת: לתת למורה את היכולת (והגיבוי הנדרש מהמנהל וממשרד החינוך) להוציא את הילד מהכיתה במידה והוא מפריע ואם התקרית חוזרת על עצמה - להשעות אותו מיידית מבית הספר ולהתקשר להורה שיבוא לקחת אותו.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580834
ספקנות תמיד מתקבלת בברכה. אבל בכל זאת, אם הנושא מעניין אותך - אני מציע שתקרא את הספר ותפנה אותה כלפיו, ולא תניח שתגובתי הקצרה ממצה את הנושא. וגם אם תמשיך לפקפק בתאוריה הפסיכולוגית (אני בהחלט מבין לליבך), אני חושב שתמצא שהראיות הסטטיסטיות מאתגרות את "השכל הישר".

לשאלתך, התשובה (בקווים מאד כללים) היא שאוכלוסיית הילדים אינה הומוגנית בגיל. כאשר ילד בן 3 (נניח) מצטרף לגן, הוא פוגש שם ילדים בני 4 ו-‏5, שמקיימים תרבות שהנוחלה להם על ידי הילדים שהיום הן בני 6-7 וכבר עזבו את הגן. גם הילדים שהוא פוגש למטה בדשא שליד הבית (או מאוחר יותר בצ'ט בפייסבוק), או אחיהם הגדולים רק במעט שלו ושל חבריו הם סוכני התרבות הזו. כך יוצא שילדים קטנים מצטרפים לתרבות ילדים קיימת, ולא כל שכבת גיל מתחילה תרבות ילדים חדשה משל עצמה.

אנקדוטה מעניינת מהספר (ולא מאד משכנעת בפני עצמה, אני יודע), היא ממצא לפיו יש משחקי-ילדים שמחזיקים מעמד שנים רבות בין הילדים, וזאת בזמן שהמבוגרים (ואפילו נערים צעירים) מכחישים ידע והכירות עם המשחקים האלה (שגם הם בעצמם, כאמור, שיחקו בילדותם), ובוודאי שהם לא העבירו אותם הלאה.

לכל זה יש לצרף את הראיות שהתרבות הזו מתנהלת על פי חוקיות קבוצתית משלה, התלויה מאד בגיל ובהתפתחות, והגורם המשמעותי ביותר בדינמיקה שמובילה להתפתחות האישיות (מלבד הגורם המולד - שמורכב בתורו מגורמים גנטיים, אפיגנטיים, הורומונליים וכו'), הוא ההתבדלות הקבוצתית. ככל שהילדים גדלים ומתבגרים, כך גדל רפרטואר המאפיינים לפיהם הם יכולים לבדל את עצמם מילדים אחרים, ואת הקבוצה שלהם מקבוצות אחרות. בהתחלה מדובר רק בגיל (ילדים לעומת מבוגרים), לאחר מכן מתווסף המגדר (בנים לעומת בנות), לאחר מכן גורמים גזעיים, עדתיים ולבסוף מאפיינים אינדיווידואלים שיכולים להיות שרירותיים ומופשטים למדי.

אז בקיצור: ילדים מתלכדים לקבוצות סביב גורמים שמבדילים אותן מקבוצות אחרות (ובראש בראשונה, "אנחנו ילדים ולא מבוגרים" הוא גורם כזה), ומאוחר יותר בתוך כל קבוצה ילדים תופסים לעצמם (או מקבלים מהקבוצה) תפקידים שמבדלים את עצמם מילדים אחרים בתוך אותה קבוצה, ומתוך כל זה (בצירוף הגנטיקה) צומחות האישיות, הזהות המגדרית, העדפות האישיות וכל מה שמבדיל אנשים מסויימים מאנשים אחרים. להורים, למורים ובכלל למבוגרים אין ממש חלק בזה.

וכאמור, יש לתאוריה הזו (ההגיונית לכשעצמה) ראיות סטטיסטיות ואיכותניות מכאן ועד שבטים אינידיאנים ממרכז אמריקה.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580844
נשמע מאוד הגיוני, וכבר נתקלתי בטענות דומות בעבר אבל קשה לי לקבל את זה גם כי הניסיון האישי שלי סותר את זה, אני דווקא הושפעתי לא מעט מהוריי.
אתה טוען בעצם שההגדרה העצמית צומחת על דרך השלילה? הממממ, יש בזה הגיון.
עכשיו נניח שכל זה נכון.
אז איפה הכי נכון להשקיע (בתור מדינה) על מנת לחנך את הילדים והנוער לערכים חיוביים?
אולי קצת מספרים בבקשה? 582082
הסיפור שלך עם בני ה-‏3 ובני ה-‏5 נחמד מאוד אך רחוק מלהיות מציאות רווחת. בהרבה מאוד גנים "מחזור" שלם מסיים ועוזב את הגן, ואז 80-90 אחוז מהילדים בשנה הבאה הם חדשים. הם לא מגיעים לשום תרבות קיימת, מלבד זו שמשליטות הגננות.

מלבד זאת, המידור של ילדים לקבוצות גיל הוא חדש. בחברות אחרות ובזמנים אחרים‏1, קבוצת הילדים היא רב גילאית והטווח יכול להגיע גם ל-‏10 שנים. אין דיכוטומיה ברורה בין הילדים למבוגרים כיוון שביניהם נמצאים המתבגרים, שלא מתבדלים ולא מורדים (מטפלים בילדים הקטנים או מצטוותים למבוגרים). בחברה כזו רוב טענותיך לא רלוונטיות, מלבד ההמשכיות מדור לדור של המשחקים המסורתיים.

1 וגם בתת-תרבויות היום במקומותינו, למשל במפגשי חינוך ביתי. השתתפתי בלא מעט כאלה.
אולי קצת מספרים בבקשה? 582086
גם לילדים בגנים כאלה יש אחים, בני-דודים ושכנים בסביבות הגיל השלהם, שמהווים עבורם מודל לחיקוי, השראה ולימוד. ברוב המובנים החשובים הרבה יותר מהגננת.

חלק נכבד מהספר של האריס מוקדש לתיאור חברות מסורתיות. בחברות כאלה אין "מתבגרים". יש רק ילדים ומבוגרים, כאשר בדרך כלל מתקיימים טקסי מעבר ברורים מקבוצה אחת לשניה‏1. הטקסים האלה, מקורם, מטרתם והקשר שלהם לדיכוטומיה בין ילדים ומבוגרים מנותחים בספר.

כפי שציינת, חברות רב-גילאיות יש גם בימנו ובמקומותינו, ולא רק בחברות מסורתיות (אני גדלתי זמן-מה באחת, בקיבוץ). ולמרות שאצלנו יש גם את קבוצת הביניים "בני נוער" וגם אין טקסי חניכה מוגדרים-היטב במעבר בין הקבוצות‏2, הדבר לא פוגם כלל בחלוקה לקבוצות על בסיס שכבת הגיל. ברור גם לילדים, גם לנערים וגם למבוגרים מי אלה "הם" ומי אלה "אנחנו".

1 עם קבלת הווסת בנות מחותנות, ובסביבות גילאי 12-14 בנים עוברים טקס חניכה לעולם הגברים.
2 כמובן שיש טקסי חניכה כאלה. הם רק לא "מגודרים היטב".
אולי קצת מספרים בבקשה? 582126
יש הרבה תיאורים של חברות מסורתיות, לא צריך את האריס בשביל זה. מה שאני רואה שם זה מערכת יחסים שונה לגמרי (לאו דווקא טובה יותר, אבל אחרת לחלוטין) בין הורים לילדים, ותחושת רצף בין דורי ושותפות שבטית שבחברה המערבית ובמשפחה הגרעינית נמצאות רק במשורה. אי אפשר להקיש משם על ''קבוצת השווים'' - מושג שנוצר בחברה המערבית המודרנית עם המהפכה התעשייתית (הצורך לחלק ילדי פועלים לכיתות בבי''ס. להבדיל מבי''ס כנסייתי למשל שהיה רב גילאי).

מה שכתבת על טקסי המעבר - לא נראה לי ממש רלוונטי.
אולי קצת מספרים בבקשה? 582240
אם תבקשי יפה אשאיל לך את הספר של ריץ' האריס שהוא בהחלט שוה קריאה בעיני. אני חושב שהדיון הזה יהיה יותר מעניין אם תקראי את הספר.
אולי קצת מספרים בבקשה? 582245
אם תקרא בתמורה את גורדון ניופלד, עשינו עסק.
אולי קצת מספרים בבקשה? 582249
אבל אני (כמעט) לא משתתף בדיון שלכם.
אולי קצת מספרים בבקשה? 582428
מובן שאין בספר חידוש מהסוג שציינת שאין בו. האריס לא יצאה למסע אנתרופולוגי, וחזרה עם ממצאים חדשים. למעשה, למיטב ידעתי האריס לא ביצעה אף מחקר מקורי, וכל התאוריה שהיא מציגה בנויה על מטא-ניתוח של מחקרים קודמים (שרובם יצאו להוכיח תאוריות שסותרות את זו של האריס).

אבל רושם חזק שהספר של האריס מותיר הוא שהיא אינה מסתפקת בתיאורים ונפנופי ידיים, אלא מסתמכת על מחקרים וניתוחים סטטיסטיים (למשל ניתוחים כמותיים על מאגרי-נתונים של אימוצים, כמו גם ניסויים מבוקרים יותר). גישתו היא באופן מובהק לא ניו-אייג'ית, אלא מדעית. יש בו אמנם גם פניה למחקרים אנתרופולוגים איכותניים, בהם מתוארות חברות מסורתיות (או לפחות לא אמריקאיות\בריטיות), ויש בו אפילו חלקים סוציוביולוגיים שתוקפם המדעי חלש עוד יותר. אלה החלקים שפחות אהבתי בספר, אם כי לזכותה יאמר שהיא מציינת במפורש שרובם מובאים כסיפור רקע ולא כתמיכה בתאוריה שהיא מציגה.

בסופו של דבר, למרות ההסתיגויות שלי, מידה מסויימת של אמת - שסותרת את אופנות החינוך הנוכחיות - אני בטוח שיש בו. ובפרט, אחרי ספר עמוס בהפניות למחקרים אנתרופולוגיים - רובם, אני חושב, מהזרם המרכזי - קשה לקחת ברצינות את קביעתך הנחרצת לפיה קבוצת השווים הוא מושג שנוצר בחברה המערבית המודרנית. אני חושב שעובדתית את פשוט טועה.

בכל אופן, יוצא שאני מסנגר על הספר והתאוריה שבו יותר משהייתי רוצה, ובאופן שלא משקף את ההסתייגויות שבכל זאת יש לי מהם. אז אחזור בפעם האחרונה על המלצות הקריאה שכבר ניתנו כאן לכל המתעניינים בנושאי חינוך, פסיכולוגיה קבוצתית ופסיכולוגיה התפתחותית, ואסיים כאן את החלק שלי בדיון.
אולי קצת מספרים בבקשה? 583251
רגע, רגע. בכל חברה יש קבוצת ילדים שמתנהלת לצד המבוגרים. אבל "קבוצת השווים", במובן של *קבוצת בני גיל אחד* - להבדיל מהחברה הרב-גילאית של ילדים בחברות שבטיות ומסורתיות, ואף בגלגול הקודם של בתי הספר, כמו ביה"ס הכפריים בכנסיות - היא מושג חדש. מושג מודרני שלידתו חופפת לביה"ס של תחילת העידן התעשייתי, של ילדי הפועלים. כל ההתייחסות *העכשווית* ל-peer group היא על סמך החלוקה לפי שנתונים, ולחלוקה זו מתייחסות כל האמירות הקודמות שלי (או רובן ככולן) בנושא זה.

מעבר לזה, אני חושבת שאנחנו חלוקים בשאלה מהן אופנות החינוך הנוכחיות. ממה שאני רואה בזרם המרכזי ובממסד, הנטייה היא להעדיף ולעודד את השפעת קבוצת השווים על הילד. לעתים אף בניגוד חריף לנטיות לבו ולאופציות "מתבקשות" (למשל ההמלצה להפריד תאומים לכיתות/גנים נפרדים כבר בגיל מוקדם, כדי לעודד קשרים עם ילדים אחרים על חשבון הקשר עם התאום.
אולי קצת מספרים בבקשה? 583865
המונח "קבוצת השווים" (כלומר, peer group) אינו מתייחס דווקא לקבוצת בני גיל אחד, לא בחברה המערבית המודרנית ולא בחברות מסורתיות או אחרות. ובכל מקרה, חלוקה גסה אך מובחנת בין "ילדים" ל-"מבוגרים" יש בכל מקום.
אולי קצת מספרים בבקשה? 583892
זו התפלפלות. בפועל, ילד ישראלי/מערבי ממוצע שנשלח לבי"ס/תנועת נוער/חוג, מוצא שקבוצת ההתייחסות שלו היא בני אותו גיל.

יש הבדל גדול ועקרוני בין קבוצת ילדים בני 6-7 ובין קבוצה שהגילאים בה מתפרשים בין 4-15 נניח. ההבדל הוא קודם כל בהזדמנות ליצירת "רצף" (משמע, הקטנים לומדים מהגדולים מהם במעט, תוך כדי חיקוי וטעייה, ואלה לומדים בתורם מהגדולים מהם במעט). זאת, לעומת קבוצה חד-גילאית שלכאורה לכל חבריה אמורה להיות רמה דומה. מה שנגזר מכך הוא הבדל הוא גם באופן ההתייחסות לכל פרט - אינטואיטיבית, אני סבורה שבקבוצה שבה הגיל זהה נוטים מצד אחד להשוות כל הזמן (מעודד תחרות ודורסנות) ומצד שני לחפש מאפיינים המבחינים כל אחד, ולכן מתקבעים יותר על סטריאוטיפים (השמן, היפה, החנון...) שמדכאים ברמת הפרט. בקבוצה רב גילאית יש יותר גורמים במערכת ופחות מתח בנקודה הזו דווקא (ייתכן שיש בנקודות אחרות).
אולי קצת מספרים בבקשה? 580906
עדיין לא הבנתי. אתה מתלונן על תמונת המציאות עפ"י פינקר? בכל מקרה, מה משפיע על הילדים המשפיעים על הילד שלך שולי לטענה שהילד שלך מושפע [הרבה] יותר מסביבתו מאשר מהוריו.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580908
זה לא שולי אם השפעת הסביבה נגזרת מהשפעת ההורים של הסביבה.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580911
כתבתי ''שולי לטענה ש...''
אולי קצת מספרים בבקשה? 583903
כאן תוכל לקרא סקירה על הספר החדש של פינקר, "המלאכים הטובים יותר של טבע האדם, מדוע האלימות קטנה".
מי משפיע על ערכים של ילדים 580783
נשים לרגע את הגנטיקה, שאני חושב שיש לה השפעה על אופי של אדם, ומכאן גם במידה מסויימת על הערכים שלו. נישאר עם השפעת הסביבה. מהמעט שאני זוכר מהלימודים אז הרבה אנשים, וילדים בתוכם, נוטים לאמץ את הערכים שהסביבה שלהם מקרינה ואוכפת. אוכפת משמע לא רק קנסות ומעצר, אלא גם מעריכה ומוקירה.

איזה ערכים החברה הישראלית משדרת לחבריה? לדעתי בעיקר את מה שרואים בטלוויזיה, שומעים ברדיו ונחשפים אליו באינטרנט, מקבלים בבית, אבל גם מה שבית הספר משדר לתלמידיו.
למי משקל גדול יותר? שאלה טובה.
מי משפיע על ערכים של ילדים 580796
אז ממכלול התגובות בדיון הזה אפשר להגיד שאנחנו לא באמת יודעים לאיזה גורם יש את ההשפעה המשמעותית ביותר על ערכי הילד והרבה פעמים זה תלוי בנסיבות. מכאן - שעלינו להשקיע ולשפר את *כל* הגורמים המשפיעים על הילד. ברשותך, אעבור על 3 מקורות ההשפעה שמנית ואבחן מה עושים בכל תחום:

מדיה (טלויזיה, אינטרנט) - יש אפשרויות חסימה (ערוצים ואתרים) ויכולת של ההורים להגביל את שעות צפיה/מחשב של הילד, אפשרות למקם את המכשיר במרחב המשפחתי (לפחות עד גיל מסוים), אפשרות להתלונן על תכנים לא הולמים בטלויזיה. בגדול - יכולותינו לשפר את המדיה מוגבלות ויכלתנו להגביל את החשיפה אליה מוגבלת גם היא עקב נגישותה. מצד שני - גם אם טלויזיה ומחשב משפיעים על תחומי עניין של הילדים, אני מתקשה לראות אותם כגורם מרכזי בעיצוב אופי הילדים (למעט מקרים של הזנחה ו"ילדי טלויזיה").

בית הספר - בתחום זה מושקעים משאבים רבים מאוד בחשיבה ותכנון של תכניות לימודים, שיפור מעמד ויכולות המורים ועוד. מערכת החינוך מגוונת יחסית וחשופה מאוד לביקורת של ההורים והציבור. תמיד אפשר לשפר והייתי אומר שהיינו רוצים לראות השקעה נוספת בחינוך.

הורים - מה שיש זה מה שיש (למעט מקרי קיצון, בהם מתערבים שירותי רווחה שונים).

אני מוביל את הדיון לשאלה הבאה: אולי שווה לשים את כספנו דווקא על "חינוך" של ההורים?
- פגישות עיתיות בין המחנך להורים כדבר שבשגרה.
- מתן אפשרות לתיאום עמדות בין ההורים לגבי ילדיהם (הטיעון המרכזי של "אבל כולם ככה" נעלם).
- הדרכה לגבי הורות נכונה בגיל הרך ושיתוף הניסיון של ההורים אחד עם השני.

מה אתם אומרים?
מי משפיע על ערכים של ילדים 580801
בית ספר להורים? רעיון מעולה. מחר יש לי אספת הורים (מחנך של כיתה טי"ת). הדבר הראשון שכל ההורים יחשפו אליו, עוד לפני שעוברים לאספת ההורים הכיתתית הוא בית הספר להורים.
מי משפיע על ערכים של ילדים 580814
בהצלחה! :)
אולי קצת מספרים בבקשה? 582081
בעיניי המשפט הזה הוא כסת''ח של הורים למתבגרים. אני מאוד מסמפטת את פינקר (וגם את שכ''ג), אבל לא הייתי קונה ממנו תזה חינוכית.
אכן, שכיח (אם כי לא גזירת טבע) שמתבגרים מביטים יותר אל חבריהם מאשר אל הוריהם. אבל להתייחס לזה כאל המצב הבסיסי, זה קוצר ראייה משווע.
אם יורשה לי להדגים מנושא אחר הקרוב ללבי - זה כמו להביט על הסטטיסטיקות של בי''ח ליס ולומר ''רבע מהתינוקות רוצים להיוולד בקיסרי''.
אולי קצת מספרים בבקשה? 582109
להיפך, ההערה של פינקר היתה נסיון לשכך חרדות ותיסכולים של הורים. והוא איננו מציג תזה חינוכית אלא בוחן את השפעות הביולוגיה והחברה על ההתפתחות (יובל כתב על זה מאמר).
אולי קצת מספרים בבקשה? 582121
או.קיי, אז כך אתה רואה את זה. אני רואה את זה כלגיטימציה לסילוק ידיים של ההורים מניסיון להשפעה חינוכית, ובמקרים קיצוניים אפילו התכופפות בפני תרבות הטיפש עשרה על פגמיה הידועים.
ואני חושבת שרוב הדוברים בנושא הזה מוטים במידה רבה (לאו דווקא פינקר. האריס - ודאי).
אולי קצת מספרים בבקשה? 582409
אני חושב שאת עושה עוול לפינקר ומעמיסה עליו טענות לא קשורות. כמובן שאת יכולה להשתמש בטענות הללו לצרכיך אבל עכש''ז אין לזה קשר למה שנכתב בספר.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580745
כבר הזכרתי כמה פעמים, אבל לא איכפת לי להזכיר שוב את הספר המעניין ''מיתוס גידול הילדים'' של ג'ודית ריץ'-הריס שטוענת טענות דומות (ופינקר מזכיר אותה).
אולי קצת מספרים בבקשה? 580820
איך זה הולך? "חרררמפ"?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580824
כבר הרבה זמן שאני רוצה לשאול מה זה "חרררמפ"? באיזה הקשר זה נאמר ומה זה אמור להביע?
לקח לי זמן מה לפענח את אאז"נ ואאל"ט, אבל עם "חרררמפ" אני לא מצליח :)
אולי קצת מספרים בבקשה? 580826
אני מפחד להסביר מה זה, מחשש שמישהו יקדים אותי!
אולי קצת מספרים בבקשה? 580828
תגובה 370427

(מישהו כתב לא מזמן תגובה מוצלחת יותר עם קישורים ל"מקורות", אבל לא מצאתי אותה).
אולי קצת מספרים בבקשה? 580830
בשביל הסדר הטוב - החרררמפ הוא בתגובה לתגובה המאוחרת שלי או בתגובה לתגובה של מי שהקדים אותי?
תודה.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580832
עומר התחיל לקרוא את הדיון, כתב בתגובה 580819 "הטיעון נפרש בצורה משכנעת (אם כי לא מאד כייפית לקריאה) בספר "מיתוס גידול הילדים" של ג'ודית ריץ' האריס (עם הקדמה מאת פינקר).", המשיך לקרוא את הדיון, ורק אז שם לב שהשוטה כבר המליץ על אותו הספר בתגובה קודמת במעלה הפתיל, ולכן רטן "חרררמפ" בתגובה לאותה הודעה של השוטה.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580837
הצלחת לפענח את אאז"נ ואאל"ט משום שהם ראשי תיבות, כלומר - יש בהם הגיון, ואילו ה"חרמפפפ" (זה היה הכתיב ה"מקורי" :-]) הוא צירוף עיצורי פרי המצאתו של השוטה... הנה הרגע שבו ילד שכ"ג לאויר האולם והאייל את החרמפפפ הראשון: תגובה 182243, והנה הסברו הרהוט-קצת-יותר-מדי של ההוגה: תגובה 425348. החרמפפפ הוא בתגובה לתגובה של מי שהקדים אותך.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580838
אוף, העולם, לא האולם.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580942
למרות הפתיל הנאה שנפתח כאן בעניין ''קוים לדמותו של החרמפפפ'' ברצוני להעיר שתגובתי הקצרה אינה ראויה לו. מה שאתה כתבת הוא הרבה יותר מציון סתמי של שם הספר והמחברת.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580771
לא קראתי את פינקר וגם לא אנשים שהשקפותיהם הפוכות משלו, אבל השכל הישר, נדמה לי, אומר שהשאלה איזו השפעה גדולה יותר תלויה במשתנים רבים: עד כמה המשפחה חזקה? עד כמה ההורים מאוחדים בערכיהם? עד כמה הם נוכחים בחיי הילדים? והסביבה - האם היא הומוגנית? כי הרי בסביבה הומוגנית סביר שהילד ירצה בהתקבל בה אפילו במחיד כבד מאוד; לעומת זאת, בסביבה הטרוגנית הוא יכול אולי למצוא את החברים המתאימים לו.
ועוד ועוד.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580910
שאלות נכבדות. גם כן נוכחתי שלא תמיד השכל הישר עושה שכל.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580917
למשפט השני שלך אני מסכימה. האם הראשון הוא לגלוג?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580921
לא. מצטער.
על סכנת השכל הישר 581078
אולי יעניין אותך ציטוט מהספר "הניסוי של השופט פוט".
אולי קצת מספרים בבקשה? 580702
אפשר לבטל את החובה בלי לבטל את החינם
אולי קצת מספרים בבקשה? 580706
מה, להערכתך, יקרה אם תבוטל החובה? אם אפשר לקבל התייחסות ל:
איזה אחוז מההורים יבחר לשלוח את ילדיו למערכת השכלה/שמרטפות כלשהי?
איזה אחוז מההורים יבחר להקנות לילדיו השכלה באופן פרטי?
איזה אחוז מההורים יבחר לא להקנות לילדיו השכלה בכלל?
איזה אחוז מההורים יפסיק לעבוד (על מנת לשמרטף את ילדיו)?
מה תהיה רמת ההשכלה הממוצעת של בני ה-‏18 במצב כזה לעמות כיום?
האם יהיו יותר בני 18 שלא יודעים קרוא וכתוב מהיום?
האם יהיו יותר בני 18 שלא יודעים חשבון בסיסי מהיום?
במה יעבדו כל מי שעובד במערכת החינוך היום?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580709
נראה לי שלא ברור לך מה אני אומר

אני מדבר רק על הפסקת החובה ולא על הפסקת החינוך חינם

כך שכל המערכת החינוכית שקיימת כרגע לא נעלמת רק אין לה יותר את הסמכות החוקית לכפות נוכחות

השאיפה היא שזה יקטין את מספר התלמידים ויקל קצת על העומס

ואני לא חושב שזה ישפיע על רמת ההשכלה של בני ה-‏18 ואולי אפילו ישפר אותה קצת(כי אנשים ישבו רק בשיעורים שמעניינים אותם)
אולי קצת מספרים בבקשה? 580723
החלק של החובה מול החינם דווקא ברור, מה שלא ברור לי (עדיין) זה ההשלכות הצפויות להצעה שלך. אם, כמו שאתה אומר, מספר התלמידים יקטן, זה לא אומר, אני מקווה, שהם עצמם יעלמו, הם רק יפסיקו להיות תלמידים ויהיו משהו אחר... מה? ומה יעשו ההורים שלהם (של התלמידים שיפסיקו להיות תלמידים) מה יעשו המורים שלהם ומה תהיה רמת ההשכלה שלהם (יחסית לרמתה היום).
אולי קצת מספרים בבקשה? 580726
אולי תרד מהקטע הזה של לתכנן לאנשים אחרים את החיים?

זה לא עניינך מה התלמידים לשעבר ו/או ההורים יעשו
אולי קצת מספרים בבקשה? 580736
אני מניח שאתה גם נגד חוק פנסיה חובה...
אני חושב שהמדינה כן צריכה לתכנן לאזרחיה את החיים *ברמה מסוימת*, כי לא כולם מסוגלים לתכנן לעצמם הכל באופן מיטבי ולפעמים צריך תכתיבים מלמעלה (כמו הורים שמכתיבים לילדים), יותר מדיי חופש יוצר נזק.
אולי באותה נשימה נבטל גם את שלטון החוק? מי אתה שתגיד לאנשים איך להתנהג?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580766
כמובן שבתור שו"חיסט אני באופן כללי נגד התערבות המדינה

אבל העניין של חינוך חובה הוא בכל מקרה טיפה שונה
בדוגמה שהבאת של פנסיה אם אני מבטל את הפנסיה חובה אז אנשים יצטרכו לטרוח לארגן לעצמם פנסיה ואילו ביטול חינוך חובה לא אומר שאנשים יצטרכו למצוא חינוך חליפי (החינוך חינם נשאר)

כל מה שהצעתי זה מדיניות של "לא רוצה? לא צריך"
אולי קצת מספרים בבקשה? 580740
אני לא מתכנן לאף אחד שום דבר. אני בסך הכל שואל אותך מה להערכתך יהיו ההשלכות של השינוי אותו אתה רוצה להוביל.

האם מזה שאתה מתחמק באופן עקבי מלענות במשך שלוש תגובות אני יכול להסיק שאין לך הערכה? שאתה חושב שאם תתן הערכה היא תפגע בטיעון שלך? שלא הבנת את השאלה שלי?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580763
דווקא כן נתתי הערכות בתגובה 580709

כמות התלמידים תקטן

לא יהיה שינוי ברמת ההשכלה (של כל בני ה 18) ואולי יהיה אפילו שיפור
אולי קצת מספרים בבקשה? 580764
ברור לך שהתחמקות מתשובות היא לא טיעון משכנע?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580769
ברור

אבל האם זה ברור גם לך?

כבר פעמיים נתתי לך תשובה די ברורה מה יהיו לדעתי ההשלכות של ביטול חינוך חובה

אז אולי פעם שלישית גלידה

ההערכות שלי (קונשטוק) להשלכות של ביטול חינוך החובה

א. מספר התלמידים יקטן (או יותר נכון אחוז התלמידים מכלל האוכלוסייה יקטן)

ב. לא יהיו לזה השפעות שליליות על רמת ההשכלה של בני הנוער
אולי קצת מספרים בבקשה? 580774
שניה, אם סעיף א' נכון זה לא סותר את סעיף ב'? או שאתה טוען שכל ה"בעייתיים" ימצאו את עצמם מחוץ למערכת ולכן *בממוצע* רמת ההשכלה תהיה טובה יותר?
יש לך טיעון חזק שיתמוך בסעיף ב' שלך? כי אני חושב דווקא שאם החינוך אינו חובה, אנחנו נראה התדרדרות משמעותית ברמת החינוך, הנה כמה דוגמאות סבירות:

1) אם הורה לא מסוגל להגיד "לא" לילד שלו (מצב נפוץ בחברה הישראלית), איך בדיוק הוא ישלח אותו לבית הספר כאשר הילד יודע שזה לא חובה?
2) הילדים יבריזו מהלימודים ללא ידיעת הוריהם (כי אין פה עבירה), לא יצליחו להוציא תעודת בגרות ויגדלו בורים.
3) משפחה עניה עלולה להעדיף להעסיק את חלק מילדיה בעבודה שתסייע למשפחה כלכלית על חשבון הלימודים.
4) מערכת החנוך מעניקה ספקטרום רחב של ידע שאינו קשור למבחן עצמו. משמע, ילד חכם יוכל לשבת בבית, ללמוד מספר או להגיע אך ורק לשיעורים ספציפיים ולפספס את הערך המוסף שיש למקצוע או למורה.

ודבר אחרון - אני חושב שיש פגם מסוים בחשיבה שלך על אנשים. אתה מניח שאנשים חכמים כמוך - זו טעות.
כמו בחוק הפנסיה, שאמרת שאם נבטל את חוק הפנסיה, אז אנשים ימצאו לעצמם סידורים אחרים לפנסיה... מה עם כל אותם אנשים שלא יפרישו לפנסיה כלל? לא מתפקיד המדינה להגן עליהם? ממה שראיתי בעיתונות, עד שעבר חוק הפנסיה היו אחוזים גבוהים מאוד של אנשים ללא כל חיסכון פנסיוני. ומה עם חוק ביטוח חובה רכב? אני טוען את הדברים הנ"ל כי אני חושב שהמדינה כגוף-על יכולה לראות הרבה דברים שהאזרח הפשוט עלול לפספס, בטח ובטח כאשר מדובר בחשיבה אסטרטגית לטווח ארוך. לכן, לעיתים, המדינה תהיה חכמה יותר מהאזרח ויש מקום לכפיה של חוקים מסוימים לטובתו של האזרח, גם אם זה פוגע בחופש אותו אתה כל כך מקדש.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580792
1) לא ברור איך בדיוק חוק חינוך חובה עוזר להורים כאן (אם לא תלך לביה"ס אני אקרא לשוטר?)

2-3) קבוצה זניחה - חיתוך של קבוצת התלמידים החכמים עם קבוצת התלמידים שאין להם את הרצון או התמיכה המשפחתית ללימודים

4) טענה לא ברת הפרכה

.

.

אני לא אמרתי על פנסיה חובה את מה שאתה חושב שאמרתי
אולי קצת מספרים בבקשה? 580798
אוקיי, אז במקום לשלוח אותי לנחש אולי תביא טענות שיתמכו בהשערות שלך? וספציפית לגבי הטענה שביטול החובה ללכת לבית הספר לא ישפיע על רמת ההשכלה של בני הנוער או לחלופין ישפר אותה

לגבי הסעיפים שלי:
1 - החוק מחייב את ההורים ולא את הילדים. ז"א: "אם לא תלך לביה"ס יבוא שוטר ויעצור אותי ואז אמא/אבא יהיו בכלא". אני חושב שזה תמריץ מעולה להורים להתעקש על שליחת הילד לביה"ס.
2 - אני לא מסכים איתך. להפך - לטעמי, קבוצה 2 היא הקבוצה הדומיננטית בתרחיש שלך
3 - אז מבחינתך זה בסדר שיהיה אחוז קבוע של עניים ללא תקווה לעתיד טוב יותר?
4 - לא מספיק חשוב לי להתווכח על זה, אז עזוב.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580776
נתת תשובה ברורה, אבל לא לכל השאלות ששאלתי אותך. וזה קצת מוזר, כי השאלות ששאלתי היו די פשוטות (לדעתי):
"איזה אחוז מההורים יבחר לשלוח את ילדיו למערכת השכלה/שמרטפות כלשהי?" (כאן הייתי מצפה לקבל מספר למשל: 5%, 95%...)
"איזה אחוז מההורים יבחר להקנות לילדיו השכלה באופן פרטי?" (שוב מספר למשל: 7%, 43%...)
"איזה אחוז מההורים יבחר לא להקנות לילדיו השכלה בכלל?" (וגם כאן מספר היה נחמד, נגיד: 11%, 99%...)
"איזה אחוז מההורים יפסיק לעבוד (על מנת לשמרטף את ילדיו)?" (ועוד מספר אחד)
"מה תהיה רמת ההשכלה הממוצעת של בני ה-‏18 במצב כזה לעמות כיום?" (לשאלה הזאת ענית)
"האם יהיו יותר בני 18 שלא יודעים קרוא וכתוב מהיום?" (זאת שאלה בינארית, תשובות אפשריות הן: כן, לא, לא יודע או לא ניתן לענות, שים לב, אגב, שזאת שאלה שונה לחלוטין מהקודמת, רמת ההשכלה הממוצעת יכולה לעלות בזמן שמספר הבורים יגדל)
"האם יהיו יותר בני 18 שלא יודעים חשבון בסיסי מהיום?" (שוב שאלה בנארית)
"במה יעבדו כל מי שעובד במערכת החינוך היום?" (כאן הייתי מצפה למצוא טקסט פתוח, משהו כמו: יעבדו במערכת החינוך החדשה, יקימו חברות סטארט אפ, יקבלו דמי אבטלה, יעבדו בשטיפת כלים, יעבדו באקדמיה, יקימו חנות מכולת חדשה...)

אני לא אומר שאם תענה בכנות על כל השאלות תשכנע אותי, אבל ברור לי שבלי שתענה עליהן (עדיף בעזרת נימוקים והבאת נתונים תומכים) אין סיכוי שאני אשתכנע. למעשה, ההתחמקות שלך עד עכשיו הביאה אותי למסקנה הזמנית שאתה לא רוצה שאני (או מישהו אחר שלא משוכנע מראש) באמת ישתכנע. האם אני טועה?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580794
האם קונשטוק הוא המקבילה הגברית-ימנית של... של מישהי חובבת פרות וכלבים? בקיצור, זה משעשע אותי כשהוא פולט איזו שטות, אולי סתם מתוך שעמום, ואנשים מקבלים אותו ברצינות ומתחילים לשאול שאלות אמיתיות ו"להתדיין" איתו, כביכול.

ובכלל מי החליט שהחיים מתחילים בגיל 18 או בשנים הקרובות לו? בכל קבוצה מקרית של בני 6-9 יש שיעור מסויים של ילדים שלא רוצים ללמוד קרוא וכתוב ולא רוצים ללמוד את פעולות החשבון היסודיות - כוונתי איננה לאלה שיש להם לקויות הניתנות לאבחון וטיפול, אלא לכאלה שזה "לא מעניין אותם", כהגדרתו של קונשטוק. ואין שום סיבה, ואין לנו, כחברה, שום ערובה, שזה יתחיל "לעניין אותם" באיזשהו גיל אחר, מאוחר יותר. קונשטוק היה יכול פשוט לומר שאם הישראלי העובד מפרנס כיום, מלבד עצמו ומלבד משפחתו, עוד שתי קבוצות: חרדים וערבים, אזי הוא, קונשטוק - רוצה להוסיף על גבו השחוח של הישראלי העובד הנ"ל קבוצה שלישית שתלך ותגדל: האנאלפאביתים-מרצונם (ו/או מרצון הוריהם, ו/או מרצון הסבתא שלהם ובתמיכתה המוראלית של האיגואנה הצולעת של השכנים שלהם, שהיא איגואנה בעלת תודעה דמוקרטית סדורה ומפותחת הדוגלת נמרצות בעקרון "לא רוצה? לא צריך", מתגובה 580766).

מר קונ. יכול היה, למשל, להמליץ, כבר החל מתגובה 580604 - שיצומצם מספר השנים שעליהן חל החוק-חובה, ע"מ להנמיך את העומס מעל המערכת. בשנות המדינה הראשונות, להזכירנו, חל החוק רק על שנות ביה"ס היסודי - כיתה א' עד כיתה ח', בלי החינוך הקדם-יסודי ובלי תיכון.

אבל למה להציע משהו שיש בו הגיון מסויים והנמקה באיזושהי רמת סבירות (הנמכת העומס, כאמור) - כשהוא יכול לצחוק על הסקרנים, הצפרירים והגליליים, וליהנות מכל רגע?

פרט טריוויה קטן שנזכרתי בו אגב קריאת התגובות העוסקות בקונפליקט ידע-ערכים: הגדרתו המדוייקת של החוק היא "חוק לימוד חובה". הכינוי הנפוץ בפי כל, "חוק חינוך חובה" - זהו שם החיבה העממי שלו..
אולי קצת מספרים בבקשה? 580805
צודק

מבחינת התוצאה הסופית כנראה שלא יהיה הבדל בין ביטול מלא של החובה לבין צמצום

הרי רוב ההורים לילדים קטנים לא יוותרו על שירותי השמרטפות של המדינה גם אם הם לא חובה

אבל זה רק אומר שלצורך הדיון אין הבדל
.

.

.

מה שקצת מפתיע זה שנראה שיש אנשים שמניחים שקיימת קבוצה גדולה של הורים לילדים קטנים שלא אכפת להם מהילדים שלהם

על מה זה מבוסס?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580800
למרות הכותרת של הפתיל הזה אני לא יכול לתת הערכות מספריות אלא רק איכותיות

"אחוז ההורים שיבחר לשלוח את ילדיו למערכת השכלה/שמרטפות כלשהי" + "אחוז ההורים שיבחר לא להקנות לילדיו השכלה בכלל" = 100
וסביר להניח שהראשונים יהיו הרוב

"איזה אחוז מההורים יבחר להקנות לילדיו השכלה באופן פרטי?" מכיוון שהשכלה פרטית מוכרת לצורך חינוך חובה אז ביטול לא משנה כלום

"איזה אחוז מההורים יפסיק לעבוד (על מנת לשמרטף את ילדיו)?" - מה בדיוק התמריץ הכלכלי לעשות את זה ? אני לא מבין את ההגיון שבשאלה

"מה תהיה רמת ההשכלה הממוצעת של בני ה-‏18 במצב כזה לעמות כיום?" , "האם יהיו יותר בני 18 שלא יודעים קרוא וכתוב מהיום?" ו"האם יהיו יותר בני 18 שלא יודעים חשבון בסיסי מהיום?" - מבחינתי זו אותה שאלה עם אותה תשובה
לא יהיה שינוי ניכר כי כדי שיהיה שינוי ניכר צריך שאחוז גדול מההורים לילדים בני 5-10 יעדיפו להשאיר אותם בבית במקום להשתמש בשירותי השמרטפות ה"חינמיים" של המדינה

"במה יעבדו כל מי שעובד במערכת החינוך היום?" - לא מעניין אותי
ושוב נראה לי שלא הבנת על מה אני מדבר כי ביטול החובה לא כרוך בשום שינוי במערכת החינוך (חוץ מההתאמה למספר תלמידים יותר קטן)
אולי קצת מספרים בבקשה? 580807
ברור, זאת הערכה ואין מה לדבר על מספרים מדוייקים, אבל בכל זאת, אשמח אם תפרק את ה-‏100 האלה למשהו יותר קונקרטי (נגיד 51,49? 60,40? 20,80? 1,99?)

כיום על מנת להקנות לילדך השכלה פרטית אתה צריך לקבל אישור של משרד החינוך. ברגע שלא תהיה חובה כל המערכת הזאת תשתנה (מן הסתם), ויווצרו יותר מערכות פרטיות (ז"א בנוסף לאלה שקיימות היום יתווספו כל אלה שמשרד החינוך לא מאשר היום: חרדים קיצוניים, כתות, רוחנים...). אתה מעריך שמדובר ב-‏0? זה לא רציני.

מה התמריץ הכלכלי לקנות יאכטה? לא כולם פועלים מתמריצים כלכליים. חינוך ביתי היא תנועה הולכת וגדלה בעולם ובישראל, היום כל הורה כזה צריך לעבור מערכת מסורבלת על מנת לקבל אישור. גם כאן, לא נראה שחשבת על ההצעה שלך עד הסוף.

לא מעניין אותי שינוי ניכר מעניין אותי אם יהיה שינוי. בעוד שברמת ההשכלה הממוצעת יש לך נימוק (לא ממש מוצלח לדעתי, אבל לפחות הבאת נימוק) הרי שבמספר יודעי קרוא וכתוב ומספר יודעי החשבון הבסיסי לא הבאת שום נימוק, ועל פניו נראה שדווקא אם צפוי שינוי אז הוא צפוי רק לכיוון אחד: למטה. תקן אותי אם אני טועה.

אתה מציע לצמצם את המעסיק הגדול ביותר במשק בו מספר המועסקים הוא הנמוך ביותר במערב ולא מעניין אותך מה יעשו העובדים בו? טוב, אותי זה כן מעניין, שעשע אותי ותן לי הערכה.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580901
הנחת עבודה שלי היא של 99.9% מההורים איכפת מספיק מהילדים שלהם והם ידאגו שהילד ילמד קרוא וכתוב וחשבון גם בלי איומים מהסוציאלית

ואני חושב שזו הנחה סבירה שלא ממש צריכה נימוק
אולי קצת מספרים בבקשה? 580903
איך הנחת העבודה הזאת מסתדרת עם העובדה (?) שחצי מההורים בחוף השנהב (למשל) לא דואגים שהילד שלהם ילמד קרוא וכתוב?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580905
למה להרחיק לחוב השנהב? אחוזי הנשירה בישראל גבוהים מספיק:

והנה דו"ח רשמי (משנת 2004) שטוען שאחזו הנשירה בישראל הוא 3% וזה לא כולל נשירה סמויה כי אחוז הנבחנים בבחינות הבגרות הוא כ- 80%...

אולי קצת מספרים בבקשה? 580920
כי השאלה שמעניינת אותנו היא לא כמה יסיימו תיכון או כמה יגשו לבגרות אלא כמה ידעו קרוא וכתוב וכמה ידעו לבצע פעולות חשבון בסיסיות.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580923
במקרה כזה הייתי מהמר על 100%, בכל זאת - אנחנו לא סומליה...
בישראל אי אפשר להסתדר אפילו ברמה הבסיסית ללא יכולת קריאה, חיבור וחיסור
אולי קצת מספרים בבקשה? 580925
אפילו עכשיו זה לא ממש 100% עגול-עגול. לפי הנתונים של האו"ם יש בישראל 2.7% אנאלפביתים בקרב הגברים ו-‏6.6% בקרב הנשים. את הנתון האחרון מקובל לייחס לנשים במגזר הערבי בארץ.

אולי קצת מספרים בבקשה? 580934
מתוך הילדים יש 0.4 ו- 0.6 אחוזים, ומאחר ואנחנו מדברים על ילדים - ההערכה שלי משתנה ל 99.5%.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580931
כשיש קצבאות מסתדרים גם בלי קריאה, חיבור וחיסור.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580935
לא נראה לי.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580937
אתה לא יכול להיות דוס ראוי לשמו בלי לדעת לקרוא. איך תברך? איך תתפלל?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580949
אתה מכיר את החוק שאוסר על אנשים לחזור אחורה בזמן ולהמר בטוטו?
אולי קצת מספרים בבקשה? 580952
אבל אתה לא יכול להתעלם ממצב נתון.
אולי קצת מספרים בבקשה? 580955
אני רק שואל: מה הטעם בלחוקק חוק או לבטל חוק אם כולם יקיימו אותו בכל מקרה? אם כל ההורים ישלחו את ילדיהם לבית הספר עם או בלי החובה, אז החוק (לגבי בני ה-‏5 עד 10) הוא אות מתה, ולא ברור לי מה הטעם בקיומו או בביטולו. אני בכלל לא בטוח שזה המצב (למעשה, אני בטוח שלא, אבל מה אכפת לי לשחק בנדמה לי) אבל אני בטוח שאם כן אז הדיון מיותר, ואם לא אז הטענה של קונשטוק בטלה.
  אולי קצת מספרים בבקשה? • Delver
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • Delver
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • נועה ו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • Delver
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • נועה ו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • נועה ו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • נועה ו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • נועה ו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • נועה ו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • חטיבת חרמש
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אינקוגניטו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • נועה ו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • שוטה הכפר הגלובלי
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • נועה ו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • ירדן ניר-בוכבינדר
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל הסקרן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • דורון הגלילי
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אינקוגניטו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • דורון הגלילי
  שובה של האימא הפולנייה • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • Delver
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • Delver
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  זה בעקרון נכון - יש הרבה בזבוז זמן • לה לה
  זה בעקרון נכון - יש הרבה בזבוז זמן • ניר
  יש חלוקה מסוימת • לה לה
  יש חלוקה מסוימת • ניר
  יש חלוקה מסוימת • אורלי
  אולי קצת מספרים בבקשה? • ג'וד
  אולי קצת מספרים בבקשה? • Delver
  אולי קצת מספרים בבקשה? • האייל האלמוני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אייל סתם
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אינקוגניטו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אינקוגניטו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • ג'וד
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אינקוגניטו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • ג'וד
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • ראובן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אינקוגניטו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • דובי קננגיסר
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אינקוגניטו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אייל
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • ברקת
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אייל
  אולי קצת מספרים בבקשה? • דובי קננגיסר
  אולי קצת מספרים בבקשה? • נועה ו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • דובי קננגיסר
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • קונשטוק
  אולי קצת מספרים בבקשה? • נועה ו
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • ברקת
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • ברקת
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • ברקת
  אולי קצת מספרים בבקשה? • אני
  אולי קצת מספרים בבקשה? • צפריר כהן
  אולי קצת מספרים בבקשה? • ברקת

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים