בתשובה לתשע נשמות, 28/10/11 14:28
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 585974
תודה על התשובה.

הגישה שאני נתקלתי בה בחוגים הרפורמיים היא דווקא של הקפדה על נקודות טכניות מסויימות. כך למשל בטקס הקידושין היו ארבעה עדים, שני גברים ושתי נשים. אבל נכון, לא הוקפד שהגברים יהיו אורתודוכסים חובשי כיפה כמו בחתונה של הרבנות.
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 585975
שמועה שמעתי שבחתונות-של-חילונים בחסות הרבנות לעיתים מקפידים שהעדים יהיו לא אורתודוקסים חובשי כיפה, ובכוונה תחילה.
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 585985
גם אני שמעתי שמועה כזאת, כאשר הרעיון הוא להכריז על הנישואים כבטלים מלכתחילה במקרה של סרבנות גט מצד הבעל.
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 585987
ואני חשבתי שהרעיון הוא למנוע ממזרים.
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 585990
כך גם אני שמעתי (אם כי אין ספק שזה משרת מניעת עגינות באותה המידה).
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 585997
זה לא משרת מניעת עגינות באותה מדה, כיוון שלצורך מניעת ממזרות יש סכוי לא רע שהרבנות תקבל את הדעה שהעדים פוסלים את הקידושין, ואילו לצורך חיוב בגט היא לא תמהר לעשות זאת. בכל מקרה, רב שנוקט בשיטה הזו מרמה את אלה שהזמינו אותו ומבזה את עצמו. נוכל ולא רב (למרבה הצער, בימינו שני אלה אינם סותרים בהכרח).
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 586002
יש לרבנות אינטרס שלא להרבות ממזרים בישראל.
שלא להרבות עגונות - זה כבר סיפור אחר.
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 585999
זה מה שאני זוכר מכתבה שעסקה בסרבני גט והתחבולות של הרבנים ה״ליברלים״ למצוא מוצא מהמצב העגום.
לי (למעשה לאשתי) זה לא יעזור, הרב שהשיא אותנו התעקש על עדים שומרי שבת.
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 585991
בחתונה של אחותי לא נכחו אותודוקסים חובשי כיפה,‏1 אבל הרב במפורש חיפש את אלו מחבריה שיותר "קרובים למסורת" מאחרים.

1 כלומר, חברים קרובים/משפחה. בין האורחים היו כמה.
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 585996
לפעמים רבנים מגדירים את עצמם ואת משגיחהכשרות כעדים, או מביאים איתם איזה שומר מצוות שישמש כעד נוסף.
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 585988
אני משער שזה תלוי ברב/ה שעורך את הטקס. לכאורה הייתי מצפה שיהיו שני עדים/ות (לא תלויי-מגדר) וזהו; פשרה של שניים ושניים מכירה במובלע בכך שנשים בפני עצמן אינן יכולות להמנות על העדים. זה סוג הפשרות שנעשות בבתי כנסת אורתודוקסיים-שוויוניים (אוקסימורון, כמובן) שבהם לא מתחילים את התפילה לפני שיש גם עשרה גברים וגם עשר נשים, כדי להתחמק מהשאלה האם לספור נשים למניין. מהרפורמים לא הייתי מצפה להתפשרות כזו. מצד שני, יתכן שחלק מהרבנים/רבות מוכנים לקבל פשרה כזו כדי לזכות בלגיטימציה רחבה יותר.
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 586011
יכול להיות שאתה צודק, ומדובר בחיזור אחר לגיטימציה רחבה יותר. אני התרשמתי שכנראה מדובר במשנה תאולוגית. קבלת הכתובים שאולי לא היית מצפה למצוא בחוגים הרפורמיים. כך הוסבר לי ש''הרי אתה מקודש לי כדת משה וישראל'' לא יכול להאמר, כי דת משה וישראל בפירוש לא קבעה שאישה יכולה לקדש גבר.
כדאי להבחין בין שתי תופעות. 586027
מעניין. הרפורמים שלי יצא לדבר אתם היו בדרך כלל בעמדה שאשה צריכה להיות שווה בזכויותיה ובחובותיה לאיש, ומצב שבו האשה מקודשת לאיש אבל האיש אינו מקודש לאשה הוא אנומליה שאין לה עוד מקום. עם זאת, אין ספק שבתנועה הרפורמית בכלל ובגרסתה הישראלית בפרט ש בשנים האחרונות מגמה של התמתנות ונכונות גדולה יותר לקבל אלמנטים מסורתיים (ודומני שגם חופש פעולה רחב יותר לרבני/רבות התנועה).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים