קול קורא באייל הקורא! 59378
אני קורא לכל האיילים, באשר הם איילים, להשתתף לרגע בבחירה מקצועית שלי. יש לי, במסגרת עבודתי, הזכות והעונג להיות יועץ בנושאי חינוך מדעי לילדים. ייצא משחק מחשב (תוך שנה) שישתלב במערך החינוך של משרד החינוך ותפקידו יהיה לעזור לילדי ישראל לפתח חשיבה מדעית. הדגש הוא על *חשיבה מדעית*, בניגוד למשחקי מחשב קיימים, המעתירים על הילד בעיקר *ידע*, שגם אם איננו יבש, בד"כ איננו מסייע להתפתחות דרכי חשיבה רציונליות. החשיבות של המשחק הזה תהיה כנראה גדולה, ולכל המעוניינים להפיץ מעט מהממים המדעיים, זו הזדמנות נאה לתרום. התבנית הכללית של המשחק תהיה ניסויים, המושכים הרבה יותר את הילד (גילאי 6-11) מאשר משנה סדורה ומשעממת (לרוב, לילדים שהורגלו במשחקים של דור ה MTV...). ניסויים אלו אמורים לא רק ללמד יסודות טכניים בנושאי מדע מגוונים (אופטיקה, טבע, לחץ-אויר [נושא שתמיד זוכה להתיחסות, כיוון שהוא מרתק את הילד - ראה הניסוי של כדור הפינג-פונג המרחף מעל הפן] כימיה [התפוצצויות וכו'] ועוד), אלא בעיקר לפתח את יכולת ההיסק האמפירי של הילד, והקנית בסיס איתן בעזרתו יוכל להפריד בין מדע לאמונה טפלה, ויבדיל בין דעות שונות עפ"י מתודה אמפירית. במילים אחרות, יבדיל בין דעות לעובדות.

כל המעוניין להציע ניסויים כאלו, המסייעים למטרה (החשובה עד-מאוד, לדעתי) של הקניית דרכי חשיבה היסקיות וראציונליות, וקלים (הניסויים) לביצוע בכל בית, אנא יכתוב את רעיונותיו, או ישלח לי אותם בדוא"ל, רצוי עוד במהלך היומיים הקרובים.

תודה רבה מראש,

God eat God
קול קורא באייל הקורא! 59432
מדידת גובהו של בנין ע''י קפיצה מהגג (עם או בלי פלאי)
קול קורא באייל הקורא! 59480
זה לא מצחיק כלל, מדובר פה בנושא חשוב!
קול קורא : גוואלד! 59487
מישהו שאני מכירה נשאל פעם במבחן איך מודדים גובהו של בניין בעזרת מדחום (או משהו אחר בסדר גודל הזה...)

הוא ענה: נותנים את המדחום לשוער הבניין ושואלים אותו מה גובה הבניין.

(הבוחנים לא חשבו שזה מצחיק, והכשילו אותו).
קול קורא : לנדוד! 59495
מעניין, לי זה מזכיר בדיחה ידועה... אולי יש לנו ידידים משותפים :-)

בכל אופן, יש לך רעיון לניסוי מעניין?
קול קורא : אני לא בעסק! 59500
ניסוי מעניין זה (במילון שלי) אוקסימורון.
אבל שיהיה לך בהצלחה.
קול קורא : לנדוד! 59501
ניסויי הסדקים השונים באופטיקה הם נחמדים מאד, ועוזרים לחשוב על מושגים קוונטיים מוקדם.
קול קורא : לנדוד! 59503
ראשית, תודה על ההיתיחסות.

אני בספק אם הניסוי יביא לחשיבה על מושגים קוונטיים מוקדם, בגיל כה צעיר. אבל לא זו הנקודה. הרעיון המרכזי בלומדה איננו להעביר *ידע* או *מושגים*. הרעיון היה ללמד את הילד לחשוב בצורה מדעית. לא ללמד אותו מדע (תחום זה, אינו מקופח).
קול קורא : לנדוד! 59521
הבנתי. תן לי לחשוב..

אולי אפשר לתת כמה וכמה ניסויים שבהם מראים את כשליה של האינטואיציה הראשונית?
דברים בסגנון הפרדוקס של ראסל, תרגיל הוילון, המכונית והדחלילים, וכדומה? במקרה האחרון ניתן גם יהיה לעשות מהלך אינטראקטיבי - הילד יאמר מה לדעתו הסיכויים, ואז יראה כיצד ההתפלגות לאורך זמן שונה משציפה, ויקבל את ההסבר ל"בעיה."
קול קורא : לנדוד! 59523
שוב, תודה רבה רבה.

הפרדוקס של ראסל אינו מתאים, לדעתי, לתחום הגילאים הנ''ל. אבל העיקר הוא שזה אינו ניסוי - הכוונה היא לחויה האינטראקטיבית של עיסוק בחפצים וחומרים. על ''תרגיל הוילון'' ועל ''המכונית והדחלילים'', לא שמעתי, או שאיני מכיר אותם בשמם זה. אשמח מאוד לפירוט.
קול קורא : לנדוד! 59524
מדובר בשעשועון טלויזיה בו יש לך שלושה וילונות, שבאחד מהם, באופן אקראי, מושמת מכונית, ובשני האחרים דחליל.
לאחר שבחרת וילון, המנחה יפתח וילון אחר שיש בו דחליל, ותקבל את האפשרות להחליף וילון. מסתבר שתמיד עדיף לך להחליף, אפילו שהאינטואיציה הראשונית אומרת לך שאין כל הבדל.
קול קורא : לנדוד! 59531
נכון מאוד! יפה!

הבעיה היא, שנושא הלומדה הוא מדע, ולא מתימטיקה. מצד שני, דוגמא זו כה יפה, שייתכן שנכניסה בכל-זאת. אשמח לעוד רעיונות נהדרים. תודה.
קול קורא : לנדוד! 59539
הנה עוד רעיון, אם כי אינני בטוח שהוא כה נהדר: במדע הניסויי ידועה האמרה הפשוטה: לערך נמדד ולערך נחזה אין משמעות בלי יחידות וטווח שגיאה. ספרים המומלצים בדרך כלל למעבדות ראשוניות בפיסיקה עוסקים בדברים המגוכחים שקורים, כאשר שוכחים את האמרה הזו, וכמובן, את הרעיון העומד מאחוריה. אני מקווה שמישהו מן המדענים האמיתיים בקהל יוכל לפרט יותר, אבל העקרון הוא שללא בקרה יעילה על טווח השגיאה, לא ניתן לדעת מתי התיאוריה נכונה. באחד מהכרכים של פיינמן, למשל, הוא מדבר על כמות הסטיה שיש מן התלות האידיאלית E~1/r^2, (כאשר r הוא המרחק ממטען נקודתי, ו-E הוא השדה הרדיאלי במרחק זה) ומה הטווח הקטן ביותר בו הצליחו לחסום אותה (בזמן ההוא. כמובן שיתכן שניסויים מודרניים הצליחו לחסום אותה באופן הדוק יותר.)
בכלל, לפיינמן יש התייחסות ישירה למשמעות החומר הלימודי מבחינה מדעית, תוך דיון בעקרונות בסיסיים, ולאו דווקא בתופעות ובתורות השונות. (זאת בתתי-פרקים מיוחדים בהם הוא גולש מן החומר התיאורטי עצמו, כמובן.) אני ממליץ לך, אם יש לך גישה לספריה פיסיקלית נורמאלית, לחפש אותם.
קול קורא : לנדוד! 59540
תודה. רק חבל לי שאתה הקורא היחיד המתעניין בנושא כה חשוב (לדעתי) כמו החינוך לחשיבה מדעית וראציונלית. למה אף אחד אחר לא מציע ניסויים שאפשר לערכם בבית, להמחשת המיתודה המדעית?
קול קורא : לנדוד! 59541
הדוגמה הקונקרטית שלי בכל זאת הייתה תטל''א, והיא מאד ידועה. לעומת זאת, רוב הניסויים המדעיים עוסקים בהכרת תופעות מדעיות, ולא בהפנמת דרך המחשבה המדעית. יתכן שכמו בתחומים רבים, נוהגים המורים לסמוך על התלמידים שיפתחו זאת לבד. (מן (אי-)הגיון כזה של ''אי אפשר ללמד חשיבה מדעית, אפשר ללמוד חשיבה מדעית.'')
תטל"א?! 59544
המיתודה שאני חושב עליה, בינתיים, היא: קבוצה של ילדים מעלה השערות לגבי X, מועלית ההצעה לערוך ניסוי, שהכלל החשוב בו יהיה *שיש בכוחו להפריך את האופציות השגויות, ולהוכיח את הנכונות*. בכך תהיה לילדים ההכרה, *מהי המיתודה שבגללה מקבלים חלק מהעובדות את הכינוי "מוכח מדעית"*. אבל חסרים לי רעיונות לניסויים. אשמח גם להצעת מיתודה אחרת.
59550
ניסוי שעשו עלי פעם.

א. צינור גומי באורך מטר
ב. גולה
ג. בלוק ציור גדול
ד. טוש

מניחים את דף על הרפצה ואת הצינור על הדף בצורת טבעת, ומרימים קצה אחד, כך שנשאר חצי עיגול על הרצפה, וחצי מטר צינור ביד.
על הדף מצויירים מסלולי התקדמות אפשריים של הגולה לאחר שתתגלגל בצינור ותצא מקצהו התחתון והמעוקל:
1. קו ספירלי ברדיוס שמתחיל מהרדיוס של עיקול הצינור וגדל.
2. קשת ברדיוס עיקול הצינור.
3. קו ישר שיוצא מהצינור, וניצב לו בנקודת המוצא.
4. קו ישר שיוצא מהצינור, ומשיק לו בנקודת המוצא.
אני מקווה שהציורים ברורים. אפשר להוסיף עוד כמה.

כל ילד בוחר מספר בתורו, ואחרי שכולם בוחרים, מנמק. שלוש האפשרויות הראשונות יותר פופולריות מהמצופה. אחר כך עושים את הניסוי.
אחר כך אפשר להסביר את ההגיון של התוצאות. תגיד להם שאלמלא 4 הייתה התשובה הנכונה, היה אפשר לזרוק כדורים מסביב לפינות.
תודה. 59555
תודה.
תודה.
תודה.
תודה.
ושוב תודה.

יש סיכוי טוב מאוד שמאות אלפי ילדי ישראל יעשו את הניסוי הזה בביתם, בזכותך!
תטל"א?! 60037
לחלופין - אפשר לתת להם איזו תיאוריה בלתי ניתנת להפרכה, ולבקש מהם לנסח ניסוי שיוכיח אותו או לא, ולראות אותם מתעצבנים כשהם לא מצליחים.
:-) 60081
זה, כמובן, יפסל ע''י מחלקת השיווק שלנו...
קול קורא : לנדוד! 59607
כמי שעוסק באופן פעיל במחקר מדעי (סתאאם) אני מוצא כי מטרת התוכנה האמורה אינה מוגדרת כראוי או שלא הוצגה בצורה מוצלחת.
חשיבה מדעית מושתת על שלושה גורמים עיקריים (ויסלחו שאר השלוש מאות שהזנחתי)
1. סקרנות
2. פעלתנות
3. אינדוקציה

סעיף 1 יוגשם על ידי כל "מעשה כשפים" בסדר גודל בינוני ומעלה.
סעיף 3 אינו בר הצגה על ידי ניסוי פשוט.
סעיף 2 אמור להיות פועל יוצא של הניסוי לסעיף 1 עם הולכת שולל פשוטה באשר לסעיף 3.
פיתוח חשיבה (אנטי) מדעית 158265
קישור עצוב שהתגלגל לידי במקרה: "יריד מדעים" בבית הספר, שכוונתו הברורה היא אנטי מדעית
בין השאר:

* ניסוי המדגים את אי הווצרותם של חיים מדומם, ובכך טוען להפרכת האבולוציה
* מאמר המדגים איך נשים בנויות לעבודת בית (כולל הנימוק "נשים משכרות בממוצע פחות מגברים, דבר המוכיח שהן עובדות פחות טוב מחוץ לבית")
* "הדוד שלי אינו קוף"
פיתוח חשיבה (אנטי) מדעית 158267
יש אלפי אתרים כאלה ברשת, חלקם בעברית. אני קורא להם פורנוגרפיה אינטלקטואלית.
פיתוח חשיבה (אנטי) מדעית 158288
קשה לי להאמין שתמצא אתר כל כך מתקדם, בעברית. בפרט, אני לא חושב שראיתי ניסויים מדהימים כמו אי הווצרות החיים מדומם, ההוכחות לכך שנשים צריכות לעבוד בבית, והטופ: שימוש בתפילות כדי לעודד התפתחות של בקטריה

Dear Lord, please allow the bacteria in Group A to unlock the antibiotic-resistant genes that You saw fit to give them at the time of Creation. Amen.

אתה צודק 158317
אני לא אמצא, כי אני לא מתכוון לחפש.

נדמה לי שפעם אצבעותי לקחו אותי לאתרו של הגדול מכולם, המלך המשיח, והתכנים שהופיעו שם יכולים להתחרות בכל אתר נוצרי-בריאתני.
פיתוח חשיבה (אנטי) מדעית 158299
עצוב? איזה עצוב... זה מצחיק! זה לא ביפ, אבל בכל זאת, מצחיק!
פיתוח חשיבה (אנטי) מדעית 160238
לא יודע לגבי השאר, אבל את התאמת גוף האשה לעבודות הבית (בכל מקרה, לקניות) אפשר להוכיח באמצעים אנטומיים פשוטים.
פיתוח חשיבה (אנטי) מדעית 160338
בהנחה שההערה שלך רצינית, אציין רק שגוף האשה כפי שאנחנו מכירים אותו קיים הרבה שנים לפני שהיו קניות, כך שהטענה הזו נופלת בקלות.
פיתוח חשיבה (אנטי) מדעית 160345
בורא עולם, בורא בלטת מטבח למען מדרך אישה, בורא קניות (הקם ישום דמו), חשב על כך מראש ולכן הטענה לא נופלת בכזאת קלות.
פיתוח חשיבה (אנטי) מדעית 160364
נפלת בפח, וכעת אענה. (חברה טובה אמרה לי אתמול שאני מרדן ופרובוקטיבי מעט יתר על המידה; מילא).

נתחיל בעדויות האמפיריות. מרפקי רוב הגברים, בפתיחה מלאה של הזרוע, מגיעים לזווית של 180 מעלות. זאת אומרת, זרוע ישרה. זו נראית לי הנדסה סבירה למדי. מרפקי רוב הנשים, לעומת זאת, מגיעים עד לזווית של כ15-10- מעלות _מעבר_ לאותם 180 מעלות. התוצאה היא שכשאשה הולכת ונושאת עמה שקיות קניות מהסופר, העוף הקפוא בתוך הניילון לא מתחכך בירכה כפי שהיה מתחכך בירך גבר, שנושא את השקיות 15 מעלות קרוב יותר לגוף. לכן, גוף האשה מותאם לנשיאת קניות בצורה הרבה יותר נוחה וחסכונית מבחינת ניצול אנרגיה. זה המצב כרגע, בלי שום קשר לכוונה המקורית, לאבולוציה, או לאלוהים.

עכשיו: התפיסה הפופולרית של חיי אבותינו ואמותינו הקדומים בסוואנה היא של ציידים שעיקר מקור מזונם הוא בשר שניצוד על ידי הגברים, בזמן שהנשים מטפלות בילדים ובבישול, ומלקטות עשבים ושורשים בתור תוספות למנה העיקרית. עד כמה שאני יודע, זו _לא_ התפיסה המקובלת ביותר אצל פלינטולוגים ואנתרופולוגים; נראה שלמזון ממקור צמחי היה תפקיד גדול יותר בתזונה. אם אכן היו אלה נשים שדאגו למזון מהמקור הזה, היתה להן בעיה: איך לאסוף מספיק אוכל משטח מספיק גדול במעט זמן, כשכל חופן של שורשים מספיק אולי לארוחה לאדם אחד לארוחה אחת? הן היו מבלות את כל זמנן בהתרוצצות מהמדורה לערבה ובחזרה ומביאות כל פעם שניים שלושה תפוחי-אדמה וזהו! חוסר יעילות מוחלט וחוסר בטחון תזונתי, זו התוצאה. ככה לא בונים תרבות.

התיאוריה היא שההמצאה ששינתה את נתיב ההתפתחות האנושית היתה לא החנית ולא האש, אלא סל הקש הקלוע, שאפשר לאשה הקדומה לאסוף מספיק אוכל לכל המשפחה לחצי שבוע בסיבוב אחד בערבה על הבוקר. והזרוע הנשית התפתחה כדי לשאת את אותו סל קש ביעילות המירבית. וזה המצב בעצם עד היום.
פיתוח חשיבה (אנטי) מדעית 160368
תפוחי אדמה באו מאמריקה, האדם בא מאפריקה (אסיה לדתיים).
פיתוח חשיבה (אנטי) מדעית 160380
אז יאם.
פיתוח חשיבה (אנטי) מדעית 160370
נחמד.

אלא שהתבוננות שטחית במדגם לא מייצג מראה שהירכיים של רוב הנשים רחבות מהמקבילה הגברית שלהן בשעור שמבטל את אותן 15 מעלות. למען האמת, אצל לא מעט נשים גם זוית 45 מעלות לא היתה מספיקה לפיצוי הולם.
קול קורא : לבדוק! 59536
רגע, לא הבנתי. יש לך 3 חלונות, א, ב, ג.
ו...מה, צריך לנחש איפה המכונית?

נניח שהמכונית ב-א. נניח שבחרתי בלב את א. המנחה פותח את וילון ג. למה כדאי לי להחליף מ-א ל-ב?

או שלא הבנתי בכלל? (מאוד סביר...); תסביר.
קול קורא : לבדוק! 59537
[אני אתחרט ששאלתי, נכון?]
הוילון הנכון 59538
כמובן שלא *תמיד* עדיף לך להחליף, כי בכל זאת יש 33% סיכוי שהוילון הראשון שבחרת היה הוילון הנכון, אבל סטטיסטית אכן עדיף להחליף וילון. הסיבה היא שהמנחה יודע בוודאות איזה וילון הוא הוילון הנכון, והידע הזה הוא מה שמטה את הכף לטובת ההחלפה.

יותר קל להסביר למה עדיף להחליף וילון אם מספרים את החידה הזאת עם עשרה וילונות במקום שלושה. יש עשרה וילונות, אתה בוחר אחד מהם, המנחה פותח שמונה מהאחרים שכולם עם דחלילים מאחוריהם ומשאיר וילון אחד סגור בנוסף לזה שבחרת. במצב כזה יותר קל להבין שיש עשרה אחוז שהוילון המקורי שלך הוא הוילון הנכון (כי כשבחרת בו היו לך עשר אפשרויות), מה שאומר שיש תשעים אחוז שהוילון שלא בחרת והמנחה השאיר סגור הוא הוילון הנכון.
הוילון הנכון 59542
טוב, אני באמת מקווה שה/ילדים/ יבינו.
לי נראה שלשני הוילונות יש אחוזים שווים
10 אחוז כל אחד בהתחלה, ו-‏50 אחוז כל אחד בסוף...
הוילון הנכון 59545
אני אנסה להסביר אחרת, עדיין בדוגמא של עשרה וילונות.

יש סה"כ עשרה וילונות סגורים. מאחורי אחד מהם יש מכונית ומאחורי השאר יש דחלילים. את בחרת, נניח, את וילון מספר 1.

המנחה הולך ופותח את וילונות 2 עד 6, את וילון 7 הוא משאיר סגור, וממשיך ופותח את וילונות 8 עד 10.

מאחורי כל הוילונות שהוא פתח יש דחלילים. זה חלק מהגדרת החידה. נשארו אם כן שני וילונות אפשריים, מס' 1 שאת בחרת בהתחלה, ומס' 7 שהמנחה החליט להשאיר סגור - והוא כזכור יודע כל הזמן איפה המכונית.

האם עדיין לא ברור לך מדוע עדיף לך מבחינה סטטיסטית לעבור בשלב הזה מוילון מס' 1 לוילון מס' 7?
הוילון הנכון 59547
רק אם אני מחשבת מה הכוונות של המנחה.
ומה זה מראה? הרי במצב "רגיל" אין מנחה שמטה את התוצאה...
בעצם, המנחה פה מרמה. כי זה לא מצב הסתברות רגיל.
הוילון הנכון 59548
במצב רגיל אין מנחה שמטה את התוצאה? יש שעשועון טלוויזיה מפורסם למדי בשם "Let's Make a Deal" (בישראל קראו לו "עשינו עסק") שכולו מבוסס פחות או יותר על וריאנטים שונים של החידה הזאת בדיוק.

אני לא יודע מה זה מצב הסתברות רגיל, אבל אני מסכים שזה קשה יחסית להסביר לאנשים מדוע בתנאי החידה עדיף להחליף את הוילון. זה קשה במיוחד כשיש בחידה רק שלושה וילונות, ואז הפער הוא בין 33% לבין 66% ולא בין 10% לבין 90% כמו במקרה של עשרה וילונות.
הוילון הנכון 59551
אם קשה להסביר את זה לאנשים (אני בינתיים לא הבנתי) למה זה תרגיל טוב לילדים?
הוילון הנכון 59549
וחוץ מזה, מה זה חשוב כמה וילונות כבר פתחת לשווא? (כלומר ההצטברות המדומה של הסיכוי?)
כרגע יש שניים- והמכונית יכולה להיות בכל אחד מהם באופן שווה. ואולי המנחה רוצה לסדר אותך, ולגרום לך להחליף חלון, ולפקשש את המכונית, כדי שתלמד את חוק מרפי למשל?
הוילון הנכון 59552
באמת לא הבנת? אם ככה אני נכשלתי ושמישהו אחר יסביר.

אגיד לסיום רק שהמנחה לא יכול לסדר אותך. הוא לא שולט על הבחירות שלך. הוא חייב לפי תנאי החידה לפתוח את כל הוילונות פרט לשניים: הוילון שאת בחרת, בלי קשר למה שיש מאחוריו, והוילון שהמכונית מאחוריו, בתנאי שזה לא הוילון שאת בחרת (במקרה הזה הוא פשוט ישאיר וילון אחד סגור, לא משנה איזה). ברור שבשום מקרה אין פה מאה אחוז סיכויים לזכות במכונית, אבל (לי) ברור גם שסטטיסטית עדיף תמיד ללכת על הוילון שהמנחה השאיר סגור מתוך ידיעת העובדות לאשורן מאשר סתם להיצמד לוילון שבחרת שהסיכוי שלו לזכות היה ונשאר 1 ל-‏10.
הוילון הנכון 59554
כלומר, אני צריכה להודיע למנחה איזה חלון בחרתי.

ומרגע זה ואילך המנחה שולט באילו וילונות נפתחים ואילו לא.

כלומר הוא שולט במהלך הניסוי כולו, חוץ מאשר הבחירה הראשונית שלי.

אילו לא היה שם מנחה אלא הוילונות נפתחים באופן רנדומלי, אז נראה לי שהסיכוי תמיד מתחלק שווה בשווה בין כל החלונות הסגורים.

בהתחלה הוא 100/10

אח"כ 100/9

ואם נשארים שניים בסוף אז הסכוי של כל אחד הוא 100/2.

(אבל אם אין לך איך להסביר את זה אחרת אז תודה בכל אופן).
הוילון הנכון 59561
לא, את צודקת במאה אחוז, אם זה היה רנדומלי לא היתה שום סיבה להחליף וילון בשום זמן. כל הקטע הוא שזה לא רנדומלי. המנחה שיודע איפה המכונית דואג לכך שאחד משני הוילונות שנשארים סגורים יהיה זה עם המכונית מאחוריו, וזו הסיבה שכדאי לשמוע לו ולהחליף את הוילון המקורי לוילון שהוא השאיר סגור.
הוילון הנכון 59565
אה, אם כל העניין הוא שזה לא רנדומלי, אלא תלוי-מנחה...

טוב, אז עכשיו אני רק תוהה מה בדיוק הניסוי הזה בא ללמד? שכאשר יש מנחה כדאי לשמוע לו? איך זה מתקשר למדע, או לסטטיסטיקה?...

(אולי מערכת החינוך נכשלה בעיצוב נפשי הרכה, כשעוד היה אפשר, לצייתנות הדרושה?..)

בכל אופן, הניסוי של מאור נשמע יותר כיף ויותר מובן.
הוילון הנכון 59588
לא נכון, הנסוי אינו תלוי מנחה ויעבוד גם עם אלגוריתם רנדומלי.
אני אנסה להסביר שוב ולאט את הסיבה.

את בוחרת וילון. הסיכוי שבחרת במכונית הוא %33.

נניח, שבחרת במכונית, האלגוריתם פותח וילון נוסף ומראה לך דחליל. אם לא תחליפי תזכי.

נניח, שבחרת דחליל. האלגוריתם פותח וילון ומאחוריו דחליל. מאחר ובחרת בדחליל, אם תחליפי, תזכי.

נניח, שאת אף פעם לא מחליפה. ב%33 מהמקרים בחרת מכונית וזכית. ב %66 מהמקרים בחרת דחליל והפסדת.

נניח, שאת תמיד מחליפה. ב%66 בחרת בדחליל ואחרי ההחלפה קיבלת מכונית. ב%33 בחרת מכונית והחלפת לדחליל.

כלומר, אם תחליפי תמיד תזכי ב%66 ואם לא תחליפי אף פעם תזכי ב%33 בלבד.

מסקנה, עדיף תמיד להחליף.
הוילון הנכון 59595
טוב, נניח (רק נניח) שאתה צודק :)

בכל מקרה הילד לא יבין את זה רק מה"הצגה", ותצטרך להוסיף את ההסבר. וזה בדיוק סוג הניסויים שאמללו את ילדותי העשוקה (זכור לי איזה מורה עם שפם, שעמד שם עם גזיה וצנצנות מפיצות ריח רע...)

אני בכל זאת בעד הניסוי של מאור, עם הצינור, דף ציור, וגולות. הוא ממחיש מיד את העניין, בלי יותר מדי דיבורים. ותמיד עדיף ניסוי שהוא משחק, על פני משהו שמושיבים אותך בשורות כדי לצפות בו.

אבל תודה על ההסבר.
הוילון הנכון 59676
הכוונה ב''תלוי מנחה'' היא שלאחר הבחירה הראשונית, ''מישהו'' צריך לדעת איזה וילון לפתוח (זה שיש דחליל מאחוריו) ואיזה להשאיר סגור. הידע הזה נמצא כאמור אצל המנחה.
הוילון הנכון 60041
לא! לא! גם אם זה רנדומלי לחלוטין, עדיף להחליף. אם אנחנו מניחים מראש שהמנחה *חייב* לפתוח את כל הוילונות פרט לשניים (שאחד מהם הוא עם המכונית), אז המצב הוא כזה:

הסיכוי שהיה לי לבחור את הוילון עם האוטו הוא 10%. הסיכוי שהאוטו הוא באחד הוילונות האחרים הוא 90 אחוזים. עכשיו אנחנו "מאחדים" את הוילונות האחרים, ומשאירים רק אחד. עדיין יש רק סיכוי של 10 אחוז שפגעתי בניסיון הראשון.

בעצם, מה שהמנחה עושה כאן זה אומר לי - אוקיי, אתה בחרת וילון 1. עכשיו יש לך בחירה - או לקחת את הוילון שבחרת, או לקחת את כל שאר הוילונות ביחד.
פתיחת הוילונות, אם כן, נועדה כדי להטעות אותנו ולגרום לנו לחשוב שיש לנו סיכוי של 50%.
הוילון הנכון 60040
לקח לי הרבה זמן, אבל בסוף הבנתי. אהבל שכמותי.
קול קורא : לנדוד! 60038
אמממ... סליחה על הבורות, אבל אפשר הסבר?
קול קורא : גוואלד! 59870
זו אגדה אורבנית (או סתם משהו שרץ באימייל, קיבלתי את זה יותר מפעם אחת) הכוונה הייתה לא למד-חום אלא לברומטר (מד לחץ)

אפשרות נוספת שהועלתה הייתה לזרוק את הברומטר מגג הבניין ולמדוד את משך הנפילה והועלו הצעות משעשעות נוספות. כמובן שהבוחן התכוון שהנבחנים יציעו למדוד את לחץ האוויר בתחתית הבניין ובראשו וימצאו את הגובה ע''פ הפרש הלחצים.
59874
מה? עם ברומטר?
מה, לא? 59883
מד לחץ. נו... הפרשי לחץ?
59932
סתם,סתם. בדיחה לא מוצלחת. פשוט נראה לי שזו חידה די טפשית - מדידת גובה של בניין על ידי מד לחץ זהה לחלוטין (אם משמיטים תשובות מתחכמות) למדידת הפרשי לחצים. איפה החידה פה?
59969
זו לא חידה, זו בדיחה לא מצחיקה על כל האפשרויות שהציעו הסטודנטים במקום הפתרון הברור-לכאורה (מדידת הפרשי הלחצים)
בעניין המדחום 59971
זכור לי משהו מעורפל על יווני אחד שתקע מקל באדמה ליד הפירמידות, כדי לחשב את גובהן.

(מצד שני יתכן מאןד שאני מבלבלת עם יווני אחר, שחישב את הקף כדה"א...)

(מצד שלישי, אולי זה אפילו היה אותו יווני?)

העיקר- אפשר גם עם מדחום, לא?
בעניין המדחום 59973
אני זוכר שיש סיפור על אריסטותנס שמדד את היקף כדור הארץ ע"פ זוית קרני האור שנכנסו לבאר. הוא אפילו היה קרוב מאוד (עד כדי +-1000 ק"מ, שזה בכלל לא רע לתקופתו). עם מדחום? לא יודע. פיזיקאים?
בעניין המדחום 59979
לא מדחום כמדחום, אלא כל מקל קצר.

החישוב של גובהן של הפירמידות היה אפילו יותר פשוט (סייג: לפי מה שזכור לי...)

האיש פשוט חיכה לצהרי היום, שבהם הצל שווה בדיוק לאובייקט שמטיל אותו.

וכשצל המקל היה שווה למקל, הוא סימן את קצה צל הפירמידה, ואח"כ מדד בנחת.
בעניין המדחום והיקף כדור הארץ 60000
לי זכור דווקא משהו אחר.
הוא חיכה ל 21.6, היום שבו השמש פוגעת בזוית 90 מעלות בחוג הסרטן. הוא ידע שבאותו יום (למרות שאז מן הסתם היה להם לוח שנה אחר מהגרגוריאני, אבל הוא ידע ע"פ לוח השנה שלו מתי הוא היום המיועד) השמש נמצאת ממש מעל (קרני האור פוגעים בזנית ) אחת הבארות שבאסואן במצרים (ע"פ כתבים מצריים קדומים שתיארו את התופעה?).
הוא היה באלכסנדריה (שם כל הברנזה ישבה)ויכול היה למדוד בצהרי היום (1300~) את אורך הצל שמטיל מקל באורך ידוע על פני הקרקע. לפי ידיעת המרחק האוירי בינו לבין הבאר באסואן (800קמ~, הם פחות או יותר עך אותו קו אורך) ועם מדידות של אורך הצל ואורך המקל (באמצועתם הוא יכול היה לאמוד את הזוית של משולש הצללה, 8מעלות~) תוך שימוש בחישוב טריגונומטרי פשוט של אורך הניצב המשולש ישר זוית הוא יכול היה לאמוד בדיוק רב לזמנו את רדיוס הכדור ומכאן לחשב את היקפו. כמובן שהוא הניח מראש שעולמנו עגול בצורתו (הנחה די מקובלת בשעתו בתרבות יוון).
התודות לאינציקלופדית "תרבות" (יופי של איורים) שאהבתי לענין בה בילדותי. ואגב, לא זכור לי שום מדחום בעניין וגם לא הפרמידות.
מדחום- לא, פירמידות- כן. 60013
מצאתי את איש הפירמידות-

תאלס ממילטוס (640-560 לפה"ס)- פילוסוף, מתמטיקאי ואסטרונום. הוא גם חזה נכונה את ליקוי החמה של 585 לפה"ס, ובכלל היה גאון בדורו.

אבל הוא לא נעזר בחישוביו בצל-של-מקל אלא בצל של עצמו, בצהרי היום. (מה שאומר כנראה שמישהו אחר רץ מהר לסמן את קצה הפירמידה בחול).
מדחום- לא, פירמידות- כן. 60031
שלום אסתי.
אשמח מאוד ללמוד עוד פרטים על האדם ומפעלותיו. מאחר שאין לי אינציקלופדיה נגישה התוכלי לספק לינק למקום ברשת שאפשר לקרוא עלי.
(בכלל מומלץ לסגל מנהג זה בכל פעם שמזכירים מישהו אלמוני למחצה, בפרט אם שמו לועזי ואז לא ברור איך בדיוק לכתוב את שמו ואיך לאתר אותו)
בברכה
מדחום- לא, פירמידות- כן. 60035
השם: Thales

לינק אחד מני רבים:
הגירסה שאני מכיר: 79166
שאלה: איך מודדים עומק של בור בעזרת סטופר, אבן ואוסצילוסקופ?

תשובה: משליכים את האבן לבור, מודדים את הזמן עד ה"בום" בעזרת הסטופר, ומחשבים.

ובשביל מה האוסצילוסקופ? צריך לשבת על משהו.
קול קורא : גוואלד! 60156
למדתי את זה באנגלית בתיכון, כסיפור קצר של מישהו. המישהו הזה מספר אותו כמשהו שקרה לו בעבר כמורה (עם תלמיד לא-שגרתי). לא זוכר אם זה מוצג כמבוסס על סיפור אמיתי או לא.
קול קורא : גוואלד! 60194
לפי זכרוני, הסיפור מתיימר להיות על נילס בוהר, (1885-1962) שבתשובה לשאלה איך להעריך גובה של בנין באמצעות ברומטר (מד לחץ) הציע לזרוק אותו מהגג, (ולמדוד את זמן הנפילה) לשלשל אותו בחבל, (ולמדוד את אורך החבל + אורך הברומטר) לתלות אותו בחוט ולנדנד אותו למטה ולמעלה, (ולהעריך את השינוי בקבוע g עם העליה בגובה) להעמיד את הברומטר על מעקה הגג ולמדוד את יחסי אורכי הצללים של הבנין ושל הברומטר, לעלות במדרגות החרום החיצוניות ולספור כמה פעמים נכנס הברומטר לאורך הבנין או פשוט לתת אותו לשרת של הבנין ולשאול אותו מה הגובה.
למי שתהה במה מדובר 79339
סיפור הברומטר
(סופר ע"י א' קלנדרה, 1964, Science and math-weekly)
תרגם: מ. זילברשטיין

לפני זמן מה, קיבלתי פניה של חבר, בה בקשני להיות בורר ופוסק בקשר לציון שניתן לשאלה במבחן. אותו מורה היה סבור שעליו לתת אפס לתשובה שניתנה ע"י התלמיד במבחן בפיסיקה, ואילו התלמיד טען כי מגיע לו מלוא הציון שנקבע לשאלה. יתר על כן, התלמיד טען שלבטח היה מקבל את הציון המלא, לו מערכת המבחנים לא הייתה מכוונת רק נגד התלמיד, כפי שהיא כיום. המורה לפיסיקה והתלמיד הסכימו להגיש את המקרה להכרעתו של בורר נייטראלי, ואני נבחרתי בהסכמה להיות הבורר.
נכנסתי איפה למשרדו של חברי, וקראתי את השאלה שעליה נסבה המחלוקת. השאלה הייתה: כיצד אפשר לקבוע את גובהו של בניין גבוה מאוד בעזרת ברומטר? תשובתו של התלמיד הייתה: קח את הברומטר, עלה על גג הבניין, קשור את הברומטר אל קצה חבל ארוך, והורד אותו עד גובה פני הרחוב. אחר כך משוך את החבל חזרה לגג הבניין, מדוד את אורך החבל – ותוצאת המדידה תיתן לך את גובה הבניין.
זו ודאי תשובה מעניינת, אך האם באמת יש לזכות עליה את התלמיד בציון חיובי כלשהו? יתר על כן, אם אמנם מגיע לו בכלל ציון, אזי רק הציון המלא בא בחשבון, ואז יושפע מכך ציונו הסופי בפיסיקה, מבלי שציון זה יעיד על בקיאותו בחומר הנלמד, ודאי לא בנושא לחצים אטמוספיריים והשימוש בברומטר.
לכן הצעתי לחברי שנתיר לתלמיד לענות שנית על השאלה. חברי הסכים, אך להפתעתי גם התלמיד הסכים להצעה.
הוסכם כי התלמיד יקבל שש דקות למחשבה, ואח"כ הוא חייב לתת תשובה שתגלה בקיאות בפיסיקה! בתום חמש דקות התלמיד עדיין לא רשום שום תשובה או רישום כלשהו על הדף. שאלתי אותו האם הוא מוכן לוותר, כי עלי ללכת ללמד בכיתה אחרת. על כך ענה לי התלמיד שאין הוא מוותר כלל. למעשה, אמר, הוא מתלבט בין מספר תשובות אפשריות, וכרגע הוא חוכך בדעתו איזו היא התשובה הטובה ביותר. התנצלתי וביקשתי ממנו להמשיך. התלמיד לקח את העט בידו ורשם את התשובה הבאה: קח את הברומטר אל גג הבניין, התכופף מעבר למעקה והפל את הברומטר למטה בנפילה חופשית. ברגע ששמטת את הברומטר הפעל שעון עצר ועצור אותו ברגע שהברומטר יתנפץ על המדרכה. אחר-כך, תוך שימוש בנוסחה s=at2, חשב את גובה הבניין.
בנקודה זו שאלתי את חברי האם הוא מוכן לוותר, שכן לדעתי עמד התלמיד בתנאי ועליו לקבל את מלוא הציון. חברי הסכים, וציון המבחן תוקן בהתאם לכך. עמדתי לעזוב את המשרד, ואז נזכרתי שהתלמיד אמר כי למעשה יש לו כמה תשובות, ושאלתי את התלמיד מה היו שאר התשובות ששקל לתת אותן.
אה, כן, אמר התלמיד. אתה יכול למשל לצאת עם הברומטר החוצה ביום שמש, להציב אותו על הקרקע ולמדוד את אורך הצל שהוא מטיל, ואח"כ למדוד את אורך הצל שמטיל הבניין, ועל ידי תרגיל השוואת יחסים למצוא את גובה הבניין.
מצוין, אמרתי, ומה היו שאר התשובות? שאלתי מסוקרן. כן, אמר התלמיד. אפשר להשתמש בברומטר בשיטת המדידה הבסיסית, כאשר תעלה במדרגות ותציין על הקיר את גובה הברומטר בכל מדרגה, ואז תקבל את גובה הבניין ביחידות מידה של הברומטר. שיטה ישירה לכל הדעות. אפשר כמובן, הוסיף התלמיד, להשתמש בשיטה מורכבת יותר כאשר קושרים את הברומטר לקצה חוט ומשתמשים בו כמטוטלת הנעה בגובה הרחוב, ומחשבים את ערך g בגובה פני הרחוב, ואח"כ את גובה g בגובה גג הבניין, ומחשבים את גובה הבניין על-פי ההפרש שבין שני הערכים.
לבסוף, אמר, אם אינך מגביל אותי לפתרון פיסיקאלי, אפשר לקחת את הברומטר, לדפוק באמצעותו על דלת שוער הבניין, וכאשר יפתח את הדלת לומר לו כך: "אדוני השוער, יש לי ברומטר מצוין. אם תואיל ותאמר לי מה גובה הבניין שאתה השוער שלו, אתן לך את הברומטר". בנקודה זו הפסקתי את התלמיד ושאלתי אותו האם ידע איזו תשובה רצה המרצה לקבל ממנו. "ודאי שידעתי", השיב התלמיד, "אך נמאסה עלי הציפייה של המורים שנקיא את מה שלימדו אותנו. לכן, כל עוד נוסח השאלה מאפשר זאת, אני מרשה לעצמי להשתעשע ולהעמיד פנים".
איחרתי מעט לשיעור שלי, אך מה שלמדתי באותו בוקר הצדיק זאת.
79357
קול קורא : גוואלד! 79343
ואני אפילו קראתי גירסה של הסיפור שטוענת, שהסטודנט האמור היה נילס בוהר.
קול קורא באייל הקורא! 59441
לא הייתי רוצה לאכזב אותך, אבל אני מסופק אם אפשר לפתח את החשיבה המדעית בגילאים שציינת.

החשיבה המדעית (כוונתי להיסק אמפירי באופן פורמלי. את ההבדל בין דעות ועובדות אני לא בטוח שגם אני מבין) נסמכת על כשרים שמתפתחים בהדרגה ובהתאם לגיל. אם אני זוכר נכון החשיבה הפורמלית עצמה או האופרציות הפורמליות מתפתחות החל מגיל 12 לערך.
בגילאים שציינת עיקר הלימוד ה"מדעי" נועד לעורר סקרנות אצל ילדים, או לתרום לפיתוחן של האופרציות.

בכל מקרה, למה להמציא את הגלגל מחדש? שילוב טכנולוגיה בחינוך, תכניות לימוד למדעים ופסיכולוגיה התפתחותית הם נושאים שנחקרים ונבנים כבר שנים ארוכות. מאות תכניות כבר ניבנו והרים של חומר תיאורטי נכתבו על הנושא. אתה יכול להיכנס לספריה לחינוך באחת האוניברסיטאות או לתפוס שיחה עם מרצה שזה תחום עיסוקו.
קול קורא באייל הקורא! 59486
אינני מסכים שבני-אדם מגיעים לחשיבה ראציונלית-אמפירית רק אחרי גיל 12. אני יכול להביא לך כדוגמא את התינוקות של בת דודתי, אבל נראה לי שזה יהיה מיותר משהו... בני-אדם וחיות לומדים מהניסיון ומסיקים על-פיו, כל המטרה של המשחק הנ"ל תיהיה לשפר את הצורה המתודית של הדברים.

אין ספק שמדובר ב "כשרים שמתפתחים בהדרגה ובהתאם לגיל". ממש כמו מתימטיקה, שמשחקים שלנו הוכחו כעוזרים לשיפור החשיבה המתימטית, ועליה בציוני היסודי. הכשרים מתפתחים בהדרגה ובהתאם לגיל, ואנו רוצים לעזור.

בקשר לפיסקה האחרונה, ברור שאנו מעסיקים יועצים מדעיים וחינוכיים, כל שרציתי מקוראי האייל הוא העלאת רעיונות לניסויים שניתן לבצע בבית, שיפתחו את אותם כשרים שמתפתחים בהדרגה ובהתאם לגיל.
קול קורא באייל הקורא! 59568
נסה פה: http://www.iasa.jlm.k12.il/physdemo/list.htm
וספציפית את זה:http://www.iasa.jlm.k12.il/physdemo/gen1.htm

בנוסף פנה לאימייל שמופיע בקישור הראשון לעזרה אם אתה צריך.
פול הוא אדם מקסים, וישמח לעזור.
קול קורא באייל הקורא! 59598
תודה רבה מאוד!
קול קורא באייל הקורא! 60352
קודם, בהצלחה !
מה שאתם הולכים לעשות הוא מצויין,
אני מכיר הרבה אנשים שבחרו בחיי מדע בעקבות אירוע מעניין או מסעיר בילדותם, ואם סיקרנת ילד\\ה אחד בישראל, כאילו יצרת מדע ומלואו...

הייתי מגרה את הסקרנות והביקורתיות של החבר'ה הצעירים.
תחשוף אותם לשאלות שהטרידו מדענים ברצינות פעם, כל מיני אסכולות מתנגשות ודברים מהסוג הזה.
קודם כל, עצם הבנת הויכוח מלמד בדלת האחורית את הילדים איך מדענים חושבים וקופצים למסקנות.
אחרי זה, תן להם לבחור את דעתם בין הניצים.
תחשוף להם עובדות חדשות טיפין טיפין, עם אפשרות שלהם להחליף צדדים בכל רגע.
כדי שזה יהיה מגרה, תפרטו על התחרותיות של הילדים,
בכל רגע הם יכולים לקבוע *סופית* את דעתם, אם הילד צדק, הוא יקבל נקודות, וככול שהוא צדק על סמך פחות עובדות, כך הוא יקבל יותר. אם הוא טעה, הוא יפסיד נקודות. אחרי כמות מסויימת של נקודות הוא יהפוך לפרופסור, אחרי עוד, הוא יוזמן לכנסים ויקבל תעודות הוקרה, ובסוף-בסוף: פרס נובל : ) .

ילדים (גם אני) אוהבים מדע *מגניב*, תן להם כל מיני עובדות שיגרו להם את הדמיון, למשל:
כמו שקורי עכביש חזקים פי 60 או משהו דומה מפלדה, וגם גמיש יותר מפלסטיק - וניתן בתיאוריה לתפוס מטוס ג'מבו עם קורי עכביש עבים מספיק,
אם תמתח את המעי הגס בגוף האדם תוכל (בתיאוריה) לקבל אדם בגובה משהו כמו 6 מטר, וכו'

לגבי ניסויים שאפשר בבית,
תן לילדים אתגר, נראה מי מצליך לשמור על שיווי משקל כך:
תגידו לילד לשים ידיים מאחורי הגב ולהצמיד את כף רגלו לאורכה אל קיר.
אין סיכוי, מרכז הכובד של הגוף חסר תמיכה...
וככה לומדים מה זה מרכז כובד.

עוד ניסוי, שמלמד על תערובות ונקודת קיפאון,
הילד יכניס לפריזר שתי כוסות, כוס מים רגילה וכוס עם מלח או מומס אחר שיוריד את נקודת הקיפאון.
ככה הילד יצור "סופר מים" שלא קופאים לעולם.
כוס המים הרגילה היא גם לקח חשוב לגבי חשיבותה של ביקורת.
תסבירו מה זו ביקורת, למה זה טוב ומה זה ביקורת שלילית וחיובית.

ניתן לשחזר את הניסוי הקלאסי של לואי פסטר שהוכיח כי אין בריאה מכלום:
מחממים לרתיחה תמיסת סוכר (או כל מזון אחר),
צנצנת אחת משאירים פתוחה, ואת השניה סוגרים ומוצאים ממנה צינור מפותל ופתוח.
רק הראשונה תזדהם, אפילו ששתיהן תכלס פתוחות.
בכלל, חפשו ניסויים קלאסיים, הם בד"כ פשוטים מאד ומאד מחכימים.

נו שויין,
כתבתי מספיק לפעם אחת
קול קורא באייל הקורא! 60473
תודה! הכותר כבר בעבודה (ראשונית), והצעות רבות זורמות אלינו (בעיקר *מאיתנו*, למשל דוגמת ה "סופר-מים" הנהדרת שלך, שאכן כבר חשבנו עליה, והיא בעשיה)

תודה רבה על העצות הרבות, ואני מקווה שתרשה לי להדפיס את תגובתך ולחלק לשאר הצוות (כפי שאגב נעשה עם תגובתו של מאור. אגב, מאור, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, אתה (הדוגמא שלך) בפנים!)

שוב, תודה.
קול קורא באייל הקורא! 60479
עוד רעיונות:
* משהו עם חשמל סטאטי (מסרק טעון שמושך טישו או משהו דומה)
* מגנטיות: ההשפעה המבטלת שיש לחום על מגנטים, מגנט שבור שנחלק לשני מגנטים ולא ל"דרום" ו"צפון"
* יצירת ואקום ע"י סגירת צנצנת מורתחת (האוויר החם רחב, וכשהוא מתקרר נוצר ואקום שסוגר מבפנים את המכסה)
* הפרעה אלקטרומגנטית לקליטת רדיו
* השפעת מגנט על מסך (טוב, אולי ההורים לא ימותו על זה...אבל זה די שוס לראות את המסך מכחיל), ועל מצפן
* יצירת טלפון חוט-ופחיות
* צבעי יסוד באור (שונים מצבעי יסוד בפיגמנטים) ותוצאות הערבוב בינהם ע"י נירות צלופן צבעוניים
* אשליות אופטיות עם מראות, והאינסופיות של השתקפות במראה מול מראה
* תגובת התסיסה של מיץ לימון וסודה לשתיה (אפשר להפוך את זה גם לקצת נפיץ עם זה בכלי אטום וצר)
* להראות לילדים שאי אפשר לקרוע נייר שקופל 8 פעמים
* שינוי צבע של בד במגע עם אקונומיקה (אולי קצת מסוכן לילדים קטנים, יתכן שיש חומרים פחות מסוכנים עם אותו אפקט) : שחור הופך לכתום למשל, אפשר ליצור בגדים חדשים וצבעוניים מבגדים שרוצים לזרוק

בוודאי שאני מרשה לך להדפיס.
קול קורא באייל הקורא! 60481
* גיבוש מי-סוכר על גרעין-גיבוש (יש סוכריות בשבוע הבא!)
* משחקי טופולוגיה עם קיפולי נייר
* ענייני ציפה וחוק ארכימדס (ברזל לא שוקע במים)
קול קורא באייל הקורא! 60487
הוא לא שוקע ?!
קול קורא באייל הקורא! 60489
כלומר, לכופף את הברזל לצורה כזו כך שהוא לא ישקע במים, ולדבר על אוניות גדולות שעשויות מברזל ונושאות משאות כבדים.
קול קורא באייל הקורא! 60490
תודה. אלו רעיונות רבים ויפים לניסויים מושכים וכיפיים המתאימים (ברובם) לעשיה בבית. אבל הם יותר מתאימים ללימוד חומר מדעי, ופחות לפיתוח חשיבה מדעית. ניסויו של מאור מהווה דוגמא אבסולוטית לכך, אולם גם מהצעות הניסוי שלך נוכל להפיק סיטואציות יעילות למטרות הפרויקט.
תודה רבה, מכל הלב.
קול קורא באייל הקורא! 60493
''אין להפריד בין מדע למדע-ישומי, אלא בין מדע ליישומו''

לואי פסטר
קול קורא באייל הקורא! 61058
לך לספריה (או אלי) וקח ספרים מסדרת 'ניצנים' הישנה והטובה. 'נסה ודע, שעשועי מדע', 'פלאי הטבע' ו'מדוע שונה עונה מעונה' מכילים מאות הצעות לניסויים ותצפיות בתופעות יסודיות בטבע. כמובן שחלק מהרעיונות שנזרקו כאן מופיעים שם. זהו רפרנס חסר תחליף, גם אם תצטרכו (כנראה) לשלם תמלוגים למחבר או להוצאה.

אפשר להדגים את עקרון הפעולה של מחזיר-אור באמצעות משחק קירות (a.k.a. פינות). אם זורקים כדור טניס על קיר, הוא חוזר ישר אליך רק אם תפגע בקיר בדיוק בניצב. לעומת זאת, אם זורקים את הכדור על הרצפה, הכדור ניתז מן הרצפה אל הקיר, ומן הקיר - בחזרה ישר אליך. אם לא מספיק לך רצפה וקיר, לך על רצפה ושני קירות - ותקבל החזרה מלאה ישר אליך.

(לא רעיון שלי, אני את זה שכחתי)
קול קורא באייל הקורא! 61087
ראשית, תודה.
'נסה ודע, שעשועי מדע', היה אחד הספרים של ילדותי. הספר גם שוכן אחר כבוד במדף של המפיקה, ואני יודע שיש איזשהו הסדר בנוגע לתמלוגים. חלק גדול מהניסויים מגיעים משם. לגבי הספרים האחרים, אני אבדוק. שוב תודה.

הניסוי שתיארת, כאמור, עוזר להבין מכניקה וכו'. כותרי מולטימדיה כאלו (העוזרים להבין אספקטים בפיסיקה, כימיה ןכו') יש רבים, חלקם כאלו שפיתחנו בעצמנו. מטרת הכותר המדובר שונה, כאמור.
קול קורא באייל הקורא! 61171
לי היה (מהסדרה הזו) את ''פלאי יום יום''. נפלא.
פלפולי פיצים 61351
ערבבתי את 'פלאי יום יום' הנפלא עם 'סודות הטבע' החביב.
קול קורא באייל הקורא! 62006
תן לילד שתי ביצים - אחת רגילה ואחת קשה. תגיד לו לסובב כל אחת מהן בתורה על הצד, לעצור אותה לשניה, ואז לעזוב. הביצה הקשה תשאר במקום, בעוד שהביצה הרגילה תחזור להסתובב עוד קצת.
עכשיו תן לילד לנסות להבין בעצמו מה גורם לביצה הרגילה להמשיך להסתובב.
הצעה 64525
בנוסף לכל הניסויים שתכללו, תנו גם לילדים לתכנן ניסויים, עבור רשימה של תיאוריות, השערות וכו' שתציעו.

למשל: ניסוי שיאפשר להוכיח את נכונות או אי-נכונות תורת האסטרולוגיה (למשל, ע"י מעקב אחר עיתון יומי), ואז לבצע את הניסוי.

נ.ב.: בדיוק בשביל דברים כאלה יש את מדור "שאל ת'אייל". חבל שלא ניצלת אותו...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים