בתשובה לdd, 16/11/12 22:18
המעגל הנצחי. 606892
אתה יודע מי בספרו ובאידאולוגיה שלו הפריד את המוסר מהפוליטיקה?
המעגל הנצחי. 606893
ובז למוסר?
המעגל הנצחי. 606898
מי?
המעגל הנצחי. 606899
אולי מאו צה טונג.
המעגל הנצחי. 606900
אני מניח שהוא מתכוון להיטלר. אבל אני לא חושב שזה נכון. עד כמה שאני מכיר היטלר לא בז למוסר. אלא שהוא בז ל''מוסר היהודי'' ובכך אימץ את התובנה של ניטשה. רומא הכניעה את יהודה, אך נכנעה למוסר היהודי כשקיבלה על עצמה את הנצרות. כפי שאני מכיר היטלר ביקש לחייב את המוסר, מוסר חדש, ארי, אמיץ, לוחם, הירואי, אודיניסטי ולמעשה הוא ראה בכך ממד עיקרי בתוך המלחמה. מלחמה לא רק ביהודים אלא ביהדות. ברוח היהדות ובכל מה שהיא מסמלת.

בכל מקרה אני לא מפריד את המוסר מן הפוליטיקה. להפך, אני מתכלל אותו בתוכה. כל עמדה מצפונית, מוסרית, אידיאולוגית יכולה להשתלב במרחב הפוליטי ולהפוך לעמדה פוליטית כשהיא מקבלת על עצמה את המציאות הפוליטית, או כופרת בה. אבל היא לא יכולה להתעלם ממנה. למשל יבוא ויאמר העמדה המצפונית שלי היא לא לכבוש עם אחר. ממנה יוצא שאני מבקש לקיים הסדרים פוליטיים כאלה ואחרים. אני מחייב את העמדה המצפונית בתוך המציאות הפוליטית. ייכנס וישא בעול של ההסדרים הפוליטיים שאותם הוא מבקש לקיים בשם המצפון. לגמרי בסדר.

אבל. לא יכול יהיה לבוא ולומר שבשם המוסר והמצפון הוא מביא שלום. כי שלום איננו ייצוג של עמדה מצפונית. שלום הוא ייצוג של מצב פוליטי. כשיבין את ההשלכות ויישא בעול, ממילא יצטרפו בצד השיקולים המוסריים שיקולים נוספים. למשל. יכול להיות שעמדותיו הפוליטיות המבוססות על עמדתו המצפונית, לא תבאנה שלום. יכול להיות שעקב כך תפרוץ מלחמה גדולה וימותו הרבה אנשים. בוא נדון בזה. זה דיון פוליטי. אם הוא מתכוון רק לנפנף בעמדתו המצפונית ללא נכונות לשאת בעול, זה יכול להתאים לדיון תיאורטי, רעיוני, אידיאולוגי. אבל לא פוליטי.
המעגל הנצחי. 606901
אמרתי "מאו צה טונג" בצחוק, אחרי הכל גם הוא כתב ספר ובו הוא הגדיר מהו המוסר לדעתו.
ידעתי שהוא מתכוון להיטלר ולספר מיין קמפף.

הייתי כותב פה מה דעתי על מוסר ביחסים בין קהילות (אין מוסר כזה, מוסר זו אמנה חברתית בתוך הקהילה פנימה, ביחסים בין קהילות יש רק מאבקי כוח כפופים לאילוצים חיצוניים). אבל לא אכתוב: אני עייף ומצפה לסירנה באמצע הלילה, לכן הולך לישון.
אולי מקאוולי? 606902
המעגל הנצחי. 606919
התכוונתי לזה בדיוק. היטלר דוחה את ההדיינות והפשרה בין האנשים כמוסר מנוון. לא רק היטלר. זהו חלק מהפאשיזם. המלחמה כערך בה הגבר מגיע לשיא ביטויו- קראתי את הדברים הללו גם אצל אפי איתם . אתה מצייר אותי כמטומטם. תקוע לו במוסר שלו בעוד האחרים רוצים להשמידו. מי שאיננו ריאלי הוא אתה. קודם כל בגלל שאתה מזלזל במה שאחרים אומרים ומבטל את זה מראש כתמימות ושטויות בלי לנסות לברר על מה הם מדברים. במידה רבה השתמשנו ואנחנו משתמשים הרבה בשואה כדי להראות שאנחנו פטורים ממסגרות מוסריות. אז לידיעתך, אנחנו משלמים מחיר בין לאומי כבד על הדרך הזאת. מחיר כבד בחוגים מתרחבים והולכים במערב וגם בקרב שכבות אינטלקטואליות הדקות יחסית בעולם השלישי. הדרך "שלכם" להתייחס אליהם? "שמאלנים יפי נפש, אנטישמים, ממשיכי האנטישמיות ושנאת ישראל לדורותיה. תפיסה והתייחסות ממש אבל ממש ריאלית, ראציונלית וכו'. יש בה הכל חוץ מריאליות וראציונליות. לנהל עשרות שנים את מלחמת שלום ההתנחלויות? זאת ריאליות. תהנה dd .
המעגל הנצחי. 606922
איציק. קודם כל אני שמח שהחלטת להיכנס לעובי הקורה, כיוון שעל פי רוב הסתפקת אולי בעיקר הייתי אומר, הערות ביניים. כך נדמה לי. פרט לכך אני יודע שנסחפתי לא פעם בהתקפות אישיות ואני שמח שאתה מעמיד אותי במקומי. פרט לכך אינני חושב שאתה מטומטם אלא שאני חושב שאתה לא מנמק דבר בעניינו. ביקורת על תופעות פשיסטיות, כוחניות, היהירות של אריה אלדר והשני מה שמו שהם מצהירים בלי בושה - בלי נאמנות אין אזרחות, זה מגעיל גם אותי. זה דבר אחד. הסכסוך הישראלי פלסטיני הוא דבר אחר. לומר שאנחנו משלמים בינ''ל כבד- זה כבר נימוק ענייני. אם תוכל להרחיב אותו ולהוסיף נימוקים ענייניים נוספים הקשורים בפוליטיקה בינ''ל, נוכל לעשות סדר בדברים. ולפתח דיון. בהיבטים ההיסטוריים, הפילוסופיים של הסכסוך, אבל גם בהיבטים הפוליטיים שלו. אם תרים את הכפפה ואולי תנסה ככה לרכז את הטיעונים שלך בצורה מסודרת, אני מאד אשמח. אולי תגלה שאני גם מסכים איתך בדברים רבים. גם אם לא נסכים זה בסדר.
המעגל הנצחי. 606931
אם נתייחס לסכסוך הישראלי פלסטינאי: המחיר הבין לאומי המוסרי שבחוגים מסויימים נגרר להשגות על הלגיטימיות שלנו הוא רק מרכיב אחד. מחיר אחר הוא הארוזיה המתמשכת בדמוקרטיה שלנו. ב- 20 השנים הראשונות, הדמוקרטיה שלנו היתה די בעייתית, אבל היא היתה במגמת שיפור והעמקה. אחרי ששת הימים הדמוקרטיה בקרב האזרחים העמיקה אבל החלה ארוזיה בגלל הלא אזרחים הרבים שצורפו לתחום השליטה שלנו והעובדה שחלק מהאזרחים אינם יהודים. אינני חושב שאפשר לקיים כאן דמוקרטיה אתונאית אימפריאלית. לי חשוב שהמדינה שאני חי בה תהיה דמוקרטית; אם מדברים על אינטרסים ולא אידאולוגיות: זהו אחד האינטרסים החשובים אצלי. זה מתחבר אצלי למלחמה המתמדת שיוצר מפעל ההתנחלויות. ממש לא משנה אם הפלסטינאים רוצים הסכם או לא-המפעל הדינמי הזה שכל הזמן גדל, ולמעשה הוא האינטרס המרכזי של השלטון אצלנו, משאיר להם שתי אופציות בהנחה שרבים אינם מקבלים, שמה שהם רוצים היא מדינה עצמאית בגבולות הקו הירוק. שתי האופציות הן או כניעה או מלחמה. אם ההתנחלות היתה מצב סטטי-אולי היתה להם אופציה שלישית, אבל ההתנחלות היא דינמית.
אני מניח שיש הרבה דברים שאנחנו מסכימים.
המעגל הנצחי. 607022
ראה איציק. ברגע שאתה הופך להיות גורם בינ"ל, אתה מתחיל לשלם מחיר בינ"ל. אתה עדיין מתייחס לתחום המוסרי, לשיח הציבורי, לדה לגיטימציה. אנחנו משלמים מחיר בינ"ל מוסרי. מותר לחוגים מסויימים לפקפק בלגיטימציה של שהותנו פה, ושל קיומנו בכלל. למעשה אני לא רואה מתי העולם כולו העניק לנו לגיטימציה. באותו שבו הכרזנו על עצמאות מתוקף החלטת הארגון הקרוי האומות המאוחדות, הראו לך כל תושבי האזור שבעיניהם השהות שלך פה אינה לגיטימית. גם עצם הקיום שלך אינו לגיטימי.

למעשה כך הוא עד היום. רוב תושבי האזור חושבים שלא מגיע לך לחיות פה. יותר מכולם- הפרטנרים המייצגים את העם הפלסטיני. בהצהרה רשמית איציק. בהצהרה רשמית. כבר הביאה כאן הדרקונית את סעיף האמנה הקורא להשמדת ישראל. שיש לו מקבילה באמנת החמאס. זו הצהרת היסוד שלהם. האם יש עוד אומה, עם, שבהצהרת היסוד שלו קורא לחיסולה של עם, מדינה אחרת? זה בסדר. מותר להם.

לא נתרגש יותר מדי, אבל גם ככה מוסר הוא מושג סובייקטיבי ויחסי. כשהוא נכנס לקונטקסט הבינ"ל הוא מאבד את משמעותו כמעט כליל. זה מעין מנגנון של דחיקה לשוליים. התחרות של עמים ושל מדינות אחר עושר שגשוג שפע משאבים ויתר מרכיבים של עוצמה, היא כה עזה, שהנימוקים המוסריים הופכים להיות רציונליזציות. אף אחד לא עשה שיקול מוסרי כשהוא חילק לעמים הערביים את אדמותיהם הרחבות, לעם האמריקאי את היבשת ולעם הבריטי את כל היבשות שכבש.

יש נורמות בינ"ל, יש משפט בינ"ל יש לכל אלה מעמד. אבל הם בבחינת תמרור במקום שאין בו משטרה. אתה רוצה תחצה. אתה רוצה תעצור. אתה רוצה- תעמיד פנים שאתה עוצר, אבל בעצם תיסע. "המוסר הבינ"ל" הוא משפיע. כמו שתמרור משפיע גם כשאתה יודע שאין אכיפה. שים לב שבמדינה השכנה נרצחו כארבעים אלף איש תוך פחות משנתיים. מי בשם המוסר הבינ"ל מרשה לדבר כזה לקרות. כמה אוגדות יש למוסר הבינ"ל?

אם אתה מתכוון למוסר שלך בעיני עצמך, אתה רוצה שהעם שלך והמדינה שלך יתנהגו או ישאפו להתנהג על פי ערכים כאלה ואחרים, זה דבר אחד. זה לא מוסר בינ"ל, אלא זה המוסר שלך כלפי עצמך. אם אנחנו מדברים על פוליטיקה בינ"ל שמשתמשת בשיח של מוסר. כן. צא והשתתף בפוליטיקה הבינ"ל להגן על עצמך. אבל אל תגיד שזה מוסר בינ"ל. זוהי פוליטיקה בינ"ל.
המעגל הנצחי. 607077
יש כאן דינמיקה היסטורית. באנו לכאן לפני 130 שנה והתחלנו לאט לאט להשתלט על הארץ בהיותנו מלומדים יותר ובעלי השפעה רבה יותר. השיחות בין בן גוריון ומוסא עלאמי נותנות הצצה לתהליך.בשלב מסויים האמנות השונות מבטאות את התפיסה הזאת שיש כאן משחק סכום 0. היום מבחינת חלק מאיתנו באגף הימני זהו עדיין משחק סכום 0. אצל הפלסטינאים זה כבר איננו משחק סכום 0. בפתאח באופן מוצהר. בחמאס זה עדין בתחילתו אבל כבר יש ניצנים- אפשר היה להבחין בזה אצל אחמד יאסין. אני חושד שזו היתה הסיבה לחיסולו- הוא הרי לא היה פצצה מתקתקת.
אף פעם לא אמרתי שיש דבר כזה מוסר בין לאומי כמושג מופשט. ישנה תפיסה שיש לה היבטים פוליטיים בהיות דעת הקהל במערב בעלת ביטוי פוליטי, שלהיבטים מוסריים מסויימים אלה יש חשיבות.בשבילי לחברה ולמדינה בה אני חי יש חשיבות לא רק להשרדות דרוויניסטית ואין ממש חשיבות למה שאלוהים ציווה.
המעגל הנצחי. 607082
לדבריך "האמנות השונות מבטאות את התפישה שיש כאן משחק סכום אפס".

מצד אחד אמנה שמתחייבת לשוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה ללא הבדל דת גזע ומין- היא האמנה של הקהילה שאינה מוכנה לפשרה.

מצד שני אמנה שקובעת כי פלסטין היא יחידה טריטוריאלית אינטגרלית ובלתי ניתנת לחלוקה. וגם קובעת- לא 1967, אלא 1917. ומוסיפה שהדרך היחידה לשחרור פלסטין היא מאבק מזויין, היהודים אינם עם בעל אישיות, דחיית כל הפתרונות שאינם שחרור פלסטין בשלמותה, וכן הלאה וכן הלאה וכן הלאה.. היא האמנה של הקהילה המתפשרת.

הבנתי אותך נכון?

ואת זה אתה מנמק כי היו לך עיניים חדות לראות ניצנים של פשרה אצל אחמד יאסין, וגם שמעת את הפת"ח מצהיר שבשבילו הסכסוך הוא לא סכום אפס. להבדיל מן הישראלים שבחרו שוב ושוב ממשלות על אג'נדה של לא לשלום.

הבנתי אותך נכון?

תוכל להדגים או להסביר איפה זיהית ניצנים של פשרה אצל אחמד יאסין, או להציג לקט כלשהו של הצהרות פשרניות של הפתח?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים