617287
מתי הוקם הקיבוץ האחרון? והקיבוץ הלא-עירוני האחרון?
617294
לפי אתר התנועה הקיבוצית: 1989 (מגוון, שדרות), 1987 (אשבל).
הראשון 617334
הקיבוץ הראשון אגב הוקם בארצות הברית ב-‏1825, הוא היה נקרא "ניו הרמוני". הניסיון הזה כשל, עד שהופחו ברעיון חיים חדשים בפלסטינה.

יש היום מגמה של "חידוש" קיבוצים, על בסיס קיבוצים שכבר כמעט גוועו, קהילות חדשות מגיעות לשם בצורה מאורגנת ויוצרות את הקיבוץ מחדש.
שלא נדבר על התופעה של "בנים חוזרים" שמלבלבת עכשיו בהרבה קיבוצים קיימים.

כך שנדמה שעוד לא נאמרה המילה האחרונה. ועוד מוקדם להספיד את הקיבוץ.

קיבוץ ערבי הוא רעיון נהדר, רק מפתיע שלא עשו את זה קודם.

ואגב, אחד הדברים הנהדרים, שמזכים את ישראל בגאווה מסוימת, היא שבדרום סודן יש יוזמות להקמת קיבוצים, לפי המודל הישראלי.
חלק מהפליטים מדרום סודן שהו בארץ בקיבוצים והחליטו שזה יהיה רעיון נהדר של "הפרחת השממה" ו"הקמת חברה חדשה" גם אצלם.
למיטב ידיעתי הם מקבלים עזרה מהארץ בכינון הקיבוצים שלהם.
הראשון 617335
"קיבוץ ערבי הוא רעיון נהדר, רק מפתיע שלא עשו את זה קודם."
?
ראי בקישור האחרון, סיפורו של קיבוץ אחווה.
נווה שלום 617336
לאחרונה יצא ספר על היישוב נווה שלום, שיש לי בו קרובי משפחה.

גם זו דוגמה.

והנה הביקורת של מוטי פוגל:

נווה שלום 617459
מהספר התרשמתי שהרעיון לא מצליח במיוחד.
נווה שלום 617464
אני קודם כל התרשמתי שהספר כתוב גרוע מאד (לצערי כך התרשמתי גם מספרים אחרים של ליבליך). ואני חושבת שהשאלה האם היישוב "הצליח, או "לא הצליח" זו לא פריזמה נכונה בכלל.
באיזה מדדים בודקים את זה? בזה שכל החברים יאהבו אחד את השני אהבת נפש?
עצם קיומו של היישוב במשך 35 שנה הוא הצלחה. זה שרבים מבני הדור השני רוצים להישאר שם, ולכן עושים בו הרחבה, שכמעט תכפיל את מספר התושבים, גם זו בעיני הצלחה. והיחס של מספר זהה של תושבים יהודים וערבים נשמר.

אפשר היה לשאול בכל נקודת זמן האם רעיון הקיבוץ הצליח או לא, חלק גדול מהזמן זו היתה הצלחה מסחררת. בהמשך (עם נפול המבנה הכלכלי וההפרטות) הוא הוכרז ככישלון.
אבל גם בקיבוצים יש דור המשך, ונבנים פורמטים חדשים, שאולי לא מושתתים על שיתוף קומונארי מלא, אבל הם עדיין קיבוצים ולא מושבים נגיד.
אז גם להגיד שהרעיון של קיבוץ נכשל זו לא אמירה מדויקת.

גם כשביטלו את הלינה המשותפת היו אנשים שאמרו שבכך הקיץ הקץ על רעיון הקיבוץ, והיו עוד נקודות כאלה בהקשר של קיבוץ - אז השאלה היא לפי איזה סקלה מודדים כישלון או הצלחה.

גם העיר ירושלים עוברת מורדות ועליות, ויש הרבה סיבות לחשוב שהעיר "נכשלה" עם ההגירה המאסיבית של חילוניים ממנה. אבל אף אחד לא היה משתמש במינוח הזה כדי למדוד אם עיר "הצליחה" או נכשלה".

לפי מה שהבנתי היו הרבה יותר אנשים שביקשו לגור בנווה שלום מאשר מספר המגרשים שיש בהרחבה. אם לזה את קוראת כישלון, אז אנחנו חלוקות בדעתנו.

ויש לזכור שמבחינה כלכלית במשך רוב שנות קיומו היה נווה שלום "יישוב לא מוכר", כך שמבחינה פיננסית תמיד היה שם קושי גדול. כל העלויות, גם של התשתיות, יוצאות מכיסם של התושבים.
אז הבחירה לגור שם טומנת בחובה גם עלויות עצומות לכל תושב, הרבה יותר מאשר בכל מקום אחר בארץ.
הראשון 617341
היה גם ניסיון נוסף בתחילת שנות ה-‏60 להקים ישוב שיתופי על ידי גרעין של צעירים ערבים, אבל הממשל הצבאי פסל את הרעיון.
הראשון 617460
ב"הארץ שלנו" משנת 54' או 55' הופיע סיפור בהמשכים על חבורת ילדים (אאל"ט מקיבוץ) שיוצאת לחפש את עשרת השבטים. את עשרת השבטים הם לא מוצאים, אבל הם פוגשים 2 נערים ערבים שרוצים להקים קיבוץ ערבי, ולבסוף מגיעים למסקנה שעשרת השבטים לא גורשו ולא אבדו אלא ערביי א"י הם צאצאים שלהם.
הראשון 617466
שלמה זנד, לפניך!
הראשון 617469
שרגא גפני היה פה קודם
הראשון 617471
ויצחק בן צבי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים