יהי זיכרו ברוך. 625200
כבר נכתב ונאמר עליו הכל. ראוי להיזכר בתריסר השירים הפותחים שלו:

שיר מייצג ללהקת החלונות הגבוהים שאיתה מתחיל הפופ הישראלי.

שיר המחאה הישראלי הראשון שהיה בן חורג בפסטיבל הזמר והפזמון של אותם הימים.

שיר ילדים הומוריסטי שאיפיין את אינשטיין בראשית קריירת הסולו שלו.

שיר חדשני לזמנו שהישוו אותו לביטלס. אני מעולם לא מצאתי את הדמיון אבל ללא ספק אחת הקלאסיקות הגדולות.

שירו הטוב ביותר ואחד השירים הישראלים הגדולים ביותר. השילוב בין ההגשה המדודה והמאופקת של אינשטיין ל"התפרעות" של שלום חנוך מציבה את השיר לצד קלאסיקות הרוק הרך הלועזי של אותה תקופה.

הלחן הוא של יוני רכטר וזה כבר אומר הכל.

השירה המדויקת של אינשטיין יחד עם הלחן הקצבי שוב מביאה לנו יצירת מופת שלא נס ליחה.

קלאסיקה אלתרמנית שכל אמירה נוספת תגרע ממנה.

שיר המדבר על מה שכולנו צריכים ומזכיר איש טוב אחר שנפרדנו ממנו לפני כמה שנים.

שני שירים של ביאליק. הלחנים של מיקי גבריאלוב הם הטובים ביותר בהשוואה לכל מה שהיה לפניהם או אחריהם.

הלחן הכיפי הזה לטקסט ה"רציני" הוא שיר קצת מפוספס אבל לא פחות טוב מהשירים הגדולים של אינשטיין.
שיר מחאה שקדם 625201
שיר מחאה שקדם 625202
אוקיי אבל לא באותה רמה כמו פראג.
שיר מחאה שקדם 625203
השירים שונים למדי, אבל אם משווים את הערך ה''מחאתי'', נראה לי ש''פראג'' מפסיד. הוא לא הופנה כנגד החברה בה חיו ופעלו יוצריו, ושירתו לא דרשה הפגנת אומץ יוצאת דופן. אולי נכון יותר לכנותו ''קינה''. לעומתו, ''חייל של שוקולד'' הוא שיר מחאה פציפיסטי-ברכטי שנתקע כאצבע בעין באחת התקופות המיליטריסטיות בתולדות ישראל. אמנם איני יודע אם יצא אחרי המלחמה או לפניה.
שיר מחאה שקדם 625204
יצא באפריל 1967.
שיר מחאה שקדם 625206
מייד אחרי המלחמה התפרסם "ירושלים של ברזל" של הצנחן המזמר מאיר אריאל.
שיר מחאה שקדם 625245
זה שיר מחאה לדעתך?
שיר מחאה שקדם 625248
לא ממש.
שיר מחאה שקדם 625256
וודאי. אני זוכר שכשהוא יצא הוא עורר התנגדות כי הוא הציג אנטיתיזה מציאותית לאוטופיה הסכרינית של נעמי שמר.
שיר מחאה שקדם 625269
מעניין לקרוא. אבל זה עדיין לא הופך את זה לשיר מחאה. הוא נותן קצת הווי קרבות מזווית הראייה של לוחם - ולא זווית אישית אלא זווית של החבר'ה, ובסוף מקנח בקצת ממלכתיות. אז יש שם קצת חספוס שאכן נותן טון שונה מנעמי שמר, אבל בסופו של דבר אם הוא אומר שם משהו אז זה עדיין "כל הכבוד לצה"ל". (אפשר גם לטעון שהוא לא אומר שם שום דבר של ממש. אני לא יכול שלא להיזכר ב"פואטיקה" של עצמי בשירותי הצבאי - פיתחתי תחביב לחבר, לאירועים חברתיים ביחידתי העורפית או כהעברת זמן בשמירה, פראפראזות על שירים מוכרים, שבהו תיארתי באופן שנון (כן, בטח) פכים מההווי של היחידה העורפית. אמירה של ממש לא היתה לי, ואני לא רואה ב"ירושלים של ברזל" יותר.)

וכנראה אי אפשר בלי להתייחס לשורה "ובאו אמא אחר אמא בקהל השכולות". כשקוראים את השורה הזו לעצמה היא נראית מאוד שיר-מחאתית. אבל בשיר הזה אין לה שום תמיכה מצד עמיתותיה השורות. זו בעיטה בבטן שבאה משום מקום והולכת לשום מקום. כל מה שאני רואה בה הוא עוד הומור מחוספס של חיילים, רק חסר טעם באופן מיוחד (לפחות כשמשמיעים אותו לקהל שאינו החיילים הקרביים עצמם). משהו כמו ההמשך הידוע של "מה שלא הורג מחשל", אולי קצת יותר קהה (במובן של חבטה בחפץ קהה).

אגב, אם כבר אנטיתיזה מציאותית לאוטופיה הסכרינית של נעמי שמר, "גבעת התחמושת" הרבה יותר - מציאותי, אנטי-סכריני, אפקטיבי ומגובש‏1. ועדיין, ובצדק, הוא לא נחשב שיר מחאה.

1 בטח מספר תלת ספרתי של שמיעות, ואני עדיין לא מצליח להחליט אם זה בעיני שיר בלתי נסבל או יצירת מופת.
שיר מחאה שקדם 625272
ודאי יצירת מופת. כי לא משנה מה שמו של הרגש שהוא מעורר בך, עצם יכולתו לעורר בך רגש גם אחרי מספר כה רב של השמעות, על אחת כמה וכמה רגש אמביוולנטי, מציבה אותו עם הגדולים שבהם.
שיר מחאה שקדם 625304
נכון. כשכתבתי את המשפט בסוף תגובתי הקודמת הבנתי שהשיר הוא גם בלתי נסבל וגם יצירת מופת, כמו שאתה כותב.

אבל בעצם, ''בלדה לחובש'' (ועוד המון שירים, אבל זה קופץ לראש בהקשר הזה) בלתי נסבל בעיני גם אחרי המון שמיעות, והוא לא יצירת מופת, סתם בלתי נסבל...
שיר מחאה שקדם 625315
והרי 'בלדה לחובש' כולו מבטא גישה הירואית חד-ממדית (וקיטשית, אם יורשה), בעוד גדולתו של גבעת התחמושת נובע מריבוי נקודות המבט שלו(שמתבטאת גם צורנית במעברים בין שירה לתיאור).
ההירואיות מול חוסר הטעם, המטרה הקולקטיבית המצול"שת מול האדם הפשוט שרוצה לחזור הביתה בשלוש, רצוי שלם בגופו ובנפשו - כאילו האחרון ייתכן לאור שאר תיאורי השיר.
"*אולי* היינו אריות, אך מי שעוד רצה לחיות, אסור היה לו וגו' " - סוג של אירוניה על דימויי הגבורה, שמוחלשת מעט על רקע המנגינה הקופצנית. לעניות דעתי זה אמנם לא נחשב כשיר מחאה קלאסי, אבל דווקא מבעד לפעמי המנגינה הסוחפת מושתלים היטב רמזים שמפקפקים בכל התוחלת של ההסתערות העיקשת וההירואית.
שיר מחאה שקדם 625316
הוא רוצה לחזור הביתה בשלום, לא בשלוש (בשיר די מטומטם של דורי בן זאב ויגאל בשן, יסלחו לי שניהם, מופיע השיבוש ''סך הכל רציתי לחזור הביתה בשלוש'', כפארודיה ריקה).
שיר מחאה שקדם 625317
כמובן, תודה על התיקון.
שיר מחאה שקדם 625325
בנוגע לחובש, הייתי יכול לחיות עם הקיטש והחד-ממדיות של המילים - זה הלחן הנפוח וחסר החן, יחד עם השירה הפומפוזית, שעושים אותו למה שהוא.
שיר מחאה שקדם 625318
מה שהפונז אמר.
לטעמי גבעת התחמושת הוא שיר ענק, וגאוניותו בקופצניות של הליווי שמחדירה במאזין את תחושת הבהילות של הקרב. שילוב המונולוגים בטון דווח ענייני ויבש והניגוד בינם לבין הלווי העצבני נותן לשיר את העוצמה שלו.
שיר מחאה שקדם 625324
נכון, ולא שמתי לב לזה עד עכשיו (במודע). הסיבה שהוא (גם) בלתי נסבל בעיני הוא שבטון הדיבור-שירה יש משהו שגורם לזה להישמע כאילו זה מסעיר (גם) באופן חיובי, כמעט כיף.
אולי היינו אריות 625332
זה טון הדיבור של הדור ההוא (אמנם קובי רכט לא היה קרבי, אבל זה אותו חיתוך דיבור, מה יש לומר)
אני לא שומע שם גלוריפיקציה של המלחמה, לפחות לא על פני השטח. בדור ההוא המלחמה אמנם היתה סוג של שליחות אבל לא כזו שעורגים אליה אלא שמקבלים את עולה: "איתן לא היסס לרגע" היה ביטוי אמיתי בדור ההוא, ביטוי שהפך לציני בדור שאחריו, זה שלחם במלחמת לבנון הראשונה.
"אולי היינו אריות" הוא ביטוי חצי מתנצל, בשום אופן לא יהיר, ואולי, בקונטקסט שהוא מופיע, קצת מחאתי- אולי היינו אריות אבל כה רבים מאיתנו מתו בקרב.
אולי היינו אריות 625340
רוצה לחיות? אין לך מקום בגבעת התחמוווווושת!
אולי היינו אריות 625343
זה באמת טון הדיבור של הדור ההוא, פשוטו כמשמעו. הקטעים המדוברים נלקחו מראיונות עם לוחמי גבעת התחמושת, שסיפרו על הקרב לכתב ''במחנה''.
את ''אני לא יודע למה קיבלתי צל''ש, בסך הכול רציתי לחזור הביתה בשלום'' אמר הלוחם שלום דוד.

כבוד.
שיר מחאה שקדם 625251
ו״מדרש יונתי״? (http://www.youtube.com/watch?v=cDkvt9pbnqs)
שיר מחאה שקדם 625257
יפהפה ונוקב, אבל לא איינשטיין.על ''יונתי'' של זה האחרון (שיר מספר שמונה) לא תהיה גאוותו - מופת של חוסר טעם, רשלנות ובוז למבטא הנכון. אני כבר שולח תזכורת לאב''ד.
עוד יונת מחאה 625259
1. מעודן יותר, אבל מה עם ״שיר על יונה בחלומי״ מתוך הדיסק המופלא של חלפי/רכטר/איינשטיין?

(על חלוני יונה
בשומה יוניות עדינה.
מול חלוני חלון.
מול החלון חלוני.
אתמול היה יום ראשון,
היום שני.

אל תלעגו לרש,
אם לבן הוא ואם כושי.
יש בו במי שחלש
מה ה-
אנושי אנושי.

כתר על ראש מלכים,
ועל כתפיהם המלוכה.
אבל ילדים שלרחוב מושלכים -
קומתם נמוכה.

אומרים: השמיים - גן
אמרים: בשמיים טוב.
ירדו נא שמיים לשבת כאן,
עם הילדים ברחוב.

הנה הם באים. הנה.
אינני יודע מי.
האם כל חיי אהיה שונא?
למי?)

2. למה הוצאת את ג׳ מרשימת מקבלי התזכורת?
עוד יונת מחאה 625346
1. גם יונה, גם איינשטיין, גם מחאה, גם יופי של רכטר וחלפי. טושה.

2. אני מתנצל על שרבוב ענייני פייסבוק בכאן. אפשר להתעלם.
עוד יונת מחאה 625361
האלבום כולו הוא מופלא. שמעתי אותו אתמול בנסיבות לא כל כך מתאימות, ונהניתי מכל זנב פסינתור של ״שלושה חתולים״, ״השיכור״, ״סתיו יהודי״, ״תוכי יוסי״ ובאמת אחד אחד. פשוט אלבום יחיד במינו.

(אחד-אחד, ועדיין, מכל האלבום השיר האהוב עלי הוא ״אשר טייל עמך״, גם קצת בגלל שיר דומה שכתב בזמנו אמיר גלבוע לסבתא שלי שלא נענתה לו).
שיר מחאה שקדם 625205
שוב אתה עם העובדות שלך, מפריע לארז?
שיר מחאה שקדם 625221
נהה, לא יפה. בסך הכל כאן זו רשימה של טעם אישי. לא רק האידיאולוגיה משחקת פה אלא גם המוזיקה (ש. חנוך לוקח) וגם המילים (חנוך ל. מגעיל אבל חזק).
שיר מחאה שקדם 625229
פראג הוא שיר נפלא (תרמתי פעם לקידומו - התנדבתי לכתוב את הטקסט היומי שיקריאו במסדר הבוקר בבסיס. ככה זה בחיל חינוך. והיום היה יום השנה לפלישה לפראג. קצין החינוך הקריא ברגש ובהטעמה פתיחה פלוס בית ראשון של השיר, ואני הייתי בעננים). אבל הוא לא ''שיר המחאה הראשון בישראל'' ולא דומה לזה.

אגב, עוד לפני שהיו פה שירי מחאה ממש היו המון שירים סאטיריים, על יוקר המחייה, פרוטקציה ואפליה - מג'ו עמר ועד המטאטא.
שיר מחאה שקדם 625232
לפי יונתן גפן בספרו חומר טוב, פראג היה למעשה בדיחה שיצאה מפרופורציה. חבורת לול החליטה לשלוח שיר שלא מדבר על מלחמות צה''ל וכו' לפסטיבל הזמר. הם בחרו בנושא מרוחק הפלישה הרוסית לפראג. להפתעתם זה הפך ללהיט ענק.
שיר מחאה שקדם 625233
טוב, אסיים את חלקי בדיון בשיר מחאה נפלא מאת הפרופ' המשורר, יוסי יונה. טעימה:
"מרכבות האוויר נוסקות לשחקים,
את אניני הטעם הרחק נושאים,
לנפוש בקצות תבל קסומים,
ובין אפרטיף לקרם ברולה לימוני,
פניה של דלת העם מטשטשים".
שיר מחאה שקדם 625288
נו, באמת, ברקת. הם לא באותה האיכות!
שיר מחאה שקדם 626142
שיר מחאה שקדם 626177
השיר "בתשלומים". להיט היסטרי בתקופת הצנע. עברית מרוסקת של עולה חדש וקשה יום ממצריים. שפה עברית על הפנים אבל קלע למטרה והעביר מסר רלוונטי לרוב המאזינים.

מי אומר ששפה גבוהה מבטיחה רמה ? מי אומר שלרוב האנשים בארץ היה איכפת באמת מה קורה בצ'כיה ? פלפל אל מסרי ואחר כך אפרים קישון (למשל סלח שבתי) ידעו מה באמת היה חשוב לרוב האנשים בארץ.
שיר מחאה שקדם 626181
אכן שיר נערץ, ופיזמנו אותו בלי סוף במשק ובצבא (היינו שלושה חברים בגרעין ששרנו כשלישיה בלתי הרמונית לחלוטין והופענו מול קהלים אוהדים בקיבוץ ובהיאחזות).
בעניין פראג, אני לא יודע על הרוב בארץ, אבל אני יודע על רבים שכאבו את כאבם של הצ'כים.
(אוהדי ישראל נכבשים ע''י האימפריה הסובייטית, אין לי ספק שהציבור הישראלי הרגיש הזדהות אישית)
שיר מחאה שקדם 626193
וגם הסטודנט יאן פאלאך שהצית עצמו במחאה על פלישת בריה''מ לצ'כיה. התמונות עוררו אז גל זעם ועצב. אין לי מושג אם זה היה לפני או אחרי הפסטיבל.
שיר מחאה שקדם 626968
ודאי שלפני. השיר מדבר על זה - האיש הצעיר שמתגנב, והאור המוזר שעולה בכיכר העיר שמתה, שם השחר לא בקע.
שיר מחאה שקדם 625289
היה לי פעם ידיד. זה: תגובה 431171

והוא היה מקפיד, על כל משפט שהיית אומר, לציין "שכחת להגיד לדעתי. לדעתך - (השלימו את הטוב בעיניכם. הפועל יפסידו, הקוביזם הוא האמנות הנשגבת ביותר, ספירית מורה גרועה, צריך לצאת מהשטחים מיד)".

אז במקרה הזה, אני חושבת שהוא צדק.
לדעתך - הוא לא באותה הרמה.
שיר מחאה שקדם 625258
''הלכתי לשכת עבודה'' ושירי פלפל אל-מסרי קדמו לשניהם בכמה וכמה שנים.
אני ואתה! 625207
כל אחד ורשימת אריק שלו, אמנם. אבל קשה להבליג על השמטת ''אני ואתה'' מרשימתך.
בכל הפרמטרים- הלחן, העיבוד המוסיקלי עם הגיטרה והכינורות, והטקסט הפשוט כביכול, אך נכון כל כך, זה שיר נפלא.
יהי זיכרו ברוך. 625287
פראג לא בדיוק שיר מחאה, לאור העובדה שהוא לא מוחא על משהו שאירע כאן. כלומר, נורא קל "למחות" איתו, כביכול.
האם ליושינקה הוא שיר מחאה?

ואם אתה מגדיר אותו כשיר מחאה, בקטגוריית מחאה-על-אירועים-בחו"ל, הנה קדמו לו הרבה הרבה אחרים.
הנה אחד.
יהי זיכרו ברוך. 625290
אני מקבל את התיקון שהגדרת השיר היא קינה ולא מחאה, מה שהיה יכול למנוע כאן הרבה תגובות קטנוניות.

ככל הידוע לי (ותקני אותי אם אני טועה), השיר המלונקק של אלתרמן לא הולחן ואני התכוונתי אך ורק לשירים מולחנים אחרת רבים משירי רגעים והטור השביעי היו יכולים לתבוע את הבכורה.
יהי זיכרו ברוך. 625291
הולחן.
אתה יכול למצוא בקישור ברנש ששר את הלחן. אם כי משום מה הוא מתחיל רק מהאמצע.

___
גם קינות קדמו לפראג.
הנה אחת.
יהי זיכרו ברוך. 625328
בוא חיל של שוקולד.זה שיר מחאה.
יהי זיכרו ברוך. 625337
כבר הזכירו אותו.
יהי זיכרו ברוך. 625338
ועוד ארבע שירים שראויים לזכירה:

עוד קלאסיקת רוק של הצ'רצ'ילים במקור.

אווירת תחילת שנות ה70 נשמעת היטב בשיר הזה.

שיר מהנה ומשעשע יחודי בקריירה של אינשטיין.

השירה הקריינית של אינשטיין היא כאן במיטבה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים