בתשובה לאריק, 18/03/14 19:46
זה שעולה וזה שיורד 629608
חוששני שראייתי שונה מאד מזו שלך.
בזמנו, היה קשה מאד להתמודד אינטלקטואלית, עם הרבה חבר'ה משכילים מאד וחלקם ממש לא גזענים מקצועיים שנתפסו לרעיונות הבל על המנטאליות האיסלאמית/ערבית ועל גן הטרור ההתאבדותי ה"רשום" בגנטיקה של המוסלמים/הערבים וכיוב'. היה ברור שבסופו של דבר מחשבות השווא האלו יגיעו הביתה וישמשו במאבקים בתוך המחנה ולא רק החוצה.
הנקודה בה היית צריך לעצור ולבדוק את עצמך היא הנקודה בה אתה אומר "הורים ... שמחנכים אותם [את ילדיהם] להיות שהידים‏". האמירה הזו שקולה לאמירה "הורים הדוחים את טובת ילדיהם מפני ערכים אחרים". היית צריך לזכור שמיתוס עקידת יצחק הוא מיתוס מרכזי של כל הדתות המונותאיסטיות והנוהג של הקרבת בכורים וכיוב' מסתתר בשורשיהן של כמעט כל הציביליזציות (בת יפתח, איפיגניה בטאוריס). המכשלות בהנחות מעין אלו מרובות ומשמעותיות. הרי ברור לך שהמושג "טובת ילדיהם" יכול להתפרש בדרכים רבות וסותרות. כמוכן אתה חייב לדעת שאנשים אומרים דברים רבים על סולם הערכים שלהם כאשר הדברים האלו לפעמים כוזבים,לפעמי מטעים, לפעמים סותרים-אהדדי ולפעמים כל זה גם יחד. בינינו לבין עצמנו, בתקווה שנצליח לחמוק מתחת לראדאר של אחינו מאמיני הימין, אלחש לך שגם בעזה מרבית ההורים לא חושבים שילדיהם צריכים להיות שאהידים. מרביתם חושבים שילדי השכנים המרעישים בין 2 ל-‏4 צריכים להיות שאהידים ואילו ילדיהם צריכים להיות רופאים, עורכי-דין ואפילו כוכבי זמר וכדורגל. תאמין לי שמבחינתנו זה גרוע מספיק ואין צורך ולא אפשרות להתפנק ברעיונות שווא על גזע דימונים הניזונים מבשר ילדיהם.
אני קורא את תגובותיך ואני בטוח שתבין שההערה הבאה אינה אישית ולא מפחיתה בערכך, אבל הטעות הבסיסית הזאת נותנת את אותותיה בכל שורה של תגובתך.
"דור של חובשי כיפה שיורים ולא בוכים. תקשיב לבנט" - אתה באמת חושב שבנט הוא יותר משסף גרונות נוסח חסידי האלה קאלי ממאיר הר ציון (להבנתי גם ובפרט הוא מגיבורי תקומת ישראל, חלק של מה שאלתרמן תאר כמגש הכסף)? מי בעיניך יותר מתאים לארכיטיפ של אברך משי רפול או איתמר בן גביר?
"אם תעשה מהצבא צבא מקצועי משקלם של אלו עוד ילך ויגדל בעוד שיפי הנפש המתחבטים יקבלו מוצא קל." - בנקודה זו אהפוך עליך את טיעונך: הניחוש שלך טוב כמו זה שלי. האם הקצונה בצבאות של ארה"ב, צרפת, בריטניה, איטליה, גרמניה היא יותר לאומנית ויותר ימנית כעת מאשר בתקופת הגיוס הכוללני?
"לחפ"שים ולמפקדיהם יהיה משהו משותף והוא הכוון הכללי של ההצבעה בבחירות." יהיה להם הרבה יותר משותף ממה שמשותף למצביעי עם ישראל בכללותו. כפי שכבר אמרתי לך בכל מקרה מעמד הקצונה המקצועית מפתח זהות ומאפיינים משלו ואם הוא מתרחק מדי מהאיפיון החפ"שי הכללי הוא מייצר גם את הקנאה והעויינות המתאימה. לאמירות אלו אין שום ייחוד במציאות המקומית שעליה אנו מדברים.
"כאשר ארונות הקבורה יתמלאו (חלילה) בחובשי כיפות לא ינבט שם שום שמאל, כמו שנופלי האצ"ל לא הסיטו את משפחותיהם שמאלה." -אני מנחש שאתה מודע לכך שבין לוחמי האצ"ל והלח"י בפרט היה זרם גדול ובעל השפעה רחבה יותר מעבר לגבולות הקבוצה של אידיאולוגים שמאלניים שראו במאבקם חלק מן המאבק הכללי בקולוניאליזם ובאימפריאליזם הבריטי (זוכר את יצחק שמיר "מיכאל" לכבוד מייקל קולינס איש השין פיין?). באשר לאנלוגיה למה שאמרתי, אני לא מקבל אותה. אנשי האצ" והלח"י היו בסופו של דבר אתה יודע מה (מוטב שלא אחזור על המילה המפורשת). מי ששילם את המחיר המירבי על חירות ישראל היו מגוייסי הפלמ"ח שיחס האבידות שלהם היה פי 4 מאשר בקרב מגוייסי צה"ל בכלל. כך שעל פי התזה שלי, אין לך שום סיבה לצפות לגל של פייסנות בקרב צאצאי האצ"ל יותר מאשר בהתיישבות העובדת ובתנועות החלוציות של השמאל הציוני.
התזה האינטלקטואלית שלך היא המגבילה את ראייתך לבנט וגרועים ממנו. האם חנוך דאום והרב מנחם פרומן הם פחות מתנחלים מבנט ואיילת שקד (אגב תושבי רעננה ות"א, אפרופו מגדלי שהידים)?
זה שעולה וזה שיורד 629625
צריך להזכיר שוב שמלחמות לא מנצחים ע"י כך שנהרגים אלא ע"י כך שהורגים באוייב?
זה שעולה וזה שיורד 629641
אני מבין שבויכוח ביני לבין אריק, אתה לצד אריק.
השאלה היא אם אתה עושה מהרג אויביך אידיאל ומעריץ את גיבורי השיסוף והסירוס או אולי מתיחס לכך, שומו שמיים, כטרגדיה אנושית שנאלצת להשתתף בה.
זה שעולה וזה שיורד 629715
אני לא לצד אריק ולא לצידך. הויכוח הנוכחי ביניכם עקר ומשעמם בעיניי, התייחסתי רק למשפט "מגוייסי הפלמ"ח שיחס האבידות שלהם היה פי 4 מאשר בקרב מגוייסי צה"ל בכלל" - לא מנצחים מלחמה תודות לספיגת אבידות אלא תודות להסבת אבידות לאוייב.
במחשבה שנייה (ופוטין נתן לנו דוגמה טובה בקרים) השיטה הטובה ביותר היא לנצח במלחמה גם בלי לספוג ובלי להסב אבידות, אבל בשביל זה צריך כנראה לעמוד בראש מעצמה גרעינית, וצריך שבראש המעצמה הגרעינית שמנגד יעמוד אויל חסר חוליות.
זה שעולה וזה שיורד 629772
ידידי, אני יכול להתוכח איתך כמעט על כל משפט במה שכתבת, אבל פגעת במוטיבציה שלי ("הויכוח הנוכחי ביניכם עקר ומשעמם בעיניי", למה אם כן להאריך בו?). אסתפק אם כן באבחנה, שגם ע"י שוד בתים ביפו וחיסול "נשים וילדים מטווח קצר" בדיר יאסין, לא מנצחים במלחמה. לעומת זאת, אתן לך כשיעורי בית לבדוק על מי נכתבו השורות הבאות:
וּבַלַּיְלָה עִם חֲצוֹת
קוֹל דְּמָמָה דַּקָּה יִרְעַד:
"אֵין כּוֹבְשִׁים אֶת רֹאשׁ הַסֶּלַע –
אִם אֵין קֶבֶר בַּמּוֹרָד!"
זה שעולה וזה שיורד 629863
כבר הבנתי שהמוטיבציה העיקרית שלך היא ויכוח לשם הויכוח
זה שעולה וזה שיורד 629873
של כולנו, לא?
מדי פעם מזדמן לכאן מישהו שמתווכח לשם שמים כלשהם וזה כמעט אף פעם לא נגמר בטוב.
יהיה שלום כשהערבים יאהבו את ילדיהם יותר מאשר הם שונאים אותנו 629627
יהיה שלום כשהערבים יאהבו את ילדיהם יותר מאשר הם שונאים אותנו 629646
אני יכול להוסיף לך: "לעולם לא אסלח לערבים על שאילצו את ילדינו ללמוד להרוג אותם". נראה שמשרד החוץ היה משכנם של צדקנים פרובנציאליים ומפזרי אמירות פופוליסטיות וחבוטות עוד לפני שהאח ולדימיר הצליח להושיב שם את הגרופי שלו. אני מתחיל להבין את עבדאללה (אבי סבו של עבדאללה הנכחי) שסלד מכל פגישה עם המולוטוב הנשי הזה.
יהיה שלום כשהערבים יאהבו את ילדיהם יותר מאשר הם שונאים אותנו 629714
ועדיין לא ענית לעניין
יהיה שלום כשהערבים יאהבו את ילדיהם יותר מאשר הם שונאים אותנו 630059
טענתך היא שגולדה מאיר טענה שהערבים שונאים אותנו יותר מאשר הם אוהבים את ילדיהם. תשובתי היא:
א. העובדה שיתכן שדבר זה נכון, לפחות לגבי חלק מן הערבים, אינה מפחיתה ממידת האטימות, המחשבה המוגבלת והצדקנות הפרובינציאלית שנדרשת מראש ממשלה ישראלי כדי לשחרר את האמירה הנואלת וחסרת התועלת הזו.
ב. אפשר להניח שאותם ערבים יגידו לך שהם שונאים אותנו משום שאנו גוזלים מנחלתם ואת חלקם בעתיד של ילדיהם שאותם הם כל כך אוהבים. הערתי כבר בתגובה המקורית על האמורפיות והאמביואלנטיות של המושג "טובת ילדינו".
ג. אאז"ן הדיון שניסיתי לפתח עם אריק, נושאו היה הדבקת כל מיני חולאים ומפגעים אנושיים באופן מורשתי דוקא לקבוצות אנושיות מסויימות (אצלך ערבים, אצלו המתנחלים). דוקא בתקופה ההיסטורית בה אירופה הצליחה לדחוק את הערבים והאיסלם בכלל לשולי התודעה האירופית, נכתבה היצירה הגרמנית הקלאסית "מיכאל קולהאס" בה קולהאס מחריב ממלכה שלמה בשם רדיפת הצדק לעצמו. לאותו "מלאך החבלה" מיכאל לא היה שום קשר לערבים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים