בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 04/09/15 19:36
תודה על דיון מרתק 662822
אי יכולתן לשרוד בטבע שנגרמה בשל התערבות האדם אינה הופכת אותן לחיות מבויתות או מבטלת את השתייכותן לזן של חיות בר. במקרה שלהן, אחת התכונות שנשתמרו היא מסוכנותן, ההיפך מחיה מבויתת ולכן נאלצים להרוג אותם כאשר הם גדלים. מעבר לכך, נראה לי שנקודת המחלוקת ביננו היא ההסתכלות על הפרטים כעיקר (נניח, חיית בר מאולפת בקרקס) שאתה טוען כי השינוי שעברה הוציא אותה מכלל הגדרת חיית בר ואילו הטענה שלי היא שההשתייכות לזן בר נשמרת גם כאשר קיים פרט מאולף.

אני מודה שקשה לי קצת להצדיק את התנגדותי לשימוש בחיות הבר בניגוד לשימוש שציינת בחיות משק (חוזרת בי: תוך כתיבת התגובה מסתבר לי שישנם טיעונים תקפים להתנגדות לשימוש הזה). הרצון לשמר את הטבע כמות שהוא ולהשתמש ביכולת האדם להתערב לטובתן של חיות הבר ולא לניצולן הוא מחד סוג של רגש רומנטי אבל יש כאן בנוסף עמדה ערכית וחינוכית: עד כמה הדורות הבאים יפגשו עולם אחיד שהאדם שינה לצרכיו או עד כמה ישתמר היופי של הטבע הפראי כפי שהוא כיום.
תודה על דיון מרתק 662837
אני מאמין גדול בשמירת היופי של הטבע הפראי לדורות הבאים, ובהשקעת משאבים אדירים לצורך כך. אילו גידול האריות לליטוף וציד היה בא על חשבון שימור אריות הבר, הייתי מתנגד לו נחרצות. אבל אני לא רואה סיבה לחשוב שזה בא על חשבון זה.
תודה על דיון מרתק 662860
אני תהיה: מה גבורה יש בציד אריה-ליטופים שלוטף מילדותו והורגל לחברת בני אדם?

_________________
הייתי תוהה גם מה גבורה יש בציד אריה, אם הנ"ל אינו מאיים על כפרך ובאת ממרחקים לצוד אותו, אבל ניחא.
תודה על דיון מרתק 662934
אני מקווה שגם הציידים לא רואים בזה גבורה (אני מניח שאלו בערך אותם ציידים שגאים גם בצייד איילות). בכל אופן, אני יכול להבין/לנחש את הקסם שהם מוצאים בזה גם בלי גבורה.
תודה על דיון מרתק 662949
תודה על דיון מרתק 663079
נכון, לפי Big_five_game [Wikipedia] ציד אריות באמת נחשב למשהו מסוכן (וציד תואים אפילו יותר). אני לא מכיר ציידים, אם הם רואים בזה גבורה, ובעיקר אם זו המוטיבציה שלהם, עצוב לי עליהם (ועל האריות).
תודה על דיון מרתק 663109
ציד אריות בעזרת רובה נחשב מסוכן? מעניין אם יש סטטיסטיקות על מספר הנפגעים מקרב הציידים (ואי אפשר לא לקשר לבדיחה הזאת). להערכתי הוא נמוך מאד.
_________
לאף אחד אחר לא הייתי מעיר, אבל צורת הרבים של תאו היא תאואים.
תודה על דיון מרתק 663119
אתה צייד טועים?
תודה על דיון מרתק 663121
תחשוב על זה שכנראה לא מדובר ברובה אוטומטי עם טווח של 300 מטר ומחסנית של 30 כדור, אלא על רובה ציידים עם טווח קטן יותר ומספר קטן של כדורים. תוסיף לזה יער/ערבה/סוואנה עם שיחים ועשב גבוה, שלא מאפשרים לך תמיד קו ראייה נוח לאריה, ושהוא יכול להסתתר שם לא פחות ממך. עכשיו נניח שירית ירייה ראשונה ופספסת מטווח של 100-150 מטר, ומיד אחריה האריה מתחיל לשעוט לעברך.
עם רובה או בלי רובה, לי זה נראה מסוכן מאד. בוא נאמר שמבחינתי עם רובה יש לי סיכוי כלשהוא לחזור הביתה בשלום. כלשהוא קטן מחצי.
תודה על דיון מרתק 663126
מבחינתך אולי, אבל מן הסתם אתה לא בעל הפרופיל של צייד אריות טיפוסי. ניחוש שלי: הציד מתבצע בדרגת סיכון מינימלית לצייד (בין השאר כדי להבטיח שיהיו עוד לקוחות מרוצים כמוהו).
תודה על דיון מרתק 663128
רגע, אז הקטע שהאריה מלטף את הלקוח זה לא חלק מהחוויה של אריות-ליטופים?
תודה על דיון מרתק 663131
צייד אריות טיפוסי
(שום אריה לא נפגע בהכנת סרטון זה)
החיים הקצרים והשמחים של פראנסיס מאקומבר 663173
ארנסט המינגוויי כתב על זה סיפור קצר ומטריד.
החיים הקצרים והשמחים של פראנסיס מאקומבר 663184
התפעלתי. חתיכת מיזם מדהים.
החיים הקצרים והשמחים של פראנסיס מאקומבר 663224
מוזר, אצלי הלינק לא עובד.
החיים הקצרים והשמחים של פראנסיס מאקומבר 663233
עכשיו גם לא אצלי, יוטיוב מודיע שבעל החשבון הוסר.
נסה את זה. שם הסיפור The Short Happy Life of Francis Macomber.
החיים הקצרים והשמחים של פראנסיס מאקומבר 663392
גם לא.
החיים הקצרים והשמחים של פראנסיס מאקומבר 663404
נראה שיוטיוב מוריד את הקבצים מיד אחרי שמנסים לנגנם דרך האייל :)
מצאתי את הסיפור עצמו.
תודה על דיון מרתק 663130
תלוי עם מי אתה צד
תודה על דיון מרתק 663134
:-)
תודה על דיון מרתק 663170
אני מכיר. סיפורי הגבורה של הציידים בציון מתמקדים בחוויות מציד חזירי בר. לצד המתח והאדרלנין יש מימד של סיירות, ניסיון מבצעי, היכרות עמוקה של החיה ובהחלט, גם אומץ. באופן כללי, מומלץ להבחין בין שני סוגי ציד (ודיג)- האחד פאסיבי ומבוסס על מלכודות ובשני הצייד רודף או מחפש אחר הטרף. חלק מהמלכודות גורמות מוות אכזרי בעיני אבל הנחמה שכמעט כל הציד כאן נאכל ובעיקר שיש מעט מאוד מינים שמותר לצוד.
תודה על דיון מרתק 663445
אני חושב שהקטע פה זה לא הגבורה אלא האתגר שבזה. זה דורש סבלנות, התמדה, קור רוח ויכולת קליעה טובה.
תודה על דיון מרתק 662869
מספר אריות הבר הולך ומצטמק: לפני 40 שנה היו למעלה מ-‏250,000 אריות באפריקה ואילו כיום מספרם הוא בין 20,000-30,000 בלבד. יש לא מעט חוות ליטוף שהן כר גידול לתפיסה לגיטימית של ציד אריות כמקור כלכלי, בוודאי שהן אינן תורמות לתפיסה של שימור אריות הבר. לו היו נאסרות בחוק הדבר היה מיטיב ומעמיק את תפיסת ציד האריות כלא לגיטימי בכל מקרה.
תודה על דיון מרתק 662933
ההשערה שלך היא שציד אריות ליטוף -> לגיטימציה לציד אריות -> הגברת ציד אריות בר.
האפשרות האלטרנטיבית: ציד אריות ליטוף -> מתן פורקן לגיטימי לתאבי הציד -> הפחתת ציד אריות בר.

הניחוש שלי הוא שההשפעה היא קטנה כך או כך, אבל ההשערה שלך לא נשמעת לי יותר סבירה מהשנייה.
תודה על דיון מרתק 663016
האפשרות האלטרנטיבית שהצעת כושלת על פי תוצאות של מחקר שנערך על דחף אחר. כאן -תוקפנות, במחקר - מין.

התברר שצפייה בפורנו מגדילה את יחס ההחפצה לנשים של הצופה ומגבירה את ראייתן פחות כאדם שלם ויותר כמספקות צרכים. חז"ל (לשם שינוי, צדקו)אמרו על כך: יש יצר לאדם המרעיבו - שבע והמשביעו - רעב.

אין מקור להנחה שהשבעת יצר התוקפנות מפחיתה אותו.
תודה על דיון מרתק 663022
יופי של סילוף. חז''ל דיברו על איבר קטן שיש באדם, ואת - על דעת עצמך, הרחבת את זה על כל יצר שהוא.
אבל אם אדם משביע את קיבתו באופן קבוע ומותר, ודאי שלא ילך לסחוב אוכל מהמכולת. מקרים רבים גם מראים שפרחחים שהקימו להם מועדון קרב או שיעורי ותחרויות קראטה בצורה מסודרת וחוקית, צמצמו משמעותית את תגרות הרחוב הפרועות שגרמו לנזקים בגוף וברכוש.

יש מקום להנחה שניתן לתעל דחפים אנושיים מסוימים בצורה שתמזער נזקים או תבטל אותם בכלל. אם נחזור לדברי חז''ל המקוריים, ודאי שהם לא התכוונו שאדם יתנזר כל ימיו וממילא יתבטל אצלו הדחף המיני. הם התכוונו שיתעל את הדחף בצורה ראויה, מידתית ומבוקרת.
תודה על דיון מרתק 663030
אני עדיין מנסה להבין את האנלוגיה בין ציד אריות ליטוף לבין צפייה בפורנו. משהו פה לא מסתדר לי.
תודה על דיון מרתק 663033
הדמיון הוא בסיפוק יצר ובחינת השאלה האם התוצאה היא הקטנה או הגדלה שלו. ירדן הניח שציד אריות ליטוף -> מתן פורקן לגיטימי לתאבי הציד -> הפחתת ציד אריות בר.

הראיתי שלפחות לגבי יצר אחד התוצאות הפוכות. (צפייה אינה שווה סיפוק אבל מבלי להיכנס לפרטים אני מניחה שהצופים בפורנו לא עברו לקריאת ספרות ימה"ב לאחר הצפייה).
תודה על דיון מרתק 663037
רק שבראשון יורים והורגים אריה אמיתי, ובשני עצם הצפייה הוירטואלית לא משנה שום דבר לאובייקט/סובייקט הנצפה.

ואפלו אם נניח שכן, בשביל זה להראות שמי שצופה בפורנו עושה יותר סקס. לא ברור שזה המצב (בסרט שהוקרן לאחרונה בשם 'דון ג'ון', בכיכובו של ג'וזף גורדון לוויט, דוקא התמה המרכזית היתה הפוכה, אבל זה לא מחקר כמובן).
תודה על דיון מרתק 663081
אני לא מניח שהגרירה בהשערה שניסחתי נכונה. בלי מחקר משמעותי, אני מנחש שהיא לא נכונה, ושגם ההשערה שלך לא - שההשפעה שיש, לאיזשהו כיוון, היא קטנה מאוד אם בכלל. פשוט אלו סיפורים שהסיבתיות בהם לא נשמעת לי מספיק חזקה ומשכנעת. בנוגע לקשר בין צפייה פורנו לתפיסות מיניות - אני מקבל שהוא קיים וחזק. אני חושב שיש כל כך הרבה הבדלים בינו לבין הנמשל שהוא לא גורם לי להשתכנע בנוגע לאחרון.
תודה על דיון מרתק 663044
אם במקום לבחון מושגים מופשטים כמו "יחס ההחפצה" נתעניין בהשלכות המעשיות, השאלה אם צפיה בפורנו מעלה את שעור הפשיעה המינית מקבלת, ככל הנראה, תשובה שלילית. גם הקשר בין משחקי מחשב אלימים לבין אלימות בעולם האמיתי לא לגמרי ברור, כידוע לקוראי דיון 2482 והתגובות לו.
תודה על דיון מרתק 663056
אני סבורה כי ההשפעה הרבה יותר מעודנת. כך למשל נמצא שחלק מבני הנוער כיום חושב כי טבעי לחלוטין שנערה תרצה לקיים יחסים עם 5-6 שותפים במפגש (הנה, הזדמנות נאותה להשתמש במלה "הזוי"). תפיסת המין השתנתה כמו גם הלגיטימיות לצפות ולדרוש התנהגויות שנצפו בסרטים.
תודה על דיון מרתק 663059
(הזדמנות נאותה, כמו גם שימוש קצת צורם במילה 'מעודנת', בהקשר הנ''ל).
תודה על דיון מרתק 663061
(תרגמתי ''סובלימציה''. אני מסכימה שהתוצאה אינה מעודנת).
תודה על דיון מרתק 663062
מקרים מזעזעים מהעבר (כמו פרשת האונס בשמרת) לא היו בשל צפיה בפורנו.
תודה על דיון מרתק 663065
ההבדל הוא בתפישה. בפרשה בשמרת היה ברור למשתתפים שמדובר בנערה לא מקובלת שתעשה הכל כדי לרצות את חברה ואח"כ הם סחטו אותה באיומים כדי להמשיך לנצל אותה. כיום, הנערים סוברים שטבעי שנערה *תרצה* במצב כזה. מדובר בשינוי ממשי ועיוות שהפורנו יצר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים