בתשובה להפונז, 29/11/15 10:43
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668692
מה לא נכון במה שהוא כותב?
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668693
יש מעלינו דיון עם מאות תגובות, שחלק ניכר מהן מסבירות את ההבדל בין מדינת ישראל למדינת אפרטהייד. שני משפטים של רוגל אלפר אינם סיבה מספיק טובה לחזור על כולן מחדש.
לפחות היתה לו מספיק הגינות לכתוב על יהודה ושומרון כאזור שמטריד אותו מבחינת זכויות האזרח ולא על עזה - מה שאמור מיד לרמוז לסיבות למצב שכל כך קשה לרוגל להבין אותו‏1.

רק לדוגמה, תגובה 605907 (של איציק ש, מיינד יו), או תגובה 606351 - והפתיל שאחריה - של עבדך הנאמן.

1 וגם אולי לרמוז למה זה ש"הכיבוש ביו"ש הוא הרע במיעוטו לפלסטינאים שם" רחוק מלהיות האמירה הכי הזויה באזורנו.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668695
אתה הופך את הסיבה והתוצאה. הבעיה הבטחונית נובעת מהסיפוח הזוחל שישראל מבצעת דה-פקטו החל מ1967, כולל ימי אוסלו.המדיניות הזאת של שליטה יהודית באזור עם אוכלוסיה פלסטינית צפופה הביאה מעצם טבעה לאפרטהייד שקל להתעלם ממנו בגלל חוסר הרשמיות של מדיניות הסיפוח. עצימת עיניים לא משנה את העובדות בשטח.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668698
הסיפוח הזה כל כך זוחל, שמסתבר שהוא יכול אפילו לזחול אחורה, שלא לומר לקפוץ כמו קנגורו‏1.
גם שימוש שגוי במילים והתעללות במשמעותן המקורית לא משנה את העובדות בשטח‏2.

1 ע"ע קיץ 2005.
2 שהן לא דבש טהור, כמובן, אבל - אבוי - אולי עבור הישראלים הן אכן הרע במיעוטו.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668701
המצב ברצועת עזה מבחינת ההתנחלויות היה קטן יחסית לגידול הסרטני ההולך וגדל בגדה.
המילים הן בסך הכל תווית של המצב הקיים. יש לא מעט ישראלים שמעדיפים לראות את התוצאה של מעשי ידיהם - הידרדרות המצב הביטחוני ולהתעלם מהסיבה לו - הכיבוש הישראלי. בגישה כזאת בוודאי שהצגת העובדות הלא מחמיאה תעורר התנגדות אבל כמו בפרשת דרייפוס, נסיון להתעלם מהבעייה או לטייח אותה רק תציף אותה על פני השטח.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668703
במקום ללעוס שוב את אותו דיון, אני אשאל (מטא?) שאלה קצת אחרת בקשר להנחות היסוד של רוגל ושלך:
למה אתם חושבים שכולם (העם, הקוראים, אלה-שלא-צועקים-אפרטהייד) מתעלמים מהבעייה או מטייחים אותה? אולי חלק ניכר מהעם דוקא מודעים לבעייה היטב, סובלים ממנה ברמה היומיומית או התודעתית, יודעים שזה לא מצב אופטימלי, אבל אחרי שקלול וחשיבה וניתוח לא פחותים ולא קהים יותר משל רוגל (ושלך) מגיעים למסקנה שכרגע לא ברור הפתרון, ושיש אופציות הרבה יותר גרועות‏1, ושפתרונות פשוטים, חדים וברורים הם יותר ספקולציה מסוכנת מאשר דרך פעולה שקולה ומיטבית?

האמת, זה טיעון קצת מזלזל - "כולכם עיוורים וטפשים ואני מואר וחכם". ההנחה שהחלטה של אחר נובעת מעיוורון והתעלמות ולא משקלול נכוחה של המציאות היא התנשאות בוטה, יותר מכל דבר אחר.
או שהיא פשוט איש קש שנח להיתלות בו.

1 גרועות לא רק לנו - כתוצאה מההתנתקות למשל, אלפי פלסטינאים איבדו את חייהם ועשרות אלפים את בתיהם. אני בכלל לא בטוח שמצבם השתפר, נראה לי שלהיפך.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668705
ברור שיש חילוקי דעות על הפיתרון אבל לא על זה הויכוח. הויכוח הוא על הגדרת המצב עצמו ומי שמתכחש לכך שזה מצב אפרטהייד (גם אם הוא חושב שהוא מוצדק או שאין לו פיתרון) הוא פשוט נוכל שמשלה את עצמו ו/או משקר לאחרים.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 668709
כמו שכבר אמרתי, לאורך הדיון יש כמה וכמה טענות שמסבירות למה זה לא אפרטהייד, ולא אחזור עליהן.
אבל שים לב: זה שמשהו הוא לא "אפרטהייד"‏1 לא מונע ממנו להיות אכזרי, מרבה סבל, לא מוסרי, מזיק, מגונה, מכוער, מסוכן, וכו'.

אני אטען יותר מזה - דוקא מי שקורא לתופעה כלשהיא בשם שגוי, שטחי ופופוליסטי (שלא לומר דמגוגי‏1) - הוא זה שמתעלם מהמציאות, וגם גורם לדיון על המציאות להתעלם ממנה, להשטיח אותה, ולעקר את השיח מאמירות (ואולי גם פעולות) שמתבססות על המציאות ועל ראייה נכוחה שלה.
אם נביא אנלוגיה לשיח אחר מדיון מקביל: לקרוא להטרדה אונס, לא רק שהוא מזיק למלחמה באונס, הוא גם מזיק (או לא מועיל) למלחמה בהטרדה.

1 או "רצח עם" - כמקובל לנסח באתרים בעלי חפיפה גבוהה לניסוח הנ"ל.

______
גילוי נאות: כותב התגובה חושב שהכיבוש משחית.
גם ירי טילים על גני ילדים משחית. גם שחיטת אזרחים חפים מפשע ברחובות‏1 משחיתה. גם מלחמה משחיתה. גם איום קיומי זה משחית. גם פוגרומים זה משחית. גם אנטישמיות זה משחית. גם פונדמנטליזם איסלאמי זה משחית. גם דיקטטורה פשיסטית זה משחית. גם דיקטטורה איסלאמית זה משחית. גם הפחד משחית. לפעמים גם התגובה לפחד משחיתה.
בקיצור, הכיבוש יכול להתייצב בתור, יש הרבה ביקוש להשחתה.

מי שחושב שהבחירה היא בין מה שמשחית למה שמעצים, מכיל, מבריא ומטפח, הוא זה שמשלה את עצמו ומשקר לו או לאחרים.
הבחירה היא בין מה שמשחית יותר למה שמשחית פחות.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669065
יפה מה שכתבת מתחת לקו.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669104
תודה.
עכשיו אני רואה שיש שם ‏1 מיותר.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669166
הכיבוש מיוחד ברשימתך, כי הוא שלנו.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669169
הכיבוש הוא אולי היחיד שהוא רק שלנו, אבל רוב המשחיתים ברשימה הם גם שלנו: ירי טילים על גני ילדים, מלחמה, איום קיומי, פוגרומים, [איום של] דיקטטורה פשיסטית, פחד, תגובה לפחד. אני לא טוען לסימטריה באף אחד מהסעיפים, אבל בכולם, הביטוי שלהם בצד שלנו משחית.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669170
את הגוף או את הנפש?
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669172
למקרה ששאלת ברצינות - ברור שאת הנפש, על זה מדובר בפתיל, לא?
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669180
כן, רציתי להיות בטוח.
נכון שעשויה להיות השפעה גם לאירועים חיצוניים, אבל נראה לי שההשחתה ממעשים שעשית תהיה בדרך כלל עמוקה מאשר ממה שחווית.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669182
כמה מוזר, אם כך, שהמושג 'טראומה' שמור לחוויות שעברת ולא לכאלה שהעברת אחרים.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669273
כן, הרשימה בתגובתי התייחסה לדברים שאנחנו עושים. (ואדגיש שוב, איני טוען לסימטריה.)
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669425
אה, אבל נראה לי שהפונז לא התכוון לזה (מתי ירינו טיל על גן ילדים?)
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669506
במבצעים השונים בלבנון ובעזה אנחנו יורים דברים ממשפחת הטילים לכיוון מקורות ירי ופוגעים בטעות בדברים ממשפחת גני הילדים. לכך התכוונתי.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669326
האם אתה טוען ש‏1ההשחתה של נפשו של האנס עמוקה מזו של הנאנסת, או שההשחתה של נפשו של הדוקר עמוקה מזו של הנדקר?
תמהני. בריבוע.

1 דיסכליימר מראש: אין כאן שום טענה שהדוגמאות שעומדות לבוא דומות ולו מעט למצב בענין הכיבוש.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669426
זו פגיעה מסוג אחר. נראה לי שלא כל כך מקובל להשתמש במינוח ''השחתה'' ביחס לקורבן, אלא אם הפגיעה גרמה לו לעשות מעשים רעים לאחרים.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669452
מקובל גם מקובל. מן הידועות, למשל, שמי שהתעללו בו מינית נוטה להעביר זאת הלאה. ולא מעט רוצחים סידרתיים סבלו מילדות קשה. בקיצור, גם מקובל, וגם גורם לפגיעה באחרים.

מה שמפתיע זה עצם זה שזה מפתיע אותך.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668706
מנקודת המוצא שלו הוא צודק. אם אמנם ישראל היא כבר עכשיו מדינה אחת מהירדן לים זו אכן מדינה עם שתי דרגות תושבים. קרא לזה אפרטהייד או קרא לזה שמואל.
הוויכוח הוא אם נקודת המוצא שלו נכונה.

ולפתיל המעניין שקישרת אליו ואיכשהו פיספסתי בזמן אמת:
אותי כמובן מעניינות השאיפות הלאומיות הפלסטיניות כקליפת השום. אני רוצה מדינת ישראל יהודית, מוסרית ודמוקרטית, ולכן אם היינו בולעים את השטחים ומעניקים לפלסטינים אזרחות מבלי לדפוק את הרוב של 75% יהודים במדינה אין לי שום בעיה עם זה.
אני חושב שאם היתה לי בעיה עם זה אז ברגרסיה הייתי צריך לדרוש לחזור לגבולות תכנית החלוקה מנובמבר 47', כי גם קודם הרחבנו את גבולותינו בכוח, ואם ההבדל הוא הסכמה בינלאומית אז גם על הקו הירוק לא קיבלנו אישור בינלאומי.
ולשאלה השניה באותו דיון- אם מדינה שכנה מתקיימת כדיקטטורה אין זה מתפקידנו להתערב. דיקטטורה, כמו מלוכה, אינה משטר מגונה מיסודו. אני לא רואה שמצב תושבי עיראק, לדוגמה, אחרי הדיקטטורה עדיף מאשר בזמנה.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668711
ולכן בפינתנו "לכל דבר יש שם", אנחנו מבדילים בין השטחים נכללים ב"מדינה ריבונית", לשטחים שאינם נכללים ב"מדינה ריבונית". המילה שמציינת את המעבר מהאחרונים לראשונים היא "סיפוח". ברוב העולם, המילה האחרונה - וודאי ביצועה - הם לא דבר של מה בכך. מה שמראה שרוב העולם מבדיל הבדל היטב בין שני המצבים השונים האלה.

אם רוגל אלפר לא מבדיל ביניהם, זה לגיטימי - זה לא פשע שדינו מאסר, להמציא שפה משלך.
יתירה מזו - המסקנה מהפסקה הראשונה שלך היא, שלשיטתו של רוגל אין שום בעייה שמחר ישראל תספח את יהודה ושומרון (דא עקא - ו*לא* תיתן אזרחות לתושביהם), כי ממילא המצב בשטח כבר זהה למצב אחרי הסיפוח. תפישת המציאות הזו, גם אם היא לא פלילית, מתחילה להתקרב לאישור המרשם לרוגל לחבילה של כדורים ורודים, לקחת פעם ביום על הבוקר.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668712
זה לא כל כך חד וחלק. אלמלא ההתנחלויות כמובן שהצדק איתך, אבל אלמלא ההתנחלויות לא היו לטענת האפטרהייד רגליים כלל ועיקר.
כיוון שיש התנחלויות, אפשר להסתכל עליהן כעל סיפוח זוחל‏1.
אף אחד לא מחתים לי את הדרכון כאשר אני "יוצא" ממדינת ישראל לשטחים. ניתן לומר שמדינית לא יצאתי.
ואם תאמר שהשטחים הם רק בשליטה ישראלית בטחונית ולא אזרחית איך אתה מסביר את מחוז ש"י במשטרת ישראל? ואת החלטת בית המשפט שהמועצה המקומית אריאל היא אזרח ישראל?

___________
1 לצורך טענת "מדינה אחת" של רוגל אלפר, שאני לא מחזיק בה. אני פה בתפקיד פרקליט השטן,
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668713
לא, זה קהה ומחוספס. אז מה. אלמלא ההתנחלויות לא היו לטענת האפרטהייד רגליים? What? הטענה עומדת על זה שלפלסטינאים שם אין זכויות אזרח, עם ובלי קשר להתנחלויות.

אפשר גם להסתכל עליהן כעל תהליך סוציו-מדיני-דתי-דיפוזיבי אינטר-מונותאיסטי. אפשר גם לא.
נו באמת, אתה גם לא מחתים דרכון במעבר בין גרמניה להולנד. נראה לך שמדינית נשארת באותה מדינה?
איך אני מסביר? - זה קהה ומחוספס. אז מה.

_____
1 תגובה 668698.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668727
חשבתי שטענת האפרטהייד נובעת מזה שיש סט חוקים נפרד, ובעיקר סמכויות שיטור ושיפוט נפרדות לישראלים ולמקומיים בשטחים, ושחוסמים לאלה כבישים על מנת שהאחרים ייסעו בבטחה.
לא על זה שצה"ל נכנס והורג בהם מעת לעת, או שאין להם שלטון עצמי או חופש תנועה.
זה שזכויות האזרח הפלסטיניות נפגעות זה דבר אחד. זה שבמקביל באותו שטח יש אוכלוסיה אחרת שנהנית באותו הזמן מחופש זה השמואל‏1.
אז אם לא היו התנחלויות היינו יכולים עדיין להיות כובש אכזר או נאור, אבל בלי שמואל.

___________
1 תן לי ביטוי שמתאר שיטור נפרד לאוכלוסיות שונות באותה יחידה מדינית. אפרטהייד לאומי?
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668750
1 כיבוש. אפרטהייד, סגרגציה או נגזרותיהן אפשר לקרא למזרח ירושלים.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668762
אין שיפוט נפרד במז' י-ם, אותם כללי משפט חלים, וכל מי שרוצה יכול גם להתאזרח. חלק מאוכלוסיה לא רוצה להיות חלק מישראל. אפרטהייד זה לא. אולי קיפוח.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668763
הגדרה מתאימה יותר זה כיבוש מחופש לסגרגציה שמעמידה פני קיפוח. אפשר גם אפרטהייד. לא צריך לפחד.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668767
ואת מה שכתבת לעיל ניתן להגדיר כקשקוש בלבוש, בלי שהגדרה זו תחטא לאמת.
למלים יש משמעויות, אדוני.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר 668777
מה לא נכון? האם ירושלים המזרחית איננה שטח כבוש שסופח לישראל? האם אין הפרדה מעשית בין ירושלים המזרחית (קרי השכונות הערביות המסופחות) לירושלים ה"יהודית", בקריטריונים תקציביים, כלכליים, פיתוחיים, שיטורים, חינוכיים, חברתיים, תרבותיים, פיזיים (החומה) וכהנה וכהנה? האם אין קיפוח של ירושלים המזרחית (טוב, זה בעצם היתה ההגדרה שלך)? האם אין כל זה אומר הפרדה, אלה לכאן ואלה לכאן? האם אין הפרדה זן של אפרטהייד? מה כל כך מפריע ומפחיד אותך בתיאור מצב סכיזופרני שבה מדינה טוענת לריבונות על שטח ירושלים המזרחים ופועלת כאילו תושביו אינם? תייג את זה כרצונך, אך מעבר לסמנטיקה ישנה מציאות קונקרטית שדורשת מענה.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668773
אם כולם יכולים להתאזרח, וכללי המשפט החלים שם זהים לשאר העיר, אני לא מבין למה כל המונחים האלה רלבנטיים. כיבוש כן. לפחות בלשון עבר. קיפוח - פה כבר צריך לדון בפרטים, ולא כל קיפוח הוא אפרטהייד. שאם כן, אז גם קיפוח תושבי דרום ת"א‏1 מול צפונה זה אפרטהייד. והנה שוב התדרדרנו לאיזור הדמדומים שבו מילים הן צירוף אקראי של סימנים על צג.

1 לא, לא (רק) הערבים.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668776
מצד שני, בעולם שבו יוגה היא "רצח עם תרבותי", מי אנחנו שנלין על קיפוח ואפרטהייד.
או כמו שאמא שלי היתה אומרת, אנשים פשוט איבדו את הצפון‏1.

1 כן, כי הצפון יותר טוב מהדרום? יש לך את זה ביותר מתנשא?
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668778
אני חושב שעכשיו הקמת עליך את תושבי דרום תל אביב בהשוותך אותם לפלסטינאים תושבי מזרח ירושלים. סתם להמחשה, האם אתה מתאר לעצמך שהמדינה תאפשר לתושבי מזרח ירושלים להפגין כמו תושבי שכונות המצוקה או תגיב להפגנות כאלה באותה צורה?
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר מחצק שלבחצייט 668782
למה לא? נראה לי שכשהם רוצים הם מפגינים גם מפגינים, ובאלימות הרבה יותר גרועה מהאתיופים המסכנים בתל אביב שכולם גינו את האלימות שלהם. המשטרה תגיב באותה צורה - אולי לא בדיוק, בהתחשב בטיבה של ההפגנה בין השאר. אין לי בעייה למשל, עם טיפול המשטרה בצורה האחרונה של הפגנת אי-שביעות רצון מצד תושבי מזרח ירושלים - שמתאפיינת בשליפת סכינים ברמה היום יומית כדי לשחוט אזרחים ירושלמיים. זאת נראית לך אפליה, האסטרטגיה שהמשטרה נוקטת?
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר 668788
אתמהה. האם אתה משווה את הפגנות האתיופים לטרור הסכינים?
אתמהה עוד, האם אתה משווה הפגנות על רקע לאומני של אוכלוסיה תחת כיבוש להפגנות על רקע מצוקה חברתית-כלכלית של אזרחים?
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר 668790
אם היית נכנס לקישור לא היית תמה (והיית יודע שהתשובה היא לא).
מי שהתחיל לשאול על השוואות בין הפגנות פה זה אתה, אני לא מבין מה אתה רוצה ממני.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר 668792
זה בסדר. אני מבין לנפשך.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668704
מצאתי לפחות דבר אחד ש*כן* נכון במה שהוא כותב - הכותרת. לכתוב בסוף 2015 בעיתון "הארץ" שישראל היא מדינת אפרטהייד זו אכן לא פרובוקציה - זה סמרטוט ישן, משומש ולעוס בערך כמו לכתוב ב"רוטר" שיגאל עמיר לא רצח את רבין.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים