בתשובה לגרושו, 23/02/16 23:22
זה לא מקום לחלשים 675107
"עננים שחורים" באמת שיר יפה שלא הכרתי, תודה. אבל אתה באמת רוצה את השיר הזה בתור השיר הייצוגי של יכולותיו של עמיר לב כזמר? נשמע לי שהוא שר פה ממש נרפה, ושיש לו שירים אחרים שהוא שר בהם יותר חזק. גם הוא מוזיקאי שאני לא מכיר לעומק, אם כי שמעתי פה ושם, יותר מאת גדג'. וגם התלבטי עם לכתוב עליו במאמר, והחלטתי לא. למה? חכה, אני רוצה לדון על בסיס שיר שיותר מאתגר את ההחלטה שלי. תביא משהו אחר...

[רגע, הכותרת ששאלת מגדג' לתגובה שלך היא הערה על המאמר שלי?]
זה לא מקום לחלשים 675146
אקדים ואומר שאני קודם כל ניגש אל שיר מהמילים. אני מבקש למצוא בשירים להם אני מקשיב - שירה. התבוננות ורעיונות שמובעים בצירופי מילים שמפתיעים ומרגשים אותי ומאידך היעדר מוחלט של קלישאות. אני מוצא באביב גדג' ובעמיר לב משוררים כאלה, וזה מבחינתי הרבה מעבר לזמרים-מבצעים. אתה בוודאי מכיר את הגישה שגורסת שיש שירים שמי שכתב אותם והלחין אותם הוא האיש הכי המתאים להגיש אותם, גם אם יש זמרים עם קול טוב ממנו. גישה כזו מתכתבת עם יוצרים/מבצעים כמו פול סיימון, בוב דילן. לאונרד כהן, לו ריד וכו', ובמקרה הפרטי שלנו מאיר אריאל, אביב גדג', עמיר לב.
אגב, לאביב גדג' אתייחס במקום ובזמן אחר.
לגבי עמיר לב במיטבו כזמר, נסה להקשיב ל'שש שעות' בגרסת המקור בת 20 השנה:https://www.youtube.com/watch?v=-R-FmkKeElY
שורה לדוגמא שהיא בעיני שירה "הכי מוזר שלא ידעתי מה ארצה אם אפגוש קוסם, שיודע לעשות הכל".
בגרסה הזו של 'שש שעות' עמיר פחות חזק אך ההנגדה של קולו הנמוך-צרוד לקול הגבוה-רוטט של אביתר בנאי יוצרת ביצוע מהפנט שאינו נופל מקודמו אולי להפך.
בכלל לגבי עמיר, איפה שלא תזרוק אבן תפגע בזהב.
זה לא מקום לחלשים 675147
ואם כבר הזכרתי שני טרובאדורים בנשימה אחת. השוואה מתבקשת.
לו ריד: מחכה לאיש שלי - https://www.youtube.com/watch?v=C18lkTJWmUA
עמיר לב: מחכה (לאיש שלי שיבוא וידבר איתי, ואני אתן לו מאה שקל) -

זה לא מקום לחלשים 675379
כן, המילים של "לא מקום לחלשים" ו"שש שעות" יפות מאוד, רק שהראשון סובל לדעתי מצירוף מילים אחד דווקא קלישאתי נורא, שדווקא אותו הוא שם בכותרת השיר, וחוזר עליו - "לא מקום לחלשים". זה לא מה שסי היימן כתבה כבר לפני (אלוהים אדירים) שלושים שנה, וגם אז זו היתה קלישאה?

אבל לא משנה. כאמור, מילים יפות, חוץ מהשורה הזו לא קלישאות, ואני מאמין לך שהשירים האלה מייצגים היטב את כוחם של גדג' ולב כמשוררים.

אל עמיר לב מעולם לא צללתי. בעבודה על המאמר רציתי לוודא אם אני לא צריך להכניס אותו, והקשבתי לכמה שירים‏1 עד שנמאס. כטעם אישי, אני לא מצליח להקשיב לו יותר ממעט דקות עד שהבאס שלו מתחיל לבאס לי את האוזניים (אבל תודה על "שש שעות", הוא באמת יותר יפה מכל שיר של לב שהכרתי, מוזיקלית; אני אוהב את הליווי ואת עליית הגובה בשירה בפזמון). אובייקטיבית, במה שנוגע לשירה לב הוא במובהק סינגר-סונגרייטר ולא זמר רוק. זה אותו דבר מבחינת הכנות בהגשה, וזה שונה בזה שזמר רוק צועק. מעניין להשוות את לב לשפי ישי. הם קצת דומים בשירה ובקול, בהבדל אחד - ישי עולה לצעקה, ולב לא.

בין הסינגר-סונגרייטרים המובהקים בישראל, הלא צועקים, אני יותר אוהב את רונה קינן, ואהוד בנאי הוא רמה בפני עצמו. הדירוג הזה שלי הוא מסיבות של קול, ולאו דווקא של מילים. מכיוון שציינת שאתה ניגש לשירים מהמילים, אציין שאצלי נדמה לי שהמילים והמוזיקה תופסים מקום שווה למדי, אולי עדיפות קלה למוזיקה. אולי מה שמונע ממני להיתפס יותר חזק ללב ולקינן זה שאצל שניהם יש הרבה מילים ביחס למוזיקה. בנאי וגדג' יותר מאוזנים. הקול של בנאי כל כך נפלא, שהוא מחדיר למודעות שלי את המילים שלו. אצל קינן אני צריך להתאמץ כדי להתרכז במילים. אצל לב אפילו אם אני מתאמץ אני לא מצליח. כדי להצליח להתייחס למילים של "שש שעות", בסוף פתחתי אותן בשירונט וקראתי במקביל ליוטיוב.

1 ממשימות "בוקר טוב אליהו" כאלה נכנסו לרשימה שלי בלחסן, דולורס וייס ופרבר.
זה לא מקום לחלשים 675452
מסכים לגבי הגדרת עמיר לב כסינגר-סונגרייטר יותר מאשר כרוקיסט. הנה שיר שתוכל להקשיב למילים שלו בלי לפתוח שירונט. (עמיר לב בכתבה של אור הלר עליו https://www.youtube.com/watch?v=E7qXc3ARiFg&featu... הגדיר אותו כשיר שהוא הצליח לכתוב רק פעם בחיים).
"פעם בחיים" (כנות בכתיבה ישירות ופשטות שאין לדעתי גם לאהוד בנאי) - https://www.youtube.com/watch?v=yNWTA66buCU
זה לא מקום לחלשים 675472
צר לי, לא הצליח. אחרי שתי דקות הפסקתי את השיר, כי שמתי לב שאין לי מושג מה הוא שר עד עכשיו, הקשב שלי ברח. אבל תודה על ההפניה, היה שווה לנסות. אני מסכים שבקול שלו יש ישירות וכנות לא פחות מלבנאי. אבל הוא לא מצליח לעבור את שערי הכניסה למרכז הרגש ולמרכז הקשב שלי.

אולי, כמו שהפונז חקר אותי בפתיל המקביל, ההבדל בינינו הוא ביוגרפי. כשאהוד בנאי עשה את שני אלבומיו הראשונים הייתי בן 15 ו-‏17, בשיא הפתיחות המוזיקלית. יכול להיות שאתה היית בסביבות הגיל הזה ב-‏1995, אז (ממה שאני מבין מויקי) עמיר לב עשה את אלבומו הנחשב הראשון? ושמאז ועד היום לקול של לב יש מפתח משומן היטב לקשב שלך, כמו שלקול של בנאי יש מפתח לקשב שלי?
זה לא מקום לחלשים 675551
לא נורא. ניסיתי. ואין לי הסבר אחר פרט למה שכבר כתבתי, שאני ניגש לשיר קודם כל מצד המילים ולכן טרובאדורים הם המוזיקאים המועדפים עלי. מה שהצעת כהסבר, נכון אולי לבן הזקונים שלי, ששמע את עמיר ברכב מגיל שש וכינה אותו תחילה בלגלוג "הזמר הישנון" עד שראה אותו בגיל 10 בהופעה והתאהב בו חזק, ומאז שם לב לניואנסים שאני יכול להחמיץ כמו "את אומרת לי תודה תקעתי שני ברגים". https://www.youtube.com/watch?v=9BLJAmdrKpM (היום הבן בגיל 16).
בעמיר התחלתי להתעניין אחרי גיל 40 .

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים