בתשובה לאמיר, 27/04/02 14:38
ואגב 67742
כמה החוק הזה יותר סוציאלי מדתי? הרי אי אפשר למדוד דבר כזה. בסופו של דבר, אתה שב ומתעלם מהעובדה שבכל מדינה אחרת ההסדר הזה עובד גם בלי כפייה של יום ספציפי - אנשים מעדיפים לקחת את יום המנוחה הכללי. מה שאתה מנסה לעשות זה לפתור בעיה שלא קיימת, וגם לא תהיה קיימת אם ישונה החוק.
ואגב 67847
אבל בכל שאר המדינות אין יום בו חובה על אדם לקחת יום חופש לפי אמונתו שלו. כאן כאמור, יש ריכוז גדול כאלו, ומדינת ישראל אמורה להיות המדינה הראשונה שתאפשר להם לחיות את חייהם הדתיים-יהודים בלי פגיעה מצדה.
וכמו שאמרתי, כיום החוק אמור לתת אופי למדינה.
ואגב 67859
יום חופש הוא אכן עניין סוציאלי חשוב. אין לי אפילו בעיה עם יום אחד קבוע שמשרת את האינטרסים הדתיים של חלק מהתושבים (כמו ברבות מהמדינות הנוצריות בהן יום ראשון הוא יום חופש קבוע). עם זאת, אין אף מדינה דמוקרטית אחרת בה ביום החופש אין תחבורה ציבורית, למשל.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 67875
זה לא חוק דתי והוא לא קשר לחוק סגירת עסקים בשבת.
תחבורה ציבורית היא הסכם של הרשות המוניציפאלית, שמטרתו לדאוג שביום שבת - שרוב הציבור החילוני בארץ רואה אותו כך - תהיה אווירה נעימה, שקטה ורגועה. והרי יש תחבורה ציבורית בשבת בחיפה למשל, וגם בשאר הארץ - שעות פעילות האוטובוסים במוצ''ש לא מותנית בכניסת ויציאת השבת, אלא בשעות מוגדרות מראש.
הרי זו התממות 67877
משום מה אנחנו המדינה היחידה שעושה את זה.
זו לא המדינה 67880
אלו הרשויות המקומיות.
וזאת מפני שהתרבות המערבית ככלל, לא רואה ביום הזה את מה שרואה התרבות היהודית בפרט. רוב העם היהודי כן מייחס משמעות ליום הזה - ולאו דווקא דתית. התרבות היהודית - בין עם הדתית ובין עם הבת החורגת החילונית שלה - כן רואות בציווי זכור את יום השבת משהו, שהנוצרים לא רואים בו.
חוסר תחבורה ציבורית הוא פשע 68116
ייתכן שאינני יודע נכון, אבל לא ידוע לי שההחלטה על חוסר תחבורה ציבורית בשבת הוא של העיריות. לדעתי זו החלטה של המדינה (גם אם יש "פטור" לאיזור חיפה בגלל הסטטוס-קוו בזמן קום המדינה).

אם כן, מה עם אוטובוסים בין-עירוניים? מה עם רכבות? האם כבר אפשר יהיה סופסוף לנסוע לבקר חברים בעיר אחרת גם לאנשים מחוסרי יכולות ואמצעים ?

המשפט הלא-ברור לא מבהיר את מה רואה הציבור החילוני כ"כך". ובכל מקרה אין בכך דבר חשוב כלל וכלל. אתפלא מאד אם אגלה שיש יותר ממיעוט קטן בציבור החילוני - או אפילו בציבור הכללי בלבד כולל המיעוט האדוק - אשר תומך באיסור על תחבורה ציבורית אוניברסלית (בכל השבוע). ברוב המקרים זו צביעות - הרי אותם אנשים נוסעים ברכבם הפרטי לכל מקום שיחפצו, ומצד שני הם רוצים למנוע זכות זו מאנשים אחרים? כמו שהגדיר את זה אהוד ברק ב"מהפכה האזרחית" קצרת הימים שלו "בעצם העניים שומרים על השבת בשבילנו".

כל השקט והמנוחה הערטילאיים האלה (שהם רק המצאה , ברור שהסיבה לחוק היא דתית), לא שווים את הפגיעה בזכות התנועה של מאות אלפי אנשים. כאדם חסר רישיון נהיגה ולא בעל אמצעים, קשה לי להסביר את הזעם שאוחז בי כל פעם שאני נתקל במוגבלות הזו שכופה עליי החברה הישראלית. אבל מה אפשר לעשות במדינה שבה כל הפוליטיקאים זכאים לרכב צמוד וכולם מגיעים משכבה חברתית של אנשים שיכולים להרשות גם לילדיהם לקנות רכב? רצוי שאותם האוחזים בהגה השלטון (תרתי משמע) יקשיבו קצת לקולם של החלשים , כי הזעם הזה יכול להתפוצץ יום אחד, ביחד עם שאר העוולות של המדינה.

- אסף
חוסר תחבורה ציבורית הוא פשע 68190
אם זו המדינה, אז בכלל אני לא מבין מה הבעיה - מדובר בחברה ממשלתית. מוניות פועלות בשבת, לא?

בכל אופן, רוב העם היהודי, כן רואה ביום השבת יום של מנוחה - בין אם מתוך קדושה ובין אם למטרות בילויים. מממשלה שרואה את עצמה כחלק מהתרבות היהודית לדורותיה, אומנם אין סיבה שתאסור על האדם הפרטי לנסוע ברכבו (והיא לא), אבל על חברה ממשלתית - הגיוני ביותר שתאסור, בדיוק כשם שבעל קניון דתי יכול לסגור אותו בשבת.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 68507
זה אמור להיות מעין הומור שכזה? אתה ראית פעם איך נראים הרחובות של ערים נורמליות בארץ ביום שישי בערב? והעובדה שרוב הציבור בארץ דווקא כן מעוניין בתחבורה ציבורית, זה אומר לך משהו?
תכף גם תגיד לי שזה שאל-על לא טסים ביום שבת זה בגלל שרוב הציבור החילוני בארץ רוצה אווירה נעימה שקטה ורגועה.

כשאתה רואה את פיטר-פן, תגיד לו שלום בשמי.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 68543
אתה מכיר את החוק? שעות הפעילות של אוטובוסים בשבת הם קבועים. הם לא תלויים בכלל בכניסת או יציאת השבת. וכך קורה שפעמים רבות אוטובוסים נוסעים אחרי כניסת השבת (גם אם משך חמש דקות, אבל זה עדיין חילול שבת) ולפני יציאתה.
למה קשורה העובדה שרוב הציבור רוצה בזאת?
אל-על היא חברה ממשלתית. ממשלה שרוצה בתוכה גורמים דתיים, לא יכולה להרשות לעצמה להפעיל אותה בשבת, כי אז הממשלה - שהדתיים והחרדים הם חלק ממנה - מחללת שבת, ולכן גם הם מחללים שבת (ראה לשמל פרשת הטורבינה, שיהדות התורה פרשה מהממשלה כי לא הייתה מוכנה לחלל שבת). יתרה מכך - אלעל מגישה בשבת אוכל שהרבנות לא יכולה לפקח עליו.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 68596
האוטובוסים לעולם לא נוסעים בזמן השבת.
לכל קו ישנם שתי נסיעות אחרונות בשישי בערב וראשונות בשבת בערב שמותאמות לזמני השבת.

כמו כן, נהגים לא ישלימו את נסיעתם אם יש סכנה שהיא תכנס לתוך השבת (למשל בגלל פקקים).
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 68634
בפרוש לא נכון. ביום שבת האוטובוסים מתחילים זמן רב לפני יציאת השבת. הדבר ידוע לי מנסיון אישי וכן מאתר האינטרנט של אגד.
דוגמאות (נכון ל11.5.02):
הקו תל-אביב - קרית שמונה מתחיל לפעול בשעה 15:30.
הקו תל-אביב - נצרת-עלית מתחיל לפעול בשעה 17:45.
הקו עפולה - בית-שאן מתחיל לפעול בשעה 17:00.
בכל המקרים מדובר בזמן רב לפני יציאת השבת.
לשמושכם.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 68635
מתי יוצאת השבת בימינו?
ציינתי שהשעות הגבוליות משתנות בהתאם לכניסת ויציאת השבת.

העניין ידוע לי ממפקח של אגד.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 68639
בעונה הזאת שבת לא יוצאת לפני 20:00.
כאמור הענין ידוע לי מנסיון אישי.
בכל מקרה, כדי להסיר כל ספק, מאילת לתל אביב יש אוטובוסים בשבת החל מ11:30.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 90259
מישהו בדק אולי זה אינטרס של עובדי אגד לא לעבוד כיום רגיל?
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 91322
כבר הבאנו דוגמאות לקוים שפועלים בשבת. אני לא מבין מה טעם הויכוח מכאן.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 69236
אתה בטוח שאיסור (או התרת) תחבורה ציבורית בשבת היא החלטה של הרשות המקומית? נשמע לי מופרך. אני יכול לחשוב על לא מעט רשויות שהיו מפעילות תחבורה ציבורית בשבת לו ניתן להן.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 69267
עיריית חיפה מפעילה תחבורה ציבורית בשבתות.
הרצליה ה''מגורמנת'' הפעילה עד לפני כמה זמן את קו תשעים לת''א.
יש גם קו לאילת אם אינני טועה.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 69272
כפי שציינת בעצמך, קו 90 הוא קו לת"א, ולכן טענתך כאילו הרצליה הפעילה אותו היא מופרכת משהו. לת"א אין מה להגיד בנושא.
בנוסף, במקרה לגמרי אני זוכר שנסעתי בקו 90 הזה (המופעל ע"י דן טורס, להבדיל מחברת "דן" הרגילה, ונוסע בין אזורי המלונות של שתי הערים) עוד כשהייתי נער קטון בן 16, לפני כשש שנים, כך שהאמירה שלך אודות "הרצליה המגורמנת" היא גם מופרכת.

את קווי האוטובוס מפעילות, הפלא ופלא, חברות האוטובוסים, ואלו נתונות להנחיות של משרד התחבורה. רשות מקומית לא יכולה להפעיל קווים של אגד או אפילו דן, פשוט משום שהאוטובוסים הללו נוטים לעבור דרך כמה רשויות.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 69274
בלבלתי עם העובדה שהרצליה המגורמנת הפסיקה את פעילותו של הקו, לפחות עד כמה ששמעתי.
מה זה משנה? העובדה שהרצליה התירה את פעולתו אומרת שת"א לא התירה? גם מאילת לת"א יש קווים.
אז כנראה שעיריית חיפה לא כפופה למשרד התחבורה.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 69275
עד כמה שאני יודע, מה שיש בחיפה זה מוניות שרות, שאינן קשורות, מן הסתם, לחברות האוטובוסים הגדולות, ויתכן והן פועלות בהסכם עם העיריה, אם כי סביר יותר שהן פועלות מתוך יוזמה חופשית - מוניות מותר להפעיל בשבת.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 69276
מחיפאים, אני שמעתי על אוטובוסים. זו אחת הטענות הידועות - אין חוק שאוסר להפעיל אוטובוסים, פשוט העיריות "מתקפלות".
ושוב, ראה את קו 90.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 69281
בשביל מה אנחנו מתווכחית כשיש לנו כל כך הרבה חיפאים בקהל? הלו! חיפאים יקרים! מה קורה אצלכם עם אוטובוסים בשבת? מי מפעיל אותם? האם יש הסכם עם העיריה או שזו יוזמה פרטית?

בכלל, מה שלומכם? איך האישה? הילדים?
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 69283
לעניות דעתי, קו 90, ואיתו קו 222 (שפועל בין ריכוזי המלונות בת"א לבין שדה התעופה בן גוריון), מיועדים כנראה בראש ובראשונה לתיירים. הגיוני שהפעלת הקווים האלה בשבת מקורה בשיקול של חברת האוטובוסים.
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 69291
אבל עדיין זה לא משהו שתלוי בחוק מדיני. החוק המדיני לא מתגמש לפי רצונה של אגד, ואם כן, אז בכלל - אגד בוחרת שלא לפעול בשבת. למי יש את הזכות לצוות עליה לפעול?
תחבורה ציבורית זה משהו אחר 69545
לפעמים משעמם לי, ואני רואה תגובות חדשות לדיון,לוחץ, ורואה ששוב הגעתי לאתר של אגד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים