בתשובה לקוזמו, 08/06/16 18:50
לצפריר ובכלל... 678379
פספסת לגמרי את הנקודה. ''ועידת ואנזה'' אשר בתגובתי אינה אלא סינקדוכה לשואה. באותה מידה אפשר היה לכתוב ''המשרפות'', ''תאי הגזים'' או ''אושויץ''.
(וחות מזה, התגובה שלך יפה ספרותית אבל שגויה היסטורית. היטלר לא ''גילה בפגישתם'' שהוא חולק עם המופתי שנאה ליהודים, אלא מטרת הפגישה היתה היענות לדרישתו של המופתי להשמדת היהודים ולא לגירושם למזרח.
לצפריר ובכלל... 678383
לתגובתך "היטלר לא "גילה בפגישתם" שהוא חולק עם המופתי שנאה ליהודים, אלא מטרת הפגישה היתה היענות לדרישתו של המופתי להשמדת היהודים ולא לגירושם למזרח"

אני מניח שאתה תומך בגישתו של ביבי נתניהו מנאומו ב 20.10.2015 בנושא נאום נתניהו על המופתי שבו הוא אומר אודות פגישתו של המופתי עם היטלר בתאריך 28 בנובמבר 1941 -"היטלר לא רצה להשמיד את היהודים באותו זמן, הוא רצה לגרש אותם. חאג' אמין אל-חוסייני אמר "אם תגרש אותם, הם יגיעו לכאן". "אז מה עליי לעשות איתם?" שאל היטלר. "שרוף אותם", ענה חוסייני."‏

לא נעלמה ממך מן הסתם דברי ההבהרה שניתנה על ידו בתאריך 30.10.2015 כפי מצוטט מדף הפייסבוק שלו "ההחלטה לעבור ממדיניות של גירוש יהודים ל"פתרון הסופי" נתקבלה על ידם והיא לא הייתה תלויה בהשפעתם של גורמים אחרים. הנאצים ראו במופתי משתף פעולה, אך הם לא נזקקו לו כדי להחליט על הרצח השיטתי של יהדות אירופה, שהחל כבר ביוני 1941"

אישית אני סבור שנתניהו פזיז בנאומיו והגיגיו ואין גורמים שמסננים את נאומיו.אלא אם כן ישנם דברים שהוא עושה בכוונה תחילה ועל כך אין לי מושג.אבל עובדתית והיסטורית הוא טעה.ולא לחינם הוא תיקן את דבריו.

לאור זאת-האם אתה עדיין סבור שהמופתי הארור "שכנע" את הפיהרר לחסל את היהודים במקום "רק" לגרש אותם ?
לצפריר ובכלל... 678645
הפיהרר למיטב ידיעתי ידע על פועלו של אל-חוסייני, נאומיו וכתביו עוד לפני הפגישה.
לכן צריך לזכור שהפגישה המדוברת היא לא נקודת ההתחלה של הקשר או ההשפעה ההדדית היחידה בין שליחי החושך הגדול.
היטלר התעניין מאוד בתעמולה והצלחתו של המופתי שנחשב לכוכב הנאומים האנטישמים הגדול מכולם להלהיט את הקהל הקדוש בוודאי שלא נעלמה מעיניו.
גם מספר המקורות האמינים לגבי הדברים והרעיונות שהועלו בפגישה מצומצם ובעייתי.
בוויכוח על חשיבות מקומו של האנטישמי הערבי על הנאצי הגרמני בהחלטה כזו או אחרת כדאי להסתפק בספק.

ועוד נקודה אולי יותר עקרונית ופחות צודקת ''היסטורית''.
בראיה מוסרית כנה כלל לא משנה אם המופתי רק גרם או תמך מאוד בהשמדת יהודים. הרי השואה בפועל לא בוצעה ע''י נאמניו של חוסייני והיתה מתרחשת באקט אכזרי כזה או אחר.
השאלה שרלוונטית מבחינה מוסרית בנוגע לאשמתו של האנטישמי הערבי היא היקף ההשמדה וגם כאן אין לדעת.
מה שחשוב לדעת שמורשתו לא רק השתרשה למרות שהעולם התקדם אלא התחזקה ובעיקר בקרב הערבים הפלסטינים (לפי מדדי אנטישמיות). אותה מורשת שהיטלר אימץ חיה לצידנו ובקרבנו בזכות הנהגה ערבית-פלסטינית, אז והיום.
לצפריר ובכלל... 678662
למיטב הבנתי החיבור בין הנאציזם והפאשיזם לבין הערבים שגוי במהותו.בעניין זה יש לציין את ספרו של ישראל גרשוני [ויקיפדיה] אור בצל: מצרים והפשיזם, 1922-1937. הספר מראה שלמעט קולות וזרמים שוליים,רוב רובו של הציבור המצרי דחה את הפאשיזם והנאציזם, הן כפילוסופיות, הן כדוקטרינות, הן כמוסדות והן כפרקטיקות.רוב המצרים לא ראו באיטליה הפשיסטית או בגרמניה הנאצית בעל ברית אפשרי, במאבק שלהן כנגד בריטניה וצרפת. הם העריכו נכון שגרמניה ואיטליה הם כוחות אימפריאליסטיים, מסוכנים ודורסניים מהאימפריאליזם המסורתי של אנגליה וצרפת.

האנטישמיות הערבית הינה בעיקר במישור הספרותי-מדיני ולא במישור העממי.אני יכול לצטט לך אלפי משפטים מבחילים של מנהיגי הערבים עד שהיית חושב שכתב אותם היטלר.ומאידך לצטט לך משפטים יפים על גבול הציוניות של אירופאים עד שהיית סבור שכתב אותם הרצל.אני אישית מאמין שבכל הנוגע לשאלה-מי יותר אנטישמי :הערבים במזרח התיכון או האירופאים הנוצרים,הרי שהאחרונים מנצחים ובגדול וזאת למרות התחושה שזה הפוך.

לגבי תגובתך מה שחשוב לדעת שמורשתו לא רק השתרשה למרות שהעולם התקדם אלא התחזקה ובעיקר בקרב הערבים הפלסטינים (לפי מדדי אנטישמיות). אותה מורשת שהיטלר אימץ חיה לצידנו ובקרבנו בזכות הנהגה ערבית-פלסטינית, אז והיום. אמת הוא כי מדד האנטישמיות בעולם [ויקיפדיה] מזעזעת ביותר והנתון כי בקרב תושבי יהודה ושומרון ורצועת עזה שוררת האנטישמיות הנרחבת ביותר (93%) היא מצמרמרת עד כדי מחשבה שאולי באמת העולם השתנה והשכנים איתם אנו רוצים לעשות שלום הם לא פחות מאשר נאצים עם כאפיה וכל מה שלמדנו בטלים לעומת מדדים אלו.זאת שאלה מטרידה ביותר.
לצפריר ובכלל... 678665
מדד האנטישמיות בעולם [ויקיפדיה]
לצפריר ובכלל... 678668
תודה על הקישור.
לפי ניסוח השאלות התוצאה ביו"ש ועזה לא מפתיעה כל כך.
על השאלה הראשונה, הרביעית והשביעית אני חושב שגם לא מעט מהמתנחלים יענו בחיוב.
שאלות נוספות הן מסוג שמי שמרגיש מדוכא על ידי היהודים יענה עליהן בחיוב. אם למשל נחליף יהודים בגרמנים וניתן את השאלון לתושבי גטו וורשה אני חושב שרובם ככולם היו עונים בחיוב לשאלות 1. 4. 5. 6. 7. ו 11.

היה מעניין לראות פילוח של שאלות בודדות מהסקר כי בזמן שיש שאלות שאני עצמי הייתי עונה עליהן בחיוב (היהודים חושבים שהם טובים יותר מאנשים אחרים), ויש שאלות שמזמינות תשובה חיובית מתוך הטיה לא גדולה (ליהודים יש יותר מדי כוח בעולם העסקים/בשוקי ההון הבינלאומיים/השפעה על ארה"ב)‏1, מולן יש שאלות שתשובה חיובית עליהן מצמררת אותי. הייתי רוצה לראות למשל כמה ביוון ובטורקיה ענו בחיוב על שאלה 11.

____________
1 שקשה לי לראות מי יענה בחיוב על אחת מהן אבל לא על האחרות, כי שלשתן מבטאות את אותה הטיה. הרי שלשת נגידי הבנק המרכזי האמריקאי האחרונים (מ 1987 ועד היום) אלן גרינשפן, בן ברננקי וג'נט יילן (וסגנה סטנלי פישר), ראשי חברת הפיננסים המשפיעה ביותר גולדמן סאקס, וכל מיני מיליארדרים סתם מבטאים יחס לא פרופורציוני של יהודים במוקדי הפיננסים והעסקים בארה"ב.
לצפריר ובכלל... 678709
1)להלן הסטריאוטיפים הנחשבים אנטישמיים שהוצגו בפני הנשאלים היו:

היהודים נאמנים לישראל יותר מאשר ל-(שם המדינה הספציפית בה גר אותו נשאל).
ליהודים יש יותר מדי כוח בעולם העסקים.
ליהודים יש יותר מדי כוח בשוקי ההון הבינלאומיים.
ליהודים לא אכפת מה קורה למי שאיננו משלהם.
ליהודים יש יותר מדי שליטה על ענייני העולם.
אנשים שונאים יהודים בגלל האופן שבו היהודים עצמם מתנהגים.
היהודים חושבים שהם טובים יותר מאנשים אחרים.
ליהודים יש יותר מדי שליטה על ממשלת ארצות הברית.
ליהודים יש יותר מדי שליטה על התקשורת העולמית.
היהודים מדברים יותר מדי על מה שקרה להם בשואה.
היהודים אחראים למרבית המלחמות בעולם.

2) שים לב להבדלים בין :איראן-שהיא המדינה שאיתה יש לנו איומים קיומיים אוחזת ב56% אנטישמיות בעוד מדינות שיש לנו איתן שלום כגון : מצרים עם 75% וירדן (שאנחנו נותנים להם מים לשתות) עם לא פחות מ81%,וכמובן "שותפנו לשלום בני דודנו הפלסתינאים עם 93%.ותורכיה כ70% - מה שעושה רושם שככל שאתה נותן יותר לאויב כך הוא שונא אותך יותר.

3) הערכה שנתית 2015- תמונת מצב ומגמות

4) אני לא מסכים איתך לגבי 'גטו ורשה' ואני סבור שכולן היו שליליות.
לצפריר ובכלל... 678719
1) כן, תודה, ראיתי בערך

2) שמתי לב. איך אתה מסביר את ההבדל בין איראן לבין מצרים וירדן? אני נוטה להסביר אותו ברמה שבה הנשאלים מרגישים מאוימים על ידי ישראל. זה מסביר מדוע הפלסטינים במקום הראשון ואחריהם מדינות הגובלות בנו. זה לא מסביר את טורקיה ויוון. שם, כך נראה לי, האנטישמיות יותר מושרשת ופחות אינסטרומנטלית.

4) מדוע לא? הנאצים באמת חשבו שהם טובים יותר מבני גזעים אחרים, ולא קשה להכליל עליהם שלא היה אכפת להם מה קורה למי שאיננו משלהם.
האם אתה מסכים איתי שהמתנחלים (לפחות הדתיים שביניהם) יענו בעצמם בחיוב לשאלות 1 4 ו 7?
לצפריר ובכלל... 678720
אני כל פעם נדהם מחדש לגלות תגובות גזעניות על גבול האנטישמיות הבוטה כמו זו שמעלי.
לצפריר ובכלל... 678722
תגובה 610040
תגובה 614746
תגובה 627592
תגובה 633699
תגובה 637509 שורה לפני אחרונה
תגובה 671691

והשמים לא נפלו
לצפריר ובכלל... 678724
הבנתי. אתה לא רק גזען ואוטו אנטישם, אלא מתגאה בעובדה זו.
לצפריר ובכלל... 678726
לא הבנת. קרא שוב, לאט יותר, אולי תבין.
לצפריר ובכלל... 678729
אני הבנתי מצויין. נראה לי שאתה לא הבנת.
לצפריר ובכלל... 678731
אתה תמיד חושב שאתה מבין מצוין, ולכן לא צריך שיסבירו לך כלום.

מי שמושלם לא יכול לטעות, ולכן לא יכול לתקן ולהשתפר.
הוא נידון להיות אטום לביקורת כי לא יכול להיות שטעה, ולהתייחס לכל מי שחושב אחרת כלוקה בשכלו (או "הזוי").

נשאלת השאלה מה מטרתו בהשתתפות בדיונים אם בא מראש במטרה לא לשנות את דעתו?
לצפריר ובכלל... 678733
אני מציין שהתגובה שלך מזעזעת בגזענותה, ובתגובה אתה מקשר בגאווה לעוד מס' תגובות שלך, עוד יותר גזעניות ועוד יותר מזעזעות, ואתה עוד טוען שאני לא מוכן לתקן ולהשתפר?
סע לשלום ותהיה בריא.
לצפריר ובכלל... 678734
אתה טועה בכמה רמות, ואתה אפילו לא יכול לדעת במה.
לצפריר ובכלל... 678737
טוב. אז אל תיסע לשלום ואל תהיה בריא.
לצפריר ובכלל... 678727
2) איראן-אני סבור שיש הבדלים בין האיראנים לבין ערביי המזרח התיכון.האיראנים יותר אינטלגנטים מהם ופחות "המוניים" מהעדר הצווחני של ארצות ערב.האיראנים שונים מהם בכך שהם לא ערבים אלא מוסלמים שיעים (הדת הזורואסטרית הייתה בעבר הגדולה ביותר באיראן והמיתולוגיה הפרסית אוחזת בעם יותר מהמיתולוגיה המוסלמית-ראה בעניין זה דת באיראן [ויקיפדיה] ומיתולוגיה פרסית [ויקיפדיה]).האיראנים לא באמת מאמינים שהיהודים מהווים מולם איום,ו"השטן-הקטן"הוא יותר סלוגן מאשר אמת-יהדות איראן [ויקיפדיה].

מצרים וירדן -הם הקיזו דם מול הישראלים במלחמות המטופשות שלהם כנגדנו והפסידו כמובן ליהודי "הנחות",תוסיף על זה את האנטישמיות שהם יונקים מגיל אפס.כמו כן המנהיגים שלהם מסיתים אותם כנגד ישראל באופן יומיומי-על מנת שהעם ישכח את שהם עצמם מעוללים להם.

ראה את תגובה 678426 מעיתוני מצרים והוגים מצריים בתקופה שלפני מלחמת ששת הימים ( תתאר לך מה אמרו אחרי) -

לשואת פלסטין אין דוגמה בהיסטוריה האנושית 23.12.53

"ישראל פשעה את הפשע הגדול ביותר בהיסטוריה החדשה בחסלה את עם פלסטין" 9.7.55

"בן גוריון הוא פושע המלחמה הגדול ביותר במאה הזו. אומרים שהיטלר ,אבל האם חיסל היטלר עם של מדינה כמו שחיסל בן גוריון ? 4.3.60 עיתון אלג'מהוריה

"התורה מתארת בדיוק את טבע העם היהודי ומבליטה בברירות את הווית האמונה היהודית הבנויה על בוגדנות[עד'ר],נקלות[חס'ה] שנאה[הקד] השחתה[פסאד],קנאות[תעצב],חמדנות[ג'שע],יהירות[ע'רור],התפרקות המידות[אנחלאל]" 'סכנת היהדות העולמית לאסלאם והנצרות'-1964 אבדעללה תל. עבדאללה א-תל [ויקיפדיה]

" היהודים הם חבורת פרחחים של העולם והזבל שלו...כלבים,שודדים, הסתלקו לארצותיכם" ..." ישראל היא מזבלה בין לאומית בה נאספו השפכים של העולם כולו" (בהשאלה לקיבוץ גלויות) נצר אלדין אלנשאשיבי 'כרטיס חזרה-‏1962

טורקיה ויון -אני לא מבין את האנטישמיות שלהם ואולי לא למדתי על כך לעומק. ובכלל מה עשינו לכל הרוחות ליוונים שהם שונאים אותנו כל-כך?

4)לא התכוונת ליהודי גטו וורשה?(מה קשורים הנאצים?).

לעניין מתנחלי יו"ש:

תושב יצהר -יהודי דתי,נשאל שאלות :
1היהודים נאמנים לישראל יותר מאשר ל-(שם המדינה הספציפית בה גר אותו נשאל)?
ת:במקרה הזה למה שלא יהיה נאמן? ישנה תשובה אחרת לדעתך?
4ליהודים לא אכפת מה קורה למי שאיננו משלהם
ת:אותו תושב אם יראה ילד ערבי שותת דם על הכביש-האם לא יגיש לו סיוע? אני חושב שכן.אותו תושב אם יראה אישה כורעת ללדת,האם לא יגיש לה סיוע?אני חושב שכן.אותו תושב אם יראה פלסטינאי על סף התייבשות ומבקש מים או כל סיוע שמציל חיים-האם לא יסייע?אני חושב שכן.אשמח אם תראה לי מקרים שסותרים את מחשבתי.
7היהודים חושבים שהם טובים יותר מאנשים אחרים?
ת: התשובה תהיה חיובית ולפחות מההיבט הדתי לאור הכלל "עם סגולה/עם נבחר" וכו'.אם כי יש להבין את המושג "טוב" מבחינתו.כל ישראלי יהודי ,גם יהודי שלא שומר מצוות-חי בתחושה שהיהודים יותר חכמים,יותר אינטלגנטים וכו,משהו בסגנון"המוח היהודי ממציא לנו פטנטים,פרסי נובל וכו' וכו'.זאת מחשבה שעוברת בראש תמיד.אישית אני סבור שחטא הגאווה הינו שורש הרע גם במקרה הלאומי והפחד מההיבריס שיוביל לנמסיס הינו טבעי,אבל עדיין -העליונות הדמיונית הזאת אוחזת בנו גם לאור העובדה שאנו מיעוט שמנסה להאחז בכך על מנת לשרוד.
לצפריר ובכלל... 678728
בטורקים בגדנו (ע''ע ניל''י) וביוונים מרדנו (ע''ע יהודה המכבי)
לצפריר ובכלל... 678730
הא,אז השנאה שלהם אם כך ''מוצדקת''.
לצפריר ובכלל... 678732
בדיוק כמו השנאה של הערבים אלינו. הרי אנחנו מפרים את תנאי עומאר ולא פועלים כד'ימים כנועים כפי שמתחייב.
לצפריר ובכלל... 678735
שאלה:
לדעתך כמובן,מהו יחס השנאה בין היהודים לערבים אחד כלפי השני?ובחידוד : אם הערבים שונאים את היהודים כ80% - כמה היהודים שונאים את הערבים ?
לצפריר ובכלל... 678738
אין לי מושג. לא עשו סקר מקביל ל"איסלאמופוביה" בישראל, כך שאני לא יודע לומר מה היחס מבחינה כמותית.
מה שאני כן יכול לומר הוא שיש הבדל גדול מהבחינה האיכותית בין השנאה הערבית ליהודים שנובעת מאדנות (מלכתחילה היהודים לא קיבלו את האיסלאם של מוחמד, ובמאה הקודמת סירבו להתנהג כד'ימים כנועים, כפי שהאיסלאם דורש, ואפילו הקימו להם מדינה ריבונית על אדמת האימפריום), לבין השנאה היהודית לערבים, שנובעת משאיפת שחרור מעול האימפריאליזם הערבי. ברגע שהערבים ירפו משאיפותיהם האימפריאליסטיות, שנאתנו אליהם תשכך מאליה (ע"ע היעדר השנאה של היהודים לגרמנים, 3 דורות לאחר השואה), לעומת זאת שנאת הערבים אלינו אינה תלויה במעשינו - ולראיה האנטישמיות במצרים וירדן אינה פחותה משאר העולם הערבי, למרות הסכמי השלום שנחתמו עימן.
לצפריר ובכלל... 678670
אין כיום חיבור מהותי בין העם הערבי בכללותו לבין הנאציזם, אבל יש מיעוט קטן של ערבים (כמה מליונים בודדים) שמזדהים בכל ליבם עם האידיאולוגיה הנאצית - הם קוראים לעצמם פלסטינים. האידיאולוגיה הפלסטינית היא - פשוטו כמשמעו -תרגום של האידיאולוגיה הנאצית לערבית. זו תנועה ששורשיה האידיאולוגיים, המעשיים והאישיים בנאציזם, שמממשיכה את הנאציזם היום - במעשה ובדיבורים, ושאפילו מנהיגה הנוכחי הוא מכחיש שואה נאלח (מכחיש שואה? ד"ר בהכחשת שואה!)
לצפריר ובכלל... 678710
זה נכון,הפלסטינאים הם האנטישמים הכי גדולים בעולם שיש כיום.ואני שואל את עצמי -איך?למה?
אתה יודע מהן התשובות?יש לך כך מקבילה אחרת בעולם?האם הצרפתים-בלגים ואפילו הרוסים -שונאים את הגרמנים כל כך כמו שהם שונאים את היהודים?
א
לצפריר ובכלל... 678676
האנטישמיות הערבית הינה בעיקר במישור הספרותי-מדיני ולא במישור העממי.
____________
כשבשפה עצמה מתקיימים פתגמים שהוקדשו לשנאת יהודים ורוב היהודים מארצות ערב מספר על התעללות, חשש וקיפוח אני מתקשה להסכים שהאנטישמיות נשארה במישור המדיני-ספרותי.
מה גם שמפלגה הנאצית היו בעיות קליטה בדיוק כמו לאימפריאליזם הבריטי והנאורות הצרפתית. האנטישמיות והלאומנות (נאציונל) הערבית קיוו ועדיין מצפים לראותנו שחוטים, מתבססים בדמנו.
הנאצים העדיפו תאי גזים, הערבים שבריה ועבודה ידנית. יחי ההבדל הקטן.
לצפריר ובכלל... 679279
אכן שבריה ועבודה ידנית
לצפריר ובכלל... 678646
אני לא ''תומך בגישתו של ביבי''. העובדה שלגרוסמופתי הערבי הפולש חלק מרכזי בשואת יהודי אירופה ידועה להיסטורינים זמן רב, הרבה לפני שביבי ''גילה אותה''. ביבי - כפוליטיקאי - הבין שזו עובדה נכונה היסטורית אך לא ''פוליטיקלי קורקט'' ולכן נסוג ממנה. לא הנאום של ביבי מוכיח אותה ולא ההתקפלות הפחדנית שלו שוללת אותה.
לצפריר ובכלל... 678664
"העובדה שלגרוסמופתי הערבי הפולש חלק מרכזי בשואת יהודי אירופה ידועה להיסטורינים זמן רב"

חלק מרכזי?אתה מייחס לעכברוש יותר מידי קרדיט למרות שהוא לא זכאי לו.אתה יכול להסב את תשומת ליבי איזה חלק?כמה יהודים הוא הרג?באיזו סיטואציה היטלר הושפע ממנו?
לצפריר ובכלל... 678672
אני מפנה אותך לספרים רבים שנכתבו בנושא ע"י היסטוריונים ואנשי מדעי המדינה:
"חאג' אמין וברלין", ג'ני לבל
"ג'יהאד ושנאת יהודים", מתיאס קונצל
"האסלאם ומלחמת גרמניה הנאצית", דיויד מוטאדל
"הנאצים, האסלאמיסטים והמבנה של המזרח התיכון המודרני", וולפגנג שווניץ ובארי רובין

אבל לא רק מבחינה אקדמית, גם מבחינה משפטית, יש לנו עדויות לכך, אציין רק שעוזרו הבכיר של אייכמן, דיטר ויסליצני, העיד בשבועה בנירנברג ב–26 ביולי 1946 בזו הלשון: "לדעתי, מילא המופתי את התפקיד המכריע בהחלטות הממשלה הגרמנית להשמיד את יהודי אירופה. בכל פגישותיו עם היטלר, ריבנטרופ והימלר, חזר והציע את השמדת היהודים. הוא ראה בכך פתרון נוח לבעיית ארץ ישראל. והיה אחד מחבריו הטובים ביותר של אייכמן ובאופן עקבי האיץ בו להסלים את אמצעי ההשמדה", ושהמופתי עצמו הורשע ע"י בית המשפט ביוגוסלביה בפשעי מלחמה (גם על השמדת יהודי קרואטיה) אך נמלט מהכלא וחי חיי נוחות במצרים.
רשומות משפט אייכמן בעניין המופתי 678711
מן הראוי ציין כי אתמול בלילה חשבתי שבעצם משפט אייכמן נותן תמונה יותר בהירה על קשריו של המופתי עם הנאצים,ולכן ישבתי במשך שעות ארוכות בחיפוש הנושא בפרוטוקולים של משפט אייכמן בעניין- ולהלן הנושאים הרלוונטים. לנוחיותך ולנוחיות מי שיחפש בעתיד את הנושא הזה . ההדגשות בוצעו על-ידי ואינן במקור.

נאום הפתיחה של היועץ המשפטי - ישיבות: מס׳ ,8,7,6 : 18-17 באפריל 1961

הכשלת העלייה לארץ זכתה אצל אייכמן לתשומת לב מיוחדת. בעניין זה, כך טען, יש לו התחייבויות כלפי חג׳ אמין אלֿחוסייני,מופתי ירושלים לשעבר, עמו נפגש וקשר קשרים. ההתרשמות ההדדית היתה כה חזקה, עד שחג׳ אמין ביקש מהימלר כי אחרי המלחמה, כאשר ייכנס בראש צבאות הציר לירושלים, יינתן לו יועץ מיוחד ממחלקת אייכמן אשר יעזור לו לפתור גם כאן את בעיית היהודים בדרך בה נפתרה בארצות הציר. אייכמן הציע לעוזרו
ויסליצני לקבל עליו את התפקיד הזה.

ישיבה מס׳ 16 י׳ באייר תשכ״א (1961 באפריל 26)

היועץ המשפטי : אני רוצה להגיש עכשיו את רשימתו של ויסליצני מֿ1946.7.26 ,שנכתבה אף היא בבית הסוהר, והאימות נעשה על ידי מר חגג, ומצוי אצלכם כבר מעדותו של ברֿ-שלום על ה״גרוס-מופתי״ (המופתי הגדול) של ירושלים ועל קשריו עם אדולף אייכמן. אצלי מצוי האוריגינל. זה כבר הוגש לבית המשפט, יחד עם ההודעה, ובית המשפט יראה שהמסמך שימש נושא לחקירה בעמ׳ 558‐‐570.בהסתמכי על החלטת בית המשפט מהבוקר, אני מבקש לקבל את המסמך הזה עקב החשיבות הנודעת לו, גם בגלל קשריו של אייכמן עם אותו האיש, גם לגבי התכניות והמזימות שנעשו להשמיד
את היישוב היהודי לאחר ניצחון מעצמות הציר, וגם עקב העובדה שהנאשם עצמו נתבקש להגיב על מסמך זה.
אב בית הדין : האם הוא נזכר שם במסמך הזה?
היועץ המשפטי : כן. הקשרים, לפי דבריו של ויסליצני, בין שני האישים הללו, חאג׳ אמין אל חוסייני ואדולף אייכמן, התחילו עוד בסתיו 1937.
ד״ר סרבציוס : אני משמיע השגה נגד הגשת המסמך, אבל נכנע להחלטת בית הדין.
אב בית הדין : החלטה מס׳ 9 אנו מקבלים כראיה את דברי ויסליצני בעניין המופתי מן הטעמים הנזכרים בהחלטה מס׳ 7.
היועץ המשפטי : ברשות בית המשפט אקרא ת/89׃
כידוע לי מפעילותי בשירות המשרד הראשי של הס״ד בברלין היה קיים כבר בשנת 1937 קשר מודיעין בין הס״ד לבין המופתי הגדול בירושלים. יחסים אלה עברו באמצעות DNB, שירות העיתונות הגרמני הרשמי בארץ ישראל, ד״ר רייכרט (Reichert) אל אוטו פון בולשווינג (Bolschwing von)
וליאופולד פון מילדנשטיין (Mildenstein von ) שניהם בס״ד בברלין. מילדנשטיין היה בֿ1936‐1937 ראש המחלקה לענייני היהודים במשרד הראשי של הס״ד. מאוחר יותר עבר קשר זה לידי המשרד VI של שירות מודיעין חשאי חוץ לארץ, של המשרד הראשי לביטחון הרייך, הרזה״א -Reichssicherheit .RSHA -shauptamt נוצר בֿ1939 .ד״ר רייכרט היה איש אמונו הראשי של הס״ד. הוא קיפח את חייו בֿ 1941 בתאונת רכבת בהנובר. בסתיו 1937 ערכו מי שהיו אז עובדי מחלקת היהודים של הסד, אדולף אייכמן והרברט האגן (Hagen) לאחרונה שטורמבנפירר בפריס, מסע לארץ ישראל ולמצרים.נסיעה זו נועדה לכלול, אגב השגת ידיעות כלליות על שאלות ציוניות, גם ביקור אצל המופתי הגדול, אשר בדבר עריכתו
צריך היה ד״ר רייכרט לתווך. אך הביקור לא יצא אל הפועל,הואיל והשלטונות האנגליים הגבילו את שהותם של אייכמן והגן, למרות אשרות התיירים שלהם לֿ48 שעות. בקהיר היו אז לשניהם דיונים עם לאומנים ערביים, ביניהם עיתונאי מירושלים, שנמנה על חוגו של המופתי הגדול. אחרי בואו
של המופתי אל חוסייני לגרמניה, הוא ערך ביקור אצל הימלר. זמן קצר לאחר מכן ביקר המופתי הגדול אצל מנהל מחלקת היהודים במשרד IV של הגסטאפו, אוברשטורמבנפירר אדולף אייכמן, בלשכתו בברלין, בקורפירסטנשטרסה (-Kurfürsten strasse (116 .איני זוכר עוד את התאריך המדויק של הביקור.ייתכן כי זה היה בסוף 1941 או בתחילת 1942 .במקרה הייתי כעבור ימים מעטים בברלין אצל אייכמן, כאשר סיפר לי עלביקור זה בפרוטרוט. אייכמן ערך הרצאה בפני המופתי הגדול בחדר המפות שלו, בו אסף תיאורים סטטיסטיים על האוכלוסייה היהודית של ארצות אירופיות שונות, הרצאה מפורטת על פתרונה של שאלת היהודים באירופה.המופתי הגדול התרשם, לדבריו, מאוד ואמר לאייכמן כי כבר ביקש מאת הימלר ואף השיג את הסכמתו בנידון זה, כי מיופה כוח של אייכמן יבוא לירושלים כיועצו האישי, כאשר ישוב הוא,המופתי הגדול, אחרי ניצחון מעצמות הציר. בשיחה דאז שאלני אייכמן, האם אין לי רצון לקבל תפקיד זה. אך אני דחיתי עקרונית הרפתקאות מזרחיות כאלה. אייכמן התרשם מאוד מאישיותו של המופתי הגדול. הוא חזר ואמר לי גם אז,וגם מאוחר יותר, <מודגש שהמופתי עשה עליו רושם עז, וגם על הימלר, וכי בעניינים הערביים‐‐יהודיים אף נודעת לו השפעה.> אייכמן ראה את המופתי, לפי ידיעתי, ודיבר עמו לעתים. על כל פנים הזכיר זאת אגב שיחה בקיץ 1944 בבודפשט. בסוף 1942 השתדלתי על פי יוזמתה של קבוצת הג׳וינט של ברטיסלבה להשפיע על אייכמן והימלר למנוע את השמדתה של יהדות אירופה. תכנית אחת היתה הצלת ילדים יהודים,שהגירתם לארץ ישראל נועדה להתבצע דרך רומניה. אייכמן נתן, בהסכמת הימלר, פקודה להביא כעשרת אלפים ילדים יהודים מפולין לטרזיינשטט. תוכננו חילופי ילדים אלה בעצורים אזרחיים גרמניים, תוך היזקקות לשירותי הצלב האדום הבינלאומי. כבר דנתי בברטיסלבה עם נציגי הג׳וינט באפשרות ההגירה של מבוגרים בתורת מלווים למשלוח ובדבר מספרם הבא בחשבון לשם כך. הילדים אף הגיעו אז בחלקם לטרזיינשטט, כפי שהודיע לי מי שהיה אז מפקד המחנה, ד״ר זיידל (Seidl),בתשובה לשאלה בנידון. אז נקראתי על ידי אייכמן לברלין, והוא גילה לי, כי למופתי הגדול נודע דבר המבצע המתוכנן באמצעות שירות המודיעין שלו בארץ ישראל. הוא מחה,בעקבות זאת, נמרצות אצל הימלר, תוך הנימוק שילדים יהודים אלה, הרי יהיו בעוד כמה שנים מבוגרים וייתנו חיזוק ליסודות היהודיים בארץ ישראל. בעקבות זאת אסר הימלר, לפי דבריו, את כל הפעולה ואף הוציא איסור לגבי מקרים עתידיים, לבל יורשה עוד שום יהודי להגר לארץ ישראל מן השטחים בהם שולטת גרמניה.על האיסור הזה, שהושג על ידי המופתי הגדול אצל הימלר, הודעתי לקבוצת הג׳וינט, על אף איסורו של אייכמן. עמדתו זאת של הימלר השפיעה לאחר מכן השפעה גורלית על כל הדברים, במיוחד בֿ1944 בבודפשט. על ידי כך סוכלה כל אפשרות להגיע לידי פשרה בשאלת היהודים בהונגריה, כי ארץ ישראל היתה הארץ היחידה שבאה בחשבון לקליטת נשים וילדים יהודים במספר גדול יותר. עוד עלי להוסיף, כי ליד המופתי הגדול בכל עת שהותו בגרמניה, היה קצין קישור של משטרת הביטחון. היה זה איזה האופטשטורמפירר, אשר בשמו איני נזכר עוד. על כך היה צריך לדעת גנרלמיור ולטר שלנברג (Schellenberg)ראש משרד VI שירות מודיעין חו״ל). שלנברג היה בסוף יוני בבית הכלא בנירנברג.

ישיבה מס׳ 48- ח׳ בסיון תשכ״א (1961 במאי 23)

אב בית הדין : אני פותח את הישיבה הארבעים ושמונה של המשפט.
מר בך: כבוד בית המשפט, אנו עוברים לפרשת יהדות רומניה....
מר בך: יש לי עוד כמה מסמכים להשלמת הפרשה הרומנית.המסמך הראשון הוא מס׳ 401 .כאן קילינגר מודיע שאנטונסקו נתן הוראה לאפשר הגירת 70,000-80,000 יהודים לארץ ישראל תמורת תשלום לרומנים. וקילינגר חושב שיש להתנגד לכך תוך התחשבות בין השאר בהסכם עם מופתי ירושלים.אב בית הדין מסמך זה סומן ת/1....
מר בך : ד״ר שטיינר, אתה זוכר שהיית פעם נוכח כעד כאשר האינג׳ינר אנדרה שטיינר מסר הצהרה מסוימת אשר בה נזכר המופתי מירושלים?
העד שטיינר: כן.
ש. לשם מה הוא נתן את התצהיר הזה?
ת. זה היה בשנת 1942 או 1943 .אז ביקר אנדרה שטיינר אצל ויסליצני, וּויסליצני סיפר לו על ילדים שהיה צריך לשלוח אותם מטרזיינשטט לחוץ לארץ. ויסליצני אמר בשם אייכמן שזה לא הולך טוב כיוון שהמופתי מתנגד לדבר....
מר בך: זה מסמכנו מס׳ 281 .מר שטיינר סיפר קודם כי ויסליצני תיאר את השיחות שלו עם אייכמן, מדוע אין ארץ ישראל באה בחשבון לקביעת היעד במקרה של הגירה׃ ״בשאלתי לסיבה, הוא שאל אותי בהיותו צוחק, באם לא שמעתי את שם המופתי הגדול חוסייני (Husseini )הוא הסביר שהמופתי עומד בקשר הדוק ביותר ובשיתוף פעולה עם אייכמן ואין לרשות גרמנית היכולת לכן להסכים שארץ ישראל תהיה היעד הסופי, לבל תסבול הפרסטיז׳ה שלה בעיני המופתי״. אחר כך הוא אומר׃ ״בהזדמנות של שיחה נוספת זאת, מסר לי ויסליצני פרטים נוספים על שיתוף הפעולה בין אייכמן והמופתי. המופתי הוא אויב מושבע של היהודים והוא הלוחם למען רעיון של השמדת היהודים מאז ומתמיד. לרעיון זה הוא צמוד גם תמיד בשיחותיו עם אייכמן״ – והנה אחד הפרטים שוויסליצני מסתייג מהם – ״אשר הוא,כידוע,גרמני יליד פלשתינה.המופתי הוא גם אחד היוזמים של ההשמדה השיטתית של יהדות אירופה על ידי הגרמנים, ובביצוע תכנית זו נהיה לעובד שותף קבוע וליועצם של אייכמן ושל הימלר״. כאן אומר ויסליצני׃ ״קראתי את התאורים האלה, הם נכונים בתוכנם פרט לזה, שאייכמן נולד בפלשתינה ושהמופתי היה עובד שותף קבוע להימלר. בניסוח זה לא השתמשתי״.

ישיבה מס׳ 74 כ״ח בסיון תשכ״א (1961 ביוני 12)

אב בית הדין: אני פותח את הישיבה השבעים וארבע של המשפט. החלטה מס׳ 79-אנו מחליטים ברוב דעות לקבל כראיה מתוך המסמך המכונה בפי
היועץ המשפטי ״מסמך זאסן (Sassen) רק מה שנקרא בחוות דעתו של פקד חגג ״תיק מס׳ 17״, דהיינו תצלומים של דברים אשר נרשמו על ידי הנאשם בכתב ידו....
היועץ המשפטי: מר חגג, עכשיו, כדי שנבין כולנו, מהן המילים בערבית מעל המילה הכתובה באותיות לטיניות ״אייכמן״?
העד חגג :כבוד בית המשפט, לפי הפיענוח, בהסתמך על התכונות הרגילות בכתב ידו של חג׳ אמין אל חוסייני, אני פיענחתי את הכתב הזה כ״פרוזה נדירה זי׳דן וכיירה מור׳יס ללֿערב״ – יהלום נדיר מאוד והמציל הטוב ביותר לערבים
ש. יהלום נדיר מאוד והמציל הטוב ביותר לערבים, ומתחת לזה באותיות לועזיות׃ אייכמן?
ת. כן.
אב בית הדין : האם זוהי הערבית שמשתמשים בה, ״כיירה מור׳יס״? זה קצת משונה.
העד חגג: זוהי ערבית צחה, ערבית טובה

ישיבה מס׳ 80 י״ג בתמוז תשכ״א (1961 ביוני 27)

ש. המסמכים הבאים ...אלה מכתבים שכותב המופתי אל ריבנטרופ, אל מיניסטר החוץ הבולגרי ושוב אל ריבנטרופ בבקשה לתמוך במטרותיו המדיניות.
האם עמדת בקשר עם המופתי? האם עבדת ִאתו? האם שיתפת עמו פעולה? התרצה למסור על כך?
ת. כן. עד כמה שידוע לי, ראיתי את המופתי פעם אחת ותו לא.היה זה בקבלת הפנים אשר נערכה על ידי הס״ד במעונו ואשר בה הוצגו רוב רובם של ראשי המחלקות במשרד הראשי לביטחון הרייך בפני המופתי, וגם אני בתוכם. באותה תקופה היה קיים הסכם בין המופתי ובין הימלר, שעל פיו ועד כמה שידוע לי, היו שלושה אנשים או כמה מכל מקום, אשר עמדו לערוך סיור לימודים כסוכני מודיעין במשרד הראשי לביטחון הרייך. היו אלה, עד כמה שזכור לי, שלושה מאיורים עיראקיים אשר עברו גם במחלקתי בסיור לימודים זה ושהו בה כיוםֿ יומיים. לאחר מכן לא היה לנו עניין עם שלושת המאיורים העיראקיים האלה ולא עם המופתי – לא לי ואף לא למישהו אחר במחלקתי IVB4.
ש. האם הציע לך אי פעם מישהו מטעם המופתי כי תצטרף אליו כיועץ לענייני יהודים?
ת. לא, לא היו דברים ביני ובין המופתי, פרט לאותו ערב שבו רק אמרתי לו את שמי בשעה שהוצגתי בפניו. מבחינה עניינית לא היו בינינו דברים מעולם.
השופט הלוי :אבל הציגו אותך פני המופתי בתור רפרנט לענייני יהודים בוודאי?
הנאשם :על כך לא אוכל להשיב לא בהן אף לא בלאו, כי איני זוכר את היום. אולם ייתכן בהחלט – עלי להוסיף זאת כסייג – שעשה זאת המשרד המזמין, משרד V

ישיבה מס׳ 104 -ז׳ באב תשכ״א (1961 ביולי 20)

ש. סיפרת לנו על פגישתך עם המופתי ושהוא היה בחברת כמה אנשים אחרים, אתה זוכר שאחד מהם כונה בשם ״היידריך של המזרח הקרוב״, נכון?
ת. כן, אני נזכר בכך.
ש. קבוצה זו עברה קורס מזורז במשרדי הגסטאפו, נכון?
ת. קורס, לא הייתי אומר זאת, אלא היה עליהם לעבור על פני המחלקות של משרד IV ואולי אף של משרדים אחרים, לשם קבלת ידיעות, כן.
ש. התוכל לאשר את המשפט הזה׃ ״החליפו מקצוע בתהליך מהיר, כעין מומחים של הגסטאפו במזרח התיכון, אשר אולי תוקם״. תואיל לקרוא מה שאני מראה לך בעמ׳ 653 של כתב יד זאסן שהוגש על ידי.רק שתי השורות האלה. נכון מה שכתוב כאן?
ת. כן, שתי השורות האלה?
ש. כן.
ת. שתי שורות אלה נכונות. מה שכתוב לפניהן אינו נכון.
ד״ר סרבציוס המותר לי לדעת אילו שורות הן?
היועץ המשפטי עמוד 653...
השופט הלוי אולי אפשר לשמוע זאת שוב בגרמנית?
“Sie wurden gewissermassen im Schnell
verfahren zu Experten einer allfälligen im Nahen Osten zu
.errichtenden Gestapo, umgeschustert”
(לנאשם) אתה זוכר שפעם הגיעה הצעה שמישהו ממשרדך יהיה יועץ למופתי הגדול לאחר הניצחון?
הנאשם: איני זוכר, אולם מן ההכרח היה בוודאי כי הדברים יתפתחו בכיוון זה, אולם איני זוכר, לא אוכל לומר דבר על כך.
ש. בכל אופן לא תוכל להכחיש את דבריו של ויסליצני בעניין זה,שההצעה הזאת הועברה אליו, שהוא יהיה היועץ של המופתי.
ת. אני סבור שאלה הם דימויים של ויסליצני. כבר מבחינת כוח האדם לא היה אז מקום להמלצות כאלה. אולם אני סבור כי ויסליצני היה האחרון שלא היה שש לקראת שיגור כזה כבר בגלל עצם החידוש אשר בסביבה, בנסיעה וכו׳.
ש. זאת גם ויסליצני עצמו אומר, שהוא שש לאפשרות הזאת. אבל תסכים אתי שהוא יכול היה לשמוע זאת רק מפיך, שבכלל קיימת
הצעה כזאת.
ת. הוא לא יכול היה לשמוע רק מפי, אלא אף מפי מילר, כי ויסליצני הרי...
ש. או ממך או ממילר, אתה רוצה לומר?
ת. כן, הוא יכול היה לשמוע זאת.

ישיבה מס׳ 106 ח׳ באב תשכ״א (1961 ביולי 21)

ש. בן איזה גזע היה למשל המופתי שהוזכר בעדותך?
ת. המופתי ִנמנה, אם לראות זאת מבחינה גזענית, עם הגזע השמי. משום כך לא היה המושג ״אנטישמי״ שהופץ או נטבע על ידי ֶשנֶרר (Schönerer )הוא אינו נכון.
ש. הוא אינו נכון? צריך לומר שנאת יהודים?
ת. צריך לומר אנטיֿ-יהדות.
ש. צריך לומר שנאת ישראל (Judenfeindschaft.)
ת. אם הקשר היה מוגבל רק ליהדות ולא הופעל כלפי הערבים, או שצריך היה להפעיל זאת, אם רוצים להיות עקביים, גם כלפי הערבים – איני יודע אם כלפי כל העמים הערביים. או אם לוקחים בחשבון את כל הגזע, זה צריך להצטמצם לא רק על היהדות אלא גם על העמים הערביים. איני יודע אם על כולם, אולם החלק הגדול.
ש. אם כן, זה לא הופעל כלפי הערבים אולי מסיבות מדיניות? אולם למעשה מסיבות מדיניות אומנם לא הוחלה התורה לגבי העמים הערביים, או אומנם כן?
ת. לא הוחלה עליהם, זאת לא קראתי בשום מקום. אני סבור שאת כל העניין קיבל היטלר משנרר.

ישיבה מס׳ 113 -כ״ח באב תשכ״א (1961 באוגוסט 10)- נאום הסיכום

חאג׳ אמין אלֿחוסייני היה האדם שמצא בו, באייכמן, יהלום יקר. כמובן, מי שהחל בשפיכת הדמים של יהודים בארץ, זה לבו פתוח לרווחה לשותפות הטמאה עם שופך דם יהודים בעולם,ואייכמן מאמן בתוך מחלקתו את בני פמלייתו של המופתי, וביניהם את מי שכונה ״היידריך של המזרח הקרוב״. ולמה הדברים מכוונים,שופטי ורבותי? הם, לאחר הניצחון שיבוא, כמקווה להם, ִתכננו אותה מלאכת דמים בעולם כולו שייפול תחת רגליהם. והמופתי ביקש לעצמו איש כמוהו ֵהָנה, שיעזור לו, לשפוך את דמי היהודים כמו שעשה בחברון, ביפו, בירושלים, בפרעות של השנים 1921,1929 ,1936 ,לעזור לו לכלות את המלאכה. הוא ראה ששם עושים זאת יותר טוב. אייכמן לא הכחיש כלל שהיה איזה דבר כזה. אבל הוא אינו זוכר אם ויסליצני היה האדם שנתכבד בהצעה זו. בכך הוא מפקפק. אומנם ויסליצני אומר, שהצעה נפלאה זו להיות יועצו של המופתי לפתרון בעיית היהודים בפלשתינה הכבושה הופנתה אליו....

הנאשם השתדל ללמוד עברית בשיטת הלימוד העצמי. בקשתו לממונים עליו לאפשר לו להמשיך בלימוד השפה אצל רב נדחתה על ידם (ת/55)11 (יידיש למד לקרוא עד כדי הבנת העיתון היינט (ת/44 ,עמ׳ 49 .(במקום זה נזכיר גם את האגדה, שהנאשם עצמו טיפח אותה, כאילו הוא יליד מושבת הטמפלרים שרונה בארץֿ ישראל (ישיבה 16 ,עמ׳ 217 ,כרך א׳; ישיבה 41 ,עמ׳ 603 ,כרך ב׳).הנאשם כתב חוברת הדרכה לאנשי ס״ס על ענייני ציונות (ת/44, עמ׳ 41 ,(והיה מרצה בפני מפקדי ס״ס ומפקדי צבא על ״ההסתדרות-הציונית העולמית, מבנה ומטרותיה״, וכן על ״ההסתדרות הציונית-החדשה״ (ת/44 ,עמ׳ 48 .(בֿ1937 נשלח לכינוס המפלגה הנאציונלסוציאליסטית בנירנברג, לקשירת קשרים עם אנשי חוץֿ לארץ, לשם עידוד תעמולה אנטיֿ-יהודית (ת/121 .(בנובמבר 1937 נסע לארץֿ-ישראל ולמצרים, ביחד עם הממונה עליו, האגן,בשליחות ריגול, בעיקר בין היהודים. בין היתר הוטל עליו גם לקשור קשרים עם המופתי הירושלמי, חג׳ אמין אלֿחוסייני. אנייתם עגנה בחיפה, והנאשם עלה על החוף. משם נמשכה הנסיעה
למצרים. בהיותם שם ביקשו אשרת כניסה לארץ, אך נתקלו בקשיים מצד השלטונות הבריטיים, ולפיכך היה עליהם להסתפק בידיעות שנמסרו להם בקהיר על ידי מודיעיהם. הוגש לנו הדו״ח המפורט עלנסיעתם (ת/124 .נצטט מתוכו שני קטעים המדגימים את רוח הדברים׃

על הצעה להגדיל את אפשרויות ההגירה של יהודים גרמניים על ידי העברת הון בצורת סחורות נאמר שם׃ היות וההגירה הנזכרת של 50,000 יהודים לשנה היתה מחזקת בעיקר את היהדות בארץֿ-ישראל, תכנית זו אינה באה בחשבון בהתחשב עם כך שמטעם הרייך יש למנוע יצירת מדינה עצמאית של היהודים בארץֿ ישראל...

כן הזכרנו שבנסיעה זו הוא עמד להיפגש בארץ עם המופתי חג׳-אמין אלֿחוסייני אך אותה שעה לא יצאה הפגישה לפועל.בתקופת הפתרון הסופי פועלים במדיניות הגרמנית שני גורמים למניעת עלייה לארץֿ-ישראל׃ ראשית, הברית שנכרתה בין הנאצים ובין מנהיגים ערביים מסוימים, ובראשם המופתי, ושנית, עצם השאיפה להשלים ללא שיור את השמדת כל היהודים שבתחום ההשפעה הגרמני. אשר להגירה לארצות אחרות, היה קיים הגורם השני, שהספיק לבדו להפסקת ההגירה לא רק מן הרייך עצמו, לפי פקודת הימלר שכבר הוזכרה, אלא מתחום ההשפעה הגרמני כולו. סטיות מן הקו הכללי הזה הורשו רק בגלל שיקולים מכריעים של מדיניות גבוהה...

כאן המקום להוסיף כמה מילים על המגע האישי בין הנאשם ובין המופתי, חג׳ אמין אלֿחוסייני.הוכח לפנינו שגם המופתי חתר להגשמת הפתרון הסופי של
השמדת היהדות האירופית, ואף אין ספק שאילו הצליח היטלר לכבוש את ארץֿ-ישראל, היה גם היישוב היהודים בארץ צפוי להשמדה טוטלית, בתמיכתו של המופתי.הוגשו לנו תזכירים, ששוגרו על ידי המופתי למיניסטר החוץ הגרמני ריבנטרופ (ת/1260 ;ת/1261 (ולממשלות הגרורות של רומניה ובולגריה (ת/1263 ;ת/1264 ,(ובהן דרישה תקיפה למנוע כלעלייה של יהודים לארץֿ-ישראל. בתזכיר למיניסטר החוץ הבולגרי מיום 1943.5.6 נאמר (ת/1263 ,עמ׳ 3׃) הנני מרשה לעצמי להפנות את תשומת לבך לכך שהיה זה מתאים מאוד ויותר מועיל, למנוע את היהודים מלהגר מארצך, ולשלחם למקום ששם הם עומדים תחת ביקורת חזקה, למשל לפולין. למותר להוסיף מה פירוש הדברים ״ביקורת חזקה״, כשמדובר ביהדות פולין בשנת 1943. ברישומיו, מוצג ת/89 ,מיום 1946.7.26 ,מוסר ויסליצני מפי הנאשם, שהמופתי ביקר בסוף 1941 או תחילת 1942 במשרד הנאשם בברלין. הנאשם הרצה בפניו על פתרון שאלת היהודים באירופה, והמופתי התרשם מזה מאוד. המופתי אמר לנאשם,שהימלר הסכים לבקשתו, שאחד מאנשי הנאשם יבוא לירושלים כיועצו האישי של המופתי, כשזה יחזור ירושלימה אחרי ניצחון מעצמות הציר. הנאשם שאל את ויסליצני, אם ברצונו לקבל על עצמו תפקיד זה, והוא,ויסליצני, דחה הצעה זו. הנאשם הודה בהודעתו שנפגש עם המופתי, אומנם לא במשרדו, אלא לרגלי מסיבה בחוג יותר גדול, והוא ממשיך (בעמ׳ 564(׃ אולם נכון שמלוויו של המופתי הגדול היו אצלי, ובוודאי גם היו אז דיבורים, אם כי לא אוכל להיזכר שניהלתי מעולם עם המיורים העירקיים הללו שיחה ממושכת יותר מזו של ברכה כללית, הכנסתם ומסירתם לחבר עובדי. וקצת אחרי כן (עמ׳ 9/568 (הוא מדבר על ביקורו של בן אחיו (או שאר בשר בדרגת קרבה דומה) של המופתי במשרדו.

מוצגים :
הודעה של ויסליצני בעניין יחסיו של אייכמן עם המופתי (26/7/1946)

פון האן מודיע לאייכמן שהורה לשגריר בסופיה לייעץ לממשלת בולגריה שלא להסכים לשלוח 5,000 ילדים לארץ-ישראל, משום שהדבר יעמוד בסתירה למדיניות גרמניה ביחס לערבים. 8/2/1943 הוגש במהלך המשפט וצוין במס' ת/947.
רשומות משפט אייכמן בעניין המופתי 678756
תודה
רשומות משפט אייכמן בעניין המופתי 678757
בבקשה.
רשומות משפט אייכמן בעניין המופתי 678763
נשמע מעניין מאוד.תודה לך ובבקשה למצליף.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים