בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 22/07/16 22:13
אודיסאוס והסירנות 680086
צריך להבדיל בין דיונים אינטלקטואלים לדיונים שלצורך הענין נקרא להם דיונים מסיונרים. בדיונים מסיונרים המטרה של אחד מהצדדים, או של שניהם, היא לשכנע את השני. לצורך העניין, מידת האמונה שלהם בטענה שהם מעלים היא משנית בלבד. אם הם הצליחו לשכנע את הצד השני אז הם "ניצחו", אם הם נכשלו הם "הפסידו". המסיונר שרוצה לשכנע אותך להכיר במשיחיותו של ישו פועל מתוך אמונה שאם הוא יצליח הוא יקבל מקום בגן עדן, וזאת מטרה גדולה מספיק על מנת להכשיר את כל האמצעים. באופן טבעי מסיונרים הם הדוגמא הכי בולטת לשיטת התדיינות כזאת, אבל גם פוליטיקאים שרוצים לקבל את הקול שלך, צמחונים שרוצים להציל בעלי חיים, אנשי מכירות שרוצים שתקנה את הנעל שהם מוכרים, פרסומאים שרוצים שתקנה את הבושם שהם מפרסמים וסטודנטים במועדון עימותים שרוצים לנצח בעימות, או אני כשאני מנסה לשכנע את הבסו שלי שייתן לי העלאה. לכולם יש אינטרס, לצורך העניין כולם מסיונרים.

להבדיל, בדיונים אינטלקטואלים המטרה של כל השותפים בדיון היא אחת: האמת. כל הצדדים שמשתתפים בדיון צריכים לבוא עם אותה מטרה. אף אחד לא אמור לנסות לשכנע את השני, כל צד אמור להסביר איזה נימוקים גרמו לו להשתכנע במה שהוא ישכנע, והקשיב לטיעונים שגרמו לאחרים להשכנע בצד השני, לשקול את הטיעונים השונים, ולהגיע לאמת. האמת היא לא בהכרח: "צריך להפסיק לאכול בעלי חיים" או: "אין בעיה בלאכול בעלי חיים", האמת יכולה להיות גם: "אם אקבל את סולם הערכים המסויים אז המסקנה המתבקשת היא שצריך להפסיק לאכול בעלי חיים" או: "אם אשתכנע בנכונות העובדות האלה אז המסקנה המתבקשת היא שאין בעיה לאכול בעלי חיים", או, אפילו, "אני מבין מה נסיבות החיים שיכולות לגרום לאדם להאמין שאסור לאכול בעלי חיים". באופן אידיאלי אין שום סיבה שהדיון לא יסתיים בהסכמה של כל השותפים על אותה אמת. זה אולי קצת פחות מספק מ"ניצחתי" אבל זה נראה לי מטרה קצת יותר מעניין מסתם לשבת ולקלל את מי שאתה לא מסכים איתו ולהאדיר את מי שאתה מסכים איתו.

הגישה הזאת לא פוסלת דיונים מסיונרים, הרי אי אפשר לחיות בלי להיות שותף להם, רק מקטלגת אותם במקום הראוי להם (לדעתי).
אודיסאוס והסירנות 680101
צריך להבדיל בין דיונים אינטלקטואלים לדיונים שלצורך הענין נקרא להם דיונים מסיונרים. ...להבדיל, בדיונים אינטלקטואלים המטרה של כל השותפים בדיון היא אחת: האמת.
____________
אם התכוונת שהדיון האינטלקטואלי הטהור אמור להיות חף מעמדות כלשהם אנחנו חלוקים. לא בגלל פוטנציאל הדיון אלא בגלל טיבם האנושי של האנשים.
(ומה הקשר לחוסר כנות ‏1?)

למיטב זכרוני טרם פגשתי "דיונים טהורים" שכאלה באייל. אולי המודל האינטלקטואלי מתקיים ברובד האינטקלטואלי בלבד כי במישור המציאותי מאתגר למצוא יהודים חסרי עמדה או דיעה בנוגע למשהו שסובב אותם (כיאה לעם סגולה). מישהו מכיר יהודים נטולי עמדות בנושאים שכיחים בשיח הישראלי?
בעיני זה בסדר להביע דיעה, עמדה או אג'נדה כל עוד יש פתיחות לשמוע וללמוד משהו חדש.

1. טיעון שאפשר לזרוק כלפי כל אמירה ואדם.
אודיסאוס והסירנות 680119
"אם התכוונת שהדיון האינטלקטואלי הטהור אמור להיות חף מעמדות כלשהם...״ אם היית קורא עד הסוף היית יודע שלא לזה התכוונתי. כתבתי די במפורש למה התכוונתי.

לא פגשת דיונים כאלה משום שכשאתה קורא דיון אתה קורא את השורה הראשונה, מנחש מה אמור להיות בהמשך, ומגיב על אוטומט.

זה בסדר גמור להביע דעה, היה נחמד יותר אם היית נסה להכיל את הפתיחות הזאת גם על עצמך.
אודיסאוס והסירנות 680379
לרוב המיסיונרים תהיה נטייה להאמין באמת ובתמים בכל הטיעונים שמוכיחים את צדקת הדת, גם בטיעונים הגרועים. גם לצמחונים מטעמי מוסר תהיה נטיה להאמין באמת ובתמים בתועלת הבריאותית שבצמחונות. כך שאני לא בטוח מה בפועל ההבדל בין דיון איתם לבין מה שאתה קורא דיון איטנלקטואלי.

אני חושב שהדיון על ערכן הבטחוני ומחירן הכלכלי של ההתנחלויות הוא דיון מעניין ובעל חשיבות מסוימת, גם אם רוב האנשים אוהדים או עוינים את ההתנחלויות מסיבות אחרות. מי שרוצה לפנות התנחלויות, חשוב שידע (או לפחות צריך להיות לו מעניין) מה המחיר הבטחוני הצפוי, אם בכלל; ומי שרוצה לקיים או להגדיל התנחלויות, חשוב שידע מה המחיר הכלכלי, אם יש כזה.
אודיסאוס והסירנות 680392
כן, חלק גדול מאמינים (אם כי לפעמים אנחנו מגלים שהם לא באמת האמינו במה שהם טענו שהם טענו שהם מאמינים). אני חושב שבחירה פוליטית או דתית (וצמחונות, לצורך העניין, היא דת) - כמו הבחירה בבן זוג, במעסיק, במקום מגורים, בקבוצת כדורגל או בתחום לימודים - היא בחירה שברגע שבוצעה יוצרת מחוייבות רגשית שמונעת מאיתנו לשקול באופן אובייקטיבי את היתרונות והחסרונות שבה (מלבד אלה שקשורות לבחירה הראשונית). אני די בטוח שזה כשל שהוכח באיזה כמה מחקרים ושיש לו שם. לדעתי זה גם מה שגורם לאנשים ששינו את הבחירה שלהם, להיות הרבה יותר קיצוניים מהממוצע (תחשוב על חוזרים בשאלה/תשובה, זוגות גרושים, מתפטרים, ימניים/שמאלנים שהתפקחו...). דיונים איתם, כשהם דנים על הנימוקים האמיתיים, יכולים להיות דיונים אינטלקטואלים, דיונים איתם, כשהם מעלים טיעונים שאינם כנים, טיעונים שלא באמת ישכנעו אותם ושהם בחרו להאמין בהם רק בגלל צ'ריפיקינג שהם ביצעו לאוסף הטיעונים הכללי, לא יקדמו את הדיון האמיתי לשום מקום (לדעתי). כמה אנשי ימין השתכנעו מ"חמש מצלמות שבורות"?! לכאורה, יש כאן טיעון מנצח, קונצנזוס מוחלט בקרב כל המומחים לתחום מסויים שאמור היה לסגור את הדיון בנושא, ולא רק שזה לא קרה אלא שמספר האנשים ששינו את דעתם בעקבות זה חסר משמעות סטטיסטית, וזה לא היה קורא גם אם הם היו מביעים דעה הפוכה לחלוטין, משום שהמומחיות שלהם לא באמת רלוונטית לדיון, משום ש"ביטחון", למיטב הבנתי, הוא תירוץ.

חשוב שמי שרוצה לקיים דיון אינטלטואלי על ההתנחלויות ידע מה ההשלכות הבטחונית והכלכליות של כל אפשרות, אבל חשוב גם לדעת שההשלכות האלה הם הרבה פעמים המצאה של "מומחים" מטעם שהמומחיות האמיתית שלהם היא לייצר חוות דעת משכנעת שכל מטרתה לגרום למאמינים להאמין שהם צודקים. חשוב שנזכור שכלכלנים ומוחי ביטחון הם מומחים להסביר מה קרה בעבר ולמה זה קרה, אבל זה אף פעם לא עוזר לנו יותר מידי לדעת מה יקרה מחר.
אודיסאוס והסירנות 682232
הבעיה היא שאני בעצמי לא יודע מה הסיבות האמיתיות שגרמו לי להאמין במה שאני מאמין ומה הוא צ'ריפיקינג לאוסף הטיעונים הכללי. אני חושד שהסיבות האמיתיות בהרבה מקרים קשורות בכלל לרגש ולתת מודע, וכל כך לא ענייניות שזה מביך. אחת הדרכים שלי לבחון את זה הוא להעמיד אותן במבחן העימות עם אנשים שחושבים אחרת, ואני יודע שגם הם באותו מצב שלי.
אודיסאוס והסירנות 682238
יש הבדל בין לדעת מה הסיבות שגרמו לך להאמין במשהו לבין לדעת מה הסיבות שלא גרמו לך להאמין במשהו. הראשון יכול להיות בלתי אפשרי, השני הוא קל.

העובדה שבני האדם הם יצורים לא רציונלים לא אמורה למנוע מהם לנהל דיון אינטלקטואלי. אני לגמרי בעד להעמיד את דעתך במבחן עם אנשים שחושבים אחרת ממך, הבעיה היא כשהאנשים שחושבים אחרת ממך לא מנסים לשכנע אותך בצורה כנה, כשהם מנסים למכור לך משהו שהם לא מאמינים בו, כשהם מנסים להתשמש בטקטיקת מכירות עלובות במקום לנסות להתייחס אליך כאל אדם שווה ערך להם שמסוגל לקבל החלטות בצורה בוגרת ומשכילה, הדעות שלך לא באמת עומדות למבחן. כמו שציינתי, אף אדם לא העמיד את הדעות שלו למבחן בעקבות 5 מצלמות שבורות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים