בתשובה למרינה, 30/10/16 17:00
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685838
ההשערה שלי היא כזו: "זונה" נתפס לא רק כציון עובדה אלא גם כקללה, גם פעם וגם היום. פעם זה לא יותר מדי הפריע, כי העיסוק הזה ממילא נחשב למשהו לא מוסרי שהאישה עושה, כך שמגיעה לה הקללה. היום מי שעוסקת בזנות נתפסת כקורבן, וכלא ראויה לגנאי, וגם לא לקללה. ולכן כבר לא נוח להשתמש עבורה ב"זונה". "אישה בזנות" לא אומר שום דבר אחר מ"זונה" בכל הנוגע לציון עובדה - אבל עצם שינוי הצלילים די מנטרל את ההדהוד של הקללה, ולכן נוח יותר לומר אותו.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685844
כמובן... קרבן.
כי כל זונה עוסקת בזה רק כי מישהו ספציפי הכריח אותה לעסוק בזה. לא כי היא בחרה בזה.

כמובן, אישה אף פעם לא אשמה ורגשות חשובים יותר מעובדות.
פוסט מודרניזם במיטבו.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685863
אוי אוי אוי.
אתה מתבכיין כמו ילדה קטנה עם קוקיות שאמרו לה שזה לא יפה להגיד ''קקי'' ליד שולחן האוכל.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685865
לא. אני מתבכיין כמו עולם מושגים זקן ועתיק בן אלפי שנים שפתאום הופכים אותו מלמעלה למטה ומקצצים ממנו חתיכות חתיכות.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685888
יש חוסר עקביות גדול בין הגישה שלך כאן לגישה שלך בעניין העבריינות בקרב אתיופים.
זונות לרוב (יש אומרים 80% ויש אומרים 50%) חוו התעללות מינית בנערותן. רובן אכן קרבנות.
יהודים ממוצא אתיופי לרוב (נגיד 94%) אינם פושעים.
בכל זאת להגיד שהעוסקות בזנות הן קורבנות לא טוב, ולהגיד שהאתיופים פושעים כן טוב?
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685900
בשביל הצלבה שכזו צריך מתלים גמישים וארוכים.
גם העוסקות בזנות וגם האתיופים צריכים לקחת אחריות על עצמם במקום להתקרבן כל הזמן.

הרי לך עקביות.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685913
איזה אחריות צריך לקחת על עצמו העורך דין טל צ'קול שדיברנו עליו?
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685975
דיברתי על אדם או על קבוצה?
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685994
כתבת "גם העוסקות בזנות וגם האתיופים צריכים לקחת אחריות על עצמם במקום להתקרבן כל הזמן."

עו"ד טל צ'וקול הוא ממוצא אתיופי.
האם לטעמך הוא לא שייך לקבוצה?
אם כך אתה צריך להסביר לי יותר טוב מהי קבוצת "האתיופים" שאתה מדבר עליה.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 686141
א. טל צ'וקול הוא עו''ד. בכך הוא כבר לקח אחריות יותר מרוב אנשי הקבוצה.
ב. כמו שכתבתי לך כשהעלית את הנושא, מאותו סיפור בודד אי אפשר ללמוד שום דבר על תוקפנות מיוחדת כלפי אתיופים. זה יכול להיות תוקפנות רגילה של המשטרה כלפי אזרחים.
מעייף לחזור על זה, אבל אם אני יוצא מתוך הנחה שאתה מודע לכך שהמשטרה בארץ אלימה כלפי כולם, תצטרך להוכיח שהאלימות כלפי טל צ'וקול היתה דווקא בגלל שהוא אתיופי ולא סתם בגלל שהמשטרה אלימה.
ג. אם טל צ'וקול יוסיף ויקח אחריות, הוא ינסה לדאוג שהמשטרה תפסיק להשתמש באלימות כלפי אזרחים, במקום להתקרבן כאתיופי בצורה שלא מועילה לא למשטרה, לא לאזרחים ולא לקהילה האתיופית.
דע את בן שיחך 686233
תגובה 641634, משפט ראשון ופסקה אחרונה.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685936
תגיד, מה דעתך על מישהו שהחליט לא לנעול את הבית, או שכח, וגנבו לו דברים - אחראי למעשיו או קורבן?
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685976
קרבן שאחראי למעשיו.
כמו שאתה מלמד את הילדים שלך להזהר כשהם חוצים את הכביש כדי שיהיו אחראים למעשיהם בלי להפוך לקרבן, במקום לסמוך על זה שתוכל להאשים את הנהג שידרוס אותם.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 686078
יפה מאוד. אז אנחנו מסכימים שאחריות וקרבנות אינן מוציאים זה את זה (אלא אולי בקצות הסקאלה). האם תסכים שמרבית הנשים בזנות‏1 הן במידה מסוימת אחראיות למעשיהן, ובמידה מסוימת קורבנות?

1 מסתבר שאני שותף לסנטימנט, קשה לי רגשית לקרוא להן "זונות".
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 686144
אנחנו מסכימים שאחריות וקרבנות אינן מוציאות זו את זו. אין גם הכרח ששתי תכונות אלה תתייצבנה בשני קצוות מנוגדים של הסקאלה. אלה פשוט שני מאפיינים. הם יכולים לבוא ביחד וכל אחד לחוד.

ודאי שאסכים שמרבית הזונות אחראיות למעשיהן. במידה מסוימת? אולי. אם אסכים עם זה אצטרך לנקוט בגישה שכל אדם הוא קרבן. כי כל כשלון של אדם צומח מתוך שורשים בעברו ויונק את חיותו מטראומות ילדות או משהו כזה.
אם כולם קרבנות, אף אחד לא קרבן. לכן צריך למתוח קו שיבדיל בין קרבן לעוול שגרם לו מישהו אחר, לבין אדם שנכשל בעצמו - ולא משנה הסיבה.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685926
אתה צודק.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685928
וכל זה בהנחה (האופטימית) ש„זנותית״ לא תהפוך לקללה בפני עצמה.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685935
"זנותית" הוא כבר קללה, גם אם לא חריפה. לזכות "אשה בזנות" עומד היתרון שזה מסורבל מכדי להיות קללה כפי שהוא (ע"ע "בעל צרכים מיוחדים" (תגובה 637408)). אבל אתה צודק שעצם המילה "זנות" על כל הטיותיה בסיכון.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685942
גם נוהגים היום לומר ''אנשים בעוני'' (או ''במצב של עוני'') ולא ''עניים'' וגם ''בעלת מגבלה'' במקום ''נכה'', מתוך תפיסה שהאדם הוא יצור מורכב ולכן גם אם מצבו הכלכלי דחוק או מצבה הגופני לקוי, זה לא מתאר את כל מי שהם. יותר מזה, כשמתייחסים לאדם דל אמצעים כאל מי שהוא במצב של עוני (ולא ''עני'') מכירים בכך שהוא יכול להחלץ מהמצב הזה.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685943
זה נימוק שמוזר לי קצת. האם כשאומרים על נגר "נגר" מצמצמים את כל מהותו לנגרות? חושבים שהוא לא יכול לשנות מקצוע?

אני עדיין חושב שאם נמנעים מ"עניים" זה בגלל שהמילה כבר נושאת איתה מטען אסוציאציות שלילי, ופשוט מחפשים ניסוח אחר. אני מניח שזו הסיבה שכבר מזמן עברו בתקשורת ההמונים מ"זקן" ל"קשיש", ואחר כך, אם זה בהקשר חיובי, "אזרח ותיק".
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685958
בענייני עוני והגדרותיו, יובל נח הררי בספרו החדש נותן אבחנה מעניינת בין עוני חברתי לעוני ביולוגי. הראשון הוא יחסי - ולפיו אפשר לומר שיש בישראל מאות אלפי עניים לפחות. השני הוא עוני שמשמעותו שאין לך בטחון שמחר תוכל לאכול את אלפיים הקלוריות שהגוף שלך זקוק להם. וברור שעל פיו אולי אחוז מאוכלוסיית ישראל הם עניים.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685961
זו לא אבחנה ידועה בערך מאז ומתמיד (אולי עם המונחים עוני יחסי ועוני מוחלט)? ומובנת מאליה בהינתן הגדרת קו העוני?
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685974
אני מניח שעד לפני מאה מאתיים שנה שתי ההגדרות היו די קרובות אחת לשנייה, וההפרדה הברורה ביניהן היא תוצר של המאה האחרונה (זה בערך בכיוון של הטיעון שלו לדעתי). ולכן ה''מאז ומתמיד'' כנראה קצת מוגזם.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685977
רעה חולה לגמרי.
כך מצמצמים את השפה והכל בשם ה-PC. מה יש לכם נגד ראיית עולם מציאותית?
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 685995
במסגרת ה PC גם "נגר" מצמצם את מהותו של האובייקט.
ד"א- זה משתלב יפה עם ניסוי המחשבה עם נהגי המשאיות והפרופסורים לשירת ימי הביניים.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 717288
אלון עידן הבחין ב"הארץ" שבאוניבסיטת תל-אביב יש מכון לזכויות אנשים בזיקנה.
אני חייב להודות שאינסטינקטיבית אני רואה את האטרקטיביות בזה, אבל חושב שראוי להיאבק באינסטינקט הזה, עדיין לא הגענו למצב ש"זקנים" זו כזו קללה (ובמידה שכן, לא ברור לי ש"אנשים בזיקנה" מרכך אותה).
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 717289
אני מניח שעידן הוא אחד מאותם אנשים בעיתונות.

מעבר לכך: חוץ מהכותרת, אין שם אנשים בזקנה. יש שם קשישים וזקנים.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 717293
חכה חכה, עוד נגיע למאותגרי-צעירות.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 717294
שלא נדע צער.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 717295
פעם נתקלתי ב''אשה בפמיניזם'', שהצחיק אותי. הקרדיט לאסף וול.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 717314
הצחקת גם אותי עכשיו.
לעניין דרכי ביטוי - איך קובעים אם הן לגיטימיות יותר או פחות? 717324
תיקון: א/נשים בזקנה

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים