בתשובה לקוזמו, 30/12/16 2:44
מס' נקודות בעניין חסידי אומות העולם 688157
אם כך, המושג חסיד עולם במשמעותו העכשווית המחוברת לשואה, נעלה ומכובד וראוי שבעת מונים מההקשר המיימונידי.
מס' נקודות בעניין חסידי אומות העולם 688488
1.איך הגעת למסקנה הזאת?

2.המונח 'חסיד אומות העולם' אינו המצאה של הרמב"ם. עוד בראשית הספירה זכו אנטונינוס ויוליאנוס לתוארי כבוד. יוליאנוס זכה כאשר הציע ליהודים בשנת 326 לבנות את בית המקדש השלישי ‏1 . הרמב"ם רק חידד את היחס בין קיום שבעת מצוות בני מח מתוך השכל או מתוך ציות לאלוהים.שכן אל תרצח- כי אלוהים דורש זאת או :אל תרצח - כי נראה לי הגיוני שלא לרצוח ? כל מי שיטען כי השכל מחייב שלא לרצוח -טועה. אין ספק שהשכל אינו מחייב את האדם שלא לרצוח.והייתי מוסיף ושואל - האם נכונה הטענה כי - "מוסר חילוני הנגזר בהכרח מרצון יחסי , הוא סובייקטיבי ; אלוהים לבדו הוא מקור האובייקטיביות לכל ערך וכל חוק" ‏2?

3. לדעתי המונח 'חסיד אומות העולם' קבל את המשמעות שלו מכך שלמרות שהחוק במקומות מסוימים אסר להציל יהודים ,עדיין בחרו אנשים להפר את החוק או את ההיגיון שאמר להם 'חייכם קודמים לאחרים' ועדיין בחרו לעשות מעשי אצילות מעין אלו. אלו הם הזכאים לקבל את התואר. הקשר בין התואר עתיק היומין לבין התואר הנוכחי יכול להשתלב אולם אינו מעלה או מוריד אחד מהשני.

----------------

1 מיכאל אבי-יונה:בימי רומא וביזאנטיון. עמ' 166
הקיסר : 'מדוע אינכם מעלים זבח לה' לפי תורת משה'?
היהודים: 'אין לנו רשות לפי תורתנו לזבוח מחוץ לעיר הקודש ,איך נוכל אפוא להקריב קרבנות ? החזר לנו את העיר,הקם את ההיכל ואת המזבח,ונקריב קרבנות כבימי קדם '
הקיסר : 'אקומם בכל מרץ את היכל האל העליון . '

2מאיר רוט-אורתודוקסיה הומאנית:עמ' 235
מס' נקודות בעניין חסידי אומות העולם 688489
ואני מצטט מתגובתך, "הרמב"ם היה הראשון שהעלה את המונח "חסיד אומות העולם" הזה לתודעה בהלכה היהודית וזאת בהקשר לגויים אשר מקיימים את שבעת מצוות בני נח..."

קרי,

1. הרמב"ם היה הראשון וגו'.

2. עבור הרמב"ם הביטוי הוא תיאורי, חסיד הוא גוי (היינו, לא יהודי) המקיים שורה מסוימת של חוקים משפטיים.

3. המשמעות של חסיד בהקשר של השואה (ויד ושם) היא ערכית, אדם שסיכן את עצמו על מנת להציל יהודים מתוך מחויבות עמוקה לתשתית של "חוקים" כלל אנושיים.
מס' נקודות בעניין חסידי אומות העולם 688490
אבהיר ואסביר-

1. וההמשך הוא...'מתוך קבלה אלוהית ולא קבלה שכלית. המקור שבו נאחז הרמב"ם בעניין זה לא היה ידוע עד שנת 1933 עד שהתגלה על ידי הלל גרשם 'מדרש רבי אליעזר' (מדרש שלושים ושתים מידות) עמ' 121.המונח הטקסטואלי של 'חסידי אומות העולם' קיים עוד בתוספתא בסנהדרין.

2. לא תיאורי אלא מהותי. מי שלא גונב,רוצח וכו מתוך הבנת שכלו ולא מתוך ציווי אלוהי ,הוא -מחכמי אומות העולם ומי שלא רוצח כי כך האלוהים ציווה ותו לא ,הוא נחשב לחסיד אומות העולם. וכאמור לעיל - המקור לאבחנה זו הינו מ'מדרש רבי אליעזר' שלא היה ידוע עד לאחרונה.

3.ערכיותו של אדם אשר לא רוצח בגלל ציווי אלוהי פחותה מערכיותו של אדם שלא רוצח בגלל' חוק אוניברסלי' ? על כך הדיון.
מס' נקודות בעניין חסידי אומות העולם 688491
1. נקודה שולית ולא מעניינת במיוחד.

2. תאורי לחלוטין. המהות היא פנימית, התיוג "חסיד אומות עולם" היא הצורה בה הרמב"ם (וקודמיו) מתארים את התנהגותם "המשפטית", החיצונית, הטכנית-אוטומתית ומרוקנת ממשמעות. כדבריך, "מי שלא רוצח כי כך האלוהים ציווה ותו לא". בכך, ההגדרה הזו שוללת מבני האדם "סוכנות", agency, ייחודיות סוביקטיבית, אוטונומית הקשורה לעובדה שבני אדם חיים, גדלים, מעוצבים וכיוב' בחברתם של בני אדם אחרים.

לעומתם, חסידי אומות עולם דהיום (שואה) הם אנשים שאינם פועלים כזומבים אנושיים אלא אנשים שפעלו על סמך ה"ציווי" הגנטי-חברתי-אנושי שלנו, וככזה הוא תאור ערכי. ההגדרה הזו מכירה ומוקירה את ייחודיותם האותנטית של בני אדם הפועלים כסובייקט חושב ומרגיש בסביבה של בני אדם אחרים.

3. הציווי האלוהי על לא תרצח הוא ציווי עקר וחלול שהרי לא צריך אותו כדי לדעת איך להתנהג. הציווי הזה נועד על מנת להשליט פוליטיקה ממוסדת יהודית (או כל מערכת דתית אחרת) על התנהגות טבעית (בהעדר מונח טוב יותר) אנושית. נדמה לי שמלכת הלבבות היתה שם קודם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים