728141
שוב הקלות הבלתי נסבלת של חקיקה.

לא שאני חושב שרעיון העוועים הזה יתקבל, אבל עצם העלאתו כפתרון אפשרי לפני שנעשתה בדיקה יסודית של האלטרנטיבות מראה שוב באיזו מצב שברירי נמצאות זכויות האזרח שלנו, אם יש צורך בעוד ראיה בעניין זה אחרי שכולנו נמצאים במעקב מתמיד של השב"כ כבר חודשים ארוכים. אני בטוח שבמאמץ קל אפשר יהיה למצוא תמריצים שיבטלו כל צורך בכפייה, למשל משהו טריוויאלי כמו הנפקת "תעודת חסין"‏1 שתעניק לנושאים אותה פטור מכל ההגבלות הקשורות לקורונה‏2, הנחה קטנה בדמי ביטוח הבריאות למתחסנים וכד'. בניגוד לחיסונים אחרים שפותחו בצורה הרבה יותר מתונה ופחות היסטרית, במקרה של הקוביד לא הייתי מחייב אפילו תלמידים להתחסן כתנאי לכניסה לבית הספר, מה שכן הייתי עושה בענייני חצבת ופוליו, למשל. אבל מי שרוצה לשבת בשעור בלי מסכה יצטרך להיות מחוסן, וכך גם מי שרוצה להמנע מתחיבת המטושים לנחיריו שלוש פעמים בשבוע.
_____________
1- לא להתבלבל עם תעודת חסינות שתונפק לביבי בלי קשר לקוביד.
2- כן, בטח. כותרת עתידית צפוייה: "משרד הבריאות הודיע שבשבועות הקרובים ייצא מכרז לחברה שתנפיק את התעודות האלה, ותוך שנתיים שלוש העניין צפוי לבוא על פתרונו אלא אם הרב קנייבסקי לא יאהב את הרעיון".
728294
עד כמה שזכור לי רק לפני רגע האג'נדה הייתה לחסל את הקורונה ואיתה על הדרך עוד כמה דוסים , לא ?
מה זאת אומרת לא תרצו להתחסן ? מי אתם בכלל חבורת פורעי חוק שרוצים להרוג אותנו מהקורונה ? הא ? אתם תחוסנו בכיף או נרדוף אחריכם ברחובות עם מזרקים .
ותעשה לי טובה שכ"ג , תהיה יצירתי בתגובתך.
728295
השב"כ מבצע מעקבים אחריך? פוגעים לך בזכויות האזרח? ידוע לך שיש כאן כמה מיליונים ללא אזרחות שפוגעים להם בזכויות האדם כבר יותר מחצי מאה? לא מעניין אותך? סבבה. רק אל תתלונן כשזה מגיע אליך.
728297
לא, לא ידוע לי. יש לך סימוכין?
728298
ראית פעם פיל מתחבא מאחורי פרח?
728300
זה אפילו לא השב"כ אלא צה"ל -
728304
פורסם ב-‏12.09.14
728305
לא משנה. מציאות הכיבוש רק ממשיכה ומחריפה ותאריך הפרסום רק מעיד על אדישות הציבור הישראלי.
728306
האם יכול להיות שיש לזה קשר למניעת פיגועים רצחניים ואכזריים בצורה בלתי נתפשת?

טוב נו, מצאתי את מי לשאול.
728307
האם יכול להיות שהפיגועים הרצחניים והאכזריים נובעים ממדיניות אכזרית לא פחות של גזל ונישול ושלילת זכויות אדם שלא לדבר על אזרחות?

תזכורת: "זכותנו להתגונן מפני השמדה אינה מעניקה לנו את הזכות לדכא אחרים. כיבוש גורר אחריו שלטון זר. שלטון זר גורר אחריו התנגדות. התנגדות גוררת אחריה דיכוי. דיכוי גורר אחריו טרור וטרור נגדי. קורבנות הטרור הם בדרך כלל אנשים חפים מפשע. החזקת השטחים הכבושים תהפוך אותנו לעם של רוצחים ונרצחים".

ולמי שמעונין להרחיב ולקרוא pdf של 300 עמודים על המאבק בטרור והמחויבות לזכויות אדם.
728323
לא.
728325
אתה לא מחובר למציאות כמו כל ישראלי שהתחנך על הצדקנות הציונית ולא התגבר עליה.
המציאות שונה ומשתנה 728322
האם אתה לא חושב שהגיע הזמן שאולי תבחן מחדש את עמדותיך המובהקות והראויות לשבח וזאת בעניין החברה הפלסטינאית ובייחוד על תושבי ערי הגדה.

סתם למשל - חברון , עיר של מיליארדרים עם חמולות סגורות שלא קשורות ולא יהיו קשורות לרשות הפלסטינאית או לכל יישות פלסטינאית עתידית . ועל הדרך צא ולמד מי הן הערים - שכם , רמאללה , בית לחם ועוד בשנת 2020.

האם מעבר לאי רצונה של הרשות הפלסטינאית הנוכחית ‏1 לסגור עם ישראל עסקאות , יש משהו שהוא מעבר לעניין הכיבוש כהגדרתך ?

1 שכן דקה וחצי לאחר שאבו מאזן הולך לעולמו , אדון דחלאן לוקח את ההגה.
המציאות שונה ומשתנה 728326
הרשות הפלסטינית לא רוצה לסגור עיסקאות מכיוון שהממשלה הנוכחית (שעמדתה תוגברה מאוד בימי מימשלו של דונלד טראמפ שחיק עצמות) לא מוכנה להציע לה עסקה הוגנת שמבוססת על גבולות 67. אבו-מאזן חוזר ומצהיר שהוא מוכן למו"מ מהנקודה שבה הופסק זה שהיה עם אולמרט. כשנציגים ישראלים חוזרים שוב ושוב על המנטרה "בלי תנאים מוקדמים" ובאותו זמן מדברים על אי פינוי גושי התנחלויות (שהולכים ומתרבים ברחבי הגדה ולעומק שטח המחיה הפלסטיני) ואי חלוקת ירושלים (שחציה המזרחי פלסטיני) ברור לכל מי שלא מתעוור מתעמולה ישראלית באיזה צד אין פרטנר.

לגבי החמולות בחברון, זה שטויות. גם לנו יש חרדים ואוכלוסיות שונות שלא משתייכות ל"מיינסטרים" הישראלי וזה לא סותר את עצם זכות קיומה של מדינת ישראל.
המציאות שונה ומשתנה 728706
מהסוף - חמולות בחברון עם נשק של גדודים וכסף של מועצות מקומיות לא שוות ערך לדוסים מבוהלים עם מבט של חצי דקה לפני המוות. אשמח לקבל דוגמאות אחרות יותר מאתגרות. וואלה, אתה בדרן מקצועי.

ולעצם הדיון - אם כבר ראוי לדון בו למיטב הבנתי - הוא בשאלה : האם הרשות הפלסטינאית קולטת את מה שהייתה צריכה לקלוט לפני שפוצצו לנו את הילדים לגזרים כשנסעו להם בבוקר לבית הספר בקו 18 , באם לאוו.

לדעתי כן, נפל להם האסימון וזאת באמצעות הגזר הבחריני או הבולבול הסעודי והם הולכים לסגור עם ישראל את הדיל שהיו צריכים לסגור מזמן . אתה מבין ארז ? להם נפל האסימון .

אז למה האסימון שלך עדיין תקוע עם החוט תפירה במורדות החריץ ? זהו , נגמר הסרט. חייבים לחפש תסריט יותר נורמלי ואני מציע שהשמאל לשם שינוי יתחיל לדאוג באמת לאזרחי ישראל ושלא יחפשו לנו מורדים מאיי הבתולה לאימוץ מזדמן.
המציאות שונה ומשתנה 728714
האסימון עם חוט התפירה, איזו נוסטלגיה!
הולך אצלי יחד עם חיוג בטלפון הציבורי באמצעות הידית של עריסת האפרכסת.
המציאות שונה ומשתנה 728755
אבל הנוסטלגיה הזאת לא עבדה לי אף פעם, החוט היה נקרע תמיד.
ואם כבר - אז לך תמסור ד''ש ברשת ג' לאחים שלך שרק לפני שניה ברחת מהם, כשהסיכוי שיענו לך אחרי הפרסומות שווה לזה שתזכה בחיש גד בגרוש וחצי.
המציאות שונה ומשתנה 728760
אף פעם לא ניסיתי בעצמי את תרגיל האסימון והחוט, זה היה עברייני מדי בשבילי. אבל כשהייתי מחייג עם הידית של הניתוק (משום מה זה נתפס אצלי פחות עברייני, צריך לשאול את דן אריאלי למה) הייתי מגיע למספר המבוקש פעם בשלשה-ארבעה נסיונות.
המציאות שונה ומשתנה 728763
זה גם הנסיון שלי.
אח, מתקפות הסייבר האנכרוניסטיות של הסבנטיז. אלה היו הזמנים.
המציאות שונה ומשתנה 728773
וואלה, עשיתי מתקפת סייבר על רשות הדואר :)
באמריקה זה Federal offense!
המציאות שונה ומשתנה 728743
"נפילת האסימון" כפי שאתה קורא לה לא היתה ולא נבראה. שום עסקת נשק שנעשית ע"י נאשם בפלילים בתיווכו של מופרע שהגיע לבית הלבן לא תשנה שאיפה לאומית לגיטימית ומוצדקת של מדינה בגבולות הגונים ולא מקוצצים בגזילת כבשת הרש שאתה ונבחריך עדיין משלים את עצמם שיביאו לשינוי התודעה הפלסטינית. כבר יותר מ50 שנה אתם משחקים בנדמה לי וטוענים שבסופו של דבר תימחק הדרישה להקמת מדינה פלסטינית ממערב לנהר הירדן ושוב ושוב אתם מתבדים. גם הגאון שבחרתם לכם כראש ממשלה נצחי לא יוכל לשנות את זה בשום טריק ושטיק. והטרור הפלסטיני הוא תוצאה בלתי נמנעת של הכיבוש. הוא גם אינו מתקיים בואקום - ברמה יומיומית קיים טרור של מתנחלים וכל דיון במצב הבטחוני של ישראל הוא שקרי וצבוע ללא הזכרתו וללא הזכרת הכיבוש בכלל. האסימון עדיין לא נפל אצלך ואצל דומיך וספק אם ייפול. אבל הלהטוטנות המתחכמת שלכם לא תעזור לכם. יש כאן שני עמים שאחד מהם מדוכא ונגזל ע"י רעהו ושאיפתו הלאומית לא תימחק בשום דרך.
המציאות שונה ומשתנה 728786
אני לא אוהב במיוחד כינויים כמו „שחיק עצמות״. וגם עלה בראשי שאדריאנוס היה מישהו שהיהודים שנאו אבל ההיסטוריונים מעריכים באופן כללי. הוא גם בנה חומה (ולצורך זה פינה שטחים). כמוכן הוא השיג הסכם שלום בעיראק ופינה את צבאו משם.
המציאות שונה ומשתנה 728788
ולעומת זאת, את טראמפ היהודים‏1 מאוד אוהבים. לגבי איך ההיסטוריה תשפוט אותו אני חושב שיש לי מושג.

1 לא כולם כמובן.
728498
לממשלה יש אחריות לשלום הציבור, וחובה לשמור על זכויות הפרט.
היא אמורה לשקול אותם זה מול זה ואם היא מצאה שהמצב מחייב אכיפה בחוק של חיסון, יהי כך.
מי שמתנגד עותר לבג''ץ ואם בג''ץ מצא ששיקול דעתה של הממשלה היה מחוץ למתחם הסבירות חובתו של בג''ץ להוציא לה צו שמבטל את החלטתה.

זה הכל בתאוריה.

הבעיה היא שהציבור כבר לא סומך על הממשלה שהיא באמת דואגת לשלומו.
728511
איפה אתה עומד בעניין חובת חגירת חגורת בטיחות?
728519
כפי שכתבתי כמה פעמים אני נגד. טוב, נמנע. כלומר אני בעד.

נגד, כי במקום חוק היה עדיף לקבוע תעריפי ביטוח דיפרנציאליים (בזמן האחרון המילה הזאת הפכה פופולארית) שישיגו אותה תוצאה בלי שהממשלה נוטלת לידיה את הזכות שלי להחליט מה מידת הסיכון העצמי שאני מוכן לקחת בחיי.
נמנע, כי ברמת האכיפה הנהוגה בארץ הקודש תעריפים דיפרנציאליים ישיגו את המטרה רק באופן חלקי מאד.
בעד, כי בהתחשב בתנאים האלה התוצאה תהיה שהוצאות הטיפול בפצועים ובנכים שלא טרחו לחגור תיפולנה עלי, וזאת פגיעה חמורה בחופש שלי להחליט מה לעשות עם כספי (אותה דילמה שהיתה לגריזלים מממפיס ב-‏2018).

אבל השאלה הספציפית הזאת פחות חשובה מהעיקרון הכללי: גם אם נקבל שיש מצבים בהם השלטון צריך להתערב כדי להגן על הפרט עצמו אסור להשתמש בהם כסיוע לחקיקת חוקים נוספים, כי המדרון הזה באמת חלקלק עד אימה, כפי שהאפוד הזוהר שחבוי לו אי שם במכונית שלי מוכיח.

מכל מקום, יש הבדלים משמעותיים בין חגורות בטיחות לחיסון גם מבחינת חומרת ההתערבות בחופש האזרח (אין חולק על כך שחגורות הבטיחות מגנות על מי שמשתמש בהן. לגבי החיסון יש חששות מוצדקים פחות או יותר) וגם מבחינת השאלה על מי החוק נועד להגן כי החיסון שאתה תחוייב לקחת יגן גם עלי.
728528
השלטון לא אמור להגיד לי בכלל כמה סיכון אני רוצה לקחת על עצמי, אחרת היו תקנות ממשלה נגד סקי. הוא רק מכריח אותי לא לסכן אחרים. ואני מסכים בעניין התעריפים הדיפרנציאליים.
לכן גם אני מתנגד כמוך פילוסופית לעקרון של חיוב חגירה על הנהג עצמו. כמובן שאחריותו של הנהג לבטחון הנוסעים צריכה לחייב אותו בחוק לדאוג שהם יחגרו. זה הופך את עמדתי הפילוסופית לעוד פחות ישימה משלך.

קל וחומר חיסון. טובת הכלל דורשת מכל פרט להתחסן כדי לא להעמיד את האחרים בסיכון. הייתי שוקל לתת פטור למי שזה נוגד את אמונתו- לא משום שזה נכון, אלא משום שזה הנוהג הרווח במדינה שלנו.

בכל מקרה אני משער שבעתיד הקרוב יהיו הרבה דברים שלא תוכל לעשות בלי תעודת כשרות ויראלית, כך שהתמריץ להתחסן יגדל.
728547
יש משהו שנעלם מהדיון עד כה בענין הנהג החוגר את עצמו.
בניגוד להנחה הראשונית לפיה נהג שלא נחגר מזיק רק לעצמו, המציאות מסובכת הרבה יותר:
נהג שלא נחגר ובעקבות זה מעצים מאד את הנזק העצמי מתאונה - עד כדי מוות במקום פציעה קלה - משפיע רבות גם על סביבתו.
החל מההשפעה הטריויאלית על משפחתו הקרובה, ועד ההשפעה הלא זניחה על הנהגים האחרים המעורבים בתאונה.
נהג שהיה מעורב בתאונה שבה נהג הרכב שמולו נהרג, ההשפעה על חייו עקב כך יכולה להיות עצומה - מהטראומה הרגשית שעשויה להימשך כל חייו, ועד הטראומה הכלכלית והפיזית לו ולמשפחתו, אם עקב כך יישפט למאסר ממושך או לקנסות כבדים.
רוצה לומר - הנהג הנחגר איננו אי מבודד, הוא איננו יכול לבודד את אחריותו האישית מהנזקים הסביבתיים. ועל כן הצידוק המוסרי-פילוסופי לחיוב החגירה, גם העצמית, יכול לנבוע מהשיקול החברתי סביבתי ולא רק האישי.
728567
ברגע שמוכנים לקבל הנמקות כאלה אי אפשר לעצור. גם טיפוס הרים, למשל, נגוע באותם נגעים, כמו הרבה פעילויות אחרות. אם סיכון עצמי לא מספיק מעניין, משם לא רחוקה הדרך אפילו לאבסורדים עוד יותר קלים לזיהוי לפיהם צריך לחייב מסעדות להגיש רק אוכל כשר כדי לא לפגוע בניצה וחבריה לדיעה (דמיין קישור מתאים).
728575
ואכן טיפוס הרים באזורים עירוניים צפופים (קרוי לעיתים סנפלינג גורדי שחקים) אסור בתכלית האיסור.
לא אמרתי שסיכון עצמי לא מעניין, אמרתי שכשהוא משפיע גם על אחרים הוא הופך לעוד יותר מעניין.
לו אוכל כשר (או אחר) היה משפיע ישירות על בריאות הסובבים, מן הסתם היו תקנות מתאימות בענין - בדיוק כמו עישון פאסיבי ואיסור הבאת כריכי טחינה, חומוס, אגוזים ושקדים לבית ספר שיש בו שלושה תלמידים רגישים.
728578
כל השפעות הלוואי, שאינן סיכון מיידי של הסובבים, שייכות לביטוח החובה, ועל זה כבר ענינו.
728545
פעם היה לי מאוד ברור שגם אני בעד חופש לפרט לפגוע בעצמו. עכשיו אני די נגד. מרצוני החופשי אני נכנע ללא הרף ליצרים, חשקים ועצלנויות שלא טובים לי בכלל. וכשאני מסתכל לצדדים, אני רואה את רוב האנשים עוד הרבה יותר חלשים ממני, וגם יותר טפשים. אני רואה את הבן שלי, בן העשר, וחושב לעצמי (וגם אומר לו) איזה מזל יש לו שעדיין יש לו מבוגר עם סמכות שיכריח אותו (פחות או יותר) לסגור את המים במקלחת מתישהו, לסגור את הפלייסטיישן מתישהו, לאכול המבורגר לא יותר מפעם בשבוע ומלפפון לא פחות מפעמיים ביום; וכמה רע מזלי שלי אין אבא שיכריח אותי. הייתי רוצה להיות כמו אודיסאוס לקראת הסירנות, שמראש הקריב את חירותו והטיל על אחרים לאכוף את המגבלה; המדינה היא אמצעי מוצלח למדי לעשות זאת. כמובן, צריך להגביל את זה למצבים שבהם ברור מאוד מה נכון וטוב. אבל אני חושב שיש המון המון דברים שנכונים וטובים לרוב עצום של האנשים, וקשה עד אימה לרוב עצום של האנשים לעשות אותם.

כפשרה, מה דעתך על הרעיון האופנתי של היפוך ברירת המחדל? המדינה תחייב חגורות בטיחות, אבל תיתן פטור למי שיסור למשרד התחבורה וימלא לפני פקיד טופס שבו הוא מצהיר שהוא לא מעוניין? כנ"ל עם החיסון וכו'?
728546
https://xkcd.com/1674/ (אלט-טקסט)
728554
''המדינה היא אמצעי מוצלח למדי לעשות זאת.'' - זה השועל שמסתתר בתגובה שלך.
זו הנחת יסוד מאד מפוקפקת, או בניסוח אחר - זהו ליבו של הויכוח, או לפחות אחד משני הלבבות שלו.
אם הנחת היסוד הזו קורסת, או שהסיכון שהיא מכילה עצום ורב, זה טיעון נגדי מאד חזק לנטייה שלך.
728564
זהירות, אתה בדרך לחזרה בתשובה. הגישה לפיה אנחנו ילדים קטנים שזקוקים להורה (לויתן ביתי?) מורה ואוכף מאד מאכזבת כשהיא מגיעה ממישהו כמוך, מה עוד שבמקרה שלפנינו הצעתי מנגנון חלופי פחות פוגעני. אתה באמת רוצה את מיקי זוהר ואת אוסנת מארק כהוריך הרוחניים? אתה חושק בליצמן או במרב מיכאלי כמורי הדרך שלך? אני מעדיף למות בתאונת דרכים וזהו.

האפשרות ל-opt out מחגורות בטיחות או חיסון עדיפה בהרבה על חיוב מוחלט, אבל לדעתי גם היא פוגענית במידה רבה מהרצוי. למה להתרכז בשוט כאשר הגזר זול וקל לחלוקה?
728596
גם הגזרים שלך יהיו כפופים למיקי זוהר ואסנת מארק.

אני, כמובן, בעד חוקים טובים ונגד חוקים גרועים. מחוקקים גרועים מועדים לעשות חוקים גרועים. האם אנחנו יכולים קודם להסכים האם החוק ההפיותטי כשלעצמו הוא חוק טוב?

אני מניח שאתה תרצה לטעון שאם אני מסכים לעיקרון, אני לא אוכל למנוע מהמחוקקים הגרועים להפעיל אותו בצורה גרועה. אבל האם האם בכלל שואלים אותי אם אני מסכים לעיקרון לפני שהם מפעילים אותו בצורה גרועה?

האם, אחרי שנים שיש לנו חובת קסדה באופנועים ואופניים, חגורות במכונית, איסור על מבחר חומרים פסיכואקטיביים, ופנסיה חובה, החלקנו כבר במדרון החלקלק? איפה החוקים הבאמת איומים שהיינו אמורים לטבוע בהם?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים