בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 03/06/21 9:46
738986
ובצירוף מקרים מופלא - אתמול הזדמן לי להיפגש עם שוטר שיצא מהניידת כדי לתת לי דו"ח על החזקת טלפון בנסיעה. מסתבר שעל הגשר של מחלף מסוים, עומד שוטר סמוי ומסתכל מלמעלה על כל הנהגים שעומדים בפקק בירידה מהכביש הראשי, ומי שהוא רואה מחזיק בנייד, הוא מדווח לקבוצה של 3 (לא פחות) ניידות שעומדות אחרי הירידה ועוצרות רכבים בקצב של שניים בדקה.
אפילו אם נניח רק קנס אחד בדקה (אלף שקל, לא פחות), זה נראה לי מכרה זהב למשטרה שכנראה זקוקה לתגבור כלכלי בימים אלה.
60,000 ש"ח לשעה, תבין ותקילין, שליש מיליון ביום עבודה סביר, וזה רק על גשר אחד, ממש בוננזה.
738995
הפונז:

עמדתי בפקק כשעה או יותר,
בכלל לא ראיתי שיש שם שוטר
סימסתי לבוס שאני מאחר
חטפתי רפורט, אללי, זה לא פייר.

אדוני השופט...

(אריק יכול להמליץ לך על עו"ד טוב)
739014
בד"כ איני חסיד של ליברטריאנים מבטלי משטרות למיניהם. אבל במקרה זה של sמסים בזמן פקקי תחבורה נדמה לי שזה מקל עם המשטרה יותר מדי. מצד אחד לא עומדים בסוג של הבטחה של הממלכה (לספק נתיבי תחבורה לרכב פרטי) ומצד שני מקפידים על קיום תקנה שהתרוקנה מהגיונה (למה לא לסמס כשהרכב עומד?).
739017
המשטרה נוהגת, מדי פעם, לטייב את הסטטיסטיקה שלה ע''י אכיפת החוקים שקל לאכוף.
739020
לסמס בזמן נהיגה זו הרעה החולה ביותר שקמה בעידן הווטסאפ.
נהיגה מחייבת תשומת לב של הנהג, והווטסאפ שואב את תשומת הלב שלו לחלוטין. אני רואה נהגים שלא מצליחים לשמור על הנתיב שלהם, שלא מבחינים בזמן בהולכי רגל וכו'. הם לא שם בכלל, ושערותי סומרות.
דו''חות על שימוש בטלפון בזמן נהיגה חשובים בעיני פי כמה מדו''חות על מהירות או על חגורה.
סימוס בפקק הוא לא כזה נורא, אבל בגלל המדרון החלקלק אני מאוד בעד.
739022
הבעיה היא לא בקנס אלה בזה שהשוטר סמוי. אם אתה רוצה למנוע מאנשים להשתמש בטלפון בזמן נהיגה, שים שוטר גלוי (או, מצלמה גלויה), אם אתה רוצה להרוויח קנסות ולא איכפת לך אם אנשים ישתמשו בטלפון בזמן נהיגה, שים שוטר סמוי.
739024
הצד השני של המטבע: אם אתה רוצה למנוע מאנשים להשתמש בטלפון כשהם רואים שוטר, שים שוטר גלוי (או, מצלמה גלויה). אם אתה רוצה שאנשים לא ישתמשו בטלפון בזמן נהיגה, שים שוטר סמוי.
739025
זה לא עובד.
739028
כי לא שמת מספיק סמויים. ידוע לכל שמידת הציות תלויה בסיכוי להיענש (מישהו לימד אותי פעם שחומרת העונש היא רק במקום שני).
739031
טעיתי, אתה צודק.
739034
הכל נכון. אבל מדוע להחיל את התקנה הזו כאשר הרכב עומד?
739048
א. לא סימסתי, אבל אכן הבטתי במסך. ואני מסכים עקרונית עם רוב מה שכתבת.
ב. בניגוד לשירו המשעשע של השכ"ג ומה שהוא מציע לי ו/או רומז לגבי, אני הולך לשלם את הקנס טבין ותקילין בלי שום שטיקים ושום טריקים.
739055
לסמס- שם גנרי לכל שימוש במסך הטלפון בשביל זקנים שכמונו
739070
(הכסף הולך לאוצר, לא? לא ישירות למשטרה.)
739075
(אני בטוח שבדיונים על תקציב המשטרה - כן, למי ששכח: פעם בכמה עשורים יש דיונים על תקציב - ההכנסות מהקנסות נלקחות בחשבון. טוב, "בטוח" זה קצת חזק מדי. אני חושב על זה עוד קצת ומחליף אותו, עפ"י הסדר, ב:משער, מנחש, מפקפק במקצת, מפקפק מאד, בטוח שלא)
739153
אני מאוד בספק. תחזית ההכנסות מקנסות בוודאי נלקחת בחשבון בתכנון התקציב (אבל אני משער שזה נתח זעום למדי מכלל התקציב), ויש דיונים על הנתח של המשטרה מתקציב המדינה - אבל אתה יכול להציע איך אפשר לעשות קישור בין השניים, ועוד קישור שישפיע על מדיניות מתן הקנסות, ועוד קישור שישפיע על המדיניות באופן שאף אדם סביר לא יתמוך בו - בלי שהעניין יתפוצץ מאוד מהר? למי בכלל יש אינטרס כזה?
739216
אני לא ממש יודע, אבל תסריט אפשרי בעיני הוא שהשר לביטחון הפנים מנופף בנתון הזה בדיוני התקציב. משהו כמו ''בשנה שעברה העברנו לאוצר מיליארד שקל מקנסות, וכל שקל שמושקע בצבע החדש לניידות יוחזר תוך שנתיים. לעומת זאת כל שקל שהולך לחינוך יוחזר, אם בכלל, רק בעוד עשרים שנה''.
739317
אני מקבל, זה יכול להיות.
מצד שני, נדמה לי (בלי הוכחה) שהמשטרה בכלל לא מתחילה לגרד את פוטנציאל הקנסות שהיא יכולה להשית; ושאם היה תמריץ מערכתי כזה, הוא היה משפיע הרבה יותר בחוזקה.
739343
נראה לי שזה מסוג הפרמטרים שערכו לא עולה מונוטונית - עד רמה מסוימת יותר קנסות יתנו יותר כסף, מרמה מסוימת שתעורר מחאה ציבורית ('המשטרה גובה עשרים מיליארד בשנה מהאזרחים, חצי מהם מהשכבות הנמוכות' זעקו הכותרות בעיתון), עשוי להיוצר פיקוח חוץ ארגוני שנזקו מי ישורנו.
739394
משעשע שאנחנו בכלל לא מתייחסים לכך שייתכן שריבוי הקנסות יישא פירות גם בהקטנת מספר תאונות הדרכים.
739400
נדמה לי שאריק הביא כאן פעם את דוגמת הדגל של קנסות המהירות שמפריכה את ההשערה שלך.
739402
אני בדיוק עובר קורס נהיגה נכונה בסיסי (בפעם השלישית או הרביעית). הייתי ספקן אודות היעילות שלו. אז מצאתי שעל פי מחקרים הוא תורם לירידה בעבירות תנועה ובתאונות.
אז או שאני יוצא דופן, או שבלי אכילת הראש הזאת מצבי היה גרוע בהרבה.
739406
די ברור שהרצון למנוע השתתפות נוספת בקורס נוסף לרשימת הגורמים המרתיעים. מה שחסר לי במחקרים היא קבוצת ביקורת שתעבור קורס באותו היקף אבל שעוסק בדיני מיסוי חברות במקום בתחבורה. יש לי הרגשה שהוא יהיה לא פחות אפקטיבי.
739412
יכול מאוד להיות, אבל מי יצליח לעבור את המבחן בסוף?
739144
(אין לי מושג? האמנם? קנסות חנייה הולכים לעירייה. וחוץ מזה אם השוטר מתוגמל לפי סכום הקנסות, זה פחות משנה לאן הם הולכים).
739149
נכון, אבל זה אם גדול. אני חושב שזה רעיון רע מאוד לתגמל שוטרים לפי סכומי קנסות, ומקווה שזה לא נעשה.
739151
אתה באמת מאמין שכשהמשימה היומית של חמישה שוטרים היא לקנוס נהגים על שימוש בטלפון, כמות הקנסות איננה גורם בשקלול מי עשה את המשימה יותר טוב?
739155
בתור משהו פנימי בין מפקד התחנה לבין הכפופים לו, זה בהחלט יכול להיות - בלי שום אינטרס כספי, סתם כי זו דרך מדידה וקלה ''להראות תוצאות''. מקביל לתגמול מתכנתים לפי מספר שורות קוד. אבל אתה כתבת למעלה בפתיל ''זה נראה לי מכרה זהב למשטרה שכנראה זקוקה לתגבור כלכלי בימים אלה'', שרומז לפעולה מערכתית גדולה של המשטרה, מתוך אינטרס כספי.
739150
לפי יוזמה של מאיר שטרית מ-‏2012, הכסף הולך לאוצר.
739161
מעניין, אז ההנחה הראשונית שלי היתה שגויה.
לגבי התגמול האישי - זה עדיין נראה לי תמרוץ טוב, אבל מה כבר יש להאשים שוטר שעושה מה שמצפים ממנו. צריך כנראה לטפס במעלה הפירמידה כדי למצוא מי מחליט שזו מטרה ראויה ומי מתוגמל על הכנסת מיליונים ביום לקופת המדינה.
אולי השר לבטחון פנים?
739169
ראה התגובה שלי לשוטה. אני לא חושב שיש אדם שיש לו אינטרס כזה, ושבכוחו לתגמל מישהו שיכול לגרום לזה לקרות.

(כן יש אפשרות קלושה, שיחד עם התמריץ שהודיתי בו ''להראות תוצאות מדידות'' בין מפקדים זוטרים לשוטרים זוטרים, חלקם מנחמים את עצמם - הם צריכים לנחם את עצמם, כי הם יודעים שהם די מבזבזים את זמנם מבחינת תועלת לבטיחות - בזה שהכסף שנכנס למדינה מהווה תועלת לציבור.)
739176
אני חושב הפוך ממך. ברמת הבוס הזוטר מול העובד הזוטר, השוטר, עורך הדין, המלצר ועובדי רצפת הייצור כאחד, עובד שירצה להצטיין ישאף לעשות יותר מהמשימות שמוקצות לו, וההערכה אליו תהיה בהתאם (בממוצע).
לאור המאמץ שאני רואה שהשוטרים משקיעים בהטלת קנסות (סלולרים, ניידות חבויות בשבתות עם מדי מהירות, פעם נתקלתי אילו בשוטר על אופנוע שמציץ למכוניות בפקק כדי לזהו שימוש בנייד, מלכודות מהירות יקרות וכו'), אין לי ספק שיש מאחורי זה תמרוץ.
ובצדק, לדעתי, לפחות ברמת המיקרו.
יותר קל לשבת בניידת במיזוג מאשר לעמוד בקיץ ישראלי ולכתוב עשרות דוחות ארוכי מלל.
739185
אני לא יודע במה זה הפוך ממה שאני חושב. הסכמתי שברמה הזוטרה יש תמריץ כזה. מה שאני חולק עליו הוא שהכסף שעובר מהווה גורם כאן.
מאדום לשחור 739195
למה אי אפשר לדמיין מצב בו המחוז‏1 שהכניס למדינה יותר כסף ויופיע במצגות Powerpoint במשרדים ממשלתיים באיזה Pie Chart, יהיה המחוז שיקבל העדפה בחלוקת תקציבים? (למשל)

ריצוי הבוס הישיר עובד בד״כ בצורה טרנזיטיבית עד לראש הפירמידה. לא רק זוטרים אוהבים לרצות את הבוסים שלהם. גם הבוסים האלה אוהבים לרצות את הבוסים שלהם בצורה מאוד דומה (גם יעודדו את הזוטרים לתת יותר דוחות וגם הם מתומרצים במסגרת האילוצים להקצות יותר שוטרים שיכולים להראות תוצאות במשהו שיש להקדיש בו מינימום מאמץ ומינימום הכשרת כוח אדם). השוטר הזוטר מרצה את הבוס שלו (הסכמנו כבר שיש תמריץ) אבל הבוס מרוצה מעבודת הזוטר/ים כי אז הוא יכול להראות יותר הישגים (הנמדדים בגובה הדוחות מול מידת השקעת המשאבים שיש לו) לבוס שלו, ככה הלאה במעלה ה-Chain of command עד שמגיעים למדינה שגם נהנת מהכסף וגם זאת שקובעת (או יכולה להשפיע) על זרימת הכסף למשטרה בכיוון השני (כמה יגיע ולאיפה).

לא קשור רק לדוחות כספיים (שהם רק תת קבוצה של אותה התופעה), אבל אחת הנקודות המרכזיות בסידרה ה״סמויה״ היתה על איך עובד המכניזם-הסוציולוגי-בירוקרטי של ריצוי במעלה שרשרת הפיקוד. מכונה טרנזיטיבית של מדידת ביצועים, סטטיסטיקות יבשות עם KPIs חסרי ערך בשטח ואובססיה לסימון ״צ׳ק בוקסים״ שמניעות את כל המערכת (ומרעילות אותה) מרמת השוטר הזוטר, מנהלי הביניים, הפיקוד הבכיר ואף מעבר לכך עד לדרג הפוליטי הנבחר --> עיתונאים --> ציבור. גרף מכוון ענקי (עם מעגלים) שכולו טרגדיה יוונית אחת גדולה בה כולם גיבורים טראגיים.

_____________
1 או בחר יחידה ברזולוציה גבוהה יותר כרצונך.
739219
מה שדרקולה ושכ"ג אמרו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים