בתשובה לשוקי שמאל, 08/03/23 20:07
ככל שהמחאה ממשיכה, אני משתכנע באי-צדקתה 757986
ידידי, הגבתי לך כיוון שאתה אכן דוגמה נפלאה להר החרא שתקשורת יכולה לערום על אזרח בעידן המודרני.
ביקשת שאחשוף, אז אחשוף.
תפריט התקשורת שלי נע משיחה מקומית והמקום הכי חם בגיהנום עד למקור ראשון. אני נוהג לקרוא ידיעות אך ורק באינטרנט, לא צופה בטלויזיה או קורא עיתונים וממעט להאזין לרדיו.
תמונת המציאות שלי נבנית בין היתר מתאריי האקדמאים, המחקר האקדמי שלי, העבודה שלי והכי פשוט: העיניים שלי. אני לא קורא תגובה לגינוי לתגובה לאירוע שהתרחש - אני ראשית מבין מה קרה ומה היה; גם זה, יש לציין, לא עניין פשוט בפוליטיקת הזהויות של ימינו, אבל למעלה מ-‏25 שנה ברשת לימדו אותי להגיע למקומות מגוונים ככל הניתן. לאחר מכן, מסיק מסקנות בכוחות עצמי בהתבסס על ידיעותי.

עכשיו אשמח אם תחשוף אתה את שיקולך ואובייקטיביותך הרעיונית, ואת תפריט התקשורת שעל פיו בנית את תמונת המציאות שלך.

מספר תגובות קצרות לשאר הדברים:
"החוקה", ככל שיש כזו במדינת ישראל, לא אומרת דבר על פטור מגיוס.
"החוקה", ככל שיש כזו במדינת ישראל, דווקא לא אוסרת על אזרח שהורשע בפלילים לכהן בתפקיד שר.
אתה מוזמן להשתתף בהפגנות ככל העולה על רוחך.
אין שום פסול בניסיון להפיל את הממשלה ולא כתבתי בשום מקום שזה פסול.
הלוגיקה שלי מבוססת על מציאות ממשית לחלוטין.
מה זה אב"ג והמתנחלים? אני לא חושב שהמוחים הופכים את חיי היום-יום בישראל לבלתי נסבלים בגלל הדעות שלהם, אלא בגלל המעשים שלהם.
איני מבין מה הכוונה ב"הצד שלך" ומה הקשר לאשת ראש הממשלה. האם כל תומכי הרפורמה הם אותו "צד" ומקשה אחת? האם כל המתנגדים חד הם?

כל ההפגנות שנערכו במוצ"ש, כל ההפגנות שנערכו באמצע שבוע, לא העבירו לי שום אינפורמציה חדשה שלא קראתי עד כה. לא יודע על איזה כדור או מגזר אתה מדבר, אבל אם מדברים על מטרות, אז המטרה שלי היא לבקש ממתנגדי הרפורמה: תסבירו לי למה אתם מתנגדים ברפורמה, ונוכל לדון בכך. ככל שתצליחו לשכנע אותי שאתם צודקים, נשנה את ההצעה. ככל שלא, לא נשנה את ההצעה. אולם, וזה תנאי חשוב מאוד, אם אלו כללי המשחק, האם אתה מבטיח לתמוך בחוקים אחרי שיעברו, חרף כשלונותייך לשכנע את המנסחים?
או שאתה מצהיר קבל עם ועדה: "או שאני טס, או שאף אחד לא טס" ?
ככל שהמחאה ממשיכה, אני משתכנע באי-צדקתה 757997
לא חושב שהפגנות אמורות להיות מקור אינפורמציה.

מבחינת סעיפי הרפורמה: אנחנו מתנגדים לסעיפים שמבטלים את הביקורת השיפוטית ואת עצמאות הרשות השופטת, קרי כל הסעיפים. נשמח לדון על אפשרויות אחרות שיתנו מענה למטרות המוצהרות של הרפורמה, למשל הגברת הגיוון בבג"ץ, עיגון החלטותיו בחוקה שקבעה הכנסת, הפחתת התערבותו בנושאים מסויימים, ביקורת על בג"ץ ועוד ועוד.
כללי המשחק שאתה מציג הם: מותר לממשלה לעשות כל מה שבא לה, כולל דחיית בחירות וכדומה. אלו לא כללי המשחק בדמוקרטיה ועל כך המחאה. מובן שלא נתמוך בכך.
ככל שהמחאה ממשיכה, אני משתכנע באי-צדקתה 758021
אני מאד מעריך את המאמץ שעשית להתיחס לכל טענותיי. אני חושב שתגובתך זו היא היא ההצדקה להשתתפות באייל הקורא.
את חטאי אני מזכיר. נראה שבתגובתי כללתי כל כך הרבה נקודות ואתה התיחסת לכולן נדמה לי. אם ארצה לענות לך מלא מלא, אולי נאלץ לכתוב ספר.
אענה לך על הכל, אבל לא בבת אחת.
תפריט החדשות שלי הוא ערוצי 11-13, ynet, אני צופה לעתים גם ב-CNN,SKY והערוץ הצרפתי באנגלית. כמו כן אני מסתכל הרבה בויקיפדיה. אני מקווה שלא תחזיק נגדי את העובדה שאיני עוסק במחקר אקדמי ואין לי תארים אקדמיים רלאבנטיים.
אומר לך בגילוי לב שתפריט החדשות שלך לא הפתיע אותי. כמי שהחל את עבודתו יחד עם לידת האינטרנט (עוד כשהיה ביטנט וכאלו), אני מאמין כי במשך השנים האינטרנט הפך למגרש האשפה הגדול ביותר בעולם. מגרש אשפה של מידע.
מה שאני מחפש במקורות המידע שלי הוא חותם "עיתונאי". איזשהי יומרה לאמינות והתחייבות לספק מידע מהימן ונכון, בניגוד לפייק ניוז וספקולציות לא מבוססות.
את התפריט שפרטת הייתי מתאר כבעל חותם דיגיטלי. מה שמפריע לי בו הוא מה שהייתי מתאר כ"הביטים סובלים הכל". ערימה דיגיטלית של פוסטים ללא כל בקרה של fact finding ועיתונות מוכוונת אג'נדה ולא עיתונאות.
כמובן שאפשר לבטל את דעתי ולהביא אינסוף טעויות, הטעיות ואג'נדות גם בעתונאות ה"מכובדת". אני רוצה לתאר זאת כיחס בין לימוד היסטוריה קלאסית עם אג'נדה של חיפוש אמת עובדתית ומגנוני ביקורת ואימות מול היסטוריה פוסט מודרנית שכלל אינה מכירה באמת אחת מוחלטת ורואה בכל גרסה נאראטיבים בעלי ערך.
אני חושד שהרבה ממה שאתה מחזיק כאמת נובע מעיתונאות של cherry picking של עובדות חלקיות המאשרות אג'נדות מונחות מראש ולא אמת פרי חקירה הנותנת לעובדות ולממצאים להוליך אותה.
אני מניח שאיני יכול להוכיח את טענתי באופן שיטתי, אבל זוהי הרגשתי. אני מניח שאתה חושב בדיוק את ההיפך וזו זכותך.
לגבי הגיוס, אכן אין חוקה בישראל העובדות מספרות שבג"ץ פסל את חוק הגיוס של טל ב-‏2012, בנימוק שאינו חוקתי, ואת תיקונים 19 ו-‏21 שלו ב-‏2017. יחד עם זאת בג"ץ מאריך לממשלה כבר 11 שנה לפחות את הזמן שהוא נותן לה לחוקק חוק חדש ולא מבטל את הזכות לגייס.
ב-‏2017 הרכב מורחב של 9 שופטים דן ב-‏2 עתירות נגד חוק הגיוס. 8 שופטי הרוב, קבעו כי הסדר הגיוס פוגע בשוויון בצורה הפוגעת בזכות לכבוד האדם. לדעתה של הנשיאה נאור החוק מאפשר פטור מגיוס לאוכלוסייה נרחבת מדי ובנוסף מעניק כוח רב מדי לשיקול דעתו של שר הביטחון. עוד בעיה בהסדר היא הזמניות שלו, מפני שהוא אמור להסתיים ב-‏2023 בלי שנקבע הסדר שיחול אחר כך.
זוהי בדיוק הפסיקה שהמגזר שלנו מצפה לה ואוייבינו מנסים להוציא מידי הבג"ץ. אסור לנו בשום אופן להסכים שילדינו (גברים ויותר מכך נשים) הם בשר תותחים שדמם זול מדמו של מישהו אחר. כאשר 2 שרים חרדים יושבים בקבינט הבטחוני שקובע את המשימות והיעדים של צה"ל, אסור עלינו בהחלט להפקיד בידם את גורל ילדינו. אם נסכים לחוקי משחק המונעים בקרה שיפוטית של חוקי הגיוס, נהפוך עצמנו לחוטבי עצים ושואבי מים של עריצות הרוב ולא אזרחים של מדינה דמוקרטית.
כל עוד המגזר שלנו אינו חלק מן השלטון, אין זה מעניינינו אם החרדים משרתים או לא. אפשר להסכים לפטור אוניברסלי לחרדים כפשרה פוליטית או הוראת שעה. אך בשום אופן אין להשלים עם חוקה שתאפשר למנהיגי החרדים לשלוח את בנינו לשדות הקרב בזמן שבניהם פטורים משירות כלשהו. זהו בדיוק חוסר הסבירות הקיצונית שדורש את קיומו של שיקול הסבירות בחוקה.
ולכן באין שיויון, אין גיוס. 🇮🇱
ככל שהמחאה ממשיכה, אני משתכנע באי-צדקתה 758043
אני אשמח להמשיך את הדיון דווקא בנושא העיתונות, ברשותך, כיוון שתהיתי בנושא הרבה.
אני חושב שהגבתי כאן היכנשהו בנושא עידן המידע ומהפכת המידע, ואכן, הנושא עולה בדיון בינינו.

אותו חותם "עיתונאי" מבחינתי הוא סממן לעולם ישן, רומנטי ושאבד עליו הכלח. ערך העיתונות בעולם ללא מידע, ללא גישה למידע ועם יכולת חופש ביטוי מצומצמת היה גבוה מאוד. העיתונות, הלכה למעשה, הנגישה עובדות שלא היו ידועות בשום דרך לציבור.
בעבר סמכתי על עיתונאי שיבדוק את כל חוק ההסדרים וילך לארכיונים לבדוק את השינויים מההצעות הקודמות. היום, מעבר לעובדה שהחוק נגיש לי ואני יכול לקרוא בו, יש לך צבא של עכברי רשת שנוברים בכל סוג ופסיק והם ידעו למצוא בדיוק את מה שצריך.

המקצוע עצמו, "עיתונאות", איבד הרבה מאוד מהרלוונטיות שלו בעידן הנגשת המידע. האינטרנט ביצע מהפכה לא רק אצל המשתמשים, אלא גם אצל הממשלות, שמבינות שהן חייבות להיות שקופות ומונגשות יותר. למשל, חוק חופש המידע - היום כל אחד יכול (ומדי פעם אני גם עושה את זה) לקבל מידע מרשות ציבורית, לא חייבים להיות עיתונאים עם קשרים בשביל זה. גם הרשות השופטת, אגב, הבינה את הנושא הזה (באיחור מה), והיום יש גישה לכל פסקי הדין של בית המשפט העליון בצורה נוחה. פסקי דין של ערכאות אחרות עדיין מצריכים קצת יותר מיומנות, אבל יש לא מעט אתרים (בתשלום) שעושים זאת בצורה נהדרת.
הצידוק היחיד לעיתונאות היום הוא גב כלכלי: גוף גדול, חזק, עם יכולת לתחקירים מעמיקים וארוכי טווח,ואפילו לשחק על גבולות החוק מדי פעם, הדלפות, מודיעים, וכו'.
עיתונאות חוקרת היא אכן משאב חשוב בעולמנו, כנראה יותר מתמיד.
עיתונאות של איסוף מידע, פרשנות והנגשה, ובכן, אני לא רואה בה בעלת ערך רב.
בנוגע להתייחסותך לאג'נדות ולצ'רי פיקינג, כל זה מדויק, לכן אני נוהג לאסוף עובדות ממקורות מגוונים ככל שאני יכול ואז לנתח את המידע בעצמי. אין ספק שיש באינטרנט הרבה אשפה וחלק גדול מהעבודה הוא גם סינון. מצד שני, יש היום גם הרבה מקורות רשמיים; במקרה שלפנינו מדובר בסך הכל בהצעות חוק בשלב זה. הדיונים של ועדת חוקה בכנסת מצולמים ואפשר לצפות בהם, החוקים נגישים, חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה נגישות (לרוב), פרסומים שונים של משרדי ממשלה בנושא ועוד ועוד.
מבחינת "אמינות" - זו אכן שאלה מצוינת. המשפט של נתניהו נקרא בעין השביעית "משפט המו"לים", בדיוק כי הוא גם זה. כל הטענות בנוגע לשחיתות וסיאוב מצד נתניהו רלוונטיות גם לגופי התקשורת, ותיקי 2000+4000 גרמו לאבדן אמון משמעותי בהם. לי, כשלעצמי, מעולם לא הייתה איזושהי הילה מסוימת למקצוע העיתונאות ומעולם לא תפסתי מהם כאמינים בצורה חריגה.

לסיכום, ובהקבלה, יתכן שיש כאן גישה פוסט מודרנית, ויתכן שאנחנו צריכים להתנתק ממוסכמות מסוימות שהיו רלוונטיות לעידן אחר.

בנוגע לחוק הגיוס - אני סבור שכל אזרח ישראלי צריך להתגייס, לצבא/משטרה/כיבוי אש/שירות לאומי/בתי חולים וכו' בגיל 18. חילונים, חרדים, ערבים, דרוזים, כולם. אבל גם במקרה הזה, אתה עושה צ'רי פיקינג, כי מדובר בסוגיה סבוכה שבג"ץ, כפי שאתה רואה, מתעסק בה רבות ועדיין לא הגיע להסכמה. יש היסטוריה חוקתית נוספת למשבר הגיוס, בעיקר הבג"ץ שקדם לחוק טל, שדיבר על החלטת שר ולא על החלטת כנסת.

בג"ץ לא יכול לחייב, אפקטיבית, את הממשלה לגייס אף אחד. בג"ץ לעולם לא יוציא צו שמורה לשר הבטחון לחייל אנשים מישיבות - זה פשוט לא יקרה. הוא רק יכול להמשיך ולפסול/לדחות/לבקש ניסוחים מחדש. דיאלוג מתמיד בין הצדדים.

אני רואה בכנסת רוב של כ-‏90 חברי כנסת שירצו לחייב כל צעיר ישראלי בגיוס. המתנגדות העיקריות הן בעיקר יהדות התורה והמפלגות הערביות. בוחרי ש"ס הם לא בוגרי ישיבות חרדיות קלאסיות וחלק מסוים מהם מתגייס ונחשב חרד"לי. כנ"ל מצביעי ציונות דתית.
אז כאן השאלה הפשוטה - למה חוק גיוס חדש לא עובר?...
פוליטיקת הזהויות מחסלת את המדינה הזו.
ככל שהמחאה ממשיכה, אני משתכנע באי-צדקתה 758371
עיתונות החדשות
אתה אומר שני דברים שהם אולי אחד. אתה כותב על אבדן הקלח על שדרן ופרשן החדשות המהימן בנוסח וולטר קרונקייט ואדוארד מורו ועיתונאות החדשות הקלאסית (ניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט, BBC, CNN, גרדיאן). וכן על המהפכה בטכנולוגיית המידע ששינתה הרבה דברים בעיתונאות במאה ה-‏21. אני מסכים שהתקשורת במאה ה-‏21 קשורה לעתונאות במאה ה-‏19 כמו שחללית קשורה למקל הליכה.
יתכן שאתה צודק והיום לכל אחד יש גישה מלאה לכל המידע הדרוש או המעניין אותו ותפקיד העיתונאי הקלאסי כמתווך של מידע וחדשות עבר מן העולם.
אני לא בטוח שאני מסכים עם הפרשנות שלך. תחושת הבטן שלי היא שככל שהטכנולוגיה משוכללת יותר, כך גובר הצורך במתווכים מומחים ולא פוחת. אני גם לא רואה שמדינות טוטאלטריות וגם דמוקרטיות מתקשות לשמור על השליטה שלהן במידע. לא הייתי מזלזל בקושי שמעמידה הטכנולוגיה עצמה בפני הגישה למידע ובפרט הגידול האקספוננציאלי בכמות המידע. ההנחה שלך מקבילה להנחה ששיפור הגישה למוצרים וטכנולוגיית הבישול הבייתי תחסל את המסעדות והטבחים המקצועיים. הקושי העיקרי הוא חוסר רצונם של רוב בני האדם להיות עיתונאים, לא פחות מן המידע נטול הגישה והעדיפות המכריעה של פייק וזבל על אינפורמציה מועילה.
אפילו אם ברוח ימים אלו נמכן את מלאכת הגישה, הסינון והפרשנות אל המידע החדשותי, עדיין יהיה זה בלתי אפשרי לגמרי למפות את מערכת הסינון והאינטרסים שעומדת מאחורי המכונה הזאת. ועדיין נמלט אל המתווך האנושי והאמין שאת מהימנותו אנו בנויים להעריך ולא רק במימד אינפורמציית החדשות.
יתכן שהדלדלותו של מעמד העיתונאים הפרשנים (נחום ברנע, ישעיהו בן פורת, עמוס אילון) נובע יותר מהעדר מודל כלכלי שיפרנס אותם מאשר מהעדר הצורך בקיומם.
אם אתה רוצה test case לגישה האומניפוטנטית למידע, אתה יכול לקחת את השאלה כיצד נוצר וירוס ה-covid.
אני לא יודע אם אני יכול לתרום יותר מזה, מפני שכפי שבודאי הבחנת, אני לא מומחה בנושא.

לגבי נושא הגיוס, אני רואה אותו יותר פשוט בהקשר של בג"ץ. בג"ץ פסל את חוקי הגיוס כבר שלוש פעמים. לענ"ד הוא מלא בכך את חובתו. בעיניי בלתי סביר שמפלגות ישלחו חיילים אל שדה הקטל, בזמן שילדיהם של המפלגות יהנו מפטור גורף כל כך וחסר כל צידוק ענייני. הקשקוש המטאפיסי של התפילות וכל הג'אז הזה נראה לי כהתאבדות של המדינה הרציונלית.
שאלת הגיוס עצמה סבוכה מאד ועסקתי בה בכמה תגובות המתיחסות לעמדתו של פרופ יגיל לוי בפתיל תגובה 754599
הבג"ץ נמנע מהתערבות בחוק הגיוס עצמו והטיל את המלאכה על הממשלה. זה לא פטר אותו מחמת הזעם ושנאת הפוליטיקאים החרדים, מה שמעמיד בספק את כל התזה התולה זאת על האקטיביזם המשפטי.
בעיניי זו הוכחה מובהקת לצורך בעילת הסבירות. נראה לי כי כל הסיפור של חוק הגיוס, שבעיניי הוא אחד המנועים של המשבר החוקתי, יכל להיפתר לתועלת כל הצדדים באמצעות שירות לאומי. איני יכול להסביר את ההתנהגות האירדנטית של החרדים, אלא כהיבריס ונחידות לבודד את הקהילה שלהם מכל מגע עם החברה הישראלית הכללית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים