בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 04/05/24 6:33
חידה היסטורית מוזיקלית 768855
יש אלבום של דויטשה גרמופון בו הסימפונית של ברלין בניצוחו של קאראיאן ששוקי הזכיר מבצעת את האדאג'יו, הקנון, ואת "אוויר" של באך. בספוטיפיי בביצועים הללו יש לאדאג'יו קצת יותר השמעות מאשר לקנון, אבל כמובן פחות מאשר לאוויר. בכותרת האלבום האדאג'יו מופיע ראשון. כנראה שאז הוא היה עוד יותר פופולרי.
חידה היסטורית מוזיקלית 768856
צריך לקשור עוד קשר אחד אחרון בין המוזיאון הממלכתי של סקסוניה לבין אלבינוני. מה ראתה ספריית המוזיאון הממלכתי בדרזדן להחזיק באוסף גדול של מסמכים, כתבים ויצירות של מלחין איטלקי נשכח? מתברר שהקשר הוא י"ס באך, שהעריך מאד את אלבינוני. באך כתב לפחות שתי פוגות על נושאים של אלבינוני. כמוכן הוא ומקורביו המוזיקליים הרבו להשתמש בתזמורי הבאס של אלבינוני כדי לתרגל חיבור הרמוניות באס. כך שאלבינוני נחשב כאחד מן המקורות המוזיקליים שהשפיעו על באך.
חידה היסטורית מוזיקלית 768946
כמי שניחן בשמיעה מוזיקלית מוגבלת מאד מאד (כבר התוודיתי שלא הבדלתי בין האדאג'יו לבין ארבע העונות של ויואלדי) אני בעוונותי חסיד של מוזיקה מוסברת בנוסח אסתרית בלצן ואחרים. אני יודע שבעיניי חובבי מוזיקה מטיבי שמוע לא מעטים, פרשנים כאלו הם בבחינת הס מלהזכיר. אבל אני חושב שגם לנו כבדי האוזן, מגיע שמישהו יתרגם לנו את הפרטיטורה.
אני מצרף שני חלקים של מאמר על האדאג'יו בסול מינור של המורה לגיטרה אוריאל אטלס:
האדג'יו של ג'יאזוטו/אלבינוני - חלק ראשון
האדג'יו של ג'יאזוטו/אלבינוני - חלק שני
המאמר מדגיש למשל את ההרגשה שהיצירה הזו לא יכלה להיכתב לפני באך (ואולי גם מוזיקה הרבה יותר מאוחרת). במילים אחרות יש כאן בארוק ניאו-קלאסי.
מומלץ במיוחד להקשיב לביצוע של הפילהרמונית של לונדון בניצוחו של דייויד פריי. למרות שמדובר בעיבוד פילהרמוני, היצירה כאן יותר ערומה ופחות מעובדת. דווקא הנעימה הראשית, הסולו כינור מנוגן ע"י כלי המיתר כחטיבה אחת, בעוד הבאסו קונטינואו מנוגן שוב ושוב ע"י סולואים של צ'לו, צ'מבלו, אורגן ועוגב. זהו איזון חריג במוזיקה הקלאסית בין הנעימה הראשית לבין הבאס המלווה. הביצוע של הפילהרמונית מברלין עם פון קאראייאן הוא יותר "קלאסי". המוזיקה נשמעת יותר הומוגנית ולכן פחות אישית או דרמטית. בפרט נגינת קו הבאס בסיום נשמעת כמו קיר גיטרות ולא כמו סולואים של הגיטרה בס.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים