בתשובה לשוקי שמאל, 03/05/24 21:53
חידה היסטורית מוזיקלית 768845
אחרי ששנים אני שומע על היצירה הזו אבל לא מכיר את צליליה, סרתי עכשיו ליוטיוב לסתום את החור. לאור כל מה שכותבים על הפופולריות ואף הקלישאתיות שלה, חשבתי שזה יהיה "אה, זה זה", אבל לא, לא היה לי מוכר בכלל. מאוד יתכן ששמעתי אותה בפסקולים וכו', אבל לא נחרטה בכלל בזכרוני. גם עכשיו נשארתי מאוד underwhelmed.

היא באמת נחשבת פופולרית ומוכרת יותר מאריה על מיתר סול, טוב לי עם ישוע1, בדינרי ומשיח? (בישראל כנראה שהמנצחת היא הטוקטה ופוגה ברה מינור, אבל בוודאי לא בארצות שבהן התחילו קודם עם כמה ערוצי טלוויזיה.)

1 סלחו לי על התרגום המחופף, יש לזה שם יותר קנוני בעברית?
חידה היסטורית מוזיקלית 768847
לשאלתך הראשונה, כנראה שלא יותר, אבל בערך באותה המידה.
לשאלתך השנייה, כשניגנו את היצירה בתזמורת בני הקיבוצים, היא הופיעה בתכנית תחת השם “ישו, שמחת אנוש”.
חידה היסטורית מוזיקלית 768853
"ישו, שמחת אנוש" הוא תרגום לשם האנגלי של היצירה. אני לא רואה קשר לאף אחד משני שמותיו הגרמניים (Jesu, Joy of Man's Desiring [Wikipedia]). אני מניח שהשם האנגלי הוא חלק מתרגום שלם של הטקסט, ונבחר כדי לשמור על המשקל. אני משנה בזאת לתרגום ממושקל, "מה זה טוב לי עם ישוע".

____

הכרתי פעם שני אידיוטים שנכנסו לבוץ של לתרגם לעברית משחק מילים על אותו שם אנגלי, שממילא קוראי עברית לא מכירים. בסוף הם הלכו על משפחת יצירות לגמרי אחרת של באך.
חידה היסטורית מוזיקלית 768862
עוד פעם תקרא להם אידיוטים ויהיה לך עניין איתי!
חידה היסטורית מוזיקלית 768848
הפסקה הראשונה שלך מתארת במדויק מה שאני עברתי לפני כעשור.
חידה היסטורית מוזיקלית 768850
למען האמת היצירה הפכה כל כך פופולרית בגלל הופעותיה מחוץ לזירת המוזיקה הקלאסית. להקת הדלתות בצעה עיבוד רוקיסטי של האדאג'יו כרקע לג'ים מוריסון ז"ל המקריא משירתו.
ובעיקר הרבו להשתמש בו כפסקול קולנועי: אשתקד במריאנבאד של אלן רנה, המשפט של אורסון וולס, גליפולי, רולרבול, פלאשדנס הם רשימה חלקית.
אני שמתי לב ליצירה לראשונה בסרט מנצ'סטר ליד הים של קנת לונרגן עם קייסי אפלאק מ-‏2016. בסרט יש ביצוע מומלץ של הפילהרמונית של לונדון. לבושתי, עליי להודות שחשבתי במשך זמן רב שזה היה החורף מארבע העונות של אנטוניו ויואלדי. רק במאוחר גיליתי שמדובר באדאג'יו המפורסם.
יש ביצוע מומלץ אחר של פון קאראיאן מנצח על הפילהרמונית של ברלין ששם את הדגש דוקא על הלאט ופחות על הרגשני.
חידה היסטורית מוזיקלית 768863
אפילו דן בן אמוץ הזכיר אותה, דומני ב''לא שם זין''.
חידה היסטורית מוזיקלית 768855
יש אלבום של דויטשה גרמופון בו הסימפונית של ברלין בניצוחו של קאראיאן ששוקי הזכיר מבצעת את האדאג'יו, הקנון, ואת "אוויר" של באך. בספוטיפיי בביצועים הללו יש לאדאג'יו קצת יותר השמעות מאשר לקנון, אבל כמובן פחות מאשר לאוויר. בכותרת האלבום האדאג'יו מופיע ראשון. כנראה שאז הוא היה עוד יותר פופולרי.
חידה היסטורית מוזיקלית 768856
צריך לקשור עוד קשר אחד אחרון בין המוזיאון הממלכתי של סקסוניה לבין אלבינוני. מה ראתה ספריית המוזיאון הממלכתי בדרזדן להחזיק באוסף גדול של מסמכים, כתבים ויצירות של מלחין איטלקי נשכח? מתברר שהקשר הוא י"ס באך, שהעריך מאד את אלבינוני. באך כתב לפחות שתי פוגות על נושאים של אלבינוני. כמוכן הוא ומקורביו המוזיקליים הרבו להשתמש בתזמורי הבאס של אלבינוני כדי לתרגל חיבור הרמוניות באס. כך שאלבינוני נחשב כאחד מן המקורות המוזיקליים שהשפיעו על באך.
חידה היסטורית מוזיקלית 768946
כמי שניחן בשמיעה מוזיקלית מוגבלת מאד מאד (כבר התוודיתי שלא הבדלתי בין האדאג'יו לבין ארבע העונות של ויואלדי) אני בעוונותי חסיד של מוזיקה מוסברת בנוסח אסתרית בלצן ואחרים. אני יודע שבעיניי חובבי מוזיקה מטיבי שמוע לא מעטים, פרשנים כאלו הם בבחינת הס מלהזכיר. אבל אני חושב שגם לנו כבדי האוזן, מגיע שמישהו יתרגם לנו את הפרטיטורה.
אני מצרף שני חלקים של מאמר על האדאג'יו בסול מינור של המורה לגיטרה אוריאל אטלס:
האדג'יו של ג'יאזוטו/אלבינוני - חלק ראשון
האדג'יו של ג'יאזוטו/אלבינוני - חלק שני
המאמר מדגיש למשל את ההרגשה שהיצירה הזו לא יכלה להיכתב לפני באך (ואולי גם מוזיקה הרבה יותר מאוחרת). במילים אחרות יש כאן בארוק ניאו-קלאסי.
מומלץ במיוחד להקשיב לביצוע של הפילהרמונית של לונדון בניצוחו של דייויד פריי. למרות שמדובר בעיבוד פילהרמוני, היצירה כאן יותר ערומה ופחות מעובדת. דווקא הנעימה הראשית, הסולו כינור מנוגן ע"י כלי המיתר כחטיבה אחת, בעוד הבאסו קונטינואו מנוגן שוב ושוב ע"י סולואים של צ'לו, צ'מבלו, אורגן ועוגב. זהו איזון חריג במוזיקה הקלאסית בין הנעימה הראשית לבין הבאס המלווה. הביצוע של הפילהרמונית מברלין עם פון קאראייאן הוא יותר "קלאסי". המוזיקה נשמעת יותר הומוגנית ולכן פחות אישית או דרמטית. בפרט נגינת קו הבאס בסיום נשמעת כמו קיר גיטרות ולא כמו סולואים של הגיטרה בס.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים