![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
חברות OpenAI ו AMD הודיעו שלשום על עסקה רב שנתית לשימוש בשבבים העתידיים של AMD להרצה החל מהמחצית השניה של 2026. 1. סם אלטמן אמר שהוא רוצה 32 ג'יגה ואט ל openAI עד 2033. ההערכה שלי שזו השקעה של כטריליון דולר תוך 8 שנים. זה מאוד מזכיר לי את הריצה אחרי תשתיות אינטרנט בשנת 2000. א. לא ברור לי מאיפה הוא יביא מעל טריליון דולר הכנסות כדי להצדיק את ההשקעה. ב. הוא לא לבד במרוץ. האם גם השחקנים הראשיים האחרים ישקיעו סכומים דומים? 2. משגע אותי שיחד עם הקפיצה במניות AMD לא היתה צניחה במניות נבידיה. החברה הולכת לאבד את המונופול העולמי שלה ולמשקיעים לא אכפת? 3. גם אם נבידיה תייצר הכנסות של 2 טריליון דולר ב 8 השנים הקרובות מתחום ההרצה (שני שליש משוק של 3 טריליון, אם openAI אכן תעמוד בתכנית של סם אלטמן) זה לא מצדיק את שווי השוק הנוכחי שלה. אולי המשקיעים חושבים שתחום האימון ימשיך לייצר לה רווחים מונופוליסטיים. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
כדי לסבר את האוזן- צריכת החשמל של מדינת ישראל הגיעה לשיא חדש באוגוסט השנה ברמה של 17 ג'יגה ואט. חשבון החשמל של אלטמן יכול בקלות להגיע למיליארד דולר בשנה. כסף קטן. | ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
לא סיפרו לנו משהו דומה לפני עשור - שכריית ביטקוין מבזבזת אנרגיה יותר ממדינה קטנה? | ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
ועדיין המכפיל של נבידיה הרבה יותר נמוך משל טסלה. יש לך הסבר לזה? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
ההסבר צריך להיות על טסלה ולא על נבידיה. נבידיה חברה רווחית מאוד (מאוד מאוד). טסלה היתה ונשארה חברת חלום. יש לה את המותג של מאסק, ותמיד יש לה חלום חדש. עסקי המכוניות שלה רווחיים במידה, ולא מצדיקים אפס קצהו של השווי שלה. תנאי ההעסקה המוצעים של מאסק כוללים אבני דרך מרחיקות לכת (שלא לומר דמיוניות) גם ריאלית במכירות וגם בשווי החברה, כולל אפשרות ששווי החברה יעלה ל 8 טריליון דולר(!). אפשר לקרוא לזה יצירת מציאות, אפשר לקרוא לזה לשגות בחלומות. את המשקיעים בחלום של מאסק מעולם לא עניינו דברים ארציים כמו מכפיל רווח. לא היסטורי ולא עתידי. אני פחות מופתע כאשר מניית טסלה מתעלמת מהמציאות. ציפיתי מהמשקיעים בנבידיה להיות יותר מקצועיים. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
אני בטח לא צריך לספר לך, אבל נראה לי שמשום מה אתה מתעלם מזה: המשקיעים מהמרים שחלום המכונית האוטונומית עומד, סוף סוף, להתגשם (היי, אפילו "אור איתן" כבר עושה צעדים ראשונים), וגם מהמרים שיהיה לטסלה פרק זמן ארו יחסית ללא מתחרים בתחום. אני חושב שההימור הזה לא לגמרי מופרך, למרות שאין לי ידע מספיק כדי להעריך אותו באמת, ואם הוא יתגשם 8 טריליון דולר הם כסף קטן. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
מה יש לטסלה שאין ליצרניות אחרות שמייצרות בארצות הברית? חוץ מבוס עם קצת קשרים? עד כמה אפשר לבנות את כל השווי הזה על השוק האמריקאי בלבד? אם בונים על רווחי ענק ממונופול בארצות הברית, מקבלים צעדי נקמה בשאר העולם. ודווקא בארצות הברית יש מישהו קרוב לבוס המקושר שמגלה עוינות לכל הרעיון הזה של מכוניות חשמליות. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
BYD מתקדמת למדי. היא כבר הכניסה level 2 למכוניות החשמליות הזולות שלה בסין, ועומדת להשתתף במיזם של האמירויות בדובאי שכולל כרגע את Appolo Go של באידו. הרובוטקסי של באידו השלים, על פי הכתבה, 10 מיליון נסיעות אוטונומיות מאז פברואר. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
זאת תשובה גם לצפריר. האמת היא שאין לי נתונים על מצב המתחרות, אבל לטסלה יש AI חזק ועתיר נסיון ו xAI הוסיפה בוסט של ממש למה שהיה לטסלה עד אז בתחום הכללי של LLM. המרוץ לאוטונומיה מלאה הגיע, לדעתי, למצב בו צריך להשלים את צעדים האחרונים (שהם הקשים ביותר בהתחשב בדרישות הבטיחות) והמשקיעים מעריכים שטסלה תעשה זאת ראשונה, או מכל מקום זה ההסבר הכי הגיוני בעיני לשאלה ששאלת בדבר המכפיל המטורף של המניות. עם כל הכבוד ל BYD טסלה רכשה נסיון של זיליון קילומטרים על הכביש ובסימולציות לפני ש-BYD הוקמה בכלל. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
השד יודע כמה מהמחיר של טסלה מבוסס על הערכות וכמה ממנו הוא פשוט פרמיית אילון מאסק. אבל לפי התנודות במניה בשנה האחרונה כאשר מאסק העביר את תשומת הלב שלו לנושאים אחרים וכאשר הוא החזיר אותה לטסלה אני מנחש שפרמיית מאסק היא חלק גדול. The proof is in the pudding
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
האמירה היחידה ששמעתי ממישהו שמצדיקה את המחיר הזה, זה שטסלה היא הפלטפורמה של אילון מאסק לפיתוח רובוטים אוטונומיים לשימושים כלליים, שזה הרבה מעבר לשוק המכוניות החשמליות/אוטונומיות. | ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
טסלה תמיד היתה חברת חלום. מעולם לא ראיתי שביצועי המניה שלה היו תלויים בהתפתחויות ריאליות. החברה הונפקה ב 2010 ועד 2013 המניה התקדמה לאטה מ 1.25 ל 2.5 דולר. פי 2 ב 3 שנים זה נחמד אבל לא לימד על העתיד- את הזינוק הראשון שלה המניה עשתה בשני גלים ממרץ 2013 למרץ 2014 מ 2 ל 17 דולר. ההכרזה על על מודל 3 היתה בספטמבר 2015, תחילת הזמנות במסוף מרץ 2016 ותחילת מסירות רק בסוף 2017. לאורך כל התקופה מתחילת 2014 ועד תחילת 2019 המניה נסחרה די לרוחב, בטווח של 10-25 דולר. את הזינוק הבא המניה עשתה מאפריל 2020 (השפל של הקורונה) לתחילת 2021 אז רצה מ 25 ל 300 דולר (ושווי שוק של 900 מיליארד דולר). מאז היא משתוללת בטווח די רחב בין קצת מעל 100 דולר (סוף דצמבר 2022) לקרוב ל 500 דולר (דצמבר 2024) בלי שמצאתי כל קשר בין התנודות להתפתחויות ריאליות בחברה. בתחרות חפשית טסלה לא היתה מרוויחה אגורה שחוקה ממכירת מכוניות, אבל הודות לסובסידיות של הממשל האמריקאי ולהגבלות הסחר היא שולטת בשוק האמריקאי. אם להסתמך על ההיסטוריה של העשורים האחרונים, בכל מוצר משמעותי הסינים פיתחו תחרות רצינית בהתאם ל Time to market של המוצר1. אני סבור שה Time to market של רובוט ביתי קטן מזה של מכונית חשמלית. לכן ככל שטסלה תצליח להגיע לשוק ראשונה(? מה עם אסימו [ויקיפדיה]), היא צפויה לתחרות סינית שלא לדבר על יפנית. __________ 1 ככל שראיתי, ה Time to market הארוך ביותר הוא במטוסים רחבי גוף. שוק שנשלט ע"י הדואופול הגלובלי בואינג ואיירבוס עם נוכחות רוסית מסויימת של איליושין. ה COMAC 929 הסיני כנראה יטוס לראשונה רק ב 2029. |
![]() |
![]() |
| חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
| מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים |
כתבו למערכת |
אודות האתר |
טרם התעדכנת |
ארכיון |
חיפוש |
עזרה |
תנאי שימוש והצהרת נגישות
|
© כל הזכויות שמורות |