בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 15/10/25 12:01
מחירו של המשיח 782436
1. מה עניין ׳תחיית המתים׳ בתגובתך לעניין ׳המשיח׳.

2. הבריסק לא מערר על הדוגמות היהודיות המסורתיות. אבל הוא בהחלט דן בהן אגב שאלות כדרך שיטת לימודו. לפיכך, באם בואו של המשיח יכול לגרום למוות או אפילו לסכן נפשות, אז מוטב שלא יבוא. זאת גישה שכופרת בדטרמיניזם המשיחי או בזכותו הבסיסית של העם להגאל בכל דרך שימצא לנכון. הוא אפילו מדגיש ׳בוודאי היינו פוסקים׳ שיש למנוע מהמשיח להכנס לישראל ולגאול את העם היהודי כי אין כאן גאולה כאשר הוא מסכן נפשות ומאחר והוא בחזקת שור מועד שאין בו אמונה יותר, ואם תרצה הלכה, אז זאת ההלכה הגוברת על הדוגמה שבאה לידי ביטוי באיסור לעלות בחומה ולהתגרות בגויים וההכרה בגבולות הכח. אבל לא רק אידאליים המתחזים לפציפיזם, עומדים מאחורי הפרשנות החרדית.

הבן ר׳ יצחק זאב - למד את תורת האב הר׳ חיים מבריסק בשיטה הישנה וזאת מיום היוולדו ועד יום מותו. שנמוך מעמד המלך המשיח שכניסתו לתפקיד מותנית בבדיקה והערכת סיכונים לשלום הציבור והסדר החברתי עד כדי איון ממשיות ביאתו, נכתבים ע״י האב וזאת ערב מלחמת העולם הראשונה בה הסדר החברתי הישן פורק וזאת בנוסף למלחמה נוספת שגם היא מבקשת לערער את הסדר הדתי חברתי הישן - בין הציונות לאורתודוקסיה החרדית באירופה. המלחמה עם האחרונה כבר הוכרעה באותו זמן לטובת הציונות שהצליחה להסב את המשיחיות הטרנסצנדנטלית הישנה שאחזה ביהדות משנת 132 ועד תחילת המאה ה-‏20 למשיחיות פרומתאית, שבה לא חייבים משיח כדי להגאל. הבן בשנת תש״ח רואה איך בתום מלחמת העולם השנייה ולאחר השואה קמה מדינת היהודים המחדשת את הריבונות (השוני בין המשיחיות היהודית לנוצרית - הריבונות) וזאת ההוכחה שאפשר לגאול את העם היהודי ואת הארץ הישראלית גם בלי משיח דתי או ערכים דתיים.

3. עליונות ערך החיים על פני רוב הערכים (כולל ביאת המשיח) עפ״י השיטה הבריסקאית מובאת כתימוכין לתשובתו הר׳ יוסף בעניין החזרת שטחים תמורת שלום. גם עמדתו של הר׳ יוסף אינה מעידה על רוח הפציפיזם ששרתה עליו או על ציבור מצביעיו, אלא בעיקר כביטוי לפחדיו מהעוינות הערבית ולכן הוא מבקש להפריד בין הצדדים ולהחזיר שטחים תמורת שלום מטעמים של פיקוח נפש ולא מטעמים של דו קיום. זאת גם הייתה הטענה הליטאית בעד ההתנתקות מטעמים של פיקוח נפש, אגב סגירת חשבון היסטורי עם הציונות הדתית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים