בתשובה לאור, 12/10/02 21:05
חיבורי מלים 98333
"הוא כבר לא תחבולה ספרותית, אולם טרם התקבל, לפחות באינטואיציית הקורא, כדבר רגיל"

האם ההפרעה לקורא עצמה, למשל, אינה יכולה להיחשב ל"תחבולה ספרותית"?
או כמחווה מודעת למשורר אחר? 98373
האם זאת פונקציה מספקת?
ואם היא תיחשב, אז מה? 98484
ההפרעה לקריאה כשלעצמה כן יכולה להיחשב כתחבולה ספרותית, אבל אם היא נחשבת, אז מה? זו תחבולה חסרת הקשר, חסרת שלם להשתלב בו, ואז כסתם תחבולה אין לה יותר מדי ערך. היא סתם מעצבנת ומיותרת. בל נגיע לשירה "נובו-רישית": גיבוב חסר ערך וחסר טעם של תחבולות.
מכאן שלדעתי תחבולה שסתם מפריעה לקריאה היא או לא תחבולה או תחבולה שנעשה בה שימוש גרוע.

השלם, רבותיי, השלם הוא הקובע. ההתחברות של הדברים, ההתלכדות שלהם, הקוהרנטיות המוקנית ברמות שונות לחלקים שונים: צליל, חרוז, לשון, תוכן, דימוי. קוהרנטיות המשתלבת ליצרתו של שלם אחד אשר מכתיב אותה בחזרה.

זה אחד ההבדלים, אם יורשה לי שוב להעיר, בין הפורמליזם המוקדם למאוחר. בעוד הראשון הסתפק בראיית השיר כסט של תחבולות חיפש האחרון "שלם", "אורגניות", "מבנה", כיצד הדברים משתלבים זה בזה ונובעים ממקור משותף, יוצרים אפקט משותף. יותר מאוחר הפך הפורמליזם המאוחר לסטרוקטורליזם שדוגל בדברים האלה.

לפי גישה זו, ואני בהחלט תומך בה, זה לא חכמה סתם לחבל בקריאה, סתם לפזר דימויים או חרוזים או מילים מחוברות. על "ההפרעות" להתחבר באופן שמצדיק את קיומן ומראה שהן בעצם לא הפרעות כלל אלא חלק משלם. זה, אם יורשה לי שוב להעיר, אחד ההבדלים בין משורר מתחיל למשורר בוגר. הראשון נוטה להציף את שירתו בכל מיני "אמצעים אמנותיים" שמחבלים בתהליך הקריאה הרציף בצורה זו או אחרת, בעוד האחרון יודע כי השלם הוא הקובע, האפקט הסופי הוא החשוב. המשורר הבוגר יודע כי השלם הוא יותר מסכום חלקיו והשלם הוא העיקר. ריבוי חלקים עלול ליצור סתירות שרק תפרענה לראיית השלם ובסוף מרוב הפרעות לקריאה אי אפשר לקרוא כלל.

אין די בשימוש בתחבולה ספרותית, עליה למלא פונקציה - אבל לא רק לעצמה (פשוט להפריע) אלא במסגרת הכוללת של השיר. כמובן, אין צורך להיסחף ולחפש משמעות בכל חרוז או שבירת חרוז, ישנן גם מטרות משניות כמו אסתטיקה לשמה או ציות לקונבנציות. תחבולה יכולה למלא תפקידים שונים בדרכים שונות ומשונות. אבל בכל זאת דומני כי זה לא ממש מסובך לראות תחבולה שעובדת ותחבולה שסתם תקועה שם בלי סיבה.

אבל מהו "שביל הזהב"? האם על שיר להיות טקסט רגיל המעוטר בתחבולות או שמה אוסף של תחבולות שנזהר לא להגזים? כיצד יוצרים את הערך המוסף בלי להגזים? כמה חלקים דרושים להרכבת השלם וכיצד מחברים אותם?
הלוואי וידעתי.
ניבוי 98560
(היי, אל תשכחו שלי מותר...)

התחבולה הספרותית הבאה שתשטוף את השירה העברית תהיה שגיאות כתיב. בנוסף לכל המעלות הטרומיות שלה היא גם תאפשר לאנאלפבתים גמורים לכתוב שירה, וזה נראה לי פוסטמודרניסטי לאללה.

אגב, האם התחבולה של חיבור מילים מקובלת גם בשפות אחרות?
מסתבר שזה כבר נוסה 98587
רק כמה דוגמאות:
---------

(http://stage.co.il/Stories/152067)

there is fire
in my mind , through my mouth , to my bad
its keeping me all beeting

before i touch it - i stare
while -im bearning up
after - i can see the damage

it had already taken over my obssesive mind
my posesed body

there is no such thing as fire in his world
his wearing sunglasses , unremoved
smiles, nodes , enjoy the constant show
at the end of the day he eat me hole
grab my souring body from the bearning flour
after watching it dance for hours

intertained, not able to understand the fire
he light it up again

------

(אפשר להתענג לא רק על שגיאות הכתיב, אלא גם על הסירוב הברור להשתמש באותיות גדולות).

-----

(http://stage.co.il/Stories/150842)

hold my pain it wont less for long
hold this night here comes dawn
hold yourself dont cry
dont break move on
dont just sit there
i know it hurts
a bleeding pain in your heart
well i cant even feel mine

it'll all be over soon.

i need u to frame this image
to frame me in a box
with golden curves
put it on the right side
of your bed now
dont let it slide
dont let it age
dont let it die
dont let it fall
like me

and it will all be over soon.

------

כאן קיימת גם הרחבה לכיוון של סירוב שימוש באפוסטרופי (dont), כמובן אותיות גדולות הן מחוץ לתחום, ובנוסף קיצורים אינטרנטים כמו u.

------

ואחרון להיום:

(http://stage.co.il/Stories/150716)

I understood it
Long time ago
Our lives is a game
That is played by those
Who sit in their chair
In the parliament hall
They doesn't care
About the poor people

The people are like seeds
Of free running salt
Wedged in a can
The government's dolls
The people are like seeds
Of free running salt
Where is the justice?
I'm sick of it all

Corrupted government
Of filthy politicians
Seeding just hate
In the people who chose them
Free running salt
Stuck in a vault
Where no one can hear
The hunger and fear

The people are like seeds
Of free running salt
Wedged in a can
The government's dolls
The people are like seeds
Of free running salt
Where is the justice?
I'm sick of it all

Free running salt
I'm sick of it all
Free running salt
What is the goal?
I'm sick of it all

------

כשהגעתי ל- They doesn't care, הכאב נעשה כבד מנשוא.
הציניות של יושבי האייל מייגעת 98603
בעניין האותיות הקטנות - באופן אישי אני באמת מתענג על כך. היה זה קאמינגס, אם אינני טועה, שהתחיל במסורת זו, של כתיבה באותיות קטנות בלבד, ובכך מישמע מחדש את השימוש באותיות גדולות, שהפך אוטומאטי זה מכבר.

אין בהערה זו כדי להעיד על הנאתי מן היצירות הספציפיות הנ"ל, אך שוב ושוב אני מוצא "מבקרים" פתאומיים שמבקרים שיטה או מתודה, או טכניקה, לגיטימיות לחלוטין, כמושאו העיקרי של שיר, במקום לבקר את השיר.

עורו!
לא נבואה היסטרית, לא 98601
שגיאות כתיב הן תחבולה לגיטימית, אך כאשר הן נעשות שלא על דרך הכוונה, ואם הללו נעשות מתוך ליקוי כלשהו (דילסקציה, דיסגרפיה וכו') אין בכך כדי להעיד על איכות היצירה. אחת המגבלות של יצירות בבמה חדשה היא שאין עורך רציני בצמוד ליוצרים, ובכך נופלות לא מעט שגיאות, ולצערי גם לא מעט טקסטים גרועים תחת הכותר ''יצירה''.

כמו כן, תחבולה זו יושמה באופן נפלא בטקסט הסיפור ''פרחים לעכבר לבן'' מאת דניאל קייס. שגיאות הכתיב הוכנסו בכוונה הן באנגלית הן בעברית וזאת על מנת לדמות את מנת משכלו של הנבחן. השפה משתפרת לאיטה, לאורך הניסוי להרחבת האינטלגנציה, אך מדרדרת בהמשך.

כך שאין צורך לפחד ששגיאות כתיב תהיינה תחבולה ספרותית. הן כבר. מאז ומעולם היו. אל תטעה בין חוסר-ידיעה לעשייה-מכוונת, זה ההבדל בין תחבולה לרשלנות.
לא נבואה היסטרית, לא 98606
כן, ב''פרחים לאלג'רנון'' השימוש בשגיאות כתיב היה מושכל, כמו בכל מקום בו הוא מופיע בהקשר הנכון - ואפשר להזכיר גם את פו הדב.
נו, זה כמו בקולנוע 98624
בשפה הקולנועית, jump cuts היו ‏1 טאבו בערך מאז ראשיתה, בגלל ההבנה שיש ליצור חלל קולנועי מגובש שהצופה יקלוט אותו. הבמאים של הגל החדש (גודאר כדוגמה) התחילו להשתמש בג'אמפ קאטס גם כדי ליצור זיקה לסרטי B אמריקאיים זולים, גם כדי להדגיש את תפקידם כבמאים השולטים באמצעי המבע ולא כמספרי סיפור שקופים, וגם סתם, דווקא להכעיס. אחר כך הג'אמפ קאט הפך לטכניקה מקובלת למדי בסרטים שרצו לעשות רושם אוונגארדי (ובקליפים של מוזיקה). בקולנוע של היום אין לו הצדקה כמעט (= צריך למצוא סיבה טובה מאוד כדי להשתמש בו).

1 כלומר, חיבורי עריכה "לא הגיוניים", "לא לפי הספר".
אני חייב לציין 99596
שזו אחת התגובות הבודדות בין דיוני השירה לדורותיהם, שרמתה השכילה להשאר בתחום שמעל פשטנות בסיסית אך מתחת להתפלספות אקדמית-יתר-על-המידה. עבור אנשים כמוני, החובבים שירה אך אינם חוקרים אותה (ובטח ש''עוד לא משורר, אני'', כפי שנכתב במקום אחר), תגובה כזו באמת מעוררת את המחשבה בנקודות הנכונות, ועל כך - תודה.
שירת העתיד. 99621
XISLA ZOGA ZOGA YODA
itchy young soda
XOSLA NERT VOSH AMEER
lot amor sadeer
TASH AMINA LOT AMOOL
lo atama neek amoor
LERDEN SHOKEN LAZ AVADA
me sakat mitreel nevada

AZURECOLOR AFEL AMA
vos da road amoom
IS AZURE SHARD YAMA
vos de derech, sheer atoom.

LOTREON LOTREON, ALAS LOTREONS
ME SHATAL TAR EH-MET
LOTREON LOTREON
WHAT EEZ-IT
LOTREONS
EEEZ EET
REELEE
emet
?


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים