מי שסימן שהוא ''מעדיף בלי חותמת'' 208811
אפשר לקבל טיעון רציונלי?
מי שסימן שהוא ''מעדיף בלי חותמת'' 208813
לעודד חברות שאינן משלמות כסף עבור כל מנגנון הכשרות?
אתה יודע מה? 208815
אני מבקש ממי שעונה שיפרט אם הוא רוצה *לאכול* רק מזון לא כשר, או *לקנות* רק מזון לא כשר.

חוץ מזה, הרי שלעודד חברות לא ליצור מזון כשר - זה בכל זאת סוג של אנטי (אולי אפילו מאוד אנטי). טיעון דומה אבל לגיטימי יותר יכול להיות "כדי לחסוך כסף".
אתה יודע מה? 208819
מה זאת אומרת "אנטי"? אני לא כל כך מבין. כשאני מעדיף מוצרים של "שטראוס" על מוצרים של "תנובה" כי שטראוס, נאמר, לא עושה ניסויים בבעלי חיים, אז זה סוג של "אנטי"?
אתה יודע מה? 208863
התנגדות לניסויים בבעלי חיים זה הגיוני, כי ניתן לטעון שהניסויים הם דבר לא מוסרי.
התנגדות לכך שחברה תייצר מזון כשר זה לא הגיוני, כי מי שחושב שייצור מזון כשר הוא לא מוסרי - די ברור שהוא רואה את הדת כאויב.
ברור שראייה כזו מייצגת דעה קדומה (''אנטי'' לעיל).
אתה יודע מה? 208922
אתה, לדעתי, משום מה, קושר בין ''כשר'' ל''תחת השגחת הממסד הדתי''. אני בעד שהיצרן יבחר בעצמו אם לעמוד בכללי הכשרות, ולא יפרנס מערכת של משגיחי כשרות. מי שרוצה לבדוק את היצרן שלו על ידי ''תו תקן'' לכשרות - שישלם. אני לא רואה מה ''אנטי'' בזה, ובטח אינני רואה כיצד זה הופך לדעה קדומה. כמו כן אני לא ממש מאושר מהנזקים שמערכת הכשרת הבשר גורמת למאגרי מי התהום של מדינת ישראל.
הפוך 208924
הדעה לפיה יש להחיל כללי מוסר על בעלי חיים (כולל חיות הבר) היא הדעה הקדומה ואילו הדת, ניתן בהחלט לטעון שהיא אויב.
אתה יודע מה? 208969
אני לא "מתנגד לכך שחברה תייצר מזון כשר", אני *בעד* זה שחברות ייצרו (גם) מזון לא כשר. למה? כי הכשרה של מוצרים מסויימים דורשים פגיעת-מה בטעמם (בשר, בעיקר), מה גם שאינני חפץ לשלם על שירות (פיקוח על כשרות) שאינני זקוק לו.

דמיין לך שאתה עושה את דרכך מהא לדא, ובאמצע הלילה אתה מגיע לזוג מלונות זה לצד זה. האחד הוא פשוט וזול, והשני הוא מפואר ויקר. אתה, כל שאתה מעוניין בו הוא שינה ערבה ללילה. אינך זקוק לג'קוזי, לרום-סרוויס, לחדרנית דדנית או לארוחת ערב מדושנת - רק כרית לשים עליה את הראש. האם תבחר במלון המפואר יותר, או שתוותר על השירותים שאינם דרושים לך?
כך גם אני במזון - הכשרות היא שירות שאינני זקוק לו, ולכן אני מעדיף שלא לשלם עליו.

אלא מה? שבגלל שמוצרים ללא הכשר הם פחות פופולריים בימינו מאשר מוצרים עם הכשר, הם גם עולים יותר. כאן נכנס התכנון לטווח ארוך: אני רוצה לעודד מפעלים שבוחרים לייצר מזון לא כשר, בתקווה שאחרים ינהגו כמוני, ואז המחיר של אלו ירד אל מתחת למחירו של מזון עם הכשר, ואז כולנו נרוויח. האח הידד.
כשרות ממלכתית 209015
במדינת ישראל קיים כלל האומר כי המקומות הציבוריים הרשמיים חייבים להיות כשרים, ולהצטייד בתעודת הכשר מטעם רבנות מוכרת. כך נוצר מצב בו כל המטבחים במוסדות הציבוריים והממלכתיים חייבים להיות כשרים. מדבריך נראה כי הינך רואה בנורמה זו כפייה דתית הסותרת את עקרונות החופש. מדוע תימנע המדינה, מאדם שאינו נמנע מלאכול מאכלים מסוימים שאינם כשרים, מלאכול את התפריט החביב עליו?
האמת היא הפוכה. ראיה ממלכתית דורשת לחפש את המכנה המשותף הרחב ביותר. ומכיוון ששומרי כשרות אינם יכולים לאכול מאכלים שאינם כשרים, ואילו האחרים - אלה שאינם מקפידים על אוכל כשר דווקא - אינם חייבים לאכול רק לא-כשר ואין להם מניעה לאכול כשר ‏1, ממילא מטבח או מפעל מזון שיהיה כשר - כולם יוכלו להנות ממנו, ואילו אם לא יקפידו על כשרות הרי שומרי הכשרות לא יוכלו להפיק ממנו מאומה.
ברור, איפוא כי המכנה המשותף הרחב ‏2 מחייב לשמור על כשרות ומי שמעוניין דווקא במאכלים שאינם כשרים יוכל ללכת למטבח פרטי או למסעדה פרטית ולאכול ככל אוות נפשו.
זאת ועוד, שאם כבר חושבים כלכלית, הרי שכמדומני על הכשר הרבנות (כאמור, המחייב את המפעלים ומוסדות הציבור על פי החוק הישראלי) אין המפעלים משלמים אלא פרוטות ואת עיקר הכסף מממנות המועצות הדתיות המקומיות. עיקר סיבת העלאת מחירי המוצרים בהכשר, הם בעיקר כשרויות פרטיות מטעם הבד"צים לגווניהם. הכשרות, דרגות רבות לה, הן מבחינת רמת ההשגחה והן מבחינת חומרת הקריטריונים. במישור זה אין כל כפייה, שכן מי שלא מעוניין בהכשר מהודר אינו חייב לרכוש תעודת הכשר מהודרת. למשל, הוא יכול לקנות מוצרי חלב של "תנובה" או של "שטראוס" בהכשר הרבנות (בתנובה: של הרב ויטמן, ובשטראוס: רבנות נצרת-עלית) ואילו החפץ להדר בכשרות מאכלי החלב יכול לקנות כמעט את אותם המוצרים עצמם של החברות הללו בהכשרים מהודרים (שטראוס: הרב לנדא, תנובה: בד"ץ העדה החרדית).‏3

-------------
1 אין שום הלכה פסוקה באף "ספר הלכות" חילוני כלשהו האוסר לאכול כשר.
2 בניגוד לתוצאות הסקר הלא-מאפיין כאן למעלה. למה לא מאפיין? לדעתי, כי כל אחד יכול להצביע כמה פעמים שירצה. מה גם שרוב שומרי הכשרות אינם מגיעים לאייל, אם זה מסיבות סוציו-אקונומיות (המסורתיים) או מסיבות אידיאולוגיות (הדתיים והחרדים).
3 כלל לא באתי לעשות פרסום לחברות מתחרות אלה, הדברים אמורים על מנת להמחיש את דברי בלבד.
כשרות ממלכתית 209027
האם מילקי בהכשר הרב לנדא עולה יותר ממילקי בהכשר רבנות נצרת-עילית? כמובן שלא. האם הרב לנדא נותן את ההכשר חינם אין-כסף? כמובן שלא. מסקנה: כל צרכני המילקי ממנים, ישירות או בעקיפין, את ההכשר החמור יותר.
כשרות ממלכתית 209039
אישית, אני לא מתקרב למעדני מילקי של שטראוס גם בהיותו בהכשר מהודר, בגלל כל הפרשייה של הג'לטין המכיל עצמות פילים מרוסקות וכו'. כמובן שבהכשר של הרב לנדא מצאו פתרון לבעיה החמורה בכך שהחליפו אותו בחומר גלם אחר, אבל בכל זאת מרתיע אותי שמא אני אוכל עצמות פיל מרוסקות כמעדן על הבוקר... אודה שאין לזה שום היגיון, רק תחושה פנימית שכזו.

מה שכן אני יכול לומר לך, ואתה מוזמן לבדוק זאת בסופר הקרוב לביתך, זה שמעדני "יופלה" של תנובה בהכשר מהודר עולים יקר יותר לצרכן החרד, כמו גם סוגי הבשרים בהכשרי הבד"צים שפשוט עולים כפול ויותר. רק לא מזמן קנינו שמן לפסח בהכשר הבד"ץ במחיר של כ-‏25 ש"ח לבקבוק, בשעה ששמן בכשרות לפסח של הרבנות עולה רק כ-‏5 ש"ח. כך ש"אין מלכות נוגעת בחברתה", שאר הצרכנים לא מממנים, ישירות או בעקיפין, את ההכשר המהודר.

אתה שואל: "האם הרב לנדא נותן את ההכשר חינם אין כסף?" והנה, בזמנו חברת "קוקה קולה" הציעה לו כמיליון דולר תמורת ההכשר והרב לנדא דחה את הצעתם על הסף, בטוענה של שליחות חברתית. רק מי שלא מכיר אישית את הרב לנדא, יטיל ספק בסיפור.
כשרות ממלכתית 209046
דגים. מאיפה הבאת את הפילים האלו?

וכמובן שכל העסק היה סערה בכוס תה והבלים מגוכחים. איש לא הסתיר שום דבר מאף אחד, ואין כל בעיה עם המילקי הכולל את הג'לטין המדובר - לא מבחינה מוסרית, לא מבחינה הלכתית ולא מבחינה קולינרית.
אכול ותהנה.
כשרות ממלכתית 209088
הג'לטין שבמילקי עשוי מעצמות בקר טחונות, לא מדגים.
כשרות ממלכתית 209093
סליחה, צודק.
תנובה משתמשת בג'לטין דגים.
כשרות ממלכתית 434279
מהיכן המצאת את הסיפור הזה?
אני מכיר את הרב לנדא מקרוב, כאדם מיוחד וישר מאוד.
הסיפור שכתבת אינו נכון. הרב לנדא לא רצה בעבר לתת הכשר לקוקה קולה מכיון שיש אצלו כלל במתן כשרות שעליו לדעת לא רק את מרכיבי המוצר אלא גם את תהליך ייצורו. ולכן לא יכל לתת את ההכשר עד שגילו לו את תהליך ייצורו.

בקשר לתשלום על ההכשר, דע לך שהכשרות היחידה בעולם שאינה גובה אגרה עבור נתינת הכשרות חוץ מעלויות בסיסיות של משכורת למשגיח וייבוא חומרי גלם כשרים, ביקורי השגחות במפעלים בחו"ל ע"פ בקשת בעל המפעל.

הרב לנדא מקבל משכורת קבועה מ'ערית בני ברק' על תפקידו כרב העיר, בלי חילוק כמה הכשרים העניק באותו החודש, וכמה קשה עבד.
שוב, הרב לנדא עושה זאת כשליחותו בתור משרת רב העיר שהוטלה עליו בעל כרחו, אחרי שאביו הרב הקודם של העיר הלך לעולמו.
כשרות ממלכתית 435218
< הרב לנדא עושה זאת כשליחותו בתור משרת רב העיר שהוטלה עליו בעל כרחו, אחרי שאביו הרב הקודם של העיר הלך לעולמו>

בעל כורחו? הלב נשבר.
אנשים אחרים, שאולי לא היו רוצים במשרה בנסיבות אלה, היו אולי מצליחים לחשוב על נוסחת סירוב מנומסת כמו "זה שאבא שלי היה רב העיר לא אומר שגם אני צריך להיות רב העיר. יש פה אלפי רבנים אחרים, תבחרו מביניהם".
אבל לרב לנדאו נעלמו כנראה המלים באותו רגע גורלי.
לא נותר אלא לקוות שהוא ישרוד את תפקידו הקשה איכשהו.
כשרות ממלכתית 436765
לתשומת ליבך הרבנות נצרת עילית אינה נותנת כשרות למילקי אלא רבנות נהריה
כשרות ממלכתית 436785
אני מכירה אייל-למחצה אחד שמקפיד על כשרות אבל מחרים מוצרים בהכשר למהדרין.
כשרות ממלכתית 436792
אני לא ממש (טוב, נו, ממש לא) רב, אבל למיטב ידיעתי הכשרים חיצוניים, במקום בו יש רבנות מקומית, הם בניגוד להלכה.
כשרות ממלכתית 436799
למה חיצוני? הוא מקפיד על כשרות (חותמת של הרבנות), אבל מתנגד לכשרות *למהדרין* (חותמת אחרת).
כשרות ממלכתית 436800
להיפך. האייל למחצה (אייל למחצה זה בעל של איילה?) דווקא מקפיד על ההלכה.
קש, זה כשר? 209045
לא דיברתי על מטבחים של מוסדות המדינה. מעולם לא התנגדתי לשמירת כשרות בצבא ובשאר מקומות המנוהלים ע''י המדינה, מטעמים דומים לאלו שאתה מנית.

באופן כללי, אני מעדיף מזון בלי הכשר על פני מזון עם הכשר הרבנות, ומזון עם הכשר הרבנות בלבד על פני מזון עם הכשר בד''צים למיניהם.
אכול להנאתך 209061
זה שאתה "מעדיף מזון בהכשר הרבנות בלבד על פני מזון עם הכשר בד"צ" - מובן לי, בהתחשב למעמד הבד"ץ כמקבילה לבג"ץ...‏1

אבל זה שאתה כאינטלקטואל "מעדיף מזון בלי הכשר על פני מזון עם הכשר הרבנות" - תמוה בעיני. האם אין הכשרות שמה דגש גם על ניקיון המוצרים כראוי? האם מה שכשר זה מלוכלך? האם מה שכשר הוכשר בצורה לא הומנית (נו תצעק: שחיטת בשר!)? האם אתה באמת לא מוצא שום היגיון בנהלי כשרות? עזוב פוליטיקה‏2, דבר תכל'ס, לגופו של עניין.

--------------
1 יש לי חבר שמנקר את גיד הנשה והחֵלֶב מטעם הרבנות המקומית, שסיפר לי שמה שהוא מספיק לנקר באותו יום, מנוקר, ומה שלא הספיק, נותר על האטליזים לא מנוקר ואנשים אוכלים את הבשר האסור לאכילה מהתורה* בהכשר הרבנות. (אין המקרה המאפיין פוסל באופן גורף את הכשרי הרבנות, אלא רק מלמד על מורכבות המחלוקת שבין הכשרויות הפרטיות לכשרות הרבנות שלא תמיד מספיקה לעשות את מלאכתה נאמנה).

2 רבים לא מבינים מדוע שומרי מצוות רבים עומדים על כך שהמוצר הנקנה על ידם יושגח בהשגחה נוספת מלבד זו של הרבנות. יש המנסים לשייך זאת לסוגיות פוליטיות ולטעון כי כל כשר הוא כשר, וכי הללו המקפידים על הכשר מיוחד אינם רוצים לסמוך על הרבנות מתוך התנגדות עקרונית לרבנות הממשלתית.
אולם, כיום יש רבנויות בכמה ערים בישראל, שהקימו בצד מחלקת הכשרות הרגילה, מחלקה לכשרות מהדרין, ולה קריטריונים משלה, צוות משלה, ואף חותמת משלה. רבים מהמהדרים בכשרות סומכים גם על כשרויות אלה, ללמדך כי אין כאן כל עניין פוליטי, אלא דאגה טהורה לגופה של כשרות.

* על פי התורה, האוכל את החֵלב חייב כרת בידי שמים, כלומר, הוא עתיד להיפטר מן העולם לפני גיל חמישים-שישים, לא עלינו. התלמוד מספר (מועד קטן כח, ע"א) על רבי יוסף שכאשר הגיע לגיל שישים עשה יום טוב לחכמים ואמר יצאתי מכלל כרת. על חמישה דברים יש להיזהר שלא להתחייב בכרת: מחילול שבת, מאכילה ביום הכיפורים, על טהרת המשפחה, מחמץ בפסח ומאכילה של חֵלב.
גיד הנשה אסור לאכילה מהתורה: "על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה אשר על כף הירך עד היום הזה, כי נגע (המלאך) בכף יעקב בגיד הנשה" (בראשית לב, לג). גיד הנשה נמצא בחלק האחורי של הבהמה: מתחיל מלמעלה בגב הבהמה בעמוד השדרה, עובר בתוך הבשר ובתוך העצמות. למשל, בעצם העליון, אותו אין כל אפשרות לנקר ולכן נותנים אותו לנוכרי.
אכול להנאתך 209066
רגע, אז לפי התורה מי שאוכל אוכל שהוכשר ע"י הרבנות, או אוכל לא כשר צפוי למות לפני גיל 60? אם כן, יש לנו הוכחה אמפירית שהתורה לא נכונה.
על אף שגם אני לא מאמין בתורה... 209125
ההוכחה הזו לא מוצלחת: הגיל הנאמר (60) הוא לא מהתורה אלא מהתלמוד. בכלל, אני לא בטוח איפה מופיע עונש כרת, והאם יש לו קשר ישיר לאכילת חֶלֶב.
על אף שגם אני לא מאמין בתורה... 209128
(לפחות) אחת מהשתיים, או שאורי פז מדבר שטויות, או שניתן להוכיח שהתורה לא נכונה עובדתית. האפשרות הראשונה נראית כסבירה יותר.

שים לב לדבריו של מר פז:"על פי התורה, האוכל את החֵלב חייב כרת בידי שמים, כלומר, הוא עתיד להיפטר מן העולם לפני גיל חמישים-שישים, לא עלינו."
אכול להנאתך 209068
האם לא הסברתי כבר את סיבותי? בשר לא-כשר הוא טעים יותר. ולא, אני לא חושב שהכשרות היא תנאי לניקיון, לבריאות או לכל דבר אחר. אנחנו לא חיים בימי הביניים, וקיבוץ מזרע מקפיד על נקיון הבשר לא פחות (אם לא יותר) מאשר זוגלובק.
"איפה הבשר?" 209071
מעניין שתמיד חשבתי כי הגיונית אין זה נכון לטעון כי "בשר שאינו כשר - טעים יותר", כי יש גם בשר שהוא כשר למהדרין בהשגחת בד"צ העדה החרדית וטעמו נעים לחֵך קצת פחות משרימפס. אין כל קשר הגיוני לבין היותו של הבשר מוכשר כך או אחרת לבין היותו נעים לחֵך או שאין טעמו נעים בשל הכשרות.
זה שהבשר הלבן (חזיר) טעים יותר מבשר הפרות והכבשים (הלאו דווקא כשרים), גם אני ידעתי ברוסיה הסובייטית, בשעה שכלל לא היכרתי את המילה "כשרות".
"איפה הבשר?" 209073
נו, ואתה זה שתמיד מצטט ציטוטים. הא לך :
"על טעם וריח אין להתווכח"
"איפה הבשר?" 209081
נו, באמת? מה הקשר ל"על טעם וריח - אין להתווכח" לנידון? מישהו כאן מתווכח איזה בשר (למשל) טעים יותר?
נקודת המחלוקת היא: האם מה שלא-כשר בהכרח טעים יותר ממזון כשר, ולעומת זאת מה שכשר - בהכרח אינו טעים. אני עדיין לא מוצא היגיון בטענתו של דובי כי "יש לאכול בעיקר מזון לא כשר, ואתם יודעים למה? כי מה שלא כשר - יותר טעים". וכי מה שכשר טעים פחות? הבמבה של אוסם, בהכשר הבד"ץ או בלי הכשר בכלל (תאורטית) - אוניברסלית טעימה באותו טעם שאוסם יכולה להפיק. כנ"ל לגבי קונפלקס או חלב. מעולם לא שמעתי טבעוני שאוכל לחם שחור (רוסי) מיוחד בהכשר הבד"צ, שפסל את טעמו של הלחם בשל ההכשר שעל עטיפתו.
"איפה הבשר?" 209122
ננסה שוב. אתה תוקף את ה"לוגיקה" של דובי בדבר *דעתו* שבשר לא כשר יותר טעים. אני ניסיתי להגיד שדעתו של אדם על מה טעים ומה לא הוא מחוץ לגבולות ההגיון, ומאז גם מצאתי את הציטוט בלאטינית:
de gustibus non est disputandum
"איפה הבשר?" 209074
בשר לבן טעים יותר מבשר בקר? זה חדש בשבילי.
"איפה הבשר?" 209075
באמת? ברור שלבן טעים יותר.
"איפה הבשר?" 209079
חוששני שאתה תינוק שנשבה.

כדברי חז"ל: "לעולם יהא אדם בוחר קצב מוכשר ובשר מיושן, ולא קצב מיושן ובשר מוכשר" (משנה טורה).
"איפה הבשר?" 209108
חה חה חה.

שכ"ג, ההודעה הזאת וגם תגובה 208835 לא חלפו בלי להעלות חיוך. כדאי שתדע.
"איפה הבשר?" 209089
אני נוטה להצטרף. סטייק מבשר חזיר ("בשר לבן"? נו באמת. תיכף גם תגיד "בשר אחר") שאכלתי היה סיבי למדי. נתחים וצורת הגשה אחרות (נקניקים וכו') זו כבר אופרה אחרת.
"איפה הבשר?" 209097
טוב, כמובן לא באתי להכפיש את הבייקון כתוסף משכנע לחביתה בבוקרו של יום שבת. יאמי.
"איפה הבשר?" 211163
אני אישית מעולם לא הבנתי את ההתלהבות מבייקון. שמנוני וחסר טעם. כמו שומן קרוש. החביתה הרבה יותר מוצלחת בלעדיו, עם פפריקה וקצת שום.
"איפה הבשר?" 211180
החביתה הרבה יותר מוצלחת בלי חביתה. על מחבת חם מאוד וקטן מאוד, חמאה, ביצה אחת מקליפתה (וקצת מלח), דוקרים את החלמון, ואז, מייד כשהיא מפתחת צד, מקפלים אותה לשניים וצורבים את הצד הפתוח של הקיפול (חצי עיגול) עד שהוא נאטם. זה משהו בין חביתה לביצה עין. להגיש מייד כמובן. בינתיים זורקים את הבייקון לכלב.
רגע של עברית 211493
מחבת חמה מאוד וקטנה מאוד.
ותודה על המתכון.
רגע של עברית 211516
לא יודע. אני די בטוח דווקא שהיו שם שתי ביצים ומוט ארוך.
"איפה הבשר?" 209083
"איפה הבשר?" 209100
האם צמחונים מקפידים לא לאכול תולעים?

האם אלו שענו לסקר - משתדל לא לאכול אוכל עם הכשר מעדיפים אוכל עם תולעים, לא מפריע להם לאכול תולעים או שיש להם דרך אחרת להמנע מאכילת תולעים?

האם נוכחות של משגיח כשרות יכול להוריד את הסיכוי להכנסת כל מיני רכיבי מזון זולים ולא רשומים לתוך המזון?

האם מבחינה לוגית העובדה שלמשגיח כשרות לא אכפת מדברים מסויימים (צבעי מאכל מסויימים) אומרת שהדברים שכן אכפת לו לגביהם הם חסרי משמעות?
"איפה הבשר?" 209104
אם במקום משגיח כשרות, היינו שמים משגיח בריאות, היינו יכולים *גם* להמנע מתולעים, רכיבי מזון זולים ולא רשומים, ו*גם* מצבעי מאכל, טבק ושאר דברים כשרים ולא בריאים, וכל זה במחיר נמוך בהרבה, טעם טוב בהרבה, איכות טובה בהרבה, ואוכל בריא יותר.
"איפה הבשר?" 209109
רק שזה לא עונה לשאלה. חוץ מזה כדאי להוסיף משגיחי בריאות זה רעיון טוב מאוד.
אולי גם נגיע לשיתופי פעילה אסטרטגיים בין משגיחי כשרות, משגיחי בריאות, משגיחי אורגניות ומשגיחי אי פגיעה בבעלי חיים. ארגון שייתן את כל ההכשרים יוכל לעשות זאת הרבה יותר בזול.

הקוראים מתבקשים להציע קמפיין פרסומי להשגחה.

למשל:
קנו רק השגחתינו - מוסרי, איכותי כשר ובריא והכל תחת מטריה אחת!

בהתחשב בתחרות הפרועה בענף ההכשרים הייתי מצפה שמישהו יחשוב על זה לפני.
"איפה הבשר?" 209111
חוששני שאין אפילו פריט מזון אחד שיעמוד בכל הבדיקות האלה.
"איפה הבשר?" 209126
אם אתה שומע גל''ץ הרי שאזנך הרגישה היתה צריכה לשים לב שהמורה שינתה את האמירה (הכנראה לא תקנית) ''חוששני'' לאמירה הודאי לא משקלית ''חוששת אני''.
"איפה הבשר?" 209127
חוששני ש''חוששת אני'' יכול להחליף את ''חוששתני'' ולא את ''חוששני''.
"איפה הבשר?" 209162
זיתים שנקנו מתושבי כפרים בשטחים הנתונים תחת ''כתר''.

(כשר לאוכלי זיתי עכו''ם)
"איפה הבשר?" 209228
לגבי הקמפיין - אני ממליץ על צירוף הג'ינגל הקצבי: "משגיח! משגיח! משגיח! איי יאיי איייי יאיאייי יאי".
"איפה הבשר?" 209195
ההנחה שאישור הכשרות מעיד במשהו על בריאות או טריות המוצר היא שטות. לפני מבצע הפרסום (המוצלח, בקרב הקהל הדתי) של גוש קטיף לגבי ירקות "בלי תולעים", איך אכלו דתיים חסה?

וראה גם סיפור זוגלובק, שייצרו ושיווקו נקניקים מבשר שפג תוקפו. שנאמר: כשר, אבל מסריח.
איך אכלו חסה: 209197
שטפו עלה-עלה, בחומץ, ובדקו מול אור השמש.
"איפה הבשר?" 209204
שאלתי שאלות ולא ענית עליהם.

לעצם העניין, במסעדה כשרה אמורים לבדוק שאין תולעים בכל המוצרים, האם יש מי שבודק במסעדה לא כשרה? האם זה מפריע למישהו? האם זה לא בריא?
"איפה הבשר?" 209212
נדמה לי שבעצמך ענית: במסעדה כשרה *אמורים*. איני בא לפקפק חלילה בכנות כוונותיו של איש, אבל יש לי יסוד סביר להאמין כי כשהמשגיח לא נמצא בסביבה, מקפידים פחות (אלא אם הטבחים עצמם דתיים, אבל את זה קשה לדעת במרבית המקרים).

מתוך הנחה שהירקות כולם (במסעדה כשרה כמו-גם לא כשרה) נשטפים במים וסבון כלים, לא נראה לי שיש כאן סיכון תברואתי גדול יותר מהסיכון הקיים במסעדות באופן כללי (והוא קיים, ללא ספק; אין דין מטבח מסחרי כדין מטבח ביתי מבחינת הקפדה על הגיינה).
209388
בלי שום קשר לכשרות, אני באופן אישי מאד מעדיפה _שלא_ יהיו תולעים בתוך הסלט חסה שלי. ככה שאני מקווה מאד שבמקומות בהם אני אוכלת בודקים את זה.‏1 אבל בדיוק באותה מידה אני מקווה שהאנשים לא דוחפים אצבעות מלוכלכות לתוך הגלידה, או יורקים על הפיצה.
אבל אולי זו רק אני שמוזרה.

1אני עדיין בטראומה מאז הפעם ההיא שגיליתי אחת בתוך הסלט הממש גדול שהכנתי.

_________
העלמה עפרונית, מוכנה נפשית לפסח.
"איפה הבשר?" 209396
משרד הבריאות נותן שירותי פיקוח על מזון - בין היתר במסעדות. הפיקוח הוא לפי תקנות מוגדרות היטב: לגבי ניקיון, הכנת מזון, קניית מזון, איחסון מזון, סימון המזון, גופים זרים במזון (בפרט תולעים), והרעלות מזון. כמו כן יש תקנות נוספות הנוגעות לרווחת הציבור במסעדה (בטיחות אש, כמות תאי שירותים, עישון).
כל התקנות נקבעות משיקולים מקצועיים טהורים של בריאות ובטיחות. עם כל הכבוד לכללי הכשרות, ויש כבוד, הקשר בינהם לבין בריאות הוא מקרי בהחלט.

___
אגב, הידעת? הפקחים האלו ממומנים מהמיסים שלך, ובכל-זאת יש להם החוצפה לפקח על מסעדות שבהן אינך אוכל (כולל לא כשרות!). ולא רק זאת, אם יש מסעדן שאינו עומד בתקנות, הפקחים הקלגסים לוקחים לו את רישיון העסק תוך רמיסת זכויותיו של האומלל. אכן מדינה עריצה.
"איפה הבשר?" 209400
1) האם בודקים תולעים במסעדות? אני יודע שבצבא לא בודקים. פקחי משרד הבריאות עובדים במינון מאוד נמוך למיטב ידיעתי ואינם פונקציה כמעט כלל (לעומת זעם לקוחות דוגמת העפרונית)

2) מכאן אין לי אלא להסכים באופן מלא איתך - שבני אברהם יצחק ויעקב אינם מטומטמים ואינם זקוקים לפקחים של המדינה אשר בהכרח מתוך היותם עובדי מדינה אינם יעילים. כל צרכן צריך לשאול את בעלי המסעדה האם יש להם תעודת פיקוח על איכות המזון והניקיון.

3) גם אם המדינה עןשה דברים אלו (דבר ששנינו מתנגדים לו נחרצות), ראוי שהמימון יפול על בעלי המסעדות (וגם לזאת אנו מסכימים).

4) נא נהג ביותר רכות בבחירת מילותיך נגד פקחים שהם עובדי מדינת ישראל (ראשית צמיחת גאולתינו).
דברים על דיוקם 209443
תולעים אינן נבדקות במסעדות אלא במרפאות התולעים. הידעת שמומלץ לכל תולעת בת שנתיים ומעלה להבדק אם אין לה בן-אדם במעיים?
"איפה הבשר?" 209488
1) כמובן שהפיקוח הוא פונקציה - פונקציה של המשאבים שהמדינה משקיעה. בכל מקרה, גם אם המשאבים מועטים, הרי שהפיקוח מבטיח את בריאות הסועדים לאין ערוך יותר מאשר בדיקות הכשרות הפאנטיות ביותר שניתן לעלות על הדעת (על אחת כמה וכמה שגם פקחי הכשרות עובדים במינון נמוך מאוד).
2) דעתך הפוכה לשלי. בני אברהם זקוקים לפקחים של מדינה - אין שום דרך סבירה אחרת לדעת שהאוכל אינו מסוכן לבריאות (אני מקווה שאתה לא מציע לסמוך על תעודת הכשרות). תעודת הפיקוח היא רישיון העסק, ואכן מומלץ לבדוק שרישיון כזה תלוי על הקיר. עסק ללא רישיון הוא לא חוקי.
3) אני כמובן תומך בכך שהמדינה תעשה זו, ושהמימון יפול על כל אזרחי המדינה. אפילו לשיטתך - שירותי הפיקוח‏1 הם שירות למען כו-לם ולא רק למען המסעדנים.
4) מה שכתבתי היה חיקוי סאטירי של עמדותיך המובעות באתר זה. את הצעתך המועילה ראוי שתיישם ראשית כל על עצמך.

___
1 ראוי להזכיר שאותו פיקוח ואותם תקנות נוגעות לכל מוסד המייצר או מוכר מזון בארץ, ולא רק למסעדות
"איפה הבשר?" 209563
אתה משנה את דעתך בצורה כה קיצונית וחבל.

אם אכן אתה רוצה פיקוח על המזון למען בריאות הציבור, כדאי שתעביר זאת למגזר הפרטי, ותחנך אנשים לא לקנות במקום שאין לו תעודת פיקוח ממקור מוסמך. זה יהיה יותר יעיל ויותר בריא.

עיין ערך רמדיה.

בני אברהם יצחק ויעקב הסתדרו אלפיים שנה בלי מדינה וחיו בצורה די בריאה כי חלק ממערכת המצוות שלהם היא נקיון ושמירה על הבריאות. אם חלילה המדינה תפסיק להתקיים הם ימשיכו לשמור על בריאותם גם בלי הפקחים היקרים של מדינתינו האהובה.
"איפה הבשר?" 209586
בפעם השניה: לא שיניתי את דעתי כלל. בתגובת המקורית השתמשתי בציניות תחת הקו. אנא התרכז בקריאת דבריי במקום בניחוש דעותיי.

מה שאני רוצה זה שהתקנות של בריאות הציבור יקבעו אך ורק ממשיקולים מקצועיים (הווה אומר, תקנות אחידות לכל המדינה). רמת האכיפה היא אך ורק פונקציה של משאבים. אני לא ממליץ להשאיר זאת למגזר הפרטי - עיין ערך רמדיה.

הרעיון שלך לגבי חופש בחירה של מסעדות לגבי רמת הבריאות שהם מבטיחים (וכן חופש בחירה ללקוחות) הוא מפוקפק מבחינה מוסרית. למדינה יש חובה מוסרית כלפי אזרחיה - והיא להבטיח את בריאותם הפיזית. לפיכך עליה *לחייב חוקית* את כל יצרני ומוכרי המזון לעמוד בתקנות סף.

תסלח לי אם לא אתייחס ברצינות לרמה שבה היהודים הסתדרו במשך 2000 שנה. זה אולי רמה סבירה יחסית, אולם רק בהשוואה לסטנדרטים המצויינים שהיו בימה"ב.
אם אתה כל כך מאמין בזה, אני יכול להמליץ לך על כמה קצבים (כשרים כמובן) שפועלים ללא רישיון או פיקוח של משרד הבריאות. אה כן, ותיטול ידיים לפני שאתה אוכל את מרכולתם - זה יחסל לחלוטין את כל החיידקים.
"איפה הבשר?" 209616
דבריך סותרים את עצמם. מצד אחד אתה טוען שיש חובה מוסרית על המדינה ומצד שני אתה מצדיק את המדינה על אי מילוי חובתה מחוסר תקציב.
אם אתה שייך לדת המדינה (הנקרא בלעז פאשיזים) זה מובן. אבל אם לא, איני מבין מה מצאת בהטלת כל מיני משימות שהמדינה לא מסוגלת לעשות (רמדיה היא דוגמא קלאסית. המדינה כשלה) על המדינה.

להלן כמה קישורים שיסבירו כיצד המדינה כושלת (וחייבת להכשל) במשימות אלו. התורה והחיים אינם סותרים הם משולבים.

נא קרא את זה בענייני חינוך:

את זה על סמים:

את זה על מערכת בריאות:

והספר:

הוא אגב תורגם לעברית.
"איפה הבשר?" 209647
בעייותך בהבנת הנקרא הן חמורות ביותר. אני לא "מצדיק" את המדינה על אי-מילוי חובתה, אלא טוען שרמת העמידה בחובה היא פונקציה של כמות המשאבים שמוקצים לכך. כדי למלא את החובה באופן טוטאלי צריך כמות לא ריאלית‏1 של משאבים. המשאבים המוקצים היום מאפשרים מילוי החובה באופן גבולי (אני בעד להקצות יותר משאבים). רמדיה היא דוגמא לכשלון של מערכת הפיקוח, אבל זהו היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל. זה בטח לא מעיד שבשיטת פיקוח של שוק חופשי אין פאשלות. ללא פיקוח של המדינה, כל החברות היו נוהגות כמו רמדיה כל הזמן, ואפילו לא היית מודע לכך שהן שינו את הרכב החומרים במוצר (אם בכלל היו טורחות לפרסם אותו). וכמובן שלא טענתי שהתורה והחיים סותרים. טענתי ש(בניגוד לרמיזותיך)הכשרות לא מהווה "תחליף" לפיקוח רפואי מקצועי על מזון.
אתה טוען שאני מטיל על המדינה משימות שאינה מסוגלת לעשות, ומביא קישורים שאינם לעניין. עובדית, רמת הפיקוח על המזון במדינה מודרנית היא טובה בהרבה מהמצב ההיסטורי בו לא היה שום פיקוח של המדינה. אתה כמובן יכול לטעון שזה רק בגלל התקדמות המדע - אבל לשם כך תצטרך להביא מחקר השוואתי (או אפילו תאורטי) שמראה שרמת הפיקוח על המזון ע"י מדינה מודרנית הוא ירוד בהשוואה לרמת הפיקוח בשוק חופשי.

1 במלים פשוטות - יותר משאבים ממה שקיימים במדינה בכלל(כולל אלו של האזרחים הפרטיים).
"איפה הבשר?" 209761
1) לא טענתי שהשגחת כשרות יכולה להיות תחליף לפיקוח על איכות המזון. בדוק. לא יכולתי לטעון טענה כזאת. שאלתי האם יש לה ערך לעניין זה בהעדר פיקוח אחר.

2) כל דבר שמבוצע על ידי מדינה (כל מדינה) מבוצע רע. זה הוכח אמפירית במעל מאה מדינות על פני 200 שנים ויותר. הבאתי ציטוטים אלו כי היו זמינים וכי אנו כבר מתוכחים לא בפעם הראשונה.

3) הנושא הנדון "מי מגן על הצרכן?" מופיע בספר: החופש לבחור של מילטון פרידמן בפרק 7. מומלץ מאוד שתקרא אותו כחומר למחשבה.

4) הטענה שכל החברות היו נוהגות כרמדיה אילו לא היה פיקוח אינה נכונה. רמדיה נפגעה מאוד מהפרשה ונגרם לה נזק בל יתואר. האסון הזה קרה לרמדיה כי היא הסתמכה על משרד הבריאות ולכן פטרה את עצמה בכך שקבלה אישור ממשלתי. מנהליה חשבו שאם יש אישור ממשלתי לא צריך יותר מזה. אלולא הפיקוח הממשלתי, כל חברה עם רצון מינימלי להרוויח כסף היתה משקיעה סכומים נעים מאוד בבקרת איכות שכן אחרת איש לא היה קונה את מוצריה.
"איפה הבשר?" 209772
בוודאי קראת את הנספחים לספרו של פרידמן:

"איך הפרטנו את מערכת הרכבות" - ממשלת בריטניה

"שירותי בריאות פרטיים, הצלחה מסחררת" - כנ"ל ובקרוב גם ממשלת ארה"ב
"איפה הבשר?" 209828
הפרטת מערכת הרכבות בבריטניה לא היתה הפרטה יותר מאשר ההפרטה של שירותי הסיעוד והכלא במדינת ישראל. הם כאילו הפרטות אשר אינם נושאים בחובם תחרות אמיתית וממילא הם בסה''כ העברת כסף מכיס לכיס.

לגבי שירותי הבריאות הפרטית נא הבא ראיות ודיון ממצה, איני בקיא בפרטים.
"איפה הבשר?" 209855
נדמה לי שקצת יהיר מצידך לצאת בהצהרות המקדשות את השוק החופשי (תוך העמדת פנים שאין מנגנוני כפיה בישראל וכוחות השוק מכריעים, נו באמת) ואז לטעון ש:

1. הפרטה שנכשלה היא "כאילו"

2. אינך בקיא בפרטים של ההצלחה הכבירה האחרת:

ועוד כמה דוגמאות לשעות הפנאי:

והרשימה ארוכה. כמובן שההצהרה על פיה המגזר הפרטי יהיה תמיד יעיל יותר היא לא נכונה, הוא יהיה יעיל יותר בגביית כמות הכסף המקסימלית מהצרכנים תוך השקעה מינימלית ולכן בכל אימת שמדובר על שירותים שאינם שירותי בחירה - מים, חשמל, תחבורה, רפואה וכו', המגזר הפרטי יוביל לבסוף לקרטליזציה, התמוטטות והלאמה מחודשת.
"איפה הבשר?" 209862
1) לא הבנתי לגבי מה אתה טוען שאני מעמיד פנים.

2) הפרטה שמעבירה את כל חברת החשמל לידים פרטיות אינה הפרטה אמיתית. רק הפרטה עם תחרות היא הפרטה.
הבא דוגמא של שוק שהופרט למספר ידיים תוך תחרות אמיתית שלא מופרעת בצורה אנושה על ידי רגולציה ובכל זאת הצרכנים יצאו נפסדים ואז נוכל לנתח את הסיבות.

3) לגבי ביטוח בריאות. כל מה שכתוב שם זה שהמחירים עולים ולכן אנשים עושים את מה שההגיון מחייב - דרישה שכל אדם ישלם פרמיה לפי הסיכון שלו ולא לפי הסיכון של שכנו.
אבל הסוציאליסטים רוצים שהמדינה והמעסיקים ימשיכו לסבסד את שירותי הבריאות. דבר שהוא בלתי אפשרי כי אין כסף.

4) בקישור על בריאות שהבאתי ובפרק על בריאות בספר שהזכרתי מובאים הסיבות האמיתיות להאמרת מחירי הבריאות.

סיבות אלו כוללות -
א) פסיקות שערוריתיות של בתי משפט שהביאו את עלות ביטוח הרופאים נגד תביעות ל 50000$ לשנה.
ב) פיקוח על שירותי הרפואה שמאפשר לאיגודי הרופאים והאחיות לצמצם את מספר הסטודנטים למקצועות אלו ובכך לגרום למחסור.
ג) בקרה על איכות תרופות FDA שעולה הון עתק

אחזור על דברי ואציע שוב תחרות:
שמישהו יציג דוגמא אחת לדבר שהמדינה (כל מדינה) תעשה בצורה יעילה מהמגזר הפרטי התחרותי. אין כזה דבר.

מים וחשמל ניתן לעשות תחרות בייצור באופן מלא, בהובלה ובאספקה באופן גאוגרפי.

תחבורה - המגזר הפרטי (מוניות שירות) היום במדינת ישראל הרבה יותר יעיל משירותי האוטובוס המולאמים. בשנים האחרונות התחילו בהתחרות גאוגרפית וכבר רואים הוזלות עצומות ושיפור בשרות.

רפואה - איני מבין מדוע לא ניתן להפריט באופן מלא.

מאיפה אמור להגיע העניין של קרטליזציה? איך?
"איפה הבשר?" 209864
חשמל - מאז הפרטת הולכת ויצור החשמל בארה"ב (הפרטה מלאה, כולל תחרות בהינתן המגבלות הפיזיות) המחירים עולים בהתמדה (גם בניטרול מחירי הדלק). אמינות הרשת, כמו שגילינו בקיץ האחרון ביום ולילה מיוזעים במיוחד, לא ממש השתפרה וחברינו בחוף המערבי הספיקו להנות ממחירים מנופחים פי 10 ומהפסקות חשמל יזומות מבית היוצר של אנרון ושות'

לגבי מערכת הבריאות, הסיבות המובאות בספר שהזכרת אינן נכונות (אביא מקורות אם תרצה, במיוחד להפרכת הסיפור על עלות התביעות) ובוודאי אינן רלוונטיות בהנחה שאינך מתכוון להיפטר ממערכת המשפט בקרוב. לגבי הדרישה ש"כל אדם ישלם פרמיה לפי הסיכון שלו", הלא זו בעצם דרישה לחיסול הביטוח הרפואי לחלוטין. מה יעשה מי שאין בכוחו לשלם?

קרטליזציה - אם יש ענף בו רף הכניסה הוא גבוה (למשל אספקת חשמל או מים בקנה מידה גדול), בוודאי שמספר החברות המעורבות בו יהיה קטן ואין כל ספק שהן יקימו קרטל. למשל, באיזור ניו יורק (ואולי בכל ארה"ב? לא יודע), אתה מוזמן להתקשר למספר 1-800-OK-CABLE ומערכת אוטומטית תפנה אותך לחברת הכבלים *היחידה* שתספק שירות בבניין בו אתה גר. (עדיין יש אזורים מועטים בהם יש שירות של RCN, אבל זה לא ימשך זמן רב). רוצה שירות אינטרנט בכבלים? אין בעיה, אתה יכול לבחור "כאילו" מבין השירותים של ארבע חברות, כולם זהים וכולם באותו מחיר.

התחרות אותה אתה מציע אינה הוגנת משום שישנם מקרים בהם המדינה מספקת שירותים שהמגזר הפרטי פשוט היה בוחר שלא לספק - עיין ערך הרכבות בלוס אנג'לס - לא שלא היה להן ביקוש ולא שלא היה ניתן לתפעל אותן ברווח, אלא שחברות הרכב החליטו במודע לחסל את המערכת שם כדי לעודד נסיעה במכוניות. הפרטה מוחלטת ואמיתית של התחבורה הציבורית היתה ללא ספק מביאה לתוצאות דומות באזורים רבים בארץ (למיטב ידיעתי ההפרטה שם מלווה בתנאים רבים ומצמידה נתיבים רווחיים לנתיבים מפסידים, אולי אני טועה).
"איפה הבשר?" 209868
זה מה שמצאתי מ 1997 לגבי חשמל.
יש לך משהו יותר מעודכן?

זה ממש ארוך:
ויש גם את זה:

לגבי שירותי רפואה:

כבכל שירות גם כאן מי שאין לו כסף קונה כסוי מינימלי. עם זאת, בניגוד לשירותים אחרים ובדומה לחינוך יש מקום לתת שוברים שיכסו את הצרכים המינימליים ויאפשרו לכל אחד לבחור איזה כיסוי הוא רוצה וכמה הוא רוצה להוסיף. אין צורך בשביל זה להלאים את מערכת הבריאות.

לגבי תקשורת:
היום בישראל אתה יכול לבחור בין כבלים, לווין ולא לצרוך את הזבל הזה. בנוסף, אם היו מורידים את הרגולציה היה אפשר להכניס באויר כ 15-20 תחנות טלוויזיה.
אינטרנט אתה יכול לבחור כבלים או בזק ובעתיד תוכל לבחור גם לווין ורשת חשמל (אולי). בטלפונים יש תחרות והמחירים צנחו, ועוד יצנחו. השרות טוב תודה. יותר טוב מלחכות עשר שנים לטלפון ולהתחלק עם השכן בקו (או שמא אתה צעיר מכדי לדעת על מה אני מדבר).

לגבי לוס אמג'לס:
ליצרני המכוניות אין שום אפשרות לחסל אף אחד. אולי המדינה בנתה יותר מדי כבישים אבל זה כבר שוב המדינה. אם כולם מעדיפים ליסוע במכוניות מה אתה רוצה להכריח אותם ליסוע ברכבת?
"איפה הבשר?" 209874
מה ההבדל לדעתך בין "שוברים שיכסו את הצרכים המינימליים" ובין מה שקורה כיום בארה"ב?

לגבי חשמל, אני מניח שלא עקבת אחרי המתחולל בארה"ב בשנים האחרונות, אבל אני יכול להבטיח לך שגם החברים הנכבדים ממכון קאטו היו מגמגמים קצת בנסיון להסביר איך ההפרטה היא חיובית לנוכח העובדות.

לגבי תקשורת, קו משותף זה לא כל כך נורא (למרות שבמקרה שלנו התחלקנו בו עם מישהו מטול-כרם)

לגבי לוס אנג'לס, אתה לא מכיר את העובדות, בבקשה:

"איפה הבשר?" 209881
שוברים הם עוורים הם ניתנים לכולם באופן שווה וקל מאוד לחלק אותם. הם לא כופים עליך דבר, לא מממנים אף אחד חוץ ממך.

אבדוק ואם יהיה לי כח אחזור אליך.
"איפה הבשר?" 209888
עבדתי הפעם קשה בשבילך אבל גם למדתי הרבה. תודה

עם מי אתה מסכים? למה?
כאדם דתי למדתי שתמיד צריך לקרוא את שני הצדדים.

את החשמל אבדוק בהמשך.
"איפה הבשר?" 209889
תודה על העבודה הקשה!

כמובן שהייתי נוטה להסכים עם התאגיד שאין לו כלל וכלל כוונות רווח וגם לא סיבה לשקר :-)

הסרט ש PBS שידרו בעניין הוא משנת 1996, הרבה שנים אחרי 1974 המצויינת בלינקים שהבאת. אקח אותו בספריה כי אני זוכר שהיו בו התייחסויות ספציפיות לתגובות של GM:

ואגיב.

ועוד קישור בנושא:

אגב, לא ידעתי שהצורך לבדוק את שני הצדדים מאפיין אנשים דתיים ;-) בדקת פעם את חיי החילונים? די נחמד בסך הכל.
"איפה הבשר?" 209891
ה PDF נראה לי בלתי תלוי.

קצת לוגיקה - אמרתי שאני כאדם דתי למדתי לבדוק לא אמרתי ההיפך.

אבל אם אתה כבר שואל ברור לי לגמרי שהיהודים שאבו את החכמה שלהם (פרסי נובל וכו' ‏1) ממסורת לימוד התורה שלנו - כולנו.

אני שמח שנחמד לך. אבל תאמין לי די ברור לי שלי יותר נחמד.

1 במסגרת החיפושים גליתי שהפרס בכלכלה אינו של נובל אלא של הבנק של שוודיה ולכן הוא מוטה.

אגב: האם יש אמת בכך שאין פרס נובל במתמטיקה כי אשתו של נובל ברחה עם מתמטיקאי
"איפה הבשר?" 209894
לגבי ה"אגב", התשובה היא לא. הנושא הוזכר כבר, למשל בתגובה 174389, הערה ‏2.

לגבי שורשי הצלחתם של יהודים בתחומי המדע והאמנות, גם בזה דנו רבות, ולא לכולם ברור מה שברור לך לגמרי. (ראה למשל בתגובה 190308 והדיון שתחתיה).

התחרות למי יותר נחמד ריקה מתוכן, בעיני, אבל - בהצלחה לשניכם.
"איפה הבשר?" 209967
כאחים יהודים אני אוהב את שניכם ורוצה שיהיה לכם טוב.
"איפה הבשר?" 209984
לא הבנתי. אילו גוי הייתי ר"ל, לא היית רוצה שיהיה לי טוב?
"איפה הבשר?" 210014
רק לברר: ולאשתי הנוצריה אתה מאחל רע?
"איפה הבשר?" 210018
אתה שואל אותי, או את יעקב?
"איפה הבשר?" 210113
אין לך כזאת
"איפה הבשר?" 210153
מניין לך? לפחות משתתף קבוע אחד באייל ידוע שהוא נשוי לנוצריה.
"איפה הבשר?" 210965
דווקא יש; ובדיוק תגובות מהסוג הזה ("אהוב כל יהודי" וגו') גורמות לנו להסס מלשוב ארצה. לא הייתי רוצה שרעייתי תיחשף לשנאת חינם ולדעות קדומות.
"איפה הבשר?" 210112
פחות
"איפה הבשר?" 210146
כמה עצוב. מדוע?
ואהבת לרעך כמוך 210157
מה שעצוב זה שאדם יכול להרגיש שהוא צריך לאהוב את כולם באותה מידה - כלומר להיות אדיש לכולם לפעמים גם לעצמו.

לעומת זאת התורה בונה מעגלים. האדם קודם לחברו, המשפחה קודמת לשכנים, החברים קודמים לשכנים ולכלל תושבי המדינה, השכנים קודמים לרחוקים והיהודים קודמים לגויים. וגם בני האדם קודמים לחיות. כך בונים חברה יציבה.

לעומת זאת, האדם שאמור לאהוב במידה שווה את אשתו ואת הרעבים בקמבודיה, הוא מסכן ואשתו מסכנה.

חברה שמשקיעה את הכסף שיש לה לצדקה באנשים בסין ונוהגת בקמצנות כלפי שכן חולה היא חברה חולה.
ואהבת לרעך כמוך 210302
לגמרי לא הבנתי אותך. אם זה נראה לי עצוב שאשרו של יהודי חשוב לך יותר מאשרו של גוי, אתה מסיק שעלי לאהוב את אשתי ואת הקמבודי הרעב באותה מידה?

כל אדם בונה לעצמו את המעגלים עליהם דיברת, ואני מעז לומר שזו לא המצאה של התורה. סביר שתאהב חבר יותר מזר, באמת משונה אם לא תעשה זאת. אבל ההנחה שיהודי, מי שלא יהיה, הוא רעך ולכן יש לאחל לו כל טוב, ולעומתו הגוי, מי שלא יהיה, פחות - היא עצובה בעיני.

במילים אחרות: אם אני נתקל באדם שלא הכרתי קודם (כשם שאתה נתקלת בי), אני אט אט אלמד עליו דברים ואגבש עליו דעה: האם הוא טוב-לב? ישר? נעים שיחה? אולי הוא רשע ופושע? ייתכן אף שחלק מאלו ישפיעו במידה כזו או אחרת על מה שאאחל לו. אבל השאלה אם הוא יהודי או לא תטריד אותי מעט מאוד בהיבט הזה. אני מודה, אגב, שאני לא אדיש לחלוטין לנתון הזה, אבל אצלך דומה שהוא תופס מקום מרכזי.
ואהבת לרעך כמוך 210304
ההבדלים בינינו קטנים וזה יפה מאוד. אולי בגלל זה אנו אוהבים את היהודים כי בסך הכל אם לא טמטמו אותם לגמרי, בבסיס הם נאמנים לעקרונות התורה.

היותו של אדם יהודי אומר שהוא חלק מהעם שלך. ראוי על כן שנדאג זה לזה יותר משנדאג לגויים.
אכן כדבריך אין זה לקשר זה אותו חוזק כמו הדאגה לשכן, בן דוד או חבר לדרך.
ואהבת לרעך כמוך 210430
לאילו עקרונות של התורה כיוונת? לעניין המעגלים? זה באמת לא עניין יהודי דווקא.
ואהבת לרעך כמוך 210663
שאלה מתוך סקרנות: אצל איזה לא-יהודי מצאת את העניין הזה?
ואהבת לרעך כמוך 210667
את איזה עניין? שמותר לאהוב את אשתך יותר מנכרי בארץ רחוקה? מה, באמת אצל הסינים זה לא כך?
ואהבת לרעך כמוך 210679
לא את אישתך, את בן הלאום שלך על פני בן לאום אחר.
ואהבת לרעך כמוך 210684
נו? וזו המצאה יהודית? צרפתים ופקיסטנים לא נוהגים כך? או שהם למדו את זה מהיהודים? בחייך.
ואהבת לרעך כמוך 210706
כלל לא טענתי שלמדו את זה מהיהודים. כל אשר ניסיתי לומר לך הוא שיש גם עמים מפולגים בתוך תוכם שמעידפים את האוייב על פני האח, ואגב, יש גם לא מעט יהודים כאלה בישראל.
ואהבת לרעך כמוך 210711
אם אתה מנסה לבלבל אותי היום, אתה מצליח, ביג טיים. אני כבר כמה פעמים שאלתי אותך היום "מה הקשר?", אז הנה קבל עוד פעם. יעקב טען שהעדפת קרוב על רחוק זה משהו יהודי, אני טענתי שזה משהו אוניברסלי, ואותך איבדתי איפשהו.
ואהבת לרעך כמוך 210721
יש דתיים שמוצאים גאווה בהיותינו ראשונים. כשלעצמי איני בטוח שאנו ראשונים, וגם אם כן זה לא מעניין אותי.
מה שמעניין אותי זה שיש לנו משנה סדורה בעניין המעגלים ואנו דבקים בה. אני שמח על כל גוי שעושה אותו דבר.
ואהבת לרעך כמוך 220887
בערבית יש פתגם, שפעם ידעתי גם לומר אותו בערבית, אבל אני אחסוך לעצמי בושות. משמעותו בעברית היא ''אני ואחי נגד בן-דודי, ואני ובן-דודי נגד הזר''. אם זה לא עקרון המעגלים, אינני יודע מה כן.
ואהבת לרעך כמוך 220902
מדובר בסדרי עדיפויות ולא בניגודים.

היהדות היתה פלורליסטית הרבה לפני שהמושג פלורליזם חשב להיוולד. כך נאמר במדרשו של אליהו הנביא (תנא דבי אליהו רבה ט): "מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ: בין ישראל בין נוכרי, בין איש בין אישה, בין עבד ובין שפחה – הכל לפי המעשה שהוא עושה, כך רוח הקודש שורה עליו".
ואהבת לרעך כמוך 210701
אני שמח לדעת שזה מקובל עליך. אני אשמח שכל יושבי תבל יקבלו את עקרונות התורה.

לצערי, הנצרות טוענת ההיפך - "אהב את שכנך ... בלה בלה בלה". הסוציאליסטים מאמינים אחרת (פועלי כל העולם התאחדו), וכנראה עוד כל מיני דעות אליליות. קח לשם דוגמא את העניין של מדינת רווחה שנועדה לדאוג שאנשים יתנו את הצדקה שלהם באורח עיוור ולא יעדיפו את קרוביהם. לבושתי עלי להודות שראיתי אפילו רבנים (!) אשר כתבו שיש להעדיף בצדקה את הרחוקים על פני הקרובים.
ואהבת לרעך כמוך 210966
מה חשוב יותר - עיגול גאוגרפי, עיגול משפחתי, עיגול לאומי או עיגול רעיוני?

לשם הבהרת השאלה: על מי אבזבז יותר נאאכטלכבמכ"טים‏1? על השכן הדרוזי ששירת איתי ביחידה ועל קרוב משפחה נוצרי או על יהודי זר מברוקלין?

________
1 נקודות אהבה ואיכולי "כל טוב לך ולכל בני משפחתך, כל טוב".
  1 איחולי, איחולי. • אביב י.
  ואהבת לרעך כמוך • יעקב
  יהודי כל העולם התאחדו • אביב י.
  יהודי כל העולם התאחדו • יעקב
  יהודי כל העולם התאחדו • ל.ב.פ., תל אביב
  יהודי כל העולם התאחדו • יעקב
  יהודי כל העולם התאחדו • יהונתן אורן
  יהודי כל העולם התאחדו • יעקב
  יהודי כל העולם התאחדו • האייל האלמוני
  נכון. אם חס וחלילה זה יקרה • יעקב
  נכון. אם חס וחלילה זה יקרה • שוטה הכפר הגלובלי
  נכון. אם חס וחלילה זה יקרה • יעקב
  נכון. אם חס וחלילה זה יקרה • היושב על הגדר
  יהודי כל העולם התאחדו • לודביג
  יהודי כל העולם התאחדו • יעקב
  יהודי כל העולם התאחדו • ל.ב.פ., תל אביב
  יהודי כל העולם התאחדו • האייל האלמוני
  יהודי כל העולם התאחדו • האייל האלמוני
  וואלה? • האייל האלמוני
  וואלה? • יעקב
  יהודי כל העולם התאחדו • יעקב
  יהודי כל העולם התאחדו • הדר אבירם
  יהודי כל העולם התאחדו • יעקב
  יהודי כל העולם התאחדו • יעקב
  יהודי כל העולם התאחדו • האייל האלמוני
  יהודי כל העולם התאחדו • האייל האלמוני
  יהודי כל העולם התאחדו • יעקב
  יהודי כל העולם התאחדו • דובי קננגיסר
  יהודי כל העולם התאחדו • ל.ב.פ., תל אביב
  תלושים לחג • אביב י.
  תלושים לחג • יעקב
  תלושים לחג • אביב י.
  תלושים לחג • אורית
  תלושים לחג • אביב י.
  שאלת תם • האייל האלמוני
  תלושים לחג • יעקב
  תלושים לחג • אביב י.
  יהדות של מומר • יהונתן
  "איפה הבשר?" • יעקב
  "איפה הבשר?" • אייל מולד(ר)
  "איפה הבשר?" • יעקב
  "איפה הבשר?" • אייל מולד(ר)
  "איפה הבשר?" • שוטה הכפר הגלובלי
  "איפה הבשר?" • יעקב
  "איפה הבשר?" • יעקב
  "איפה הבשר?" • אייל מולד(ר)
  "איפה הבשר?" • יעקב
  "איפה הבשר?" • אייל מולד(ר)
  "איפה הבשר?" • דורון יערי
  "איפה הבשר?" • יעקב
  "איפה הבשר?" • דורון יערי
  "איפה הבשר?" • יעקב
  "איפה הבשר?" • יהונתן אורן
  אתה צודק • יעקב
  אתה צודק • אלון עמית
  אתה צודק • יעקב
  אתה צודק • אלון עמית
  אתה צודק • יעקב
  אתה צודק • יהונתן אורן
  הר''ן כותב אחרת • יעקב
  הר''ן כותב אחרת • יהונתן אורן
  הר''ן כותב אחרת • יעקב
  הר''ן כותב אחרת • יהונתן אורן
  הר''ן כותב אחרת • יעקב
  הר''ן כותב אחרת • כרמית
  הר''ן כותב אחרת • יעקב
  הר''ן כותב אחרת • כרמית
  הר''ן כותב אחרת • הדר אבירם
  טובה תורה מכל סחורה • יעקב
  הר''ן כותב אחרת • ברקת
  סיבות לאי הצלחת עלייה • יעקב
  סיבות לאי הצלחת עלייה • ברקת
  סיבות לאי הצלחת עלייה • יעקב
  סיבות לאי הצלחת עלייה • ברקת
  סיבות לאי הצלחת עלייה • יעקב
  סיבות לאי הצלחת עלייה • ברקת
  סיבות לאי הצלחת עלייה • יעקב
  מליוני יהודים? • האייל האלמוני
  תודה על העצה • יעקב
  תודה על העצה • דובי קננגיסר
  אתה צודק • האייל הקונספטואלי
  אתה צודק • יעקב
  אתה צודק • האייל הקונספטואלי
  אתה צודק • יעקב
  אתה צודק • יהונתן אורן
  אתה צודק • haayal haconceptuali
  אתה צודק • יהונתן אורן
  בריה''מ • יעקב
  ארה''ב, אירופה, יפאן... • יהונתן אורן
  ארה''ב, אירופה, יפאן... • יעקב
  ארה''ב, אירופה, יפאן... • יהונתן אורן
  בריה''מ • יעקב
  בריה''מ • יהונתן אורן
  מה הסיפור של הספין? • יעקב
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • אייל מולד(ר)
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • יעקב
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • אייל מולד(ר)
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • יעקב
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • אייל מולד(ר)
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • יעקב
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • אייל מולד(ר)
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • יעקב
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • אייל מולד(ר)
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • יעקב
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • אייל מולד(ר)
  מדינה ובריאות • יעקב
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • יעקב
  תחפש במנוע חיפוש באתר זה • יעקב
  "איפה הבשר?" • אורי פז
  "איפה הבשר?" • האייל האלמוני
  "איפה הבשר?" • אורי פז
  "איפה הבשר?" • האייל האלמוני
  "איפה הבשר?" • ערן בילינסקי
  "איפה הבשר?" • ש''ק ריש
  "איפה הבשר?" • האייל האלמוני
  "איפה הבשר?" • שוטה הכפר הגלובלי
  "איפה הבשר?" • היושב על הגדר
  "איפה הבשר?" • שוטה הכפר הגלובלי
  "איפה הבשר?" • ע' ראש השב''כ לענייני חיות הבר
  סביב סיר ה... • אורי פז
  שיטות דיון של חרדים • ע' ראש השב''כ לענייני חיות הבר
  היגיון של סיר הבשר וגרורותיו • אורי פז
  אכול להנאתך • ש''ק ריש
  אכול להנאתך • ערן בילינסקי
  אכול להנאתך • ש''ק ריש
  קש, זה כשר? • לודביג
  יו, יצאת מה-זה גבר. • העלמה עפרונית
  באמת חבל - לא היו מספיק בנות בבסיס. • לודביג
  קש, זה כשר? • דובי קננגיסר
  קש, זה כשר? • ש''ק ריש
  קש, זה כשר? • דובי קננגיסר
  קש, זה כשר? • ש''ק ריש
  קש, זה כשר? • טל כהן
  כשרות ממלכתית • ש''ק ריש
  כשרות ממלכתית • ערן בילינסקי

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים